Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: vähän liikkuva laiha on terveempi kuin enemmän liikkuva normaalipainoinen

Vierailija
20.10.2022 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009125878.html?utm_medium=promobox&utm_…

Eli vakioselitykset siitä, miten liikunnallinen normaalipainoinen (tai jopa pullukka tai lihava) on muka terveempi kuin sohvaperuna laiheliini, ovat höpönlöpöä.

Kommentit (212)

Vierailija
121/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske palstamammoja, joiden ylipaino johtuu bodarikropasta.

Vierailija
122/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole tutkija, mutta kyllä ihan maalaisjärki on aina sanonut ettei rasvakerroksessa ylimääräistä tarvita mihinkään vaan se nimenomaan on turhaa ja turha riski terveydellekin.

Ja nyt en siis todellakaan meinaa mitään anorektiseksi laihtunutta ihmistä joka on jo liki pelkkää luuta ja nahkaa, että tämä olisi se oikea tai terveellisin malli. Ehei.

Kroppaa on erimallista ja -muotoista eikä pitkäraajaista ja solakkaa tule vantterammasta jässikästä millään laihduttamisella, mutta kyllä siitä silti ne extrarasvat joutaa pois laihduttaa kun rasvaprossaa ei voi selittää sillä kuinka mulla on isot luut. Eikä sitä liiallista rasvaprossaa voi selittää silläkään kun on isot lihakset ja treenaa kovaa..

Sisäelinten ympärillä oleva rasva on vaarallisinta, mutta kyllä sitä sielläkin ylimääräistä on jos keskivartalossa on jo makkaroille asti sitä "pintarasvaa" tai takapuoli on leveä kuin leivinuuni. Kyllä siinäkin vaiheessa kun rasvaprossa on jotain 20-25 on sitä rasvaa ihan omiksi tarpeiksi ja taatusti sen mitä elimistö tarvitsee. Tuohan on yksi neljäs/viidesosa ihmisen kokonaispainosta.

Liikunta toki vaikuttaa verensokeriin ym mutta ei sekään ihmeisiin pysty eli terveellisintä/fiksuinta on olla hoikka normipainoinen joka harrastaa monipuolista liikuntaa. Se sohvalla mässyttäminen ja viinin lipittely ei paranna kenenkään terveyttä eikä edes kohenna mielialaa jos tuo on jatkuvaa ja viikoittaista "nollaamista". 

Millä perusteella ihmisellä olisi vaaraksi asti sisäelinrasvaa ja lipettelee viiniä jne., jos bmi on enemmän kuin 18,5? Silloin on rasvaprosentti muuten melko varmasti jotain tasoa 10 naisellakin ja aika poikkeustapaus pitää olla, jos edelleen on esim. kuukautiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuan kulutukseen tarvitaan läskivero. Laihat syö vähemmän jolloin myös hiilijalanjälki on pienempi.

Hillijalanjälkeen vaikuttaa kyllä eniten se mitä syö ja valitettavasti osa terveellisestä ruuasta ei ole pienellä hiilijalanjäljellä tuotettua ja kuljetettua. Näin siitäkin huolimatta, että tietenkään ei kannata syödä liikaa.

Vierailija
124/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin miten tuossa tutkimuksessa otettiin huomioon MITÄ syö? Ja että polttaako/juovatko ihmiset?

Ja otettiinko tutkimuksessa huomioon esim kehonrakentajia joilla alhainen rasvaprosentti mutta paino suht. korkea?

Vierailija
125/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ikäni ollut laiha ja eipä kyllä ole kauheasti tullut sairasteltua tai kärsittyä muistakaan krempoista.

Vierailija
126/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sitten taas kyseessä vain yksi, kiinassa tehty tutkimus. Että vähän jäitä hattuun.

Lisäksi tähän oli otettu mukaan vain täysin terveitä luonnostaan hoikkia ihmisiä, ei esim. syömishäiriöisiä tai muuten sairaita. Verrokkiryhmän osalta ei kerrottu oliko heidät raakattu yhtä tarkasti vai ainoastaan painoindeksin perusteella.

Mutta ainakin se tietysti tästä tuli selväksi, että hoikat eivät ole aktiivisia, vaan päinvastoin laiskempia kuin muut. 

Ensimmäinen kateellinen "sporttipullukka" löysi tiensä ketjuun.

Kyllähän se ärsyttää, että toiset pysyvät hyväkroppaisina ja terveinä ilman vaivannäköä, kun taas itse bodaa paskat housussa salilla ja on kuvitellut olevansa sentään terveempi rehkimisen ansiosta.

Tässä tutkimuksessa todettiin, että laihojen lepoaineenvaihdunta oli odotettua vilkkaampaa, mikä liittyy kilpirauhashormoonien korkeisiin pitoisuuksiin. Kilpirauhashormoonit ovat avainasemassa painonhallinnassa.

Minä maallikko kyllä ajattelen, että toiset ovat jo syntyessään saaneet toisenlaiset kilpirauhashormoonit kuin toiset. Kyllä ne geenit paljon määrää.

ei geenit vaan raudanpute lietsoo/aiheuttaa kilpparin vajista. Hoida raudanpuutostila, niin ehkä kilppari alkaa toimia.Mut tätähän ei haluta suomessa naisille myöntää. EIkä hoitaa. Koska kyse naisista, ei miehistä.

Paitsi että ei aina johdu siitä. Itsellä hemoglobiini 168 ja ferritiini siellä ylärajalla, silti paha kilpparin vajaatoiminta.

Vierailija
127/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yllättäen palstaläskit vetävät herneen nenään, kun (taas) tutkimus osoittaa läskin olevan terveydelle vaarallista.

Olipa yllätys

Vierailija
128/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yllättäen palstaläskit vetävät herneen nenään, kun (taas) tutkimus osoittaa läskin olevan terveydelle vaarallista.

Olipa yllätys

En ole kyllä ketjussa nähnyt ketään, joka väittäisi lihavuutta terveelliseksi. Normaalipainon puolustajia täällä kyllä on. Siis niitä, joiden kohdalla bmi 18,5 ei varmasti olisi kovin terveellistä, vaan tarkoittaisi itsensä näännyttämistä. Erikoista, että tuollaiseen kehotetaan. En jaksa uskoa, että kovin monen miehenkään mielestä sellainen luiseva kroppa, jossa siis vain luut ja nahka, olisi seksikäs. Toki joku varmasti tykkää.

Vierailija
129/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus kesti kaksi viikkos. Mitä tietoa siinä ajassa ehtii saamaan ihmisen kokonaisvaltaisesta terveydestä ja hyvinvoinnista? Liikunnalla ja aktiivisella elämäntavalla ehkäistään monia pitkäaikaissairauksia ikääntymisen myötä tulevia ongelmia. Jos katsoo vaikka vanhuksia, niin kaikkein hyvinvoivimpia ovat ne jotka liikkuvat ja elävät aktiivista elämää. Hoikilla on osteoporoosia, alhaista verenpainetta, jaksamisongelmia, puutostautien aiheuttamia muisti ym. ongelmia.

Hoikat elävät pisimpään. Läskit istuvat kotona ja saavat sydärin/aivohalvauksen kuusi-seitsemänkymppisinä. Missään ei ikinä näy ylipainoisia vanhuksia liikkumassa tai puuhaamassa. Kyllä ne puuhatädit ovat aina laihoja tai hoikkia.

Tuossa olet kyllä väärässä ainakin naisten kohdalla. Ylipainoisia miehiä ei juurikaan vanhuksissa ole (ovat todennäköisesti jo kuolleet), mutta ylipainoisia naisia on vanhuksissa merkittävä määrä. Eli terveet ja pitkään elävät naispuoliset ovat usein loppusuoralla pyöreitä. 80+ ikäisistä naisista 35% lihavia, eli painoindeksi yli 30, moni varmasti mahtuu myös ylipainoon (painoindeksi 25-30). https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/lihavuus/lihavuuden-yleis…

Ei noita lihavia mummoja ikinä näe missään. Istuvat tai makaavat laitoksissa, eivät pysty tekemään mitään. Onko se sitten hyvää elämää kitua vuoteen omana 80-90-vuotiaaksi?

Tapahtumissa ja ihmisten ilmoilla käyvät yli 75-vuotiaat naiset ovat järjestään hoikkia.

Googlaapa kuvia vaikka Marttojen, jonkun kunnan eläkkeensaajien tms. järjestöjen vanhuksille suunnnatuista tapahtumista. Tanhuamassa ei näy yhtäkään hoikkaa vanhusta, vaan kaikilla on ainakin yksi vararengas vyötärön ympärillä.

Kun käyt niitä vararengasmarttoja katsomassa niin kysypä samalla, kuinka monella on polvet vaihdettu, lonkatkin ehkä, entä millainen kulhollinen lääkkeitä menee päivässä. Kuuntele juttuja ja mieti, onko rasva kenties tukkinut jo aivojenkin suonia. Niin fyysisesti kuin psyykkisesti terveet vanhukset ovat hoikkia ja osaavat järjestää itse omat aktiviteettinsa.

Vierailija
130/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli paljon parempi olla normaalipainoisena, mutta veriarvot näyttävät paremmilta laihana.

Toki vedän vitamiineja yms., koska en saa ruoasta tarpeeksi ravinteita, mutta ei se oma fiilis tarkoita, että olisi terve. Voit tuntea olosi sairaaksi ja silti olla terve TAI tuntea olosi mahtavaksi ja olla sairas.

Totta. Milloinkaan en ole ollut niin huonovointinen fyysisesti kuin hyväkuntoisena ja erinomaisilla veriarvoilla. Sen sijaan huonokuntoisena ja veriarvojen ollessa mitä sattuu olen voinut fyysisesti aivan erinomaisesti, en myöskään sairastellut mikä on jatkuva riesa terveellisesti eläen ja treenaten.

tämä on kyllä outo paradoksi. Myös itse olin hieman paksumpana terveempi, siis en sairastellut jatkuvasti. Mitä paremmassa kunnossa (hoikempi, urheilullisempi) olen ollut sitä enemmän on ollut flunssia ym. Mut sit taas pienikin ylipaino pahentaa juoksijan polven oireilua, ihan siis juoksemattakin, ja lisää hartivaivoja. Suo siellä..

Vierailija
131/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jotain 40-50kg ylipainoa ja tupakoin. En ole juuri koskaan sairas. Töistä viimeisin sairasloma on vuodelta 2020. Moni liikunnallinen ja hoikka saikuttaa monta kertaa vuodessa. Aina näillä on joku tauti.

Vierailija
132/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimus kesti kaksi viikkos. Mitä tietoa siinä ajassa ehtii saamaan ihmisen kokonaisvaltaisesta terveydestä ja hyvinvoinnista? Liikunnalla ja aktiivisella elämäntavalla ehkäistään monia pitkäaikaissairauksia ikääntymisen myötä tulevia ongelmia. Jos katsoo vaikka vanhuksia, niin kaikkein hyvinvoivimpia ovat ne jotka liikkuvat ja elävät aktiivista elämää. Hoikilla on osteoporoosia, alhaista verenpainetta, jaksamisongelmia, puutostautien aiheuttamia muisti ym. ongelmia.

Hoikat elävät pisimpään. Läskit istuvat kotona ja saavat sydärin/aivohalvauksen kuusi-seitsemänkymppisinä. Missään ei ikinä näy ylipainoisia vanhuksia liikkumassa tai puuhaamassa. Kyllä ne puuhatädit ovat aina laihoja tai hoikkia.

Tuossa olet kyllä väärässä ainakin naisten kohdalla. Ylipainoisia miehiä ei juurikaan vanhuksissa ole (ovat todennäköisesti jo kuolleet), mutta ylipainoisia naisia on vanhuksissa merkittävä määrä. Eli terveet ja pitkään elävät naispuoliset ovat usein loppusuoralla pyöreitä. 80+ ikäisistä naisista 35% lihavia, eli painoindeksi yli 30, moni varmasti mahtuu myös ylipainoon (painoindeksi 25-30). https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/lihavuus/lihavuuden-yleis…

Ei noita lihavia mummoja ikinä näe missään. Istuvat tai makaavat laitoksissa, eivät pysty tekemään mitään. Onko se sitten hyvää elämää kitua vuoteen omana 80-90-vuotiaaksi?

Tapahtumissa ja ihmisten ilmoilla käyvät yli 75-vuotiaat naiset ovat järjestään hoikkia.

Googlaapa kuvia vaikka Marttojen, jonkun kunnan eläkkeensaajien tms. järjestöjen vanhuksille suunnnatuista tapahtumista. Tanhuamassa ei näy yhtäkään hoikkaa vanhusta, vaan kaikilla on ainakin yksi vararengas vyötärön ympärillä.

Kun käyt niitä vararengasmarttoja katsomassa niin kysypä samalla, kuinka monella on polvet vaihdettu, lonkatkin ehkä, entä millainen kulhollinen lääkkeitä menee päivässä. Kuuntele juttuja ja mieti, onko rasva kenties tukkinut jo aivojenkin suonia. Niin fyysisesti kuin psyykkisesti terveet vanhukset ovat hoikkia ja osaavat järjestää itse omat aktiviteettinsa.

onko tää nyt sitä mitä tarkoitetaan maalitolppien siirtelemisellä :) "niin mut kun.." 

Väite kuului, ettei hieman ylipainoiset vanhukset näy missään, koska he eivät vietä aktiivista elämää vaan makaavat kotona tai hoivakodissa. Aika paksua alkaa olla väittää, että kaikki järjestötoimintaan ym harrasteisiin ovat latvasta lahoja ja viiteryhmässään sairaita. Haastan piipahtamaan vaikkapa uimahallissa arkipäivän aamuna!

Vierailija
133/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tää tutkimus on OUTO,. Tässä tutkittiin siis alle normaalipainon olevia. Mun pituudella se olisi alle 49 kiloa.Se oisi siis yläraja tutkittaville.  Oon joskus ollu noin laiha. En syöny kunnolla, oli koko ajan kylmä, kaikenlaisia oireita, nukkaa poskissa. .ELi anoreksinen. Jso he tutki VIELÄ tätäkin laihempia tässä ryhmässä, niin kumma jos heitä ei luokiteltaisi anoreksisiksi, tai bulimikoiksi, sillä ei tuo painoryhmä voi mitenkään olla terve. OSteoporoosi jo pelkästään tulee kuvioihin myöhemmin, plus muut oireet. Kuukautiset jää pois. Yritäppä vaan saada lasta. Syke/verenpaine on matalat. 

Mä olen 49kg ja 179cm pitkä ja aivan terve ja syön ja liikun normaalisti, terveydenhoitajat pitäneet silmällä tarkasti mua monen vuoden ajan ja mitään ei oo löytynyt. Kuukautisetkin ovat mulla ihan tavallisesti, kuule kaikki on hyvin.

Vierailija
134/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun painoindeksini on 18,4. Kuukautiset aina tulleet ajallaan, viimeksi olin sairaana 5 vuotta sitten ja liikun sen verran ettei ole lihasjumeja. Minulla on vain pieni ruokahalu enkä ole perso makealle enkä juo alkoholia.

Vierailija
135/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yllätä.

Minä olen normaalipainoinen ja palstanaisten mukaan just hyvät mitat miehelle kun on vähän rotevuutta eikä nainen tunne itseään v-hevoksi rinnalla.

Olo on täysin vetämätön ja 2. tyypin diabetes kolkuttelee ovella.

Valtava ero siihen kun olin hoikka (=naisten mukaan hintelä).

Tämä lihavuuden normalisointi ja naisten "miehen on oltava iso naiseen verrattuna tai hän on hintelä"-idiotismi olisi syytä pysäyttää. Kukin saa olla sellainen kuin on, mutta ei aleta selittelemään että lihavuus olisi terveellistä tai ihmisen luontainen paino olisi haarukassa BMI 24-30.

Minä en ymmärrä miksi ihminen tekee kropalleen yhtään mitään, laihduttaa tai lihottaa, toisten takia. Ja sitten syyttää muita omasta päätöksestään.

En todellakaan ole tuhoamassa terveyttäni siksi että olisin kuumempi naisten silmissä :D

Mutta niin kävi että kun päästin itseni surkeaan kuntoon, naisilta tulikin positiivista palautetta. pl. sporttiset naiset, mutta heille en toki kelpaisi (myöskään sporttisena) koska sporttiset naiset edellyttävät geenikomeutta ja korkeampaa elintasoa.

Olen laittamassa itseäni kuosiin taas. Paino normalisoituu kyllä nopeasti kun lopetan turhat mässyttelyt ja saunakaljat, haaverissa saatu vamma rajoittaa liikuntaa vielä noin puolen vuoden ajan.

nää on kyllä ihan ihmeellisiä juttuja B-) Kävisit joskus vaikka hiihtostadionilla tai cross-fit salilla. Siellä kun silmäilee sporttisia pariskuntia, niin joko mulla on silmässä ja arvostelukyvyssä jotain vikaa tai noi geenikomeus jutut ja menestyjä-sitä-ja-tätä väitteet on vailla perustetta

Vierailija
136/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tää tutkimus on OUTO,. Tässä tutkittiin siis alle normaalipainon olevia. Mun pituudella se olisi alle 49 kiloa.Se oisi siis yläraja tutkittaville.  Oon joskus ollu noin laiha. En syöny kunnolla, oli koko ajan kylmä, kaikenlaisia oireita, nukkaa poskissa. .ELi anoreksinen. Jso he tutki VIELÄ tätäkin laihempia tässä ryhmässä, niin kumma jos heitä ei luokiteltaisi anoreksisiksi, tai bulimikoiksi, sillä ei tuo painoryhmä voi mitenkään olla terve. OSteoporoosi jo pelkästään tulee kuvioihin myöhemmin, plus muut oireet. Kuukautiset jää pois. Yritäppä vaan saada lasta. Syke/verenpaine on matalat. 

Usko tai älä, on olemassa luonnostaan laihoja ihmisiä. Pelkkä laihuus ei tarkoita syömishäiriötä. Ei kannata kommentoida, jos ymmärrys on tuota luokkaa.

Totta! Mun pituus on 170 cm ja paino 47,5 kiloa, ja olen terve ja energinen. Ja ennen kuin joku mainitsee kuukautiset, niiden rytmi on säännöllinen. Mua ei palella, eikä heikota. En myöskään näytä luurangolta, vaan sopusuhtaiselta. Tanssin työkseni, joten en pärjäisi ammatissani, jos näännyttäisin itseäni.

hurjaa. olen 163 cm pitkä ja kun painoin saman verran 17-vuotiaana olin rehellisesti sanottuna aika aliravittu. Olin vaihto-oppilaana ja jouduin kuraattorin juttusille ruokailutavoistani, koska joku oli kiinnittänyt huomiota, etten syönyt koulun lounasta. Tupakkaa meni sen sijaan runsaasti :D

Vierailija
137/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Liikunta parantaa kogniitivisia taitoja painosta riippumatta, ja ne jotka liikkuvat ovat terävämpiä kuin ne, jotka eivät liiku. 

Älykkyysosamäärä laskee todella alhaiseksi keski-iässä, jos ei liiku kunnolla. 

Ei pidä keksiä tekosyitä sille, että itse on lahna, eikä jaksa liikkua. 

Nyt on kyllä niin vahvaa potaskaa että ei mitään rajaa. Älykkyysosamäärä ei kyllä tipu sen takia että ei liiku. Jos toinen käyttää vapaa-aikansa ajattelua vaativiin harrastuksiin ja toinen nyrkkeilyyn, niin todennäköisesti näistä nyrkkelijä on vanhemmiten huonommassa jamassa päänsä puolesta. Näin ääriesimerkkinä.

Vierailija
138/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Liikunta parantaa kogniitivisia taitoja painosta riippumatta, ja ne jotka liikkuvat ovat terävämpiä kuin ne, jotka eivät liiku. 

Älykkyysosamäärä laskee todella alhaiseksi keski-iässä, jos ei liiku kunnolla. 

Ei pidä keksiä tekosyitä sille, että itse on lahna, eikä jaksa liikkua. 

Hiilihydraatit ihan tutkitusti alentavat kognitiivisia kykyjä, ja kaikki ylipainoiset syövät runsaasti hiilareita. Ei auta liikkuminen.

Hirveästi alapeukkuja :D  Totuus sattuu: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnagi.2022.991007/full

Koita sinä karppaajahullu jo tulla 2000-luvulle.

MOT! Leivän ja puuron puputtaminen on surkastuttanut jo sinunkin aivosi.

https://www.valterlongo.com/daily-longevity-diet-for-adults/

Tää kaveri tutkii työkseen pitkäikäisyyttä eikä hän suosittele vähähiilarista ruokavaliota.

Tää oli mielenkiintoinen. Olen tietämättäni noudattanut tätä jo noin 90+ prosenttisesti vuosikausia

Vierailija
139/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisimpään mahdolliseen elinikään tähtääminen ei välttämättä ole kenellekään nirmaali-ihmisille järkevää. Viimeiset vuodet menee vanhainkodissa muiden armoilla. Onnellisin saattaa olla se lopulta, joka lähtee saappaat jalassa esim. 60-vuotiaana.

Nimimerkillä omia muistisairaita vanhempia seurannut.

Vierailija
140/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on taas näitä aiheita josta riittää loputtomiin ristiriitaisia tutkimustuloksia. Hankala näitä on arvioida jos ei ole todella perehtynyt asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi viisi