Tutkimus: vähän liikkuva laiha on terveempi kuin enemmän liikkuva normaalipainoinen
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009125878.html?utm_medium=promobox&utm_…
Eli vakioselitykset siitä, miten liikunnallinen normaalipainoinen (tai jopa pullukka tai lihava) on muka terveempi kuin sohvaperuna laiheliini, ovat höpönlöpöä.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus kesti kaksi viikkos. Mitä tietoa siinä ajassa ehtii saamaan ihmisen kokonaisvaltaisesta terveydestä ja hyvinvoinnista? Liikunnalla ja aktiivisella elämäntavalla ehkäistään monia pitkäaikaissairauksia ikääntymisen myötä tulevia ongelmia. Jos katsoo vaikka vanhuksia, niin kaikkein hyvinvoivimpia ovat ne jotka liikkuvat ja elävät aktiivista elämää. Hoikilla on osteoporoosia, alhaista verenpainetta, jaksamisongelmia, puutostautien aiheuttamia muisti ym. ongelmia.
Hoikat elävät pisimpään. Läskit istuvat kotona ja saavat sydärin/aivohalvauksen kuusi-seitsemänkymppisinä. Missään ei ikinä näy ylipainoisia vanhuksia liikkumassa tai puuhaamassa. Kyllä ne puuhatädit ovat aina laihoja tai hoikkia.
Tuossa olet kyllä väärässä ainakin naisten kohdalla. Ylipainoisia miehiä ei juurikaan vanhuksissa ole (ovat todennäköisesti jo kuolleet), mutta ylipainoisia naisia on vanhuksissa merkittävä määrä. Eli terveet ja pitkään elävät naispuoliset ovat usein loppusuoralla pyöreitä. 80+ ikäisistä naisista 35% lihavia, eli painoindeksi yli 30, moni varmasti mahtuu myös ylipainoon (painoindeksi 25-30). https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/lihavuus/lihavuuden-yleis…
Ei noita lihavia mummoja ikinä näe missään. Istuvat tai makaavat laitoksissa, eivät pysty tekemään mitään. Onko se sitten hyvää elämää kitua vuoteen omana 80-90-vuotiaaksi?
Tapahtumissa ja ihmisten ilmoilla käyvät yli 75-vuotiaat naiset ovat järjestään hoikkia.
Googlaapa kuvia vaikka Marttojen, jonkun kunnan eläkkeensaajien tms. järjestöjen vanhuksille suunnnatuista tapahtumista. Tanhuamassa ei näy yhtäkään hoikkaa vanhusta, vaan kaikilla on ainakin yksi vararengas vyötärön ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus kesti kaksi viikkos. Mitä tietoa siinä ajassa ehtii saamaan ihmisen kokonaisvaltaisesta terveydestä ja hyvinvoinnista? Liikunnalla ja aktiivisella elämäntavalla ehkäistään monia pitkäaikaissairauksia ikääntymisen myötä tulevia ongelmia. Jos katsoo vaikka vanhuksia, niin kaikkein hyvinvoivimpia ovat ne jotka liikkuvat ja elävät aktiivista elämää. Hoikilla on osteoporoosia, alhaista verenpainetta, jaksamisongelmia, puutostautien aiheuttamia muisti ym. ongelmia.
Hoikat elävät pisimpään. Läskit istuvat kotona ja saavat sydärin/aivohalvauksen kuusi-seitsemänkymppisinä. Missään ei ikinä näy ylipainoisia vanhuksia liikkumassa tai puuhaamassa. Kyllä ne puuhatädit ovat aina laihoja tai hoikkia.
Tuossa olet kyllä väärässä ainakin naisten kohdalla. Ylipainoisia miehiä ei juurikaan vanhuksissa ole (ovat todennäköisesti jo kuolleet), mutta ylipainoisia naisia on vanhuksissa merkittävä määrä. Eli terveet ja pitkään elävät naispuoliset ovat usein loppusuoralla pyöreitä. 80+ ikäisistä naisista 35% lihavia, eli painoindeksi yli 30, moni varmasti mahtuu myös ylipainoon (painoindeksi 25-30). https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/lihavuus/lihavuuden-yleis…
Missä sanotaan, että ne 80+ pyöreät naiset ovat terveitä? Vanhaksi eläminen ei tarkoita, että olisi terve, vaan ne viimeiset vuodet voi mennä sänkypotilaana tai muuten kotiinsa sidottuna.
Ei yllätä.
Minä olen normaalipainoinen ja palstanaisten mukaan just hyvät mitat miehelle kun on vähän rotevuutta eikä nainen tunne itseään v-hevoksi rinnalla.
Olo on täysin vetämätön ja 2. tyypin diabetes kolkuttelee ovella.
Valtava ero siihen kun olin hoikka (=naisten mukaan hintelä).
Tämä lihavuuden normalisointi ja naisten "miehen on oltava iso naiseen verrattuna tai hän on hintelä"-idiotismi olisi syytä pysäyttää. Kukin saa olla sellainen kuin on, mutta ei aleta selittelemään että lihavuus olisi terveellistä tai ihmisen luontainen paino olisi haarukassa BMI 24-30.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli paljon parempi olla normaalipainoisena, mutta veriarvot näyttävät paremmilta laihana.
Toki vedän vitamiineja yms., koska en saa ruoasta tarpeeksi ravinteita, mutta ei se oma fiilis tarkoita, että olisi terve. Voit tuntea olosi sairaaksi ja silti olla terve TAI tuntea olosi mahtavaksi ja olla sairas.
Totta. Milloinkaan en ole ollut niin huonovointinen fyysisesti kuin hyväkuntoisena ja erinomaisilla veriarvoilla. Sen sijaan huonokuntoisena ja veriarvojen ollessa mitä sattuu olen voinut fyysisesti aivan erinomaisesti, en myöskään sairastellut mikä on jatkuva riesa terveellisesti eläen ja treenaten.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Liikunta parantaa kogniitivisia taitoja painosta riippumatta, ja ne jotka liikkuvat ovat terävämpiä kuin ne, jotka eivät liiku.
Älykkyysosamäärä laskee todella alhaiseksi keski-iässä, jos ei liiku kunnolla.
Ei pidä keksiä tekosyitä sille, että itse on lahna, eikä jaksa liikkua.
:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset elävät miehiä pidempään.
Tuossa iässä ihminen alkaa kuihtua. Eli se jos pystyy ylläpitämään jonkin verran massaa (yhäkään BMI 25+ ei ole mikään optimi), se on hyvä.
Mutta se ei ole hyvä koko elinikänä vanhuuteen saakka. 80v on eri asia kuin esimerkiksi 60v.
Me eletään valtiossa, missä kunnostaan pitävä henkilö on automaattisesti "narsisti". :D
Tämä pitäisi tulla itsestään jokaisella, älykäs ihminen huolehtii kunnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori mies, keho kuin veistos.. Treenaamalla ja kovalla työllä se tulee, itsekurilla. En syö mitään epäterveellistä, en käytä alkoholia ja liikun paljon.
Koen olevani alfa, johtaja, esimerkki muille
Pulinat ei auta.
Ja minä koen, että sinä olet narsistinen.
Miksi joka asiaan tarvitsee vetää tuo sana? Mitä väärää on opettaa esimerkillä muita ? johtaa heitä parempaan elämään ja kuntoon? outoa. Älykäs ihminen pitää itsestään huolta, ja älykäs ihminen on myös aina lauman johtaja. Paras johtaja on se kuka johtaa esimerkillä.
Herää unestasi ja katso taaksesi. Kukaan ei seuraa sinua, et ole johtaja.
Vierailija kirjoitti:
Me eletään valtiossa, missä kunnostaan pitävä henkilö on automaattisesti "narsisti". :D
Tämä pitäisi tulla itsestään jokaisella, älykäs ihminen huolehtii kunnostaan.
Ja valtiossa jossa sen sijaan että nostetaan itseä ylös kuopasta, yritetään vetää muut kuoppaan.
Eli haukutaan hoikkia ja normalisoidaan lihavuutta, haetaan isompaa kumppania rinnalle että oma olo tuntuisi pienemmältä (naiset), jne.
Alkaa olla kiellettyä sanoa että lihavuus on terveysongelma,a suuri osa normaalin BMI:n omaavistakin on liian paksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nuori mies, keho kuin veistos.. Treenaamalla ja kovalla työllä se tulee, itsekurilla. En syö mitään epäterveellistä, en käytä alkoholia ja liikun paljon.
Koen olevani alfa, johtaja, esimerkki muille
Pulinat ei auta.
Ja minä koen, että sinä olet narsistinen.
Miksi joka asiaan tarvitsee vetää tuo sana? Mitä väärää on opettaa esimerkillä muita ? johtaa heitä parempaan elämään ja kuntoon? outoa. Älykäs ihminen pitää itsestään huolta, ja älykäs ihminen on myös aina lauman johtaja. Paras johtaja on se kuka johtaa esimerkillä.
Herää unestasi ja katso taaksesi. Kukaan ei seuraa sinua, et ole johtaja.
Sun tyttöystävä ja jopa miesystävät on eri mieltä kun tulee kaupassa vastaan.
Ihminen joka ei pidä itsestään huolta, ei ole älykäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä sanotaan, että ne 80+ pyöreät naiset ovat terveitä? Vanhaksi eläminen ei tarkoita, että olisi terve, vaan ne viimeiset vuodet voi mennä sänkypotilaana tai muuten kotiinsa sidottuna.
On ne ainakin terveempiä kuin ne hoikat, jotka ovat jo kuolleet. Kyllä vanhuksilla ongelmana alkaa olla jaksaminen jne. ja siinä ei kyllä yhtään auta se, että on alipainoinen. Silloin ei ole suorituskykyisiä lihaksiakaan jäljellä, vaan hoikka vanhus on heikko. Tosin ei ne mitään kovin suorituskykyisiä ole monet nuoremmatkaan alipainoiset. Toki joissakin lajeissa kehittyy tehokkaat, mutta pienet lihakset (esim. balettitanssijat, taitoluistelijat), mutta sellainen keskimääräinen laiha on heikko.
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä.
Minä olen normaalipainoinen ja palstanaisten mukaan just hyvät mitat miehelle kun on vähän rotevuutta eikä nainen tunne itseään v-hevoksi rinnalla.
Tämä lihavuuden normalisointi ja naisten "miehen on oltava iso naiseen verrattuna tai hän on hintelä"-idiotismi olisi syytä pysäyttää. Kukin saa olla sellainen kuin on, mutta ei aleta selittelemään että lihavuus olisi terveellistä tai ihmisen luontainen paino olisi haarukassa BMI 24-30.
Minä en ymmärrä miksi ihminen tekee kropalleen yhtään mitään, laihduttaa tai lihottaa, toisten takia. Ja sitten syyttää muita omasta päätöksestään.
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä.
Eihän tässä lihavuutta olla normalisoimassa, vaan normaalipainoa. Esim. minulla BMI 22, alhainen verenpaine ja hyvät kolesteroliarvot. Urheilen. Täällä nyt sitten haukutaan läskiksi ja selitetään, että pitäisi laihduttaa alipainoon (alle 18.5 bmi), niin todellakin sanon, ettei ole tuollainen 18.5 mikään hyvä juttu. Johan tuossa tutkimuksessakin sanotaan, ettei sellaisella bmi:llä ihmiset edes liiku enää, eli ei kovin hyvää elämää varmasti ole se.
Vierailija kirjoitti:
HUOMIO nyt siihen, että tässä tutkimuksessa myös NORMAALIPAINOISET oli sairaampia kuin laihat. Niin että jos et ole laiha, vaan sulla on on normaali BMI, niin alapa laihduttaa ja pidä se painosi alle normaalin BMI:n. Muuten sulla ei ole vara sanoo kenelläkään mitään terveydestä ja painosta.
Todella moni näyttää ymmärtäneen tutkimuksen väärin. Siinä tutkittiin luonnostaan hyvin hoikkia. Näitä on todella pieni osuus väestöstä. Tällä pienellä ryhmällä on hyvä aineenvaihdunta, siksi juuri he ovatkin hoikkia. Se, että keinotekoisesti laihduttaa itsensä normaali- ja alipainon rajalle, ei tuota terveyshyötyjä, joita luonnostaan hoikilla on, päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä.
Minä en ymmärrä miksi ihminen tekee kropalleen yhtään mitään, laihduttaa tai lihottaa, toisten takia. Ja sitten syyttää muita omasta päätöksestään.
En todellakaan ole tuhoamassa terveyttäni siksi että olisin kuumempi naisten silmissä :D
Mutta niin kävi että kun päästin itseni surkeaan kuntoon, naisilta tulikin positiivista palautetta. pl. sporttiset naiset, mutta heille en toki kelpaisi (myöskään sporttisena) koska sporttiset naiset edellyttävät geenikomeutta ja korkeampaa elintasoa.
Olen laittamassa itseäni kuosiin taas. Paino normalisoituu kyllä nopeasti kun lopetan turhat mässyttelyt ja saunakaljat, haaverissa saatu vamma rajoittaa liikuntaa vielä noin puolen vuoden ajan.
Melkoinen kukkakeppi olisin 18,5 BMI:llä, 193/69 :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tää tutkimus on OUTO,. Tässä tutkittiin siis alle normaalipainon olevia. Mun pituudella se olisi alle 49 kiloa.Se oisi siis yläraja tutkittaville. Oon joskus ollu noin laiha. En syöny kunnolla, oli koko ajan kylmä, kaikenlaisia oireita, nukkaa poskissa. .ELi anoreksinen. Jso he tutki VIELÄ tätäkin laihempia tässä ryhmässä, niin kumma jos heitä ei luokiteltaisi anoreksisiksi, tai bulimikoiksi, sillä ei tuo painoryhmä voi mitenkään olla terve. OSteoporoosi jo pelkästään tulee kuvioihin myöhemmin, plus muut oireet. Kuukautiset jää pois. Yritäppä vaan saada lasta. Syke/verenpaine on matalat.
Usko tai älä, on olemassa luonnostaan laihoja ihmisiä. Pelkkä laihuus ei tarkoita syömishäiriötä. Ei kannata kommentoida, jos ymmärrys on tuota luokkaa.
Totta! Mun pituus on 170 cm ja paino 47,5 kiloa, ja olen terve ja energinen. Ja ennen kuin joku mainitsee kuukautiset, niiden rytmi on säännöllinen. Mua ei palella, eikä heikota. En myöskään näytä luurangolta, vaan sopusuhtaiselta. Tanssin työkseni, joten en pärjäisi ammatissani, jos näännyttäisin itseäni.
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen kukkakeppi olisin 18,5 BMI:llä, 193/69 :D
Mä taas olen 164cm pitkä nainen ja mulle aletaan huomautella liiasta laihtumisesta (ja kyselemään huolestuneena vointia), jos painan 57kg. Normaalisti painan n. 59-60kg (eli bmi n.22). Jopa siis tuo parin kilon muutos on ulkonäöllisesti aika merkittävä. Jos laihduttaisin 50-kiloiseksi (eli bmi:hin 18,5), niin olisin todella sairaan näköinen.
Olen urheilullinen ollut koko ikäni, eli pakarat ja reidet tiukkaa lihasta ja toki lihasta on muutenkin ehkä hitusen enemmän kuin vaikkapa tosi hoikilla ja liikkumattomilla ystävilläni. Rasvaprosentti on kuitenkin normaali, etten mikään fitnessmimmi ole kuitenkaan. Mutta kyllä tuollainen pienikin laihtuminen alle 22 bmi:n saa mut heti näyttämään jotenkin riutuneelta.
Ahdistaa, että pitäisi tuntea jotain huonoa omatuntoa (tai siis tuntea itsensä läskiksi), kun bmi on 22. Veriarvot on kunnossa.