Tutkimus: vähän liikkuva laiha on terveempi kuin enemmän liikkuva normaalipainoinen
https://www.hs.fi/tiede/art-2000009125878.html?utm_medium=promobox&utm_…
Eli vakioselitykset siitä, miten liikunnallinen normaalipainoinen (tai jopa pullukka tai lihava) on muka terveempi kuin sohvaperuna laiheliini, ovat höpönlöpöä.
Kommentit (212)
Vierailija kirjoitti:
Ei yllätä.
Minä olen normaalipainoinen ja palstanaisten mukaan just hyvät mitat miehelle kun on vähän rotevuutta eikä nainen tunne itseään v-hevoksi rinnalla.
Olo on täysin vetämätön ja 2. tyypin diabetes kolkuttelee ovella.
Valtava ero siihen kun olin hoikka (=naisten mukaan hintelä).
Tämä lihavuuden normalisointi ja naisten "miehen on oltava iso naiseen verrattuna tai hän on hintelä"-idiotismi olisi syytä pysäyttää. Kukin saa olla sellainen kuin on, mutta ei aleta selittelemään että lihavuus olisi terveellistä tai ihmisen luontainen paino olisi haarukassa BMI 24-30.
Olet nyt käsittänyt jotain aika pahasti väärin. Rotevuus tehdään lihaksilla, ei keskivartaloläskillä. Rotevuus näkyy ennen kaikkea hartioiden leveytenä. Ei vatsatynnyrin kasvatus tee sinusta haluttavampaa naisten keskuudessa, eli se ei todellakaan kannata miltään kantilta katsottuna.
Ennemminkin lisäisin urheilua (ja samalla ruuan määrää, varsinkin proteiinia), jos siis et viihdy ns. hintelässä kropassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen kukkakeppi olisin 18,5 BMI:llä, 193/69 :D
Mä taas olen 164cm pitkä nainen ja mulle aletaan huomautella liiasta laihtumisesta (ja kyselemään huolestuneena vointia), jos painan 57kg. Normaalisti painan n. 59-60kg (eli bmi n.22). Jopa siis tuo parin kilon muutos on ulkonäöllisesti aika merkittävä. Jos laihduttaisin 50-kiloiseksi (eli bmi:hin 18,5), niin olisin todella sairaan näköinen.
Olen urheilullinen ollut koko ikäni, eli pakarat ja reidet tiukkaa lihasta ja toki lihasta on muutenkin ehkä hitusen enemmän kuin vaikkapa tosi hoikilla ja liikkumattomilla ystävilläni. Rasvaprosentti on kuitenkin normaali, etten mikään fitnessmimmi ole kuitenkaan. Mutta kyllä tuollainen pienikin laihtuminen alle 22 bmi:n saa mut heti näyttämään jotenkin riutuneelta.
Ahdistaa, että pitäisi tuntea jotain huonoa omatuntoa (tai siis tuntea itsensä läskiksi), kun bmi on 22. Veriarvot on kunnossa.
Minäkin olen 164cm, mutta 51kg. Ja ihan normaalin näköinen, en todellakaan riutunut, olen painanut välillä tuon 49kg. Jossain lähellä 60kg taas olen jo vähän pyöreä. Ja kyllä minullakin lihasta on, ei esimerkiksi reidet ole mitkään tikut, vaan selkeästi niissäkin on lihasta. Ihmisiä kun on niin monen mallisia. Itse olen luustoltani hyvinkin pieni ja siro, vaikka ihan lyhyt en siis olekaan. Joten minulle tämä on normaalipaino. En syö aina niin terveellisesti, jos söisin ja jättäisin kaikki herkut ym, tippuu se paino sinne 49, kenties sen allekin, en ole kokeillut.
Olin siis aiemmin n.58kg ja söin mitä sattuu enkä juuri liikkunut. Tein sitten parannuksen asiaan ja paino tippuikin, vaikka se ei tavoite ollutkaan. Ja tosiaan kun meni alle sen 50, alkoi taas vähän lipsua, vaikka olo on ollut hyvä tuossakin painossa enkä tosiaan mikään riutunut ollut. Mutta laihanakin saa todella ikävää kommenttia, niinkuin tässäkin ketjussa huomaa.
Veriarvot on ollut aina todella hyvät. Vaikka ne elämän tavat ei parhaat olekaan. Ja ilmeisesti tuossa tutkimuksessa on ollut aasialaisia ja heillä on aika samanlainen ruumiinrakenne kuin minullakin. Eli siellä alipainon puolellakin vielä näyttää ihan tavalliselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon useampien tutkimusten mukaan laihat eivät ole terveempiä kuin normaalipainoiset.
No linkkaappa vaikka 3 nyt alkuun.
1.
https://www.bbc.com/news/health-46031332.amp2.
https://www.yourtango.com/2018311896/study-overweight-people-longer-lif…3.
https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1980/12/27/for-healthie…
Yksikään linkkaamistasi ei ole tutkimus, vaan ovat iltapäivälehden artikkeleja.
Täasä siis valittiin sen molemmista porukoista ne joilla oli jo hyvä terveydentila ja verrattiin niitä.
Sitä ei kerrota, kuinka paljon noita em ryhmän edustajia on suhteellisesti molemmissa porukoissa.
Toisaalta jos se ydinsota tulee, niin me tynnyrivatsat ja lihavat ollaan niitä, jotka selviää todennäköisimmin koettelemuksesta.
Siksi osa meistä turpoaa nykyaikana, koska historiassa nälänhädät ovat olleet enemmän sääntö, kuin poikkeus.
Tosin en tiedä, onko ydinsodasta hengissä selviäminen hyvä juttu. Olisi varmaan aikamoinen koettelemus, ja helpompaa varmaan menehtyä.
kuulostaa ihan järkevälle.
Historiallisesti nälkä on ollut vakio ihmisten elämässä. Ei ole loogista, että ihmiskehon ei olisi tähän sopeutunut, vaan pyrkinyt optimoimaan laihuleiden terveyden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tää tutkimus on OUTO,. Tässä tutkittiin siis alle normaalipainon olevia. Mun pituudella se olisi alle 49 kiloa.Se oisi siis yläraja tutkittaville. Oon joskus ollu noin laiha. En syöny kunnolla, oli koko ajan kylmä, kaikenlaisia oireita, nukkaa poskissa. .ELi anoreksinen. Jso he tutki VIELÄ tätäkin laihempia tässä ryhmässä, niin kumma jos heitä ei luokiteltaisi anoreksisiksi, tai bulimikoiksi, sillä ei tuo painoryhmä voi mitenkään olla terve. OSteoporoosi jo pelkästään tulee kuvioihin myöhemmin, plus muut oireet. Kuukautiset jää pois. Yritäppä vaan saada lasta. Syke/verenpaine on matalat.
Usko tai älä, on olemassa luonnostaan laihoja ihmisiä. Pelkkä laihuus ei tarkoita syömishäiriötä. Ei kannata kommentoida, jos ymmärrys on tuota luokkaa.
Minä olen aina ollut lievästi alipainoinen, muttei ole anoreksiaa tai muutakaan syömishäiriötä ja syön säännöllisesti. Mun ruumiinrakenne nyt vain on tällainen eikä kiloja ole tullut lisää. Kuukautiset ovat säännölliset ja olen muutenkin terve.
Painan 48kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus kesti kaksi viikkos. Mitä tietoa siinä ajassa ehtii saamaan ihmisen kokonaisvaltaisesta terveydestä ja hyvinvoinnista? Liikunnalla ja aktiivisella elämäntavalla ehkäistään monia pitkäaikaissairauksia ikääntymisen myötä tulevia ongelmia. Jos katsoo vaikka vanhuksia, niin kaikkein hyvinvoivimpia ovat ne jotka liikkuvat ja elävät aktiivista elämää. Hoikilla on osteoporoosia, alhaista verenpainetta, jaksamisongelmia, puutostautien aiheuttamia muisti ym. ongelmia.
Hoikat elävät pisimpään. Läskit istuvat kotona ja saavat sydärin/aivohalvauksen kuusi-seitsemänkymppisinä. Missään ei ikinä näy ylipainoisia vanhuksia liikkumassa tai puuhaamassa. Kyllä ne puuhatädit ovat aina laihoja tai hoikkia.
Niin on. Prinssi Philip oli hoikka ja kuoli 99v, kuningataräiti 101v ja kuningatar Elisabet 96v normaalipainoisia ja pitkäikäisiä.
Selkeästi näkee, että hoikkuus ja normaalipaino on yksi pitkän iän salaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen kukkakeppi olisin 18,5 BMI:llä, 193/69 :D
Mä taas olen 164cm pitkä nainen ja mulle aletaan huomautella liiasta laihtumisesta (ja kyselemään huolestuneena vointia), jos painan 57kg. Normaalisti painan n. 59-60kg (eli bmi n.22). Jopa siis tuo parin kilon muutos on ulkonäöllisesti aika merkittävä. Jos laihduttaisin 50-kiloiseksi (eli bmi:hin 18,5), niin olisin todella sairaan näköinen.
Olen urheilullinen ollut koko ikäni, eli pakarat ja reidet tiukkaa lihasta ja toki lihasta on muutenkin ehkä hitusen enemmän kuin vaikkapa tosi hoikilla ja liikkumattomilla ystävilläni. Rasvaprosentti on kuitenkin normaali, etten mikään fitnessmimmi ole kuitenkaan. Mutta kyllä tuollainen pienikin laihtuminen alle 22 bmi:n saa mut heti näyttämään jotenkin riutuneelta.
Ahdistaa, että pitäisi tuntea jotain huonoa omatuntoa (tai siis tuntea itsensä läskiksi), kun bmi on 22. Veriarvot on kunnossa.
Minäkin olen 164cm, mutta 51kg. Ja ihan normaalin näköinen, en todellakaan riutunut, olen painanut välillä tuon 49kg. Jossain lähellä 60kg taas olen jo vähän pyöreä. Ja kyllä minullakin lihasta on, ei esimerkiksi reidet ole mitkään tikut, vaan selkeästi niissäkin on lihasta. Ihmisiä kun on niin monen mallisia. Itse olen luustoltani hyvinkin pieni ja siro, vaikka ihan lyhyt en siis olekaan. Joten minulle tämä on normaalipaino. En syö aina niin terveellisesti, jos söisin ja jättäisin kaikki herkut ym, tippuu se paino sinne 49, kenties sen allekin, en ole kokeillut.
Olin siis aiemmin n.58kg ja söin mitä sattuu enkä juuri liikkunut. Tein sitten parannuksen asiaan ja paino tippuikin, vaikka se ei tavoite ollutkaan. Ja tosiaan kun meni alle sen 50, alkoi taas vähän lipsua, vaikka olo on ollut hyvä tuossakin painossa enkä tosiaan mikään riutunut ollut. Mutta laihanakin saa todella ikävää kommenttia, niinkuin tässäkin ketjussa huomaa.
Veriarvot on ollut aina todella hyvät. Vaikka ne elämän tavat ei parhaat olekaan. Ja ilmeisesti tuossa tutkimuksessa on ollut aasialaisia ja heillä on aika samanlainen ruumiinrakenne kuin minullakin. Eli siellä alipainon puolellakin vielä näyttää ihan tavalliselta.
Tää on kyllä tosi mystistä, siis nämä erot ihmisten välillä. Mun kohdalla ihmiset olettaa, että painaisin vähemmän ja ovat ihan todella ihmeissään, kun kerron, että painan sen n. 60kg. Eli ulkonäöllisesti näytän hoikalta, mutta painoa on silti. En tiedä, mistä kiikastaa, mutta tosiaan 50kg painossa olisin sairaalloisen näköinen. Uskon kyllä, että kaikki pituiseni ei ole, vaan jollekin se on normaali, helposti ylläpidettävissä oleva paino.
t. se, kelle vastasit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutkimus kesti kaksi viikkos. Mitä tietoa siinä ajassa ehtii saamaan ihmisen kokonaisvaltaisesta terveydestä ja hyvinvoinnista? Liikunnalla ja aktiivisella elämäntavalla ehkäistään monia pitkäaikaissairauksia ikääntymisen myötä tulevia ongelmia. Jos katsoo vaikka vanhuksia, niin kaikkein hyvinvoivimpia ovat ne jotka liikkuvat ja elävät aktiivista elämää. Hoikilla on osteoporoosia, alhaista verenpainetta, jaksamisongelmia, puutostautien aiheuttamia muisti ym. ongelmia.
Hoikat elävät pisimpään. Läskit istuvat kotona ja saavat sydärin/aivohalvauksen kuusi-seitsemänkymppisinä. Missään ei ikinä näy ylipainoisia vanhuksia liikkumassa tai puuhaamassa. Kyllä ne puuhatädit ovat aina laihoja tai hoikkia.
Niin on. Prinssi Philip oli hoikka ja kuoli 99v, kuningataräiti 101v ja kuningatar Elisabet 96v normaalipainoisia ja pitkäikäisiä.
Selkeästi näkee, että hoikkuus ja normaalipaino on yksi pitkän iän salaisuus.
Kannattaa muistaa et moni myös laihtuu ja kuihtuu vanhana
Liikunta kuluttaa elimistöä, ja silloin varsinkin kun on vielä ylipainoa. Kumpi auto on 50 vuoden päästä paremmassa kunnossa, se joka on ajettu suoraan tehtaalta johonkin säilöön ja sillä on heitetty korkeintaan pientä lenkkiä kesäisin, vai auto jonka mittarissa on 500 000 kilsaa ja huollot on tehty vähän miten sattuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sitten taas kyseessä vain yksi, kiinassa tehty tutkimus. Että vähän jäitä hattuun.
Lisäksi tähän oli otettu mukaan vain täysin terveitä luonnostaan hoikkia ihmisiä, ei esim. syömishäiriöisiä tai muuten sairaita. Verrokkiryhmän osalta ei kerrottu oliko heidät raakattu yhtä tarkasti vai ainoastaan painoindeksin perusteella.
Mutta ainakin se tietysti tästä tuli selväksi, että hoikat eivät ole aktiivisia, vaan päinvastoin laiskempia kuin muut.
Vierailija kirjoitti:
Nyt on sitten taas kyseessä vain yksi, kiinassa tehty tutkimus. Että vähän jäitä hattuun.
Lisäksi tähän oli otettu mukaan vain täysin terveitä luonnostaan hoikkia ihmisiä, ei esim. syömishäiriöisiä tai muuten sairaita. Verrokkiryhmän osalta ei kerrottu oliko heidät raakattu yhtä tarkasti vai ainoastaan painoindeksin perusteella.
Mutta ainakin se tietysti tästä tuli selväksi, että hoikat eivät ole aktiivisia, vaan päinvastoin laiskempia kuin muut.
Niin, tosiaan. Olisiko saati sellainen tosi yllättävä tulos, että jos ryhmään A valitaan täysin terveitä ja ryhmään B ns kaikkia, niin ryhmä
A on terveempi kuin B?Lehtijuttua lukiessa pisti myös silmään, että laihoilla oli korkea kilpirauhashormonin määrä, mutta terveyttä selitetään rasvakudoksen vähyydellä. Miksi näin?
Juuri näin. Ilmeisesti meitä aivopestään alipainon terveellisyyteen, kun länsimaihin tulee ensi vuonna nälänhätä.
No, nyt ainakin kilpirauhasmussuttajille tuli tutkimusdataa aiheesta, tulisi vielä masennuslääkkeistäkin niin hyvä niin.
Kolesteroli on muuten sidoksissa kilpirauhasen toimintaan. Liikatoiminnassa kolesteroli laskee ja vajaatoiminnassa nousee. Samoin käyttäytyy paino. Tästä omakohtaistakin kokemusta molemmista.
Eivätkä alipainoiset edes olleet terveitä, jos kilpirauhasarvot eivät olleet viitealueella. Vai olivatko vain viitealueen ylälaidalla.
No ei ole tulossa nälänhätää. Ja vaikka tulisikin, niin siltikin suurin osa suomalaisista pysyisi lihavina.
No jopas on taas tutkimus :-D. Veriarvot voi olla normaalit syöpääkin sairastavalla kun syöpä ei ole vielä levinnyt kaikkialle.
Kyllähän sen sanoo jo terve järkikin, että laihuus ei ole mikään terveyden mittari. Laiha ruumiinrakenne on myös periytyvää eikä kerro esim. mitään sisäelinrasvasta. Hoikka ja laiha on myös kaksi eri asiaa.
Ruuan kulutukseen tarvitaan läskivero. Laihat syö vähemmän jolloin myös hiilijalanjälki on pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Ruuan kulutukseen tarvitaan läskivero. Laihat syö vähemmän jolloin myös hiilijalanjälki on pienempi.
Olethan tietoinen, että Suomessa ruokaa verotetaan jo rankasti: https://yle.fi/uutiset/3-12392434
Ruuan alv meillä 14%, esim. Saksassa taitaa olla 7%.
Vierailija kirjoitti:
Liikunta kuluttaa elimistöä, ja silloin varsinkin kun on vielä ylipainoa. Kumpi auto on 50 vuoden päästä paremmassa kunnossa, se joka on ajettu suoraan tehtaalta johonkin säilöön ja sillä on heitetty korkeintaan pientä lenkkiä kesäisin, vai auto jonka mittarissa on 500 000 kilsaa ja huollot on tehty vähän miten sattuu?
Kumpaa vertaat kumpaan? Jos autolla pystyy ajamaan 500 000 kilsaa niin on todella hyvä auto! Kone toimii, toisin kuin suurimman osan vuodesta seisoneessa kesäkiesissä.
En ole tutkija, mutta kyllä ihan maalaisjärki on aina sanonut ettei rasvakerroksessa ylimääräistä tarvita mihinkään vaan se nimenomaan on turhaa ja turha riski terveydellekin.
Ja nyt en siis todellakaan meinaa mitään anorektiseksi laihtunutta ihmistä joka on jo liki pelkkää luuta ja nahkaa, että tämä olisi se oikea tai terveellisin malli. Ehei.
Kroppaa on erimallista ja -muotoista eikä pitkäraajaista ja solakkaa tule vantterammasta jässikästä millään laihduttamisella, mutta kyllä siitä silti ne extrarasvat joutaa pois laihduttaa kun rasvaprossaa ei voi selittää sillä kuinka mulla on isot luut. Eikä sitä liiallista rasvaprossaa voi selittää silläkään kun on isot lihakset ja treenaa kovaa..
Sisäelinten ympärillä oleva rasva on vaarallisinta, mutta kyllä sitä sielläkin ylimääräistä on jos keskivartalossa on jo makkaroille asti sitä "pintarasvaa" tai takapuoli on leveä kuin leivinuuni. Kyllä siinäkin vaiheessa kun rasvaprossa on jotain 20-25 on sitä rasvaa ihan omiksi tarpeiksi ja taatusti sen mitä elimistö tarvitsee. Tuohan on yksi neljäs/viidesosa ihmisen kokonaispainosta.
Liikunta toki vaikuttaa verensokeriin ym mutta ei sekään ihmeisiin pysty eli terveellisintä/fiksuinta on olla hoikka normipainoinen joka harrastaa monipuolista liikuntaa. Se sohvalla mässyttäminen ja viinin lipittely ei paranna kenenkään terveyttä eikä edes kohenna mielialaa jos tuo on jatkuvaa ja viikoittaista "nollaamista".
Uskon kyllä hyvin tähän tutkimukseen.
Alipainoisena ja huonoilla elin/ruokailutavoilla kaikki veriarvoni kolesterolista lähtien olivat huippuluokkaa.
Kun aloin syömään masennuslääkkeitä ja kaikesta liikunnasta ja hyvälaatuisesta ravinnosta huolimatta lihoin, alkoivat myös kolesteroliarvot olla pilvissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon useampien tutkimusten mukaan laihat eivät ole terveempiä kuin normaalipainoiset.
No linkkaappa vaikka 3 nyt alkuun.
1.
https://www.bbc.com/news/health-46031332.amp2.
https://www.yourtango.com/2018311896/study-overweight-people-longer-lif…3.
https://www.washingtonpost.com/archive/politics/1980/12/27/for-healthie…Yksikään linkkaamistasi ei ole tutkimus, vaan ovat iltapäivälehden artikkeleja.
Olen eri. Tässä oikea, tanskalainen tutkimus, jonka tuloksena yksinkertaistetusti on, että pisin elinikä tunnutaan, yllättävää kyllä, saavutettavan lievällä ylipainolla ja että pisimpään elinikään johtava painoindeksi on noussut vuosikymmenten kuluessa. Lisäksi tutkimuksessa tehtiin ero eri ikäryhmien välillä ja alle 60-vuotiailla normaalipainon ja ylipainon raja tuntui olevan matalampaan kuolleisuuteen johtava. Yli 60-vuotiailla taas lievä ylipaino.
Ei ole iloa olla liian laiha ja urheilullinen, jos pää leviää
ahdistukseen ja hyppää kaulakiikkuun. Ei sekään elinikää lisää. Kuitenkin lihavuus lisää elinvuosia lähinnä loppupäässä, jolloin muutenkin on jo valmis lähtemään.
Ihan vaan tuli mieleen se Nela ja Nuuksio jokunen vuosi taaksepäin.