Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimus: vähän liikkuva laiha on terveempi kuin enemmän liikkuva normaalipainoinen

Vierailija
20.10.2022 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000009125878.html?utm_medium=promobox&utm_…

Eli vakioselitykset siitä, miten liikunnallinen normaalipainoinen (tai jopa pullukka tai lihava) on muka terveempi kuin sohvaperuna laiheliini, ovat höpönlöpöä.

Kommentit (212)

Vierailija
41/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihuus yksinkertaisesti ei ole terveellistä vaikka palstan katkerat ja sairaat pro-ana-akat yrittävät niin väittää.

Normaalipaino terveellistä.

Vierailija
42/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HUOMIO nyt siihen, että tässä tutkimuksessa myös NORMAALIPAINOISET oli sairaampia kuin laihat. Niin että jos et ole laiha, vaan sulla on on normaali BMI, niin alapa laihduttaa ja pidä se painosi alle normaalin BMI:n. Muuten sulla ei ole vara sanoo kenelläkään mitään terveydestä ja painosta.

Nuo eivät olleet hoikkia laihduttamisen ansiosta vaan kilpirauhasen.

Vilkkaalla kilpirauhastoiminnalla on mahdoton saada itseään lihomaan. Laihtumisen voi saada pysäytettyä, mutta ei liho. Samoin vajaalla on mahdotonta laihtua, lihomisen voi saada pysäytettyä.

Kun kilpirauhanen on vilkkaalla, ihminen on läpipasko ja lämmittää kehoaan liian paljon, jolloin hukkalämpö syö energiaa.

No mutta tässä ketjussa oli heti ihmisiä (ehkä he sitten kaikki ovat laihoja kilpirauhasensa ansiosta?) kertomassa, että nyt läskit laihduttakaa, petätte vain itseänne väittämällä että olette terveitä. Koska mä luulen että kaikki noi kommentoijat eivät olleet BMI:nsa perusteella alipainoisia, niin kehotin heitä laihduttamaan oman terveytensä takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sitten taas kyseessä vain yksi, kiinassa tehty tutkimus. Että vähän jäitä hattuun.

Lisäksi tähän oli otettu mukaan vain täysin terveitä luonnostaan hoikkia ihmisiä, ei esim. syömishäiriöisiä tai muuten sairaita. Verrokkiryhmän osalta ei kerrottu oliko heidät raakattu yhtä tarkasti vai ainoastaan painoindeksin perusteella.

Mutta ainakin se tietysti tästä tuli selväksi, että hoikat eivät ole aktiivisia, vaan päinvastoin laiskempia kuin muut. 

No oishan se nyt ollut vääristelyä ottaa syömishäiriöisiä mukaan. Tai muuten sairaita.

Toki tulos ois ollut joillekin mieluisampia tuloksia jos ois vasiten valittu sairaat laihat ja terveet normaalipainoiset.

En minä ainakaan tuosta kirjoittanut, vaan siitä, että jos tieten on valittu terveet hoikat, niin silloin olisi pitänyt vertailuksi valita terveet normaalipainoiset. Nythän tuosta ei käynyt ilmi, että niin olisi. 

Mutta tuo laiskuushan sieltä tuli kyllä selkeästi läpi, että hyvä sinänsä että se nyt tiedetään.

Hyvä lähtökohta jatkotutkimuksille, kuten tieteessä yleensä kaikki on. Valmista ei varsinaisesti tule.

Vierailija
44/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti taas oikein merkittävä tutkimus. Onko kenties oikein suomalaista järjen lentoa ja laatutyötä?

Vierailija
45/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tää tutkimus on OUTO,. Tässä tutkittiin siis alle normaalipainon olevia. Mun pituudella se olisi alle 49 kiloa.Se oisi siis yläraja tutkittaville.  Oon joskus ollu noin laiha. En syöny kunnolla, oli koko ajan kylmä, kaikenlaisia oireita, nukkaa poskissa. .ELi anoreksinen. Jso he tutki VIELÄ tätäkin laihempia tässä ryhmässä, niin kumma jos heitä ei luokiteltaisi anoreksisiksi, tai bulimikoiksi, sillä ei tuo painoryhmä voi mitenkään olla terve. OSteoporoosi jo pelkästään tulee kuvioihin myöhemmin, plus muut oireet. Kuukautiset jää pois. Yritäppä vaan saada lasta. Syke/verenpaine on matalat. 

Usko tai älä, on olemassa luonnostaan laihoja ihmisiä. Pelkkä laihuus ei tarkoita syömishäiriötä. Ei kannata kommentoida, jos ymmärrys on tuota luokkaa.

Ja tutkimuksen kohteet oli kiinalaisia. Onhan Aasiassa suuremmat paineet olla laiha, mutta aasialaiset on kyllä luonnostaankin sirompia kuin keskiverto länsimaalainen. Kiinassa esimerkiksi normaalipainon ja ylipainon painoindeksin raja on 23, koska aasialaisilla tulee ylipainoon liittyvät terveysongelmat matalammassa painossa esiin.

Vierailija
46/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huom. "tulokset VIITTAAVAT siihen, että...SAATTAA olla..."

Vierailija
47/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä hoikkuus ON terveellisempää millä mittareilla tahansa.

Kaikki tosi vanhaksi eläneet ovat olleet hoikkia tai normaalipainoisia.

Hoikka = laiha. Se todella laajojen tutkimusten mukaan vähentää elinikää.

Vierailija
48/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnallisesti olisi kuitenkin ongelma, jos kaikki liikkuisivat vähemmän. Kuka hoitaisi fyysiset työt? Tuskin ainakaan ne vähän liikkuvat alipainoiset.

Tuossahan terveyden mittareina pidettiin esim. verenpainetta ja kolesteroliarvoja. Noh, minä olen normaalipainoinen (ollut aina) ja verenpaineen alhaisuus on mulle lähinnä ongelma (silmissä sumenee toisinaan esim. noustessa) ja kolesteroliarvot on aina olleet priimat. En siis tuon perusteella näkisi syytä laihduttaa itseäni alipainoiseksi ja mieluummin olen aktiivisempi (liikun enemmän) kuin vain kategorisesti laiha.

Vierailija
49/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiha, kuiva täti joka harrastaa vain kutomista ja kirjaston kirjoja, ei todellakaan ole terveyden perikuva.

Vierailija
50/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Analyysi osoitti, että normaalipainoiset söivät 12 prosenttia ja liikkuivat 23 prosenttia enemmän kuin laihat.

Vähäisestä aktiivisuudesta huolimatta laihojen veriarvot olivat paremmat kuin normaalipainoisten.

Tutkijoiden mukaan tulos viittaa siihen, että rasvakudoksen vähyys saattaa olla merkityksellisempää terveyden kannalta kuin liikunta."

Hyvä terveys ei tarkoita pelkkiä hyviä veriarvoja. Liikkumattoman arki on raskaamman tuntuista kuin liikkuvan ja erilaisia kolotuksia on enemmän, vaikka veriarvot olisivatkin paremmat.

Vierailija
51/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa yllätys. Kannattaakohan näihin itsestäänselvyyksinä pidettyihin juttuihin varata enää tutkimusaikaa ja -rahaa, kun kaikki tietävät lopputuloksen jo valmiiksi.

Vierailija
52/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanna Marinin painoindeksillä ei eletä pitkään.

Vierailija
53/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Liikunta parantaa kogniitivisia taitoja painosta riippumatta, ja ne jotka liikkuvat ovat terävämpiä kuin ne, jotka eivät liiku. 

Älykkyysosamäärä laskee todella alhaiseksi keski-iässä, jos ei liiku kunnolla. 

Ei pidä keksiä tekosyitä sille, että itse on lahna, eikä jaksa liikkua. 

Hiilihydraatit ihan tutkitusti alentavat kognitiivisia kykyjä, ja kaikki ylipainoiset syövät runsaasti hiilareita. Ei auta liikkuminen.

Hirveästi alapeukkuja :D  Totuus sattuu: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnagi.2022.991007/full

Vierailija
54/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on sitten taas kyseessä vain yksi, kiinassa tehty tutkimus. Että vähän jäitä hattuun.

Lisäksi tähän oli otettu mukaan vain täysin terveitä luonnostaan hoikkia ihmisiä, ei esim. syömishäiriöisiä tai muuten sairaita. Verrokkiryhmän osalta ei kerrottu oliko heidät raakattu yhtä tarkasti vai ainoastaan painoindeksin perusteella.

Mutta ainakin se tietysti tästä tuli selväksi, että hoikat eivät ole aktiivisia, vaan päinvastoin laiskempia kuin muut. 

Ensimmäinen kateellinen "sporttipullukka" löysi tiensä ketjuun.

Kyllähän se ärsyttää, että toiset pysyvät hyväkroppaisina ja terveinä ilman vaivannäköä, kun taas itse bodaa paskat housussa salilla ja on kuvitellut olevansa sentään terveempi rehkimisen ansiosta.

-sivusta: mulle on "hyväkroppaisuutta" huomattavasti tärkeämpää fyysinen suorituskyky. Eli jaksan kantaa laukkuni, kiivetä portaita, kantaa lasta, lenkittää koiraa, tehdä halkoja, hiihtää tai pyöräillä pitkän matka, kulkea metsällä, hypätä satulaan ;)

Mikään ei voita sitä tunnetta kun on liikkunut hyvin hyvän tovin ja olemus tuntuu ryhdikkäältä ja askel kimmoisalta. Tavoite on mahdollisimman pitkälle ilman rollaattoria.

Vierailija
55/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensimmäinen kateellinen "sporttipullukka" löysi tiensä ketjuun.

Kyllähän se ärsyttää, että toiset pysyvät hyväkroppaisina ja terveinä ilman vaivannäköä, kun taas itse bodaa paskat housussa salilla ja on kuvitellut olevansa sentään terveempi rehkimisen ansiosta.

Voi murunen, mä olen jo aikaa sitten lopettanut kaiken sellaisen liikunnan, josta en saa ennenkaikkea iloa elämääni.  Kohta lähden muutaman kilsan tarpomaan metsään, ja samalla käyn pulahtamassa järvessä - ihanaa, hoitaa kehoa ja mieltä.

Noin muuten mä olen siinä mielessä onnekkaassa asemassa, että olen perinyt ihan todella hyvät geenit, eli mulla ei ole alttiutta millekään tyypilliselle kansansairaudellemme, vaan meidän suvussa eletään sinne satasen kieppeille ihan tosta vaan ilman sen kummempaa yritystä. Toki kukaan, en minä, et sinä, eikä tilastollisesti terve hoikka voi tietää omaa kohtaloaan tai luvata elää satavuotiaaksi, vaikka kuinka tilastot ja tutkimukset ennustaisi mitä.

Olennaista lienee keskittyä omaan elämään ja tehdä asioita jotka tekevät onnelliseksi.

Vierailija
56/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Liikunta parantaa kogniitivisia taitoja painosta riippumatta, ja ne jotka liikkuvat ovat terävämpiä kuin ne, jotka eivät liiku. 

Hiilihydraatit ihan tutkitusti alentavat kognitiivisia kykyjä, ja kaikki ylipainoiset syövät runsaasti hiilareita. Ei auta liikkuminen.

Hirveästi alapeukkuja :D  Totuus sattuu: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnagi.2022.991007/full

Koita sinä karppaajahullu jo tulla 2000-luvulle.

Vierailija
57/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistä on, että samasta aiheesta on useita tutkimuksia. Osa puoltaa väittämää, osa taas on sitä vastaan, osa ei puolla mihinkään suuntaan. Näistä tutkimuksista voivat klikkauksia hamuavat sivustot valita sopivimman. Vielä sekin, että kaikki tutkimukset eivät täytä tieteellisiä kriteereitä eivätkä ole vertaisarvioituja.

Vierailija
58/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koita sinä karppaajahullu jo tulla 2000-luvulle.

MOT! Leivän ja puuron puputtaminen on surkastuttanut jo sinunkin aivosi.

Vierailija
59/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimus kesti kaksi viikkos. Mitä tietoa siinä ajassa ehtii saamaan ihmisen kokonaisvaltaisesta terveydestä ja hyvinvoinnista? Liikunnalla ja aktiivisella elämäntavalla ehkäistään monia pitkäaikaissairauksia ikääntymisen myötä tulevia ongelmia. Jos katsoo vaikka vanhuksia, niin kaikkein hyvinvoivimpia ovat ne jotka liikkuvat ja elävät aktiivista elämää. Hoikilla on osteoporoosia, alhaista verenpainetta, jaksamisongelmia, puutostautien aiheuttamia muisti ym. ongelmia.

Vierailija
60/212 |
20.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveys on muutakin kuin veriarvoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan