Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erittäin tyly hätäkeskuspäivystäjä, muilla samoja kokemuksia?

Vierailija
18.10.2022 |

Juteltiin tuossa naapurin kanssa siitä, kun hän oli soittanut häkeen viime viikolla muutamankin kerran agressiivisesti käyttäytyneestä miehestä. Mies oli pyörinyt meidän taloyhtiön pihalla ja huudellut jotakin "Raimoa", vaikka sen nimistä ei täällä asu.

Hätäpuheluun vastannut mies oli kysellyt todella tarkasti tilanteesta, mitä ei tietenkään ihmetelty. Mutta miehen äänensävy oli vihainen, ja mies oli monta kertaa kysynyt naapurilta että missä häirikkö nyt menee ja että voisiko sille sanoa ihan itse että mene pois. Puhelun loputtua naapuri odotti 30 minuuttia että häirikkö poistuisi. Ei poistunut. Uuteen puheluun vastasi nainen, joka oli paljon tavallisempi.

Minulla on sama kokemus kertaa kaksi. Ensimmäisellä kerralla soitin tappelusta, joka tapahtui lähellä lasten leikkipuistoa. En tietenkään jäänyt paikalle puhelimeen raportoimaan, vaan soitin samalla kun lasten kanssa reippaasti poistuttiin paikalta. Häkestä tiuskittiin, että minkä näköisiä miehet oli, ja kun sepitin siinä parhaani mukaan samalla lapsia paimentaen, puhelimen toisessa päässä oleva mies keskeytti puheeni (joka siis liittyi tappelevien miesten vaatteisiin) että "KUUNTELE". Tuntui tosi kurjalta, siltä, että soitin ihan turhaan.

Poliisi tuli äänistä päätelle paikalle kuitenkin nopeasti.

Toisen kerran soitin huoltoaseman viereisellä joutomaalla olevasta maastapalosta, johon häken mies ehdotti että menisin lähemmäksi katsomaan saako palon poljettua sammuksiin itse.

Itselle tuli olo, että en soita mihinkään mistään ellei tilanne ole aivan selkeä: talo tulessa, auto-onnettomuus yms. Epäillyt rattijuopot sun muut säheltäjät jääkööt ilmoittamatta.

Kommentit (262)

Vierailija
121/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo maastopalon tsekkaaminen lähempää oli ihan järkevä neuvo. Ei olisi ensimmäinen kerta kun häkeen soitetaan hallitusta palosta. Onhan niitäkin soittoja ollut missä "savu" paljastuu vesihöyryksi.

Maastopalon tsekkaaminen lähempää, kun ap kirjoitti polvenkorkuisista liekeistä bensa-aseman lähellä.

Jos itse soittaisin tuosta ja käskettäisiin menemään polkemaan liekkejä niin, että kengät palaa samalla, lopettaisin puhelun ja jatkaisin matkaa.

Seuraavat palot jättäisin ilmoittamatta.

Tuon kysymyksen idea on se, että se, mikä yhdelle on iso palo ja korkeat liekit, on toiselle pikkunen notski, kyllä toi tosta issesseen sammuu ja kolmannelle koko metsä palaa ja me kaikki kuollaan. Tuollainen konkreettinen kysymys siitä, saisitko poljettua liekit sammuksiin, herättää sitten jokaisen noista pohtimaan, että jaa, saisinko? No en todellakaan kun on niin iso alua ja vyötäröön asti lieket tai joo, voisihan sitä yrittää, kun ei tuo alue nyt niin iso ole ja lähinnä noi korret tuossa kytee. Ja, kappas, häkessä on paljon parempi kuva siitä, miten pikaisesti ja montako paloautoa tarvitaan paikalle.

Tuo on ihan totta, että ne kysymykset ovat relevantteja. Meillekin on monet kerrat tullut paloautot aiheetta, kun ihmiset soittelevat niitä huvikseen paikalle, kun näkevät vähän savukiehkuraa. Eivät vaivaudu yhtään itse katsomaan, että mistä se savu tulee. Sieltä sitten palomiehet tulevat toteamaan, että täällä olikin nuotio tai jokin savua aiheuttava työ meneillään. 

Vierailija
122/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko miten kallista on lähettää paikalle porukoita jos voit itsekin puuttua tilanteeseen?!

Ap koki ettei voinut, joten mitä hänen pitäis tajuta?

Voidaan kysyä että tuleeko sekään halvemmaksi(siis mitä vvvttuuaa???) että ap menee tunteestaan huolimatta sammuttamaan maastopaloa ja vammautuu sen seurauksena, tai menee kyselemään "Raimoa" huutelevalta, voiko jotenkin auttaa ja joutuukin pahoinpitelyn uhriksi tms?

Ja kun näin käy niin ihan yhtälailla ellei jopa pahemminkin jaksetaan syyllistää että mitäs läksit ja önnönnöö.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajoin aikanaan peuraan valtatiellä. Hätäkeskuspäivystäjän kanssa jouduin jankkaamaan hetken, kun en dorka osannut sanoa ihan tarkasti, missä olen. Olin tulossa tästä kotiin, joten tiesin kyllä tismalleen, missä olen, mutta en tärinältäni ihan löytänyt sanoja, jotka ulkopaikkakuntalainen päivystäjä ymmärtää. 😅 Kun sain hätäkeskus päivystäjän ymmärtämään, missä olen, lähti poliisi tulemaan paikalle. Ennen kuin tulivat, soittivat ja kysyivät, osuinko oikeasti ja millaiset vauriot tuli autoon. Koomiseltahan tuo tuntui, kun oli juuri nähnyt peuran lentävän konepelliltä, mutta kun tosiaan tietää, että on ihmisiä, jotka ilmoittavat hirvikolarista, mutta jälkeenpäin ei löydy hirveä eikä vaurioita autosta, niin ymmärtäähän tuon, että varmistetaan, ennen kuin lähdetään haaskaamaan rajallista resurssia.

Mihin sinä tuossa tarvitsit hätäkeskusta? Olitko loukkaantunut niin pahasti, että tarvitsit ambulanssia?

Ei peuraan törmääminen tarkoita automaattisesti, että soitetaan hätänumeroon. Kaikenmoisiin metsäneläjiin on elämän aikana tullut törmäiltyä, mutta ei kyllä ole tullut mieleenkään, että soittaisin hätäkeskukseen, kun en ole loukkaantunut, koska hirveä pienempi eläin harvoin aiheuttaa henkilövahinkoja. Hirviäkin olen kyllä nähnyt tiellä ja tien läheisyydessä monen monet kerrat, mutta koska en ole niihin törmännyt, niin siinäkään en ole nähnyt mitään syytä hätäpuhelulle.

Hienosti diagnosoit sieltä etäältä tarpeen soitolle hätäkeskukseen. Sullekin olisi ehkä voinut riittää tiedoksi se, että sekä hätäkeskus että poliisi katsoivat avunpyyntöni asialliseksi ja tarpeelliseksi siinä tilanteessa. Sen kummempaa arviota en toiminnastani tarvitse, varsinkaan, kun ei se ollut millään tavalla relevanttia hätäkeskuksen esittämien kysymysten (joiden kaikkien tarkoituksena on selvittää, tarviiko paikalle lähettää apua) kannalta.

Vierailija
124/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ymmärrettävää kun miettii, miten turhista asioista ihmiset sinne soittelee.

Vierailija
125/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhea ajatus että löytäisi kuolleen ihmisen metsälenkillä. Soittaisi jälkeen, ja pitäisi vielä käydä vieressä varmistamassa ettei hengitä. Ja silti pitäisi odottaa vieressä poliisien saapumista.

Itse menisin kyllä shokkiin jos näkisi jonkin karmivan tilantee.

En myöskään toivottavasti ikinä joudu silminnäkijä kai mihinkään tapahtumaan.

Ootko tosissasi?? Näet henkilön makaamassa etkä tiedä onko kuollut vai tarvitseeko apua ja sun ajatus on se että sulla on rankkaa ku täytyy mennä katsomaan??

Ei ihme että häkessä ollaan tylyjä jos valtaosa soittelijoista on yhtä tyhmiä kuin sä ja ap ja muutamat muut esimerkit tässä keskustelussa. "Tääl joku mies huutaa raimoa vaik ei tääl ketään Raimoa asu!!!!"

Kirjoitukseni oli spekulointia. Silmämääräisesti kaukaa voi nähdä että joku on kuollut. Se ei enää auta silloin käydä pulssia mittaamassa. Ihminen voi mennä shokkiin odottamattomissa tilanteissa. Kaikki eivät ole oman elämänsä "mäkkaivereita".

Ei minusta voi odottaa, että jokaisen pitäisi mennä kroppaa ronkkimaan. Jos siellä joku makaa maassa täysin liikkumatta, niin paikallehan sinne on tultava joka tapauksessa.

Vierailija
126/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ajoin aikanaan peuraan valtatiellä. Hätäkeskuspäivystäjän kanssa jouduin jankkaamaan hetken, kun en dorka osannut sanoa ihan tarkasti, missä olen. Olin tulossa tästä kotiin, joten tiesin kyllä tismalleen, missä olen, mutta en tärinältäni ihan löytänyt sanoja, jotka ulkopaikkakuntalainen päivystäjä ymmärtää. 😅 Kun sain hätäkeskus päivystäjän ymmärtämään, missä olen, lähti poliisi tulemaan paikalle. Ennen kuin tulivat, soittivat ja kysyivät, osuinko oikeasti ja millaiset vauriot tuli autoon. Koomiseltahan tuo tuntui, kun oli juuri nähnyt peuran lentävän konepelliltä, mutta kun tosiaan tietää, että on ihmisiä, jotka ilmoittavat hirvikolarista, mutta jälkeenpäin ei löydy hirveä eikä vaurioita autosta, niin ymmärtäähän tuon, että varmistetaan, ennen kuin lähdetään haaskaamaan rajallista resurssia.

Mihin sinä tuossa tarvitsit hätäkeskusta? Olitko loukkaantunut niin pahasti, että tarvitsit ambulanssia?

Ei peuraan törmääminen tarkoita automaattisesti, että soitetaan hätänumeroon. Kaikenmoisiin metsäneläjiin on elämän aikana tullut törmäiltyä, mutta ei kyllä ole tullut mieleenkään, että soittaisin hätäkeskukseen, kun en ole loukkaantunut, koska hirveä pienempi eläin harvoin aiheuttaa henkilövahinkoja. Hirviäkin olen kyllä nähnyt tiellä ja tien läheisyydessä monen monet kerrat, mutta koska en ole niihin törmännyt, niin siinäkään en ole nähnyt mitään syytä hätäpuhelulle.

Paitsi että hirvieläinkolarit kuuluu AINA ilmoittaa poliisille!

Ja sen häken kautta se tieto kulkee.

Vierailija
127/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuatko miten kallista on lähettää paikalle porukoita jos voit itsekin puuttua tilanteeseen?!

Tämä on aika ärsyttävä kommentti. 

Maastopalo. Ei mikään kytevä puolen neliömetrin alue, vaan siellä täällä polven korkuisia liekkejä. Ja toki myös kyteviä kohtia. Huoltoaseman vieressä. Minulla olisi sulanut kengänpohjat siinä talloessa, samoin puolisolta ja kahdelta muulta paikalle pysähtyneestä. 

Ja tappelun kuin tappelun pysäyttää perheenäiti vasemmalla kädellä, kuin oikealla antaa keinussa vauhtia lapselle :D 

Ap

No mikä ongelma? Sanoo sille häken tyypille noin niinkuin kirjoitit, että palo on jo näin ja näin laaja jne. niin sillä selvä.

Totta helvetissä ne siellä kyselee ensin, että sammuuko palo polkemalla vai pitääkö lähettää monta tankkia sammutustöihin. Edelleen kun sinne häkeen soittelee vähän kaikenlaista porukkaa eikä häken ihminen vastatessa tunne juuri sinua henkilökohtaisesti, että oletko joku bimbo vai vaikkapa entinen alan ammattilainen, joten kohtelevat kaikkia bimboina.

Vierailija
128/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästäkin ketjusta selviää hyvin miksi joillakin on aina vastassa tyly häkepäivystäjä. Jokikinen kysymys otetaan henkilökohtaisesti ja suututaan kun päivystäjällä ei olekkaan kritallipalloa mistä tietäisi henkilön sairaushistorian, alkoholinkäytön, yms yms. Ja kaiken päälle otetaan nokkiinsa kun pitäisi mennä lähemmäs, jotta voisi antaa lisätietoja tapahtumasta.

Vierailija
129/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse jouduin kerran jonoon soittaessani hätänumeroon....

En tiedä mikä on johtanut siihen, että vapaata hätäkeskuspäivystäjää ei ollut. Halvaantuneen löytäminen oli tarpeeksi kamalaa itsessään, muistan edelleen elävästi kuinka nyyhkin järkyttyneenä kuullessani automaattinauhoitteen, että älä sulje puhelinta. En ole ikinä tuntenut oloani niin epätodelliseksi. Mutta hyvä luoja toivon, että kukaan ei joudu ikinä jonoon elvyttäessään...

Vierailija
130/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti oletetaan että rattijuoposta ilmoittavan kansalaisen tulee itse lähteä ajelemaan juopon perään?!!? Ja samalla puhumaan puhelimessa hätäkeskukseen että nyt se kääntyy tuonne. Jos näin ei tee, niin sittenpä juoppo ajelee muita ihmisiä kuoliaaksi, ei kiinnosta viranomaisia?!!? Wtf?!

Ei oleteta, mutta jos joku viitsii seurailla, tai soittaa silloin kun seuraa eikä vasta sitten kun lopetti seuraamisen, niin on mahdollista saada se auto kiinnikin.

Jos ilmoitetaan autosta eikä seurata, niin ei ole kovin suuri todennäköisyys löytää jos lähtee vaikka 10min takamatkalta etsimään. Se lähin partio kun tuskin on seuraavassa risteyksessä sattumalta. Joskus toki voi ollakin, mutta ei kovin todennäköistä.

Tämä onkin hämmentävä, mulla ei ole handsfreetä ja autolla ajaessa ei saa puhua puhelimessa, joten on jäänyt monet kerrat soittamatta häkeen oudosti ajavasta autosta, kun en ole ollut varma, saanko kesken ajon soittaa.

Sitten sen kerran kun soitin ja lähdin tällaisen auton peräänkin, niin häkestä katsoi kartalta, että meni umpikujaan ei voi mitään ja mitään ei siis sitten tehty. Toki ymmärrän, että auto on varmaan mennyt jonkun rakennuksen luokse eikä poliisi voi tehdä mitään jos ei itse näe miten autolla ajetaan, mutta kyllä tuo silti vitutti, kun ihan turhaan oli soittanut, kerrankin kun ajatteli, että nyt minäpä soitan.

Vierailija
131/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mikä on johtanut siihen, että vapaata hätäkeskuspäivystäjää ei ollut. Halvaantuneen löytäminen oli tarpeeksi kamalaa itsessään, muistan edelleen elävästi kuinka nyyhkin järkyttyneenä kuullessani automaattinauhoitteen, että älä sulje puhelinta. En ole ikinä tuntenut oloani niin epätodelliseksi. Mutta hyvä luoja toivon, että kukaan ei joudu ikinä jonoon elvyttäessään...

Siellä oli varmaan kaikki päivystävät vänkäämässä jonkun aloittajan kaltaisen "asiakkaan" kanssa, joten sinä sait sitten oman asiasi kanssa odotella.

Vierailija
132/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häkeen soittava on usein traumatilanteessa ja tärkeintä on saada apu perille. Silti traumasta toipumisen näkökulmasta päivystäjä ei saisi olla tyly. Nuo tilanteet kummittelevat apua pyytäneen rikoksen uhrin päässä pahimmillaan vuodikymmeniä ja ovat osa traumahistoriaa. Tylyys ei koskaan ole osa ammattitaitoa, joten sillä perusteella epäasiallista käytöstä ei voi perustella, syynä ovat muut asiat, työn kuormitus tai puutteellinen ammattitaito.

T. Ammattilainen, eläkkeellä

Ammattilainen varmaan tietää, että herkässä tilassa oleva ihminen tulkitsee hyvin helposti sellaisen neutraaliuden ja asiallisuudenkin tylyksi, kun on itse suurien tunteiden vallassa, niin sosiaalisesti tilanteessa oletetaan, että muut jollain lailla myötäelävät sitä: Häkessä vastaavat eivät kuitenkaan voi noin tehdä, vaan täytyykin säilyttää sellainen kylmähkö rationaalisuus, jotta saa mitään selvää siitä mitä on tapahtunut ja missä ja mitä apua sinne tarvitaan.

Paniikissa olevat ihmiset eivät ajattele ihan selkeästi, jälkeenpäinhän nuo olisi hyvä purkaa, että tulee ymmärrys, ettei kukaan ole oikeasti mitenkään tyly ollut, ainoastaan sellainen tunnetilaltaan tasapaksu.

Jos hätäkeskuksessa joku esim. raivo-huutaa, niin ne kaikki puheluthan tallenetaan, niin sellaisesta käytöksestä voi varmaan tehdä ihan valituksen.

Vierailija
133/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väärää puolta ajanut moottoriajoneuvo törmäsi minuun. Seuraus: Jalka paskana. Soitin 122 saadakseni kytät ja lanssin paikalle. Langan päässä oleva 112-pösilö sanoi että vie puhelimesi päälle ajaneelle. Minä siihen että mitä v-ttua justhan mä v-ttu sanoin sulle että mulla on jalka ihan paskana!

Häkepäivystäjä parka on yrittänyt pyytää sinua antamaan puhelimen sille toiselle paikalla olijalle, kun sinun raivoamisestasi ei ole saanut mitään tolkkua tapahtuneesta ja todellisesta avun tarpeesta, ja sinä olet raivonnut vielä kahta kauheammin. Ei käy kyllä tuo homma kateeksi tämän ketjun kommenttien lukemisen jälkeen.

Vierailija
134/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin voi käydä, kun sinne soitetaan Raimoa huutavista humalaisista, kaatuneista pihapuista, kahdesta kytevästä risusta, jotka sammuisivat puolella litralla vettä, eksyneen oloisista rusakonpoikasista ja kadonneista kissoista: jos ihmiset itse yhtään hahmottaisivat, milloin sinne hätäkeskukseen todella tulee soittaa ja milloin voi vain odottaa ja katoa, mitä tapahtuu tai ihan itse tehdä asialle jotain, todellisessa hädässä oleva ei välttämättä joutuisi jonoon.

Vierailija
135/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senhän sanoo jo nimi

HÄTÄKESKUS

Vierailija
136/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis ihanko oikeasti oletetaan että rattijuoposta ilmoittavan kansalaisen tulee itse lähteä ajelemaan juopon perään?!!? Ja samalla puhumaan puhelimessa hätäkeskukseen että nyt se kääntyy tuonne. Jos näin ei tee, niin sittenpä juoppo ajelee muita ihmisiä kuoliaaksi, ei kiinnosta viranomaisia?!!? Wtf?!

Ei oleteta, mutta jos joku viitsii seurailla, tai soittaa silloin kun seuraa eikä vasta sitten kun lopetti seuraamisen, niin on mahdollista saada se auto kiinnikin.

Jos ilmoitetaan autosta eikä seurata, niin ei ole kovin suuri todennäköisyys löytää jos lähtee vaikka 10min takamatkalta etsimään. Se lähin partio kun tuskin on seuraavassa risteyksessä sattumalta. Joskus toki voi ollakin, mutta ei kovin todennäköistä.

Tämä onkin hämmentävä, mulla ei ole handsfreetä ja autolla ajaessa ei saa puhua puhelimessa, joten on jäänyt monet kerrat soittamatta häkeen oudosti ajavasta autosta, kun en ole ollut varma, saanko kesken ajon soittaa.

Sitten sen kerran kun soitin ja lähdin tällaisen auton peräänkin, niin häkestä katsoi kartalta, että meni umpikujaan ei voi mitään ja mitään ei siis sitten tehty. Toki ymmärrän, että auto on varmaan mennyt jonkun rakennuksen luokse eikä poliisi voi tehdä mitään jos ei itse näe miten autolla ajetaan, mutta kyllä tuo silti vitutti, kun ihan turhaan oli soittanut, kerrankin kun ajatteli, että nyt minäpä soitan.Nyt et sitten enää ikinä soita, kun jäi yhden kerran se hyväihminenpalkinto saamatta? Asia selvä. Yleensä sinne häkeen ei soitella sen takia, että saisi jonkun suoritusmerkinnän, että nytpä toimin hienosti, vaan sen takia, että on jokin todellinen hätä. Aina se hätä (esim. juuri rattijuoppotapauksissa) ei ratkea ihan optimaalisesti, mutta ei siitäkään nyt kannata mieltään pahoittaa, että tätä mun soittoa eivät hoitaneet niin kuin mä olisin halunnut - kyllä nyt harmittaa.

Vierailija
137/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauhea ajatus että löytäisi kuolleen ihmisen metsälenkillä. Soittaisi jälkeen, ja pitäisi vielä käydä vieressä varmistamassa ettei hengitä. Ja silti pitäisi odottaa vieressä poliisien saapumista.

Ootko tosissasi?? Näet henkilön makaamassa etkä tiedä onko kuollut vai tarvitseeko apua ja sun ajatus on se että sulla on rankkaa ku täytyy mennä katsomaan??

Ei ihme että häkessä ollaan tylyjä jos valtaosa soittelijoista on yhtä tyhmiä kuin sä ja ap ja muutamat muut esimerkit tässä keskustelussa. "Tääl joku mies huutaa raimoa vaik ei tääl ketään Raimoa asu!!!!"

Kirjoitukseni oli spekulointia. Silmämääräisesti kaukaa voi nähdä että joku on kuollut. Se ei enää auta silloin käydä pulssia mittaamassa. Ihminen voi mennä shokkiin odottamattomissa tilanteissa. Kaikki eivät ole oman elämänsä "mäkkaivereita".

Ei minusta voi odottaa, että jokaisen pitäisi mennä kroppaa ronkkimaan. Jos siellä joku makaa maassa täysin liikkumatta, niin paikallehan sinne on tultava joka tapauksessa.

Jos se paikallaan makaaja on vielä hengissä, niin siinä nyt pitäisi ehkä jotain ensiaputoimia tehdä, eikä seistä siellä kymmenen metrin päässä pskajäykkänä ja odottaa, että josko se ehtii vaikka kuolla, ennen kuin virallinen apu on paikalla. Että ihan todellakin pitää jokaisen mennä sitä kroppaa ronkkimaan ja tarkistamaan tilanne. Näin sanoo ihan lakikin. Vai mitäpä toivoisit omalle tai läheisesi kohdalle, jos hän vaikka sydänkohtauksen saaneena olisi tuupertunut metsään: että joku meni katsomaan, onko nitroja taskussa tai vaikka elvyttäisi tarvittaessa vai että se joku seisoisi siellä kävelytiellä kännykkäänsä selaillen, kun ei voi hei olettaa, että mä johonkin random kroppaan kosken.

Vierailija
138/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei häke tiedä pitääkö paikalle kutsua ambulanssi (henkilö elossa) vai poliisi (henkilö kuollut). Resurssien tuhlausta kutsua kummatkin.

Vierailija
139/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän voisi nyt ketjun läpikahlattuaan yrittää tehdä jonkun pienen tiivistelmän, jonka jokainen voi sitten vaikka tallentaa puhelimeensa tai tulostaa jääkaapin oveen:

1. ennen kuin soitat hätkeskukseen, mieti vielä toisenkin kerran, onko asia oikeasti sellainen, että sinun tulee soittaa, vai ratkeaisiko tilanne joko odottamalla tai itse toimimalla

2. kun soitat, kerro selkeästi nimesi, asiasi ja sijaintisi. Ole selkeä ja lyhytsainainen, älä jaarittele tai ala tehdä tulkintoja tai yritä jo häkepäivystäjän puolesta sanella, miten hänen tulisi toimia tai kenet lähettää paikalle. Pysy faktoissa

3. vastaa kaikkiin esitettyihin kysymyksiin lyhyesti ja selkeästi, vaikka sillä hetkellä et ymmärtäisikään, miksi asiaa kysytään. Niihin kysymyksiin on aina hyvä ja perusteltu syy

4. jos sinua pyydetään selvittämäään jotain asiaa tarkemmin, selvitä se, jos vain mitenkään mahdollista (uhrien määrä, vammojen laatu, hengissä olo, herätettävyys, puhekyky, päihtymys)

5. jos et tiedä jotain tai kykene tekemään jotain, sano sekin selvästi ja rauhallisesti

6. noudata kaikkia häken antamia jatko-ohjeita (ensiaputoimet, opastus, itse palon rajaaminen tai potilaan toimitus hoitoon, rattijuopon seuraaminen, jos mahdollista jne.)

7. älä sulje puhelinta tai poistu paikalta, ennen kuin saat luvan häkestä tai paikalle tulleelta viranomaiselta

8. käyttäydy koko tilanteen ajan asiallisesti ja rauhallisesti, älä kiroile, älä huuda, älä jää jankkaamaan, älä ota kuvia someen

9. jos et kykene toimimaan asiallisesti ja rauhallisesti tai et hädältäsi kykene antamaan selkeitä vastauksia, anna se puhelin jollekulle toiselle paikalla olijalle tai yritä saada pysäytetty joku toinen, joka voi tuon puhelun hoitaa

Vierailija
140/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma syntyy siitä, että täälläkin puolet ihmisistä sanoo, että ovat soittaneet hätäkeskukseen kymmenen kertaa. Ei se mikään seuranpitopuhelin ole. Eri asia tietysti, jos on vanhusten hoivayksikössä töissä tms. Mutta normaalin ihmisen elämässä ei hätäkeskusasioita tule eteen tuon tuostakin.

Mee roskiin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi