Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erittäin tyly hätäkeskuspäivystäjä, muilla samoja kokemuksia?

Vierailija
18.10.2022 |

Juteltiin tuossa naapurin kanssa siitä, kun hän oli soittanut häkeen viime viikolla muutamankin kerran agressiivisesti käyttäytyneestä miehestä. Mies oli pyörinyt meidän taloyhtiön pihalla ja huudellut jotakin "Raimoa", vaikka sen nimistä ei täällä asu.

Hätäpuheluun vastannut mies oli kysellyt todella tarkasti tilanteesta, mitä ei tietenkään ihmetelty. Mutta miehen äänensävy oli vihainen, ja mies oli monta kertaa kysynyt naapurilta että missä häirikkö nyt menee ja että voisiko sille sanoa ihan itse että mene pois. Puhelun loputtua naapuri odotti 30 minuuttia että häirikkö poistuisi. Ei poistunut. Uuteen puheluun vastasi nainen, joka oli paljon tavallisempi.

Minulla on sama kokemus kertaa kaksi. Ensimmäisellä kerralla soitin tappelusta, joka tapahtui lähellä lasten leikkipuistoa. En tietenkään jäänyt paikalle puhelimeen raportoimaan, vaan soitin samalla kun lasten kanssa reippaasti poistuttiin paikalta. Häkestä tiuskittiin, että minkä näköisiä miehet oli, ja kun sepitin siinä parhaani mukaan samalla lapsia paimentaen, puhelimen toisessa päässä oleva mies keskeytti puheeni (joka siis liittyi tappelevien miesten vaatteisiin) että "KUUNTELE". Tuntui tosi kurjalta, siltä, että soitin ihan turhaan.

Poliisi tuli äänistä päätelle paikalle kuitenkin nopeasti.

Toisen kerran soitin huoltoaseman viereisellä joutomaalla olevasta maastapalosta, johon häken mies ehdotti että menisin lähemmäksi katsomaan saako palon poljettua sammuksiin itse.

Itselle tuli olo, että en soita mihinkään mistään ellei tilanne ole aivan selkeä: talo tulessa, auto-onnettomuus yms. Epäillyt rattijuopot sun muut säheltäjät jääkööt ilmoittamatta.

Kommentit (262)

Vierailija
101/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma syntyy siitä, että täälläkin puolet ihmisistä sanoo, että ovat soittaneet hätäkeskukseen kymmenen kertaa. Ei se mikään seuranpitopuhelin ole. Eri asia tietysti, jos on vanhusten hoivayksikössä töissä tms. Mutta normaalin ihmisen elämässä ei hätäkeskusasioita tule eteen tuon tuostakin.

Vierailija
102/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisin tapaus, josta tiedän soitetun hätänumeroon oli sellainen, että isä soitti sinne moneen kertaan, valehteli sinne minkä ehti, jotta sai poliisit paikalle. Ja kun poliisit tulivat, niin poika sai heiltä kuulla tehneensä sitä sun tätä, mitä mitään ei ollut tehnyt eikä mikään pitänyt paikkansa. Mutta isä sai näin peloteltua poikansa tottelemaan häntä, ja poliisi ystävällisesti avusti isää tässä pelotteluoperaatiossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin uudella puistoalueella ja sielä oli sytytetty tulipalo.Soitin ja tenttasi osoitetta.Sanoin monta kertaa tietämäni osoitteen läheltä se että palo on siinä uudella puistoalueella vieressä jonka nimeä en tiedä.Silti intti tarkka osoitetta...jää kyllä tuollaiset jatkossa ilmoittamatta.

Vierailija
104/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joutunut soittamaan pari kertaa ja kerroin vain lyhyesti tilanteen ja sitten vastasin heidän kysymyksiinsä. En tiedä muiden tapauksia, mutta jos jää tarinoimaan alkuun pitkään, päivystäjät eivät välttämättä saa nopeasti heille oleellisia tietoja oikeassa järjestuksessä. Jämäkkä käskytys voi auttaa, vaikka tuntuu töykeältä esim. jos soittaja on lipumassa hysteeriseksi jossain onnettomuustilanteessa.

Juuri näin. Olen itse muutaman kerran soittanut hätäkeskukseen (tulipalo, ambulanssi omaiselle, eloton maassa makaava siististi pukeutunut mies jne). SIinä ei saa soittaja höpöttää turhia! Pitää koota itsensä, esittää asiansa lyhyesti ja asiallisesti ja vastata kysymyksiin. Ei mitään ylimääräistä vaikka olisi mikä paniikki tai huoli päällä.

Toki niissä hätäkeskuspäivystäjissäkin voi olla stressaantuneita tai lyhytpinnaisia työntekijöitä, mutta yleensä heidän käytökselleen on syy. Heidän pitää selvittää nopeasti, mitä on tapahtunut, missä, miten vakava tilanne on, onko soittaja tosissaan ja tehdä oikeita päätöksiä. Työtä helpottaa jos soittaja pystyy olemaan asiallinen .

Vierailija
105/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo, pikku mimosat taas itkemässä

pikkurillinkynsiään. Mietipä itse, kun iso osa puheluista on täysin turhia, soittajat täynnä itseään ja omaa havaitsemaansa *hätätilannetta*, yhtään ette ilmeisesti mieti, onko asianne tärkeä?

Itse kun soitan joskus häkeen olen valmis kuulemaan, ettei asia edes kuulu heille (olen ilmoittanut mm valtatiellä toikkaroivasta kauriista ym).

Mutta kun soitin miesystävälleni, 1-tyypin diabeetikolle aamuyöllä kesämökille ambulanssia hypoglykemian takia, ei pahemmin tarvinnut miettiä, saammeko apua vaiko emme. Silti olin varautunut siihenkin, että saan vain etäohjausta. Mutta ei, lähettivät auton.

Minä maksan veroja siinä missä ison kaupunginkin asukas ja edellytän, että tarvittaessa meidänkin kylään tulee poliisi korjaamaan häiriköt talteen. Varsinkin kun meidän kunnasta poistettiin poliisilaitos, mutta verot ovat vain nousseet ja nousseet. Jos pikkupaikkakunnilla pitäisi sietää enemmän häiriöitä ja väkivallan uhkaa, sitten meidän veroja varmaan voidaan laskea.

Vierailija
106/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen yhden miespuolisen häke työntekijän ja on kyllä todella tyly ja epäkohtelias. Kaikkea ne sinne palkkaa.

Vierailija
107/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo voin kuvitella puhelun kulun.

Häke: Millaiset vaatteet henkilöillä on?

Soittaja: Siis niinku... yyyh.. HEI Viljami-Petteri! Tuu pois sieltä. No niin anteeksii! siis .... sellainen pusakka on sillä toisella ja niinku mitä tuollaisia kyselettte! Laittakaa niitä poliiseja tänne! mut siis... sit tol toisella on sellainnen... SIIS nyt prk Joonatan-Tootarkka! Tuut pois sieltä. No nih.. lähdetääs tästä. Äiti! Mitä noi miehet... älä kysele nyt äitiltä kun äiti on puhelimessa hätäkeskuksen kanssa. 

SIksi se on sanonut, että kuuntele koska on selvää ollut että olet touhottanut siinä samalla.

Vierailija
108/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä soitin kerran kun tätini menetti tajuntansa, päivystäjä jankkasi vaan että pitää pyytää potilas itse puhelimeen, ai tajuton ihminen? Ja seuraavaksi alkoi sitten tivaus onko humalassa, onko ottanut huu meita?

71vuotias ihminen jonka luona istuin keskellä päivää kahvilla.. joo juotiin tossa kossupullo ja poltettiin marisätkät!

Näihin kysymyksiin vastaat, että "Ei pysty puhumaan puhelimessa, olen tässä vieressä ja hän on tajuton"; "Ei ole humalassa"; "Ei ole käyttänyt huumeita". Päivystäjä haluaa sinulta faktoja voidakseen hahmottaa minkälainen tilanne on. Hän ei syytä sinua turhasta soittamisesta, hän ei epäile tai syytä että kyseessä on alkoholisti tai narkomaani, vaan hän kysyy tarkentavia kysymyksiä. Vastaa asiallisesti.

Vierailija
109/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kaatunut puu siten, että nojasi portin kohdalla autoomme kevyehkösti.

Portista ei pystynyt kulkemaan minnekään ja tontilta ei aidan takia ole muuta kulkua ulos.

Puu oli todellisessa vaarassa kaatua kokonaan auton päälle niin, että se olisi litistynyt.

Ei lähetetty miehistöä raivaamaan puuta sen verran, ettei se olisi uhannut autoa ja estänyt kulun pihalta pois. Ei siis päässyt kävellenkään.

No tuo ei ole hätä josta soitetaan hätäkeskukseen! Aikuiset ihmiset jotain rotia nyt.

Vierailija
110/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sinne todellakin soitetaan tosi paljon turhan takia. Aivan kuten tässä ketjussakin on todistettu:

- Näin peuran toikkaroivan tiellä

- Juoppo laulaa ikkunani alla

- Kuljettaja on ehkä rattijuoppo ja ajoi jonnekin, en tiedä minne

- Lapseni soitti ovikelloani

- Kuulin jonkun puhuvan venäjää kadulla

- Ja niin edelleen

Mitä ihmettä te kuvittelette hätäkeskuksen tekevän noilla tiedoilla! Osalla väestöstä on näköjään aivan epärealistisia käsityksiä hätäkeskuksen tehtävästä ja sen kyvystä ratkaista peurojen juoksemisia.

Jos hätäkeskukseen soitettaisi vain todellisessa hädässä, niin suhtautuminenkin voisi olla mielekkäämpää.

Vierailija
111/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo maastopalon tsekkaaminen lähempää oli ihan järkevä neuvo. Ei olisi ensimmäinen kerta kun häkeen soitetaan hallitusta palosta. Onhan niitäkin soittoja ollut missä "savu" paljastuu vesihöyryksi.

Vierailija
112/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihanko oikeasti oletetaan että rattijuoposta ilmoittavan kansalaisen tulee itse lähteä ajelemaan juopon perään?!!? Ja samalla puhumaan puhelimessa hätäkeskukseen että nyt se kääntyy tuonne. Jos näin ei tee, niin sittenpä juoppo ajelee muita ihmisiä kuoliaaksi, ei kiinnosta viranomaisia?!!? Wtf?![/quote]

Ei oleteta, mutta jos joku viitsii seurailla, tai soittaa silloin kun seuraa eikä vasta sitten kun lopetti seuraamisen, niin on mahdollista saada se auto kiinnikin.

Jos ilmoitetaan autosta eikä seurata, niin ei ole kovin suuri todennäköisyys löytää jos lähtee vaikka 10min takamatkalta etsimään. Se lähin partio kun tuskin on seuraavassa risteyksessä sattumalta. Joskus toki voi ollakin, mutta ei kovin todennäköistä.

Vierailija
113/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo maastopalon tsekkaaminen lähempää oli ihan järkevä neuvo. Ei olisi ensimmäinen kerta kun häkeen soitetaan hallitusta palosta. Onhan niitäkin soittoja ollut missä "savu" paljastuu vesihöyryksi.

Tai jostain valon lähteestä.

Vierailija
114/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Näihin kysymyksiin vastaat, että "Ei pysty puhumaan puhelimessa, olen tässä vieressä ja hän on tajuton"; "Ei ole humalassa"; "Ei ole käyttänyt huumeita". Päivystäjä haluaa sinulta faktoja voidakseen hahmottaa minkälainen tilanne on. Hän ei syytä sinua turhasta soittamisesta, hän ei epäile tai syytä että kyseessä on alkoholisti tai narkomaani, vaan hän kysyy tarkentavia kysymyksiä. Vastaa asiallisesti.[/quote]

Juuri näin. Häkellä aukeaa puhelun alkaessa kysymyksiä, joihin pitää vastata että häke saa keikan luotua. Toki voi kysymysten välissä hälyyttää jo ja jatkaa kysymyksiä, mutta niihin kysymyksiin pitää valita vastaus. Niiden perusteella sitten muodostuu tietynlainen tehtävä tietyille resursseille. Ja nämä ovat tietoja, jotka ovat hälyytettävän yksikön tietoon myös ja ovat oleellisia heille eivät vain häkelle. Esim jos puhe sammaltaa tai henkilö on sekaisin, mutta henkilö ei ole juonut alkoholia tai käyttänyt huumeita. Aika oleellinen tieto ihan senkin vuoksi, että tuleeko paikalle poliisi vai ambulanssi

Vierailija
115/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajoin aikanaan peuraan valtatiellä. Hätäkeskuspäivystäjän kanssa jouduin jankkaamaan hetken, kun en dorka osannut sanoa ihan tarkasti, missä olen. Olin tulossa tästä kotiin, joten tiesin kyllä tismalleen, missä olen, mutta en tärinältäni ihan löytänyt sanoja, jotka ulkopaikkakuntalainen päivystäjä ymmärtää. 😅 Kun sain hätäkeskus päivystäjän ymmärtämään, missä olen, lähti poliisi tulemaan paikalle. Ennen kuin tulivat, soittivat ja kysyivät, osuinko oikeasti ja millaiset vauriot tuli autoon. Koomiseltahan tuo tuntui, kun oli juuri nähnyt peuran lentävän konepelliltä, mutta kun tosiaan tietää, että on ihmisiä, jotka ilmoittavat hirvikolarista, mutta jälkeenpäin ei löydy hirveä eikä vaurioita autosta, niin ymmärtäähän tuon, että varmistetaan, ennen kuin lähdetään haaskaamaan rajallista resurssia.

Vierailija
116/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maastopalon tsekkaaminen lähempää, kun ap kirjoitti polvenkorkuisista liekeistä bensa-aseman lähellä.

Jos itse soittaisin tuosta ja käskettäisiin menemään polkemaan liekkejä niin, että kengät palaa samalla, lopettaisin puhelun ja jatkaisin matkaa.

Seuraavat palot jättäisin ilmoittamatta.

Vierailija
117/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maastopalon tsekkaaminen lähempää, kun ap kirjoitti polvenkorkuisista liekeistä bensa-aseman lähellä.

Jos itse soittaisin tuosta ja käskettäisiin menemään polkemaan liekkejä niin, että kengät palaa samalla, lopettaisin puhelun ja jatkaisin matkaa.

Kun ei ne käske! "Isot liekit" voi olla kuvailu aika monen kokoiselle palolle. Jos ihminen pyydettäessä toteaa, että jaa, voisipa tuota kokeillakin talloa sen tulen sammuksiin, niin ne liekit tuskin on absoluuttisella asteikolla kovin isot. Jos se soittaja sanoo, että no en kyllä mene, kun ne on polven korkuisia ja niitä on isommalla alueella, niin se kertonee päivystäjälle, että on syytä lähettää apujoukot paikan päälle.

En tajua, mikä tässä on näin vaikeaa ymmärtää.

Vierailija
118/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen joutunut soittamaan pari kertaa ja kerroin vain lyhyesti tilanteen ja sitten vastasin heidän kysymyksiinsä. En tiedä muiden tapauksia, mutta jos jää tarinoimaan alkuun pitkään, päivystäjät eivät välttämättä saa nopeasti heille oleellisia tietoja oikeassa järjestuksessä. Jämäkkä käskytys voi auttaa, vaikka tuntuu töykeältä esim. jos soittaja on lipumassa hysteeriseksi jossain onnettomuustilanteessa.

Juuri näin. Olen itse muutaman kerran soittanut hätäkeskukseen (tulipalo, ambulanssi omaiselle, eloton maassa makaava siististi pukeutunut mies jne). SIinä ei saa soittaja höpöttää turhia! Pitää koota itsensä, esittää asiansa lyhyesti ja asiallisesti ja vastata kysymyksiin. Ei mitään ylimääräistä vaikka olisi mikä paniikki tai huoli päällä.

Toki niissä hätäkeskuspäivystäjissäkin voi olla stressaantuneita tai lyhytpinnaisia työntekijöitä, mutta yleensä heidän käytökselleen on syy. Heidän pitää selvittää nopeasti, mitä on tapahtunut, missä, miten vakava tilanne on, onko soittaja tosissaan ja tehdä oikeita päätöksiä. Työtä helpottaa jos soittaja pystyy olemaan asiallinen .

Ja tähän vielä lisäksi se, että ei ole sen soittajan asia jäädä pohtimaan, miksi jokin kysymys esitetään: profiloidaanko tässä minua, eikö se kuunnellut, kun sanoin että on tajuton, miksi se ei tajunnut, että en minä voi tietää uhrien määrää jne. Ihan jokaiseen häken esittämään kysymykseen on syy. Kun te soitatte sinne häkeen, te tiedätte, missä seisotte tai olette, mitä olette nähneet ja mitä ette, pössyttelettekö te itse pilveä vai ettekö ole koskaan mihinkään kahvia vahvempaan koskeneet, tai nappaileeko se tuttu täti vähän konjamiinia päivän piristykseksi, vai onko ollut raivoraitis koko ikänsä jne. Mutta se häkepäivystäjä ei voi näitä tietää, jos ei kysy. Samoin jokaiselle "voiko sammuttaa palon itse, voiko heräättää potilaan, pystyykö puhumaan, pääsisikö itse terveysasemalle" kysymykselle on syynsä. Niitä ei esitetä teidän kiusaksenne, vaan ihan jokaisessa vastaavassa tilanteessa ihan jokaiselle soittajalle, jotta saadaan mahdollisimman tarkka ja oikea tieto tapahtuneesta ja sitä kautta mahdollisimman oikea ratkaisu tilanteeseen - on se sitten tietyn avun lähettäminen tai siinä neuvominen, mitä itse pitää seuraavaksi tehdä.

Hätääntyneelle ihmiselle se oma tai tuttavan hätä tietysti tuntuu todella suurelta ja kaikkein tärkeimmältä, mutta kokonaiskuvassa näin ei aina ole. Ja jos on, niin sitten niihin kysymyksiin vasta kannattaakin vastata niin hyvin ja selkeästi kuin vain osaa, eikä jäädä turhia pohtimaan kysymyksen mahdollisia taustoja tai häkepäivystäjän kuulon tai ymmärryksen ongelmia tai pahoittamaan mieltään, kun se puhelimen toisessa päässä ei olekaan selvännäkijä.

Vierailija
119/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä ajoin aikanaan peuraan valtatiellä. Hätäkeskuspäivystäjän kanssa jouduin jankkaamaan hetken, kun en dorka osannut sanoa ihan tarkasti, missä olen. Olin tulossa tästä kotiin, joten tiesin kyllä tismalleen, missä olen, mutta en tärinältäni ihan löytänyt sanoja, jotka ulkopaikkakuntalainen päivystäjä ymmärtää. 😅 Kun sain hätäkeskus päivystäjän ymmärtämään, missä olen, lähti poliisi tulemaan paikalle. Ennen kuin tulivat, soittivat ja kysyivät, osuinko oikeasti ja millaiset vauriot tuli autoon. Koomiseltahan tuo tuntui, kun oli juuri nähnyt peuran lentävän konepelliltä, mutta kun tosiaan tietää, että on ihmisiä, jotka ilmoittavat hirvikolarista, mutta jälkeenpäin ei löydy hirveä eikä vaurioita autosta, niin ymmärtäähän tuon, että varmistetaan, ennen kuin lähdetään haaskaamaan rajallista resurssia.

Mihin sinä tuossa tarvitsit hätäkeskusta? Olitko loukkaantunut niin pahasti, että tarvitsit ambulanssia?

Ei peuraan törmääminen tarkoita automaattisesti, että soitetaan hätänumeroon. Kaikenmoisiin metsäneläjiin on elämän aikana tullut törmäiltyä, mutta ei kyllä ole tullut mieleenkään, että soittaisin hätäkeskukseen, kun en ole loukkaantunut, koska hirveä pienempi eläin harvoin aiheuttaa henkilövahinkoja. Hirviäkin olen kyllä nähnyt tiellä ja tien läheisyydessä monen monet kerrat, mutta koska en ole niihin törmännyt, niin siinäkään en ole nähnyt mitään syytä hätäpuhelulle.

Vierailija
120/262 |
19.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon kysymyksen idea on se, että se, mikä yhdelle on iso palo ja korkeat liekit, on toiselle pikkunen notski, kyllä toi tosta issesseen sammuu ja kolmannelle koko metsä palaa ja me kaikki kuollaan. Tuollainen konkreettinen kysymys siitä, saisitko poljettua liekit sammuksiin, herättää sitten jokaisen noista pohtimaan, että jaa, saisinko? No en todellakaan kun on niin iso alua ja vyötäröön asti lieket tai joo, voisihan sitä yrittää, kun ei tuo alue nyt niin iso ole ja lähinnä noi korret tuossa kytee. Ja, kappas, häkessä on paljon parempi kuva siitä, miten pikaisesti ja montako paloautoa tarvitaan paikalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi seitsemän