Erittäin tyly hätäkeskuspäivystäjä, muilla samoja kokemuksia?
Juteltiin tuossa naapurin kanssa siitä, kun hän oli soittanut häkeen viime viikolla muutamankin kerran agressiivisesti käyttäytyneestä miehestä. Mies oli pyörinyt meidän taloyhtiön pihalla ja huudellut jotakin "Raimoa", vaikka sen nimistä ei täällä asu.
Hätäpuheluun vastannut mies oli kysellyt todella tarkasti tilanteesta, mitä ei tietenkään ihmetelty. Mutta miehen äänensävy oli vihainen, ja mies oli monta kertaa kysynyt naapurilta että missä häirikkö nyt menee ja että voisiko sille sanoa ihan itse että mene pois. Puhelun loputtua naapuri odotti 30 minuuttia että häirikkö poistuisi. Ei poistunut. Uuteen puheluun vastasi nainen, joka oli paljon tavallisempi.
Minulla on sama kokemus kertaa kaksi. Ensimmäisellä kerralla soitin tappelusta, joka tapahtui lähellä lasten leikkipuistoa. En tietenkään jäänyt paikalle puhelimeen raportoimaan, vaan soitin samalla kun lasten kanssa reippaasti poistuttiin paikalta. Häkestä tiuskittiin, että minkä näköisiä miehet oli, ja kun sepitin siinä parhaani mukaan samalla lapsia paimentaen, puhelimen toisessa päässä oleva mies keskeytti puheeni (joka siis liittyi tappelevien miesten vaatteisiin) että "KUUNTELE". Tuntui tosi kurjalta, siltä, että soitin ihan turhaan.
Poliisi tuli äänistä päätelle paikalle kuitenkin nopeasti.
Toisen kerran soitin huoltoaseman viereisellä joutomaalla olevasta maastapalosta, johon häken mies ehdotti että menisin lähemmäksi katsomaan saako palon poljettua sammuksiin itse.
Itselle tuli olo, että en soita mihinkään mistään ellei tilanne ole aivan selkeä: talo tulessa, auto-onnettomuus yms. Epäillyt rattijuopot sun muut säheltäjät jääkööt ilmoittamatta.
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Soitin vuosia sitten, kun läheisellä tiellä auto ajoi järjetöntä vauhtia, olin pihassamme ja käänsin katseeni hetkeksi pois ja kuului mieletön rysäys. Auto oli lentänyt pitkän matkaa pellolle katkaisten mennessään yhden puun. Appi ja mies juoksivat paikalle ja minä aloin soittaa hätäkeskukseen. Kaikki olisi pitänyt tietää ihan siltä seisomalta, että montako henkeä ja minkälaiset vammat. Paloasemalta ajaa meille minuutin tai pari. Lopulta suostui auton laittamaan.
No siitä olisi ihan hitokseen apua, että tietäisi, montako potilasta on ja kuinka pahasti loukkantuneena ja pitääkö autoa leikata auki, niin tietäisi, tarvitaako sekä palokunta että ambulanssi ja kuinka monta ambulanssia ja kenties helikopteriakin. Tulisi kerralla oikein, eikä tarvitissi sitten perässä soitella lisäapuja tai paikan päällä todeta, että se helikopteri on ehkä turha tämän murtuneen isovarpaan jatkohoitoa varten. Sinun olisi siis ihan itse soittaessasi myös pitänyt kipittää sinne paikalle tai toisen niistä paikalle menneistä olisi pitänyt soittaa, niin olisi tullut tarkat tiedot ja auttamiskykyiselle myös ne ohjeet siitä auttamisesta. Sinänsä hyvä, että joku soitti, mutta sinä olit kyllä se väärä henkilö soittamaan, kun et ollut onnettomuuspaikalla. Se puhelu pitäisi tulla sieltä tapahtumapaikalta sekä tarkkojen ensitietojen takia että todellakin myös siksi, että häken pitää pystyä neuvomaan, miten siellä onnettomuuspaikalla autetaan ja estetään mahdolliset lisävahingot.
Itse olen soittanut pari kertaa häkeen ja saanut vain hyvää palvelua ja hyvät ohjeet. Ensimmäisellä kerralla soitin, kun mieheni oli vatsataudissa ja häneltä meinasi lähteä taju eikä pysynyt jaloillaan. Ambulanssimiehet tulivat nopeasti katsomaan, testasivat että kaikki perustoiminnot ovat ok ja ohjeistivat käymään päivystyksessä. Toisella kerralla päädyin todistamaan onnettomuutta, jossa mies oli kaatunut pyörällä kotikadullamme ja lyönyt päänsä katuun. Verta tuli paljon. Soitin ja selitin tilanteen. Häkestä kyseltiin onko potilas tajuissaan, onko paikalla muita auttajia, mikä on osoite ja voiko joku odottaa potilaan vierellä kunnes ambulanssi tulee. Erittäin selkät ohjeet. Puhelun jälkeen jalkani alkoivat täristä niin, että mieheni passitti minut kotiin ja jäi odottelemaan ambulanssia.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen soittanut pari kertaa häkeen ja saanut vain hyvää palvelua ja hyvät ohjeet. Ensimmäisellä kerralla soitin, kun mieheni oli vatsataudissa ja häneltä meinasi lähteä taju eikä pysynyt jaloillaan. Ambulanssimiehet tulivat nopeasti katsomaan, testasivat että kaikki perustoiminnot ovat ok ja ohjeistivat käymään päivystyksessä. Toisella kerralla päädyin todistamaan onnettomuutta, jossa mies oli kaatunut pyörällä kotikadullamme ja lyönyt päänsä katuun. Verta tuli paljon. Soitin ja selitin tilanteen. Häkestä kyseltiin onko potilas tajuissaan, onko paikalla muita auttajia, mikä on osoite ja voiko joku odottaa potilaan vierellä kunnes ambulanssi tulee. Erittäin selkät ohjeet. Puhelun jälkeen jalkani alkoivat täristä niin, että mieheni passitti minut kotiin ja jäi odottelemaan ambulanssia.
Eikä muuten kysytty, onko potilas kännissä.
Jälkikäteen mietin, olisiko minun pitänyt sitoa miehen vertavuotavaa päätä vaikka huivilla, mutta tähän ei annettu ohjetta. Ehkä oli parempi, että päätä ei liikuteta.
Vierailija kirjoitti:
Mies47 kirjoitti:
Meidä mökillä kaks kesää sitten kaatui 26 puuta. Ei tullut häke apuun kun auton päälle oli kaatunut puita. Minun piti itse putsata tontti. Siihen meni viikko kun sahasin puita palasiksi. No sain polttopuita ainakin 5 vuodeksi.
Niin, noissa tilanteissa se siivous ei todellakaan kuulu häkelle tai palokunnalle, vaan ihan sille tontin omistajalle. Jos joku puista olisi kaatunut sähkölinjalle, häkeen soittaminen olisi ollut oikea ratakaisu ja palokunta olisi tullut sen puun poistamaan. Pätkiminen ja klapien teko siitäkin puusta olisi jäänyt sinulle. Ei ole herkkua tosiaan häken työntekijöillä, kun sinne soitellaan kaatuneista pihapuista ja ties mistä ja sitten ollaan pahoilla mielin, kun kerrotaan, että ihan itse sinun tulee ne puusi pilkkoman.
Eikö kouluissa enää ole yhteiskuntaoppia tai vastaavaa, jossa jo pienestä pitäen opetettaisiin näitä juttuja, että mistä olet vastuussa itse, mistä kunta, mistä valtio, koska soitetaan hälystyskeskuskeen ja miten soittaessa toimitaan, mitkä ovat ihmisen itsensä velvollisuudet esim onnettomuuspaikalla jne. Pitäisi tämänkin ketjun perusteella äkkiä palauttaa oppiaineeksi, jos on muun tilalta poistettu.
Kuule ei ole koskaan ollutkaan mitään konkreettista opetusta.
Väärää puolta ajanut moottoriajoneuvo törmäsi minuun. Seuraus: Jalka paskana. Soitin 122 saadakseni kytät ja lanssin paikalle. Langan päässä oleva 112-pösilö sanoi että vie puhelimesi päälle ajaneelle. Minä siihen että mitä v-ttua justhan mä v-ttu sanoin sulle että mulla on jalka ihan paskana!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea ajatus että löytäisi kuolleen ihmisen metsälenkillä. Soittaisi jälkeen, ja pitäisi vielä käydä vieressä varmistamassa ettei hengitä. Ja silti pitäisi odottaa vieressä poliisien saapumista.
Itse menisin kyllä shokkiin jos näkisi jonkin karmivan tilantee.
En myöskään toivottavasti ikinä joudu silminnäkijä kai mihinkään tapahtumaan.Totta kai pitää käydä varmistamassa onko oikeasti kuollut vai ei. Sulla on velvollisuus elvyttää ja/tai antaa muuta ensiapua jos joku on hädässä.
Itse olen joutunut.
Tilanne oli todella pelottava, kun en alkuun tiennyt, onko ihminen elossa vai kuollut.
Kamalaa oli myös, että huusin ulkopuolisilta apua ja onko puhelinta, niin nämä välinpitämättöminä ilmoittivat, ettei ole puhelinta ja jatkoivat tupakointia parvekkeella. Kukaan näistä henkilöistä ei tullut auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja tappelun kuin tappelun pysäyttää perheenäiti vasemmalla kädellä, kuin oikealla antaa keinussa vauhtia lapselle :D
Ap
Outo paikka laittaa hymiö. Itse olet niin tollo, että jatkat lapsen keinuttamista samalla kun soitat hätäpuhelua. Tärkeysjärjestys retuperällään totaalisesti. No, ehkä joku joskus ei auta sinun lastasi hädän tullen, kun on kiireellisempää vaihtaa autoon renkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tappelun kuin tappelun pysäyttää perheenäiti vasemmalla kädellä, kuin oikealla antaa keinussa vauhtia lapselle :D
Ap
Outo paikka laittaa hymiö. Itse olet niin tollo, että jatkat lapsen keinuttamista samalla kun soitat hätäpuhelua. Tärkeysjärjestys retuperällään totaalisesti. No, ehkä joku joskus ei auta sinun lastasi hädän tullen, kun on kiireellisempää vaihtaa autoon renkaita.
Tiedostatko, että sarkasmin ymmärtämisentasosi on pyöreä nolla?
-eri
Vierailija kirjoitti:
Minä soitin kerran yöllä omista sydämentykytyksistäni ja pyörryttäväst olotilasta ja ensimmäinen kysymys minulle nuorelle miehelle oli että käytänkö huumeita. No.. ymmärrän kyllä miksi sitä kysytään ja ihan asiallisesti muuten puhelu meni, mutta huomasinpa vaan että jouduin sukupuolen ja ikäni vuoksi tuollaiseen seulaan sitten.
Sukupuolesta se varmaan johtui. Herää jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tiedostatko, että sarkasmin ymmärtämisentasosi on pyöreä nolla?
-eri
Turha paikka olla sarkastinen, jos valittaa hätäkeskuksen toimista.
Vierailija kirjoitti:
Joo. Soitin päivystykseen kun meidän rapussa oli pyörätuolissa istuva ilman päällysvaatteita (oli talvi) sekainen vanhemman puolinen rouva, joka ei tiennyt missä asuu ja missä on.
Päivystäjä oli ihan vittumainen. Ei suostunut lähettämään ketään (ja vastaavasti myös talonyhtiön miehet eivät suostuneet lähettämään ketään, koska vanhus ei tiennyt missä asui) joten jouduin soittelemaan ees takasin ja se päivystyksessä oleva nainen vaan vittuili takaisin. Ja kun sanon että vittuili, niin ihan oikeasti vittuili. Sano vaan, että ei ole "heidän ongelma" vaikka selitin, että tuo vanhus oli ihan sekaisin (koputteli oviin ja puhui sekavia, ei saanut selkoa mitä hän yritti usein sanoa).
Vasta puolen tunnin jälkeen ja useampien soittojen jälkeen sieltä päivystyksestä lähetettiin ambulanssi.
Päivystys oli kyl väärä paikka. Sun ois pitänyt soittaa 112 niin olisit saanut avun heti.
Vierailija kirjoitti:
Väärää puolta ajanut moottoriajoneuvo törmäsi minuun. Seuraus: Jalka paskana. Soitin 122 saadakseni kytät ja lanssin paikalle. Langan päässä oleva 112-pösilö sanoi että vie puhelimesi päälle ajaneelle. Minä siihen että mitä v-ttua justhan mä v-ttu sanoin sulle että mulla on jalka ihan paskana!
Sitten ihmettelet, kun saat töykeää käytöstä häkestä, kun itse kiroilet ja puhut tuolla tavalla sinne.
Se uudistus, kun poliisille ei ole omaa hälytys numeroa on aivan saatanasta. Kyllä on vastenmielistä inttää ääliön 112 häke päivystäjän kanssa, kun tietää sata varmasti, että asia kuuluu poliisille. Esim. Se rattijuoppo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies47 kirjoitti:
Meidä mökillä kaks kesää sitten kaatui 26 puuta. Ei tullut häke apuun kun auton päälle oli kaatunut puita. Minun piti itse putsata tontti. Siihen meni viikko kun sahasin puita palasiksi. No sain polttopuita ainakin 5 vuodeksi.
Niin, noissa tilanteissa se siivous ei todellakaan kuulu häkelle tai palokunnalle, vaan ihan sille tontin omistajalle. Jos joku puista olisi kaatunut sähkölinjalle, häkeen soittaminen olisi ollut oikea ratakaisu ja palokunta olisi tullut sen puun poistamaan. Pätkiminen ja klapien teko siitäkin puusta olisi jäänyt sinulle. Ei ole herkkua tosiaan häken työntekijöillä, kun sinne soitellaan kaatuneista pihapuista ja ties mistä ja sitten ollaan pahoilla mielin, kun kerrotaan, että ihan itse sinun tulee ne puusi pilkkoman.
Eikö kouluissa enää ole yhteiskuntaoppia tai vastaavaa, jossa jo pienestä pitäen opetettaisiin näitä juttuja, että mistä olet vastuussa itse, mistä kunta, mistä valtio, koska soitetaan hälystyskeskuskeen ja miten soittaessa toimitaan, mitkä ovat ihmisen itsensä velvollisuudet esim onnettomuuspaikalla jne. Pitäisi tämänkin ketjun perusteella äkkiä palauttaa oppiaineeksi, jos on muun tilalta poistettu.
Kuule ei ole koskaan ollutkaan mitään konkreettista opetusta.
Oli ainakin kasarilla Helsingin kouluissa.
Asiallisia ovat aina olleet kun pari kertaa joutunut soittamaan Häkeen. Kerran kyseessä oli tulipalo kerrostalossa joten mielestäni erittäin aiheellinen soitto.
Toisen kerran olin täysin yksin eräässä puistossa ja istuin puistonpenkillä kun vanha ihan hyvin pukeutunut mies istui viereen. Olikin tuhannen muussissa ja alkoi puhua peppuni taputtelusta tai hivelystä. Lähdin hetken kuluttua menemään pois päin niin mies lähti seuraamaan humalaisin askelin. Yhtäkkiä sitten tipahti ja sammui puiston nurmelle. Soitin Häkeen, ja lähinnä siksi kun oli julkinen ja näkyvä paikka että poliisit veisi kotiaan tai sitten putkan pahnoille. En sanonut Häkeen mitään noista miehen ehdotteluista mutta Häkestä päivstyjä kysyi että olenko varma että mies oli sammunut eli minun pitäisi mennä kuulostelemaan miehen hengitystä. Sanoin vaan etten pysty nyt sitä tekemään, koska en uskaltanut lähestyä miestä lähelle koska oli puhunut noista pepun taputteluista jne niin ajattelin että jos tokenee niin pian yrittää kähmiä tai jotakin. Häkestä vähän ihmetteli että miksen pysty tarkistamaan asiaa, mutta en halunnut tuoda noita miehen seksuaalissävytteisiä juttuja julki. Ajattelin että riittää se että pääsee jonnekin huilimaan pois ihmisten ilmoilta kuten putkaan, kun jututkin oli niin levottomia. Tilanne oli hankala koska jälkikäteen ajatellen mieshän olisi voinut vaikka saada sairauskohtauksen mutta en todella uskaltanut mennä lähemmäksi juttujensa takia.
Odottelin sitten vajaa puoli tuntia kauempana että tuli poliisipartio ja todellakin mies oli vaan sammunut sinne nurmelle ja lähti putkaan. Viinapullo löytyi povarista ennen autoon menoa.
Sama ikävä kokemus täälläkin, soitin häkeen kun exäni pian muuttonsa jälkeen tuli humalassa keskellä yötä kotiimme etsimään asekaapin avaimia. Soitin häkeen jossa tympeä nainen sanoi että kyllä hän saa omat tavaransa tulla hakemaan???!!! Minulle takaisin soittanut poliisi otti kyllä asian erittäin vakavasti, tulivat paikalle ja veivät miehen mennessään, ottivat myös avaimen häneltä pois koska ei enää ollut asunnossa kirjoilla. Olin itse pyytänyt avainta monesti pois mutta ex kieltäytyi aina sillä varjolla että hänellä on vielä tavaroita asunnostamme. Eli loppu hyvin mutta ihmetytti tuo häkepäivysräjän kommentti.
Soitin kerran kun kadonnutta etsittiin kuvan kanssa. Häkemies kuunteli, huokaili ja vastasi että tietäisitpä kuinka paljon näitä on. Hetki pieni tarkistan. Roikuin linjalla 4min ja sekunnit päälle ja häke katkaisi yhteyden!?
Kadonnut oli alle 15-v lapsi ja silti siellä huokailtiin ja vähäteltiin. En tiedä miten tarina loppui ja pääsikö lapsi turvaan.
Toisen kerran yläkerran asunnossa päihdeporukka aloitti jonkun tappelun. Apua huudettiin, koirat haukkui, lapsi itki, auttakaa se tappaa huutoa ja häkemiehen mielestä päivällä saa mölytä!? Ja jos häiritsee niin mennä ovelle pyytämään olemaan riehumatta. Puhelun lopetin sanoihin että nyt sieltä pudotettiin ihminen parvekkeelta. Taitaa loppua häiriköinti, kiitos avusta ja kuulemiin.
Poliisi oli tullut jossain vaiheessa paikalle kun lanssi oli pyytänyt. Lasta ei tuolloinkaan otettu porukalta pois :(
Vierailija kirjoitti:
Meidän kerrostalo-yhtiöstä lähti kerran juopunut teini autolla ajelemaan. Yritin estää sitä jopa siten, että otin "juhannustynnyriltä haisevan" teinin auton virtalukosta avaimet pois sillä hetkellä kun se koitti jotenkin pysyä edes auton penkillä jonkinlaisessa pystyasennossa. Se kuitenkin sai napattua minulta avaimet takasin ja lähti ajelemaan. Itse soitin hätäkeskukseen ja kerroin tilanteesta, että tuo ja tuo auto ja tuo rekisterinumero jne.
Sain vain tylyn vastauksen, että "no lähditkö perään?". Minä siihen, että en oikein voi nyt lähteä kun auto on vaimon käytössä ja en jalkaisin pysty auton perään menemään mutta tuohon suuntaan se lähti ja rekkari on tuo ja haisi metrien päähän viinalle ja pysyny hädintuskin pystyssä. "No mitä me sille sitten voitaisiin tehdä?". Minä sanoin siinä vaiheessa että pikkasen tämä menee nyt eri tavalla kuin tuossa poliisit televisiosarjassa, että anti olla sitten ja löin luurin kiinni.
Enkä koskaan enää välitä tapahtui kelle tahansa mitä tahansa. Ei koskaan!!! Katson pois päin.
Siis ihanko oikeasti oletetaan että rattijuoposta ilmoittavan kansalaisen tulee itse lähteä ajelemaan juopon perään?!!? Ja samalla puhumaan puhelimessa hätäkeskukseen että nyt se kääntyy tuonne. Jos näin ei tee, niin sittenpä juoppo ajelee muita ihmisiä kuoliaaksi, ei kiinnosta viranomaisia?!!? Wtf?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän kerrostalo-yhtiöstä lähti kerran juopunut teini autolla ajelemaan. Yritin estää sitä jopa siten, että otin "juhannustynnyriltä haisevan" teinin auton virtalukosta avaimet pois sillä hetkellä kun se koitti jotenkin pysyä edes auton penkillä jonkinlaisessa pystyasennossa. Se kuitenkin sai napattua minulta avaimet takasin ja lähti ajelemaan. Itse soitin hätäkeskukseen ja kerroin tilanteesta, että tuo ja tuo auto ja tuo rekisterinumero jne.
Sain vain tylyn vastauksen, että "no lähditkö perään?". Minä siihen, että en oikein voi nyt lähteä kun auto on vaimon käytössä ja en jalkaisin pysty auton perään menemään mutta tuohon suuntaan se lähti ja rekkari on tuo ja haisi metrien päähän viinalle ja pysyny hädintuskin pystyssä. "No mitä me sille sitten voitaisiin tehdä?". Minä sanoin siinä vaiheessa että pikkasen tämä menee nyt eri tavalla kuin tuossa poliisit televisiosarjassa, että anti olla sitten ja löin luurin kiinni.
Enkä koskaan enää välitä tapahtui kelle tahansa mitä tahansa. Ei koskaan!!! Katson pois päin.
Siis ihanko oikeasti oletetaan että rattijuoposta ilmoittavan kansalaisen tulee itse lähteä ajelemaan juopon perään?!!? Ja samalla puhumaan puhelimessa hätäkeskukseen että nyt se kääntyy tuonne. Jos näin ei tee, niin sittenpä juoppo ajelee muita ihmisiä kuoliaaksi, ei kiinnosta viranomaisia?!!? Wtf?!
Miten sitten meinaat poliisin löytävän sen rattijuopon, jos sitä ei seurata ja kerrota sen sijaintia. Ei se nyt ihan riitä, että sanoo, että se on Tampereella.
Monet monet kerrat olen soittanut häkeen, eikä sieltä koskaan ole tullut edes asiallista vastausta. Aina on alettu tiuskia että ei me mitään lähetetä ja juttele sille ja koita itse tehdä sille jotain. Sairauskohtauksen saanutta väitetään kännissä olevaksi "Nosta se vaan ylös ja juttele sille". Miten, kun hänen toinen puoli on halvaantunut ja puhe vain sammaltaa?, sydänpysähdyksen saaneesta sanotaan että "Ootko sä ihan varma että sinne tarvitaan apua?" ja "Jos sä kerran sait sen hengittämään niin ei kai sinne enää ambulanssia tarvita?" Voi hyvänen aika... Epilepsia ja diabeteskin on vain "kännissä, juttele sille ja kanna se kotiin". Kun naapurin mies hakkaa naistaan niin että meteli ja avunhuuto on karsea, niin häkestä sanotaan vaan että mene soittamaan ovikelloa ja pyydä olemaan hiljaa. Tulipalo kerrostalossa on "Onko se tuli oikeasti muka leviämässä? Miksi ette sammuta sitä itse?" No vaikka siksi, että koko asunto on ilmiliekeissä. (Ja tuhoutui palossa täysin.) AAAAARRGGH...
Enkä minä hölise puhelimeen mitään sekavaa, olen sairaanhoitaja ammatiltani niin tiedän kyllä mitä häkeen pitää sanoa. Ja tunnistan kyllä onko joku vain kännissä vai onko sairauskohtaus. Ja vaikka olisikin niin kännissä ettei voi puhua ja pääse ylös kun puoli kroppaa ei toimi, niin on se siltikin jonkun muun homma hoitaa eteenpäin kuin minun! En minä yksin voi auttaa kun ihmiset vain kävelevät ohi eikä kukaan pysähdy auttamaan. Mutta sitten kun sinivaloauto on paikalla, niin sitten kyllä tullaan tuijottamaan...