Erittäin tyly hätäkeskuspäivystäjä, muilla samoja kokemuksia?
Juteltiin tuossa naapurin kanssa siitä, kun hän oli soittanut häkeen viime viikolla muutamankin kerran agressiivisesti käyttäytyneestä miehestä. Mies oli pyörinyt meidän taloyhtiön pihalla ja huudellut jotakin "Raimoa", vaikka sen nimistä ei täällä asu.
Hätäpuheluun vastannut mies oli kysellyt todella tarkasti tilanteesta, mitä ei tietenkään ihmetelty. Mutta miehen äänensävy oli vihainen, ja mies oli monta kertaa kysynyt naapurilta että missä häirikkö nyt menee ja että voisiko sille sanoa ihan itse että mene pois. Puhelun loputtua naapuri odotti 30 minuuttia että häirikkö poistuisi. Ei poistunut. Uuteen puheluun vastasi nainen, joka oli paljon tavallisempi.
Minulla on sama kokemus kertaa kaksi. Ensimmäisellä kerralla soitin tappelusta, joka tapahtui lähellä lasten leikkipuistoa. En tietenkään jäänyt paikalle puhelimeen raportoimaan, vaan soitin samalla kun lasten kanssa reippaasti poistuttiin paikalta. Häkestä tiuskittiin, että minkä näköisiä miehet oli, ja kun sepitin siinä parhaani mukaan samalla lapsia paimentaen, puhelimen toisessa päässä oleva mies keskeytti puheeni (joka siis liittyi tappelevien miesten vaatteisiin) että "KUUNTELE". Tuntui tosi kurjalta, siltä, että soitin ihan turhaan.
Poliisi tuli äänistä päätelle paikalle kuitenkin nopeasti.
Toisen kerran soitin huoltoaseman viereisellä joutomaalla olevasta maastapalosta, johon häken mies ehdotti että menisin lähemmäksi katsomaan saako palon poljettua sammuksiin itse.
Itselle tuli olo, että en soita mihinkään mistään ellei tilanne ole aivan selkeä: talo tulessa, auto-onnettomuus yms. Epäillyt rattijuopot sun muut säheltäjät jääkööt ilmoittamatta.
Kommentit (262)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otan itse ammatikseni vastaan puheluita (en todellakaan hätäkeskuksessa, vaan ihan toisenlaisissa jutuissa) ja sillä työkokemuksella uskallan väittää, että joskus pitää kuulostaa asiakkaan korvaan tylyltä ja tiukalta, jotta hommaa saa edistettyä. Hätäkeskus kun ei ole edes mikään asiakaspalveluyksikkö, vaan lakisääteistä julkista tehtävää toimittava viranomainen, jonka tärkein tavoite ei ole asiakastyytyväisyys, vaan hengen, terveyden ja omaisuuden suojaaminen parhaalla mahdollisella tavalla.
Mun omassa työssä ollaan enemmän asiakaspalvelijoita ja yritetään siksi pitää asiakkaat tyytyväisinä, mutta kyllä munkin on välillä pakko puhua päälle tai käskeä kuuntelemaan hetki. Tämä jo ihan siksi, että meillä on käytännössä aina jonoa ja niiden linjoilla odottavien asiakkaiden tyytyväisyys on ihan yhtä tärkeää, ellei tärkeämpääkin, kuin sen yhden, joka nyt haluaa jaaritella veljensä digiboksin vaikeuksista vuonna 2016. Hätäkeskuksessa tämä korostuu, koska joku voi ihan oikeasti kuolla, jos häkepäivystäjä vaan kiltisti kuuntelee, miten AP paimentaa lapsiaan ja selittää jotakin ympäripyöreää "öö, niin, joo, no tota, jotain mustaa varmaan, ehkä jotain mustaa vaatetta, en kyl tiiä, hei älä mee sinne nyt, oli ne kyl jotain mustia, joo varmasti mustat vaatteet oli".
Toisaalta aloittajan tilanteessahan ei ollut kenenkään henki välittömässä vaarassa, joka perustelisi tylytyksen välttämättömyyden.
Häken ajantuhlausta huonosti informoitu tilanne voi olla, jos hätä ei liity henkeen ja terveyteen.
Toisaalta oikeassa hätätilanteessakin päälle puhuva, kysymyksiä konekiväärillä ampuva, äksy päivystäjä voi saada paniikissa olevan soittajan menemään vielä enemmän paniikkiin ja lukkoon, jolloin tämä ei pysty ehkä kunnolla auttamaan hädänalaista.
Ei sitä pidä hyvän mielen ja asiakaspalvelun takia osata käyttäytyä, vaan lopputuloksen.
Ei, mutta jonkun muun henki muualla on voinut olla vaarassa ja siitä todellisesta vaarasta soittaja on sitten voinut joutua odottamaan hädissään siellä linjoilla nauhoitetta kuunnellen, kun ap on sekoillut tuntomerkeistä tai ap:n naapuri Raimoa ikävöivästä juoposta. Se yhden tolkuton jaarittelu tai aiheetta soittaminen tai jankkaaminen on pois niiltä muilta, ehkä kriittisemmän avun tarvitsijoilta. Etenkin hätänumeroon soittaessa pitäisi muistaa, ettei ole ainoa palveltava asiakas ja joku muukin voi tarvita sitä apua jopa kiireellisemmin.
Oma mummo sai sydäninfarktin kesken kävelylenkin mutta selvisi kotiin soittamaan. Hätäkeskuksen nainen käski syödä ja juoda. Ei pyytänyt edes lanssia paikalle tutkimaan sydäntä. Soitti uudestaan ja toinen työntekijä lähetti paikalle lanssin heti.
Muutenkin kun oon joskus itse soittanut niin ollut hyvinkin tylyjä.
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Naapurimies uhkasi parvekkeelta huutaen tulla tappamaan mut, soitin hätäkeskukseen ja hätäkeskuspäivystäjä oli uskomattoman kylmäkiskoinen ja välinpitämätön ja sanoi "sinä varmaankin provosoit häntä jotenkin?" - en tietenkään provosoinut, ko. naapuri sattuu olemaan hullu alkkis ja minä satuin viettämään iltaani parvekkeella väärään aikaan. Kuka sanoo hysteerisesti itkevälle ihmiselle noin? Pelkäsin kuollakseni soittaessani ja tilannetta selostaessani, että millä hetkellä hyvänsä mies tulee ulko-ovesta läpi kuten uhkasi tehdä. Ei kuulemma ollut tarvetta edes poliisille ilmoittaa asiasta että tappouhkauksen tehnyt mies olisi meidän talossa saatu kuriin. En ajattele todellakaan että häke-päivystäjän kuuluisi mikään terapeutti olla mutta minusta todella tylyä ja epäasiallista olettaa että rikoksen uhri (minä) oli saanut tilanteen aikaan ja sen jälkeen vielä sivuuttaa ja jättää selvittämättä poliisin paikalle tulon tarve ja olla sanomatta edes jotain rohkaisevia sanoja kuten että jos tapahtuu uudestaan jotain, soita 112 uudestaan ja olla antamatta mitään toimintaohjeita kuin "rikosilmoituksen voit tietty tehä".
Jos jokaisesta alkkiksen huutamasta tappouhkauksesta lähetettäisiin poliisi paikalle ei niillä olisi aikaa millekkään muulle. Vasta jos oikeasti tulee ovelle niin silloin se on poliisiasia. Häkepäivystäjä oli oikeassa, poliisia ei tilanteessa tarvita kun mitään ei ole sattunut ja oikea osoite on rikosilmoitus.
Vierailija kirjoitti:
Sama kokemus. Naapurimies uhkasi parvekkeelta huutaen tulla tappamaan mut, soitin hätäkeskukseen ja hätäkeskuspäivystäjä oli uskomattoman kylmäkiskoinen ja välinpitämätön ja sanoi "sinä varmaankin provosoit häntä jotenkin?" - en tietenkään provosoinut, ko. naapuri sattuu olemaan hullu alkkis ja minä satuin viettämään iltaani parvekkeella väärään aikaan. Kuka sanoo hysteerisesti itkevälle ihmiselle noin? Pelkäsin kuollakseni soittaessani ja tilannetta selostaessani, että millä hetkellä hyvänsä mies tulee ulko-ovesta läpi kuten uhkasi tehdä. Ei kuulemma ollut tarvetta edes poliisille ilmoittaa asiasta että tappouhkauksen tehnyt mies olisi meidän talossa saatu kuriin. En ajattele todellakaan että häke-päivystäjän kuuluisi mikään terapeutti olla mutta minusta todella tylyä ja epäasiallista olettaa että rikoksen uhri (minä) oli saanut tilanteen aikaan ja sen jälkeen vielä sivuuttaa ja jättää selvittämättä poliisin paikalle tulon tarve ja olla sanomatta edes jotain rohkaisevia sanoja kuten että jos tapahtuu uudestaan jotain, soita 112 uudestaan ja olla antamatta mitään toimintaohjeita kuin "rikosilmoituksen voit tietty tehä".
Minkä rikoksen uhri sinä olit? Kännisen huutelun? Se ei ehkä vielä laissa kuitenkaan asianomistajarikoksena ole. Kyllä se poliisi olisi paikalle tullut, jos se naapuri olisi oikeasti sieltä oven läpi yrittänyt. Parvekkeelta huutelu ilman yritystäkään tulla asuntoosi sisään ei nyt ehkä vielä ole poliisiasia, vaikka ikävää se onkin. Mutta silloin kannattaa laittaa parvekkeen ovi ja ikkunat kiinni ja olla avaamatta ulkoovea, niin yleensä ne juopot jossain vaiheessa sammuu tai kyllästyy huutamiseensa muuten.
P.s. mitä sinä muuten oikeasti olit sanonut tai tehnyt, jotta sait nuo tappouhkaukset niskaasi. Tuskin hullu juoppokaan ihan vain sen takia alkoi huutaa, että naapurissa asuit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajoin aikanaan peuraan valtatiellä. Hätäkeskuspäivystäjän kanssa jouduin jankkaamaan hetken, kun en dorka osannut sanoa ihan tarkasti, missä olen. Olin tulossa tästä kotiin, joten tiesin kyllä tismalleen, missä olen, mutta en tärinältäni ihan löytänyt sanoja, jotka ulkopaikkakuntalainen päivystäjä ymmärtää. 😅 Kun sain hätäkeskus päivystäjän ymmärtämään, missä olen, lähti poliisi tulemaan paikalle. Ennen kuin tulivat, soittivat ja kysyivät, osuinko oikeasti ja millaiset vauriot tuli autoon. Koomiseltahan tuo tuntui, kun oli juuri nähnyt peuran lentävän konepelliltä, mutta kun tosiaan tietää, että on ihmisiä, jotka ilmoittavat hirvikolarista, mutta jälkeenpäin ei löydy hirveä eikä vaurioita autosta, niin ymmärtäähän tuon, että varmistetaan, ennen kuin lähdetään haaskaamaan rajallista resurssia.
Mihin sinä tuossa tarvitsit hätäkeskusta? Olitko loukkaantunut niin pahasti, että tarvitsit ambulanssia?
Ei peuraan törmääminen tarkoita automaattisesti, että soitetaan hätänumeroon. Kaikenmoisiin metsäneläjiin on elämän aikana tullut törmäiltyä, mutta ei kyllä ole tullut mieleenkään, että soittaisin hätäkeskukseen, kun en ole loukkaantunut, koska hirveä pienempi eläin harvoin aiheuttaa henkilövahinkoja. Hirviäkin olen kyllä nähnyt tiellä ja tien läheisyydessä monen monet kerrat, mutta koska en ole niihin törmännyt, niin siinäkään en ole nähnyt mitään syytä hätäpuhelulle.
Paitsi että hirvieläinkolarit kuuluu AINA ilmoittaa poliisille!
Ja sen häken kautta se tieto kulkee.
Ja nyt ei ollut kyse hirvikolarista. Joten edelleen, mikä oli syy soittaa hätäkeskukseen?
On näköjään paljon ihmisiä, jotka kuvittelevat, että mielensä pahoittaminen on syy soittaa hätänumeroon.
On näköjään myös paljon ihmisiä, jotka kuvittelevat, että kaikki tavanomaisesta poikkeava on syy soittaa hätänumeroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajoin aikanaan peuraan valtatiellä. Hätäkeskuspäivystäjän kanssa jouduin jankkaamaan hetken, kun en dorka osannut sanoa ihan tarkasti, missä olen. Olin tulossa tästä kotiin, joten tiesin kyllä tismalleen, missä olen, mutta en tärinältäni ihan löytänyt sanoja, jotka ulkopaikkakuntalainen päivystäjä ymmärtää. 😅 Kun sain hätäkeskus päivystäjän ymmärtämään, missä olen, lähti poliisi tulemaan paikalle. Ennen kuin tulivat, soittivat ja kysyivät, osuinko oikeasti ja millaiset vauriot tuli autoon. Koomiseltahan tuo tuntui, kun oli juuri nähnyt peuran lentävän konepelliltä, mutta kun tosiaan tietää, että on ihmisiä, jotka ilmoittavat hirvikolarista, mutta jälkeenpäin ei löydy hirveä eikä vaurioita autosta, niin ymmärtäähän tuon, että varmistetaan, ennen kuin lähdetään haaskaamaan rajallista resurssia.
Mihin sinä tuossa tarvitsit hätäkeskusta? Olitko loukkaantunut niin pahasti, että tarvitsit ambulanssia?
Ei peuraan törmääminen tarkoita automaattisesti, että soitetaan hätänumeroon. Kaikenmoisiin metsäneläjiin on elämän aikana tullut törmäiltyä, mutta ei kyllä ole tullut mieleenkään, että soittaisin hätäkeskukseen, kun en ole loukkaantunut, koska hirveä pienempi eläin harvoin aiheuttaa henkilövahinkoja. Hirviäkin olen kyllä nähnyt tiellä ja tien läheisyydessä monen monet kerrat, mutta koska en ole niihin törmännyt, niin siinäkään en ole nähnyt mitään syytä hätäpuhelulle.
Ja nyt ei ollut kyse hirvikolarista. Joten edelleen, mikä oli syy soittaa hätäkeskukseen?
Hir-vi-e-läin-ko-la-ri. Se on pitkä sana, mutta sisältää myös peurat ja kauriit. Googleta vaikka, jos et usko.
Kyllä sinne jälkeen saa soittaa, jos kokee olevansa hädässä tai poliisin tarpeessa, hyvänen aika sentään. Mutta sinne ei saa jäädä tinkaamaan eikä vaatimaan, jos päätös on, että tilanne ei vaadi välittömiä toimenpiteitä. Eikä saa pahastua esitetyistä lisäkysymyksiä, joilla koitetaan saada selkoa tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä voi olla niin vaikeaa? Jollakin aivoinfarkti tai sydänkohtaus tai talo palaa, on kyse minuuteista ja sekunneista, mutta aika kuluu sinun laistesi kanssa hukkaan. Joku kuolee siksi että soitat turhaan.
Olisit voinut poistua asunnostasi turvaan naapuriin tai ulos josta mennä jonnekin turvaan, kun joku vielä räyhää siellä parvekkeella. Seurata että lähteekö edes ovellesi. Tehdä rikosilmoituksen. Sen sijaan että odotat että joku poliisi tulisi heti tai päivystäjä alkaisi sinua rauhoitella kun mitään akuuttia ei ole tapahtunut. Sillä hetkellä jollain voi olla puukko rinnassa toisaalla ja tarvia avun heti. Etkö todella erota asiaa milloin on hätätilanne? Eikö koskaan sinulla ole sattunut kohdalle hätätilannetta? Kun sattuu niin toivottavasti et joudu jonoon kaltaisesi soittelijan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea ajatus että löytäisi kuolleen ihmisen metsälenkillä. Soittaisi jälkeen, ja pitäisi vielä käydä vieressä varmistamassa ettei hengitä. Ja silti pitäisi odottaa vieressä poliisien saapumista.
Itse menisin kyllä shokkiin jos näkisi jonkin karmivan tilantee.
En myöskään toivottavasti ikinä joudu silminnäkijä kai mihinkään tapahtumaan.Ootko tosissasi?? Näet henkilön makaamassa etkä tiedä onko kuollut vai tarvitseeko apua ja sun ajatus on se että sulla on rankkaa ku täytyy mennä katsomaan??
Ei ihme että häkessä ollaan tylyjä jos valtaosa soittelijoista on yhtä tyhmiä kuin sä ja ap ja muutamat muut esimerkit tässä keskustelussa. "Tääl joku mies huutaa raimoa vaik ei tääl ketään Raimoa asu!!!!"
Kirjoitukseni oli spekulointia. Silmämääräisesti kaukaa voi nähdä että joku on kuollut. Se ei enää auta silloin käydä pulssia mittaamassa. Ihminen voi mennä shokkiin odottamattomissa tilanteissa. Kaikki eivät ole oman elämänsä "mäkkaivereita".
Ei minusta voi odottaa, että jokaisen pitäisi mennä kroppaa ronkkimaan. Jos siellä joku makaa maassa täysin liikkumatta, niin paikallehan sinne on tultava joka tapauksessa.
Jos se paikallaan makaaja on vielä hengissä, niin siinä nyt pitäisi ehkä jotain ensiaputoimia tehdä, eikä seistä siellä kymmenen metrin päässä pskajäykkänä ja odottaa, että josko se ehtii vaikka kuolla, ennen kuin virallinen apu on paikalla. Että ihan todellakin pitää jokaisen mennä sitä kroppaa ronkkimaan ja tarkistamaan tilanne. Näin sanoo ihan lakikin. Vai mitäpä toivoisit omalle tai läheisesi kohdalle, jos hän vaikka sydänkohtauksen saaneena olisi tuupertunut metsään: että joku meni katsomaan, onko nitroja taskussa tai vaikka elvyttäisi tarvittaessa vai että se joku seisoisi siellä kävelytiellä kännykkäänsä selaillen, kun ei voi hei olettaa, että mä johonkin random kroppaan kosken.
No mutta jos ei ole mitään elonmerkkejä, ei hengitystä eikä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea ajatus että löytäisi kuolleen ihmisen metsälenkillä. Soittaisi jälkeen, ja pitäisi vielä käydä vieressä varmistamassa ettei hengitä. Ja silti pitäisi odottaa vieressä poliisien saapumista.
En myöskään toivottavasti ikinä joudu silminnäkijä kai mihinkään tapahtumaan.Ootko tosissasi?? Näet henkilön makaamassa etkä tiedä onko kuollut vai tarvitseeko apua ja sun ajatus on se että sulla on rankkaa ku täytyy mennä katsomaan??
Ei ihme että häkessä ollaan tylyjä jos valtaosa soittelijoista on yhtä tyhmiä kuin sä ja ap ja muutamat muut esimerkit tässä keskustelussa. "Tääl joku mies huutaa raimoa vaik ei tääl ketään Raimoa asu!!!!"
Kirjoitukseni oli spekulointia. Silmämääräisesti kaukaa voi nähdä että joku on kuollut. Se ei enää auta silloin käydä pulssia mittaamassa. Ihminen voi mennä shokkiin odottamattomissa tilanteissa. Kaikki eivät ole oman elämänsä "mäkkaivereita".
Ei minusta voi odottaa, että jokaisen pitäisi mennä kroppaa ronkkimaan. Jos siellä joku makaa maassa täysin liikkumatta, niin paikallehan sinne on tultava joka tapauksessa.
Jos se paikallaan makaaja on vielä hengissä, niin siinä nyt pitäisi ehkä jotain ensiaputoimia tehdä, eikä seistä siellä kymmenen metrin päässä pskajäykkänä ja odottaa, että josko se ehtii vaikka kuolla, ennen kuin virallinen apu on paikalla. Että ihan todellakin pitää jokaisen mennä sitä kroppaa ronkkimaan ja tarkistamaan tilanne. Näin sanoo ihan lakikin. Vai mitäpä toivoisit omalle tai läheisesi kohdalle, jos hän vaikka sydänkohtauksen saaneena olisi tuupertunut metsään: että joku meni katsomaan, onko nitroja taskussa tai vaikka elvyttäisi tarvittaessa vai että se joku seisoisi siellä kävelytiellä kännykkäänsä selaillen, kun ei voi hei olettaa, että mä johonkin random kroppaan kosken.
No mutta jos ei ole mitään elonmerkkejä, ei hengitystä eikä mitään.
Kuinka pystyt etäältä sanomaan ettei joku hengitä? Kyllä se pitää lähelle mennä ja ehkä jopa kokeilla nenänliepeestä kulkeeko ilma.
Minä kaaduin metsälenkillä ja tajusin että nyt muuten kävi pahemmin, kuin että vain nilkka nyrjähti. Soitin hätäkeskukseen ja tylyn oloinen ak ka tivasi että mitenkäs me se ambulanssi sinne metsään saadaan ja koeta nyt vain seistä. Aloin itkeä kivusta ja järkytytyksestä jolloin se noita-akka ärähti, että itkeminenhän tässä auttaakin! Lopulta vaan painoin punaista luuria ja soitin veljelleni joka asuu 20km päässä, veli sanoi tulevansa mutta koettavansa saada jonkun lähempänä olevan kaverin auttamaan minua. Alkoi pimetä ja minun oli kylmä siinä maassa. Tiesin että noin 4km edempänä on valaistu kuntopolku ja sen takana ok-taloja mutten kyennyt ryöminään sinne. Lopulta veljeni ystävä löysi minut ja raahasi minut kuusen alta kuin ruumiin. Vähältä piti, ettei ruumista minusta tullutkin. Oli marraskuu.
Sairaalassa sääriluuni todettiin murtuneeksi. Mutta "koeta vaan nyt nousta seisomaan" voi v""u..
Tätä tarinaa ette ole lukeneet Iltalehdestä tms, sillä en mennyt itkemään minnekään. Mietin kyllä sitä!
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ihmetellyt sitä, että erillinen poliisin päivystysnumero poistettiin käytöstä ja kaikki ohjattiin 112:een. Nyt sinne joutuu soittamaan asiasta, joka ei varsinaisesti ole hätä vaan vaatii poliisia järjestyksen palauttamiseen. Mielestäni 112 pitäisi olla vain hengenvaaraa varten, ei ärsyttävyyttä ja potentiaalista eskaloitumista varten. Poliisin päivystysnumero takaisin!
Samaa mieltä! Poliisia voi joutua soittamaan paikalle suht. mitättömistäkin asioista kuten kännikuskiksi. Järkyttävää, että joku hengenvaarassa oleva joutuu odottamaan linjoilla tällaisen takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osaatko lukea? HirviELÄINkolarit tulee aina ilmoittaa poliisille. Ylipäänsä kaikki kolarit, joissa on suurriistaa osallisena. Poliisit ilmoittavat tästä paikalliselle SRV-apua tarjoavalle metsästysseuralle, joka lähtee jäljittämään vahingoittunutta eläintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on jokaisen kansalaisen velvollisuus auttaa kykynsä mukaan. Jos joku vaikka nukkuu penkillä eikä ole esim. sairaalahoidon tarpeessa, niin ei siinä kyllä ambulansseja tai poliiseja tarvita paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko miten kallista on lähettää paikalle porukoita jos voit itsekin puuttua tilanteeseen?!
Voipi olla jatossa tuollaisten puheluitten jälkeen, ettei niitä tilanteita tule vain enään huomanneeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vaan on jokaisen kansalaisen velvollisuus auttaa kykynsä mukaan. Jos joku vaikka nukkuu penkillä eikä ole esim. sairaalahoidon tarpeessa, niin ei siinä kyllä ambulansseja tai poliiseja tarvita paikalle.
On näistä makailijoista varoitettu kun lähestyy niitä, niin saattavat olla hyvinkin arvaamattomia ja agressiivisia.
Mielestäni hätäkeskuksen ei tulisi edes ehdottaa että jonkun taviksen niitä pitäisi alkaa kääntelemåån. On ammatin osaavillekin yllätyksellisiä ja arvaamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin aikoinaan bussissa joka törmäsi hirveen, ja ainakin silloin oli laki että siitä piti ilmottaa poliisille. Heitä sitten odoteltiin melkein tunti, oli myöhäinen ilta, että tavallaan ymmärsi,oli jo pimeää, ei sitä isoa uroshirveä siihen keskelle tietäkään itsekseen olisi voinut jättää! Mutta oli kyllä aika huvittavaa kun poliisit tuli henkilöautolla ja siinä ihmettelivät bussikuskin kanssa mahtuuko se takakonttiin? No ei tietenkään!,
Odoteltiin toinen puoli tuntia ja "maija" tuli ja vei hirven, sitten päästiin matkaa jatkamaan. Tarina on tosi.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän voisi nyt ketjun läpikahlattuaan yrittää tehdä jonkun pienen tiivistelmän, jonka jokainen voi sitten vaikka tallentaa puhelimeensa tai tulostaa jääkaapin oveen:
1. ennen kuin soitat hätkeskukseen, mieti vielä toisenkin kerran, onko asia oikeasti sellainen, että sinun tulee soittaa, vai ratkeaisiko tilanne joko odottamalla tai itse toimimalla
2. kun soitat, kerro selkeästi nimesi, asiasi ja sijaintisi. Ole selkeä ja lyhytsainainen, älä jaarittele tai ala tehdä tulkintoja tai yritä jo häkepäivystäjän puolesta sanella, miten hänen tulisi toimia tai kenet lähettää paikalle. Pysy faktoissa
3. vastaa kaikkiin esitettyihin kysymyksiin lyhyesti ja selkeästi, vaikka sillä hetkellä et ymmärtäisikään, miksi asiaa kysytään. Niihin kysymyksiin on aina hyvä ja perusteltu syy
4. jos sinua pyydetään selvittämäään jotain asiaa tarkemmin, selvitä se, jos vain mitenkään mahdollista (uhrien määrä, vammojen laatu, hengissä olo, herätettävyys, puhekyky, päihtymys)
5. jos et tiedä jotain tai kykene tekemään jotain, sano sekin selvästi ja rauhallisesti
6. noudata kaikkia häken antamia jatko-ohjeita (ensiaputoimet, opastus, itse palon rajaaminen tai potilaan toimitus hoitoon, rattijuopon seuraaminen, jos mahdollista jne.)
7. älä sulje puhelinta tai poistu paikalta, ennen kuin saat luvan häkestä tai paikalle tulleelta viranomaiselta
8. käyttäydy koko tilanteen ajan asiallisesti ja rauhallisesti, älä kiroile, älä huuda, älä jää jankkaamaan, älä ota kuvia someen
9. jos et kykene toimimaan asiallisesti ja rauhallisesti tai et hädältäsi kykene antamaan selkeitä vastauksia, anna se puhelin jollekulle toiselle paikalla olijalle tai yritä saada pysäytetty joku toinen, joka voi tuon puhelun hoitaa
Sinun kerratessa omia sääntöjäsi, se aivoinfraktin saanut tajuton ystäväsi kuolee?
Nykyään on se 116117 nuomero, mutta!!! Siellä on vastaaja, soitamme sinulle takaisin tunnin tai kahden kuluessa. Populationkontrol on käynnissä? Siinä jo moni hukkuu ennen kuin takaisinsoitto tulee...(ironiaa).
Mutta kun kädessä on iso haava, ei ehkä vaadi ambulanssia, mutta olet itseksesi ja yrität kertoa päivystykseen (saada jopa ajan ehkä) mitä on sattunut, kun veri jatkaa vuotamistaan..soitaako silloin ambulanssin jota ei ehkä, saa vai?? Onneksi yksi ystävä vastasi puhelimeen, ja vei päivystykseen jne..