Erittäin tyly hätäkeskuspäivystäjä, muilla samoja kokemuksia?
Juteltiin tuossa naapurin kanssa siitä, kun hän oli soittanut häkeen viime viikolla muutamankin kerran agressiivisesti käyttäytyneestä miehestä. Mies oli pyörinyt meidän taloyhtiön pihalla ja huudellut jotakin "Raimoa", vaikka sen nimistä ei täällä asu.
Hätäpuheluun vastannut mies oli kysellyt todella tarkasti tilanteesta, mitä ei tietenkään ihmetelty. Mutta miehen äänensävy oli vihainen, ja mies oli monta kertaa kysynyt naapurilta että missä häirikkö nyt menee ja että voisiko sille sanoa ihan itse että mene pois. Puhelun loputtua naapuri odotti 30 minuuttia että häirikkö poistuisi. Ei poistunut. Uuteen puheluun vastasi nainen, joka oli paljon tavallisempi.
Minulla on sama kokemus kertaa kaksi. Ensimmäisellä kerralla soitin tappelusta, joka tapahtui lähellä lasten leikkipuistoa. En tietenkään jäänyt paikalle puhelimeen raportoimaan, vaan soitin samalla kun lasten kanssa reippaasti poistuttiin paikalta. Häkestä tiuskittiin, että minkä näköisiä miehet oli, ja kun sepitin siinä parhaani mukaan samalla lapsia paimentaen, puhelimen toisessa päässä oleva mies keskeytti puheeni (joka siis liittyi tappelevien miesten vaatteisiin) että "KUUNTELE". Tuntui tosi kurjalta, siltä, että soitin ihan turhaan.
Poliisi tuli äänistä päätelle paikalle kuitenkin nopeasti.
Toisen kerran soitin huoltoaseman viereisellä joutomaalla olevasta maastapalosta, johon häken mies ehdotti että menisin lähemmäksi katsomaan saako palon poljettua sammuksiin itse.
Itselle tuli olo, että en soita mihinkään mistään ellei tilanne ole aivan selkeä: talo tulessa, auto-onnettomuus yms. Epäillyt rattijuopot sun muut säheltäjät jääkööt ilmoittamatta.
Kommentit (262)
Napakkuus ja töykeys on minun mielestä eri asioita. Työni puolesta olen soittanut usein häkään ja kyllä on eroja vuorovaikutuksessa!
Minä olen moneen kertaan soittanut häkeen ihan aiheesta, enkä ole ikinä saanut sieltä asiallista kohtelua.
Mikään asia ei ole riittävä siihen, että suostuttaisiin lähettämään apua. Aina pitäisi pärjätä itse ja kenelläkään ei ole koskaan tarvetta avulle.
Minä en saanut todella ahtaassa elotonta ihmistä mitenkään niin, että olisin voinut häntä paineluelvyttää. Kysyin häkestä, onko mitään, mitä voin tehdä tässä apua odotellessa, kun ei vain onnistu nostaa häntä siitä mihinkään tilavampaan paikkaan vaan hän istuu ahtaassa tilassa täysin elottomana. Häkepillu vain jankutti, että siirrä hänet selälleen lattialle. Ei mennyt jakeluun, että se nyt vain ei onnistu. Jankutti ja jankutti, että hän neuvoo lisää sitten, kun olen siirtänyt sen elottoman selälleen niin, että voin paineluelvyttää. Lopulta ärähdin, että "Kerro miten minä hänet siitä siirrän? Selitä ihan oikeasti että MITEN??" Häkepillu kysyi, että "Nosta tai vedä hänet siitä tilasta pois johonkin missä on paremmin tilaa." Sanoin, että "Miten minä, 50 kg ihminen, nostan tai vedän jonkun 133 kiloisen henkilön, kun minä en jaksa häntä yksin nostaa, eikä häntä mahdu vetämään siitä yhtään mitenkään, kun ei vain mahdu. EI SIIS MAHDU tekemään tuossa mitään. Kyllähän minä olisin hänet siitä siirtänyt, jos se onnistuisi". Sitten häkepillu alkoi jankuttaa "Nyt minä ymmärrän. Nyt. Minä. Ymmärrän. " Ja tuota hän sitten jankkasi.
Olin siis jo heti ensimmäisen nostikehotuksen jälkeen sanonut, että en voi siirtää häntä, kun hän painaa melkein kolminkertaisesti minuun verrattuna.
Lopulta sain sitten ohjeet, miten voin yrittää saada häntä virkoamaan. Ja hän onneksi virkosi jotenkin, ja hengitti itse, puhuikin lopulta, ja ambulanssikin tuli.
Henkilö selvisi hengissä. Ja tuon jälkeen otti asiat vihdoin tosissaan, teki elämäntapamuutoksen, ja painaa nykyisin enää vain 115 kg.