Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?
Kommentit (591)
M33_89 kirjoitti:
Teen töitä pääsääntöisesti kotona, hoidan myös päiväkoti-ikäisten lasten aamutoimet, päiväkotiin viemisen, hakemisen ja iltarutiinit. Samalla olen myös yksin lasten kanssa 75% viikonlopuista. Hoidan myös 80% perheen pakollisista laskuista, vaatteista ja ruokamenoista yms. Samalla myös saan kuulla sohvan pohjalta puhelimen takaa vähän väliä kuinka päin persettä kasvatan lapset ja takiani ne kasvavat kieroon, kun korkkiruuvit 👍 Ja ei, tilanne ei ollut tällainen aina, näin siinä kävi, kun meni naimisiin ja lapset tehty :) Kirjaimellisesti kukaan ei hoitaisi näitä asioita jos en sitä tekisi, mutta syy on silti minun, koska en ole jaksanut enää pitkään aikaan.
Kateellisena katselen perheitä, jossa myös toinen osapuoli osallistuu, tekee tai edes leikkii lasten kanssa 😊 Ja ei, tilanteeseen ei liity draanaa, toista ei vaan kiinnosta kun tiktok ja instagram. Teini-ikä iski siis uudelleen aikuiselle ihmiselle.
Hyvää joulun odotusta kaikille!
Jätä se sika.
Emakko ei arvosta perhe-elämää.
Itse näyttäisin naiselle kaapin paikan.
Jos tekee kotona etätöitä niin sitten kotityöt puoliksi. Muuten kotona oleva tekee kotityöt jää sitten illat vapaaksi perheen yhteiseksi ajaksi tai harrastuksille.
Vaikka hoitaa kotona 1-2lasta niin hyvin ehtii tehdä päivän aikana vaikka mitä.
Vierailija kirjoitti:
Jos tekee kotona etätöitä niin sitten kotityöt puoliksi. Muuten kotona oleva tekee kotityöt jää sitten illat vapaaksi perheen yhteiseksi ajaksi tai harrastuksille.
Vaikka hoitaa kotona 1-2lasta niin hyvin ehtii tehdä päivän aikana vaikka mitä.
Hieman nillitän, koskaan ei ole illatkaan ihan vapaat, vaan jotain kotihommaa on aina. Ainakin jos aiotaan syödä. Ellei sitten jokainen mikrota itse ateriansa eikä syödä yhdessä.
Ja etenkin jos on lapsia tai lemmikkejä, ne ei ole ihan itseohjautuvia illallakaan.
Paljon voi toki päivällä tehdä valmiiksi, ei sillä.
Vierailija kirjoitti:
Suurin piirtein. Jos minä kävisin töissä ja toinen kotona niin olettaisin että kotona oleva tekee kotitöitä.
Se on juur näin. Itse käyn töissä ja jos akka j-lauta ei ole hommia tehnyt, nii ku niansa kuulee. Jos minä hikisenä painan päivän, et saadaann leipää pöytään, niin vähintään on puolison tehdä KAIKKI kotityö! En minä ainakaan jaksa 11-13 tuntisen päivän jälkeen enää yhtään mitään kotona tehdä. Tuo aika pitää sisällään työmatkatkin mutta ne vasta väsyttääkin. Ainakin kotimatkalla. Viikonloppuna saatan sitten tiskailla ja imuroidakin ym. Puuhastelua. Ja autohommathan on kokonaan mun niskoille, koska parempi puolisko ei niitä osaa tehdä kuten kodin korjauskin ym. Huolto
Vierailija kirjoitti:
Jos on sairaslomalla, pitää levätä. Jos on työnhakija, menee aikaa työnhakuun. Jos on lapsen kanssa kotona, täytyy olla lapsen kanssa. Jotain kotitöitä voi tehdä, jos pystyy, mutta kyllä jaettavaakin jää.
Kyllä lapsen kanssa kotona oleva ehtii tehdä myös kotitöitä. Työnhakija ei tasan varmasti hae töitä 8h päivässä!
Olen ollut joitakin vuosia kotona lasten kanssa ja myös paljon työelämässä niin, että mies kotona lasten kanssa.
Vastaan tällä kokemuksella, että kotona olevalle kuuluu minun mielestäni enimmäkseen kaikki kotityöt. Joku tuolla vastasi, että eihän se ole oikein, että työssäkäyvä saa elää kuin hotellissa. Minä taas ajattelen oman vastaukseni pohjalta, että ei ole oikein, että työssäkäyvälle ei jää ollenkaan vapaa-aikaa, jos hän tekee iltaisin vielä kotityötkin.
Kyllä meillä olisi äkkiä tullut riitaa, jos väsyneenä töistä raahautuessa koti olisi kuin pommin jäljiltä, pyykit pesemättä ja lapset nälissään. Meillä on ajateltu, että molemmat ovat ikäänkuin sen kymmenen tuntia töissä, kun toinen on pois. Toinen tekee palkkatöitä, toinen hoitaa lapset ja kodin työt sillä välillä. Näillä kodin töillä en nyt tarkoita sitä, että pitäisi hakata puut ja tehdä valtaisat lumityöt ja vaikka sun mitä, vaikka monet tekevät varmaan noitakin. Vaan ihan sellaiset kaupunkielämään liittyvät normaalit kotityöt, kuten imurointi, ruoanlaitto, tiskien laitto, keittiön siivous, pyykkien pesu, ripustaminen ja viikkaus. Kauppaan meillä ei kumpikaan kaikkien pienten lasten kanssa lähtenyt, eli sen hoiti jompi kumpi sitten iltasella. Tämä järjestely mahdollisti myös sen, että kun kotityöt oli tehty päivän aikana, eikä kummankaan tarvinut niitä illalla raataa, oli molemmilla vuorotellen mahdollisuus ottaa illalla rennosti tai käydä vuorotellen vaikka jossakin harrastuksessa.
Eiö siinä sitten ehtisi myös itsekin tienata jos niin ruhtinaallisesti aikaa? Vai onko siivellä eläminen päämääränä?
Jos on yhteisellä päätöksellä päätetty, että toinen jää kotiin niin ei hänen siellä vain siivota pidä. Se aika minkä toinen on töissä, voi se kotona oleva käyttää mihin haluaa. Sitten sen ajan jälkeen tehdään kotityöt yhdessä. Näin minä sen näen.
N32
Minä tein kaikki kotityöt niinä vuosina, kun olin kotona. Se oli iso virhe ja siitä kärsin vuosikymmeniä. Kukapa saavutetuista eduista luopuisi. Olen nyt vähentänyt kotitöiden tekemistä ja se näkyy meillä. Itseäkin inhottaa jotkut paikat enkä tykkää, että meille tulee vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Eiö siinä sitten ehtisi myös itsekin tienata jos niin ruhtinaallisesti aikaa? Vai onko siivellä eläminen päämääränä?
Määrittele "ruhtinaallisesti aikaa". Miksi sitä aikaa ei saisi ja voisi käyttää kotitöihin? Mä tein aamupäivällä noin suunnilleen kaikki kotityöt, kuten lämmitin kaksi tulisijaa, lenkitin koirat, siivosin kissanhiekkalaatikot, imuroin, siivosin keittiön ja pesin yhden vessan. Kohta lähden hakemaan lapsen koulusta, ekaluokkalaisen, ja käyn samalla asioilla, eli ruokakauppa ja posti.
Ei mulla kovin montaa tuntia tässä jää tienaamiseen.
Aikalailla kyllä. Ehkä 95 % kotitöistä.
Entäs jos toinen on kotona itsestä riippumattomista syistä? Esim. sairaus, raskaus, joku vamma joka rajoittaa jne tms?
Onko oikein että työssä käyvä ei tee kotona mitään? Syyllä, että maksaa "kaiken" (=enemmän kuin se toinen)?
Jos on kotona ja ei tee mitään elättääkseen itsensä eikä ole petipotilas niin on on reilua että tekee ainakin kotityöt siis ne mitkä pystyy.
Raskaus, lastenhoito jne. ei ole este.
Mielestäni kyllä kuuluu. On liikaa vaadittu että toinen tekee pitkää päivää ja sitten vielä pitäisi tulla kotitöitä tekemään. Eihän se ole oikeutta. Ja kuitenkin 9 kymmenestä kotona oleskelijasta on naisia joten ne kodin askareet hoituu kuin luonnostaan. Tulee siinä rouvalle hyvä mielikin kun on koti siisti ja puhdas. Siinä voi vaikka ilomielin leipaista jonkun herkullisen jakun ukkokullalle. Varmasti voi silloin nainen saada mieheltä jonkun pikku lahjan toisinaan, vaikka sukkahousut muotiväriä.
Jos on sovittu, toinen elättää kotirouvan on vain kohtuullista kotona olevan tehdä valtaosa kodinhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos toinen on kotona itsestä riippumattomista syistä? Esim. sairaus, raskaus, joku vamma joka rajoittaa jne tms?
Onko oikein että työssä käyvä ei tee kotona mitään? Syyllä, että maksaa "kaiken" (=enemmän kuin se toinen)?
Raskaus ei ole mikään itsestä riippumaton syy. Kyllä se ihan itsestä riippuu että levittääkö ne reitensä vai onko levittämättä. Ja miksi niitten raskaana olioiden pitäisi oleskella kotona kotitöitä tekemättä?
Vierailija kirjoitti:
On se ihan oikein. Jos itse ei pysty huolehtimaan itsestään, silloin pitää olla kiitollinen siitä, että se toinen sentään käy töissä ja maksaa laskut. Ja tarjoaa katon pään päälle.
Aina ei kannata etsiä epäkohtia vaan järkevämpää on olla kiitollinen.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Jos on sairaslomalla, pitää levätä. Jos on työnhakija, menee aikaa työnhakuun. Jos on lapsen kanssa kotona, täytyy olla lapsen kanssa. Jotain kotitöitä voi tehdä, jos pystyy, mutta kyllä jaettavaakin jää.
Et varmaan osaa kävellä ja jauhaa purkkaa samaan aikaan.
Kuinka paljon yhdellä ihmisillä tulee imuroitavaa kun on töissä ? Samoin tuskin yhden ihmisen pitää pyykkiä joka päivä pestä, hyvä jos kerran viikossa. Tiskiä ei tule juuri yhtään kun pesee ne astiat heti käytön jälkeen. Ja kyllä luettelit paljon semmoisia kotitöitä joita tehdään harvemmin jos ei onnistu niin siinäpä sitten jättää tekemättä.