Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?
Kommentit (591)
Kotona olevalla on aikaa imuroida, pestä pyykit ja hakea ruuat kaupasta ja tehdä ruokaa myös. Kyllä kotona olevan pitää 90% tehdä kotityöt.
Sanon vaan kirjoitti:
Kotona olevalla on aikaa imuroida, pestä pyykit ja hakea ruuat kaupasta ja tehdä ruokaa myös. Kyllä kotona olevan pitää 90% tehdä kotityöt.
Työssä oleva maksaa sitten 90% yhteisistä kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on esim. lasta kotona hoitamassa niin työtä sekin on eikä tietenkään silloin kuulu kaikki kotityöt toiselle. Jos on työttömänä kotona ja hakee silti töitä aktiivisesti, mikä sekin vie aikaa, niin silloin suurin osa kotitöistä kuuluu kotona olevalle, mutta ei kaikki.
Miksi suurin osa? Maksan puolet kuluista. Miksi minun pitäisi tehdä osa miehelleni kuuluvista töistä?
Minä tekisin mielelläni, jos kerta aikaa on. Sitten puolison tullessa kotiin voidaan viettää yhteistä aikaa eikä toisen tarvitse alkaa siivota työpäivän jälkeen vaan keskitytään toisiimme.
Siivoa ja kokkaa vaan jos sellaisesta tykkäät. Minä taas tykkään kun tehdään noita asioita yhdessä. Ja siitä en tykkää että ottaisin palvelijan roolin. Minulla on kyllä paljon kiinnostavampaa tekemistä kuin leikkiä piikaa.
En koe olevani palvelija. Noihin kuitenkin menee niin vähän aikaa päivässä, että paljon jää aikaa muuhinkin tekemiseen. Ei kai mitään kämppää tarvitse siivota kahta tuntia päivässä vaan perussiivoukseen menee korkeitaan puoli tuntia. Ruoanlaittoon menee sitten se toinen puoli tuntia. Jos tekee uuniruokaa, niin sillä välin voi tehdä sen siivouksen. Aikaa on niin paljon, että ihan pitäisi miettiä mitä kaikkea sitä keksisi päivänsä ajankuluksi.
Aha. Olet palvelija mutta ei tunnu siltä kun töitä on niin vähän. Aika moni nainen palstalla sanoo olevansa mielellään siivooja ja kodinhoitaja, kun siitä on niin vähän vaivaa.
Olen tosiaan mielelläni kun vastapainoksi vaimoni elättää minut täysin tällä hetkellä.
- eri
Miten ihmeessä onnistut olemaan täysin tuloton?
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan kirjoitti:
Tuo olisi monelle helpotus, työssäkäyvä kun joutuu usein maksamaan 100% tai enemmänkin eli myös kotiloisen kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon vaan kirjoitti:
Tuo olisi monelle helpotus, työssäkäyvä kun joutuu usein maksamaan 100% tai enemmänkin eli myös kotiloisen kulut.
Suomessa on hyvin vähän täysin tulottomia. Oman osuuden maksaa helposti ansiosidonnaisesta päivärahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on esim. lasta kotona hoitamassa niin työtä sekin on eikä tietenkään silloin kuulu kaikki kotityöt toiselle. Jos on työttömänä kotona ja hakee silti töitä aktiivisesti, mikä sekin vie aikaa, niin silloin suurin osa kotitöistä kuuluu kotona olevalle, mutta ei kaikki.
Miksi suurin osa? Maksan puolet kuluista. Miksi minun pitäisi tehdä osa miehelleni kuuluvista töistä?
Minä tekisin mielelläni, jos kerta aikaa on. Sitten puolison tullessa kotiin voidaan viettää yhteistä aikaa eikä toisen tarvitse alkaa siivota työpäivän jälkeen vaan keskitytään toisiimme.
Siivoa ja kokkaa vaan jos sellaisesta tykkäät. Minä taas tykkään kun tehdään noita asioita yhdessä. Ja siitä en tykkää että ottaisin palvelijan roolin. Minulla on kyllä paljon kiinnostavampaa tekemistä kuin leikkiä piikaa.
En koe olevani palvelija. Noihin kuitenkin menee niin vähän aikaa päivässä, että paljon jää aikaa muuhinkin tekemiseen. Ei kai mitään kämppää tarvitse siivota kahta tuntia päivässä vaan perussiivoukseen menee korkeitaan puoli tuntia. Ruoanlaittoon menee sitten se toinen puoli tuntia. Jos tekee uuniruokaa, niin sillä välin voi tehdä sen siivouksen. Aikaa on niin paljon, että ihan pitäisi miettiä mitä kaikkea sitä keksisi päivänsä ajankuluksi.
Aha. Olet palvelija mutta ei tunnu siltä kun töitä on niin vähän. Aika moni nainen palstalla sanoo olevansa mielellään siivooja ja kodinhoitaja, kun siitä on niin vähän vaivaa.
Olen tosiaan mielelläni kun vastapainoksi vaimoni elättää minut täysin tällä hetkellä.
- eriMiten ihmeessä onnistut olemaan täysin tuloton?
Jos joku on pitempään työttömänä ja puolisolla edes jonkinlaiset tulot niin silloin ei saa toimeentulotukea edes. Puolison velvollisuudeksi katsotaan elättää.
Sanon vaan kirjoitti:
Jos kulut pitää maksaa tulojen suhteessa, niin kyllä silloin kotityöt pitää jakaa vastaavasti. Jos mies maksaa yhteisistä kuluista 70%, tekee nainen kotitöistä - aivan oikein, vain 30%!
Jos näin on sovittu. Työttömän on järkevämpää käyttää aikaansa työnhakuun, toki reilua tehdä hieman isompi osa kotitöistä. Jos on masennusta (niinkuin työttömillä saattaa olla) tms. niin ei välttämättä sitäkään.
Työtön saa ensin ansiosidonnaisen jos saa. Sekin pieni osa palkasta. Sen jälkeen peruspäivärahaa ja toimeentulotukea. Viimeistä saa vain jos yksinelävä tai puoliso pienituloinen. Todellakaan kaikki työttömät eivät saa rahaa lainkaan. Kun puoliso tienaa enemmän niin työtön osapuoli on kumppaninsa armopalojen varassa eikä maksa perheen kustannuksista mitään. Toimeentulotuella pudonneita on maassamme runsaasti eivätkä kaikki yksin asuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona oleva tekee kotityöt. Eihän niitä edes ole moneksi tunniksi.
Ihme nipottamista teillä on kotitöiden osalta.
Jos on työttömänä kotona,niin kaksi tuntia päivässä riittää kaikkiin kotitöihin aivan mainiosti.
Mieheni joutuu olemaan, ammattinsa vuoksi, sillointällöin työttömänä. Niina ajanjaksoina minun ei tarvitse tehdä mitään muuta kotona kuin pukea ja riisua itseni.Minä en ole mikään kodinhoitaja enkä palvelija, vaikka työttömänä olenkin. Maksan puolet kuluista ja teen puolet kotitöistä.
En kerralla, kun jään hoitamaan sairasta lasta kotiin, jätän pyykit pesemättä ja siivoamatta, koska se on siis oikeuteni? Tuskinpa vaimo ilahtuu, kun sanon hänen tullessa väsyneenä kotiin, että hoida oma osuutesi nyt, koska maksan puolet menoistamme.
Onko se moraalisesti oikein, kun työnantaja maksaa sinulle palkan ja voit olla poissa työstä sairaanlapsen hoidon perusteella ja käytät sen ajan kuitenkin siivoukseen ja pyykinpesuun, kun työnantajasi olettaa sinun hoitavan sairasta lasta.
Ja nyt ei ole kysymys vaimostasi, vaan työnantajan ja veronmaksajien varojen ja työntekijän etuuksien väärinkäytöstä.
Ja jos palkallisen vapaan syy on kotitöiden tekeminen, se sama etu pitäisi olla kaikilla työntekijällä.
Ehkä teillä on joko lapsella tai vanhemmalla sen verran vikaa päässä, että ei pysty lapsenhoidon ohessa muuta tekemään kuin tuijottamaan sitä lasta. Täyspäiset ihmiset osaavat esimerkiksi ladata pesukoneen sillä välin, kun sairas lapsi nukkuu, nohevimmat ehtivät siinä parissa tunnissa monta muutakin kotityötä. Mutta ymmärrän, että sunkaltaisille liian vaikea konsepti.
Vierailija kirjoitti:
Työviikon pituus on 36 h. Kyllä siinä ajassa kotona oleva ehtii tehdä kaikki kotityöt. Jos menee yli, niin sitten loppu jaetaan puoliksi.
Jos on pieniä lapsia niin ei ehdi eikä tarvitsekaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku on pitempään työttömänä ja puolisolla edes jonkinlaiset tulot niin silloin ei saa toimeentulotukea edes. Puolison velvollisuudeksi katsotaan elättää.
Ja elatus on sama asia kuin asunto+ruoka+välttämätön vaatetus, ei harrastuksia eikä tulottoman haluamaa elintasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työviikon pituus on 36 h. Kyllä siinä ajassa kotona oleva ehtii tehdä kaikki kotityöt. Jos menee yli, niin sitten loppu jaetaan puoliksi.
Jos on pieniä lapsia niin ei ehdi eikä tarvitsekaan!
Lapset ovat päiväkodissa ja hyvin ehtii.
NO totta hemmetissä tekee kotityöt. Ei niihin mene mitenkään kahta tuntia enemmän päivässä. Lopun päivän voi sitten laiskotella tai tehdä ihan mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä mä olen työtön ja mies töissä. Minusta on vain ihan reilua, että mä teen kotityöt. Mies tekee 10-12h työpäiviä. Hän käy kyllä kaupassa töistä tullessaan ja silloin tällöin tekee ruokaa, mutta muuten mä teen suunnilleen kaiken. Ei tässä nyt mitään ihmeellistä ole. Koneet pesee pyykit ja astiat. Suursiivoukset tehdään yhdessä ja esim. ikkunanpesut. Meillä ei ole lapsia, joten ei ole mitään sekasotkua.
Maksatteko puoliksi?
Mies maksaa enemmän luonnollisesti. Mä saan vain työmarkkinatuen 540e/kk. Silloin kun olin töissä, mies maksoi ehkä n. 60% ja minä 40%, koska mies tienasi enemmän kun minä.
Ei ole koskaan riidelty rahasta, eikä kyllä kotitöistäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatukea maksetaan kyllä, vaikka mies olisi miljonääri.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet?
Ei ehkä kaikki, mutta valtaosa ehdottomasti.
Ei tietenkään. Työpäivä molemmilla saman mittainen, vapaa-ajalla kumpikin tekee tasapuolisesti kotitöitä.
Vierailija kirjoitti:
Työtön saa ensin ansiosidonnaisen jos saa. Sekin pieni osa palkasta. Sen jälkeen peruspäivärahaa ja toimeentulotukea. Viimeistä saa vain jos yksinelävä tai puoliso pienituloinen. Todellakaan kaikki työttömät eivät saa rahaa lainkaan. Kun puoliso tienaa enemmän niin työtön osapuoli on kumppaninsa armopalojen varassa eikä maksa perheen kustannuksista mitään. Toimeentulotuella pudonneita on maassamme runsaasti eivätkä kaikki yksin asuvia.
Ansiosidonnaisen päätyttyä ei saa peruspäivärahaa, vaan työmarkkinatukea.
No niin minäkin:)
Matkustelen 4-5kk vuodesta (ts asun ulkomailla 2. kodissamme), ei tuo sulje sitä pois. Eikä harrastuksiakaan, viimeksi nyt aamulla kävin järvessä uimassa ja kuten mainitsin koko kesän "asuin" pihalla koska harrastan puutarhanhoitoa. Opiskelu menee tuossa matkojen ohessa.
Taidenäyttelyssä kävin alkuviikosta ja kahvilla kaverin kanssa, viikon kuluttua lähden hänen mökilleen päiväksi.
Siivotessa ja ruokaa laittaessa kuuntelen äänikirjoja, 1-2 kirjaa viikossa:)
Hyvin ehtii kaikenlaista, en jää mistään paitsi:D
Silloin kun mies oli kotitoimistolla, lapset asuivat vielä kotona ja minä kauempaa töissä hän hoiti tarha- ja koulukyydit, ruokaostokset ja ruuanlaitot joka päivä. Eikä hänen pallinsa siitä surkastuneet.
Meillä on aina hommat hoidettu yhdessä sen mukaan kenellä on aikaa.
ed