Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?
Kommentit (591)
Meillä mä olen työtön ja mies töissä. Minusta on vain ihan reilua, että mä teen kotityöt. Mies tekee 10-12h työpäiviä. Hän käy kyllä kaupassa töistä tullessaan ja silloin tällöin tekee ruokaa, mutta muuten mä teen suunnilleen kaiken. Ei tässä nyt mitään ihmeellistä ole. Koneet pesee pyykit ja astiat. Suursiivoukset tehdään yhdessä ja esim. ikkunanpesut. Meillä ei ole lapsia, joten ei ole mitään sekasotkua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on esim. lasta kotona hoitamassa niin työtä sekin on eikä tietenkään silloin kuulu kaikki kotityöt toiselle. Jos on työttömänä kotona ja hakee silti töitä aktiivisesti, mikä sekin vie aikaa, niin silloin suurin osa kotitöistä kuuluu kotona olevalle, mutta ei kaikki.
Miksi suurin osa? Maksan puolet kuluista. Miksi minun pitäisi tehdä osa miehelleni kuuluvista töistä?
Minä tekisin mielelläni, jos kerta aikaa on. Sitten puolison tullessa kotiin voidaan viettää yhteistä aikaa eikä toisen tarvitse alkaa siivota työpäivän jälkeen vaan keskitytään toisiimme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotona oleva tekee kotityöt. Eihän niitä edes ole moneksi tunniksi.
Ihme nipottamista teillä on kotitöiden osalta.
Jos on työttömänä kotona,niin kaksi tuntia päivässä riittää kaikkiin kotitöihin aivan mainiosti.
Mieheni joutuu olemaan, ammattinsa vuoksi, sillointällöin työttömänä. Niina ajanjaksoina minun ei tarvitse tehdä mitään muuta kotona kuin pukea ja riisua itseni.Minä en ole mikään kodinhoitaja enkä palvelija, vaikka työttömänä olenkin. Maksan puolet kuluista ja teen puolet kotitöistä.
Minä teen etätöitä ja aina valmista ruoan, koska mulla ei mene aikaa työmatkoihin. Mies tulee valmiiseen pöytään työpäivän jälkeen ja mulle tämä sopii oikein hyvin. Tuntuisi hölmöltä odottaa miestä tekemään sitä ruokaa joka toinen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on työttömänä kotona,niin kaksi tuntia päivässä riittää kaikkiin kotitöihin aivan mainiosti.
Mieheni joutuu olemaan, ammattinsa vuoksi, sillointällöin työttömänä. Niina ajanjaksoina minun ei tarvitse tehdä mitään muuta kotona kuin pukea ja riisua itseni.Minä en ole mikään kodinhoitaja enkä palvelija, vaikka työttömänä olenkin. Maksan puolet kuluista ja teen puolet kotitöistä.
En kerralla, kun jään hoitamaan sairasta lasta kotiin, jätän pyykit pesemättä ja siivoamatta, koska se on siis oikeuteni? Tuskinpa vaimo ilahtuu, kun sanon hänen tullessa väsyneenä kotiin, että hoida oma osuutesi nyt, koska maksan puolet menoistamme.
Ei kai siellä kotona silloin siivota muutenkaan kun joku sairastaa?
Ja ainakin meillä kumpikin tekee kotoa käsin niin paljon kuin pystyy ihan niitä töitään kun lapsi sairastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on esim. lasta kotona hoitamassa niin työtä sekin on eikä tietenkään silloin kuulu kaikki kotityöt toiselle. Jos on työttömänä kotona ja hakee silti töitä aktiivisesti, mikä sekin vie aikaa, niin silloin suurin osa kotitöistä kuuluu kotona olevalle, mutta ei kaikki.
Miksi suurin osa? Maksan puolet kuluista. Miksi minun pitäisi tehdä osa miehelleni kuuluvista töistä?
Minä tekisin mielelläni, jos kerta aikaa on. Sitten puolison tullessa kotiin voidaan viettää yhteistä aikaa eikä toisen tarvitse alkaa siivota työpäivän jälkeen vaan keskitytään toisiimme.
Sitten, kun se kotona oleva menee töihin, hänen kotityömäärä ei häviä minnekään. Töissä olevan elämä ei muutu, hän jatkaa kuten ennenkin.
En käynyt läpi kaikkia kommentteja, mutta riippuu siitä, miten kulut on jaettu. Jos kotona oleva osapuoli maksaa vähemmän (tai asuu jopa ns. ilmaiseksi), niin silloin isompi osa tai jopa kaikki kotityöt kuuluu nähdäkseni hänelle olettaen, että kyse on terveestä ihmisestä.
Jos taas työtön osapuoli hoitaa maksupuolesta 50% tai omistus/lainaosuutensa mukaisesti yhteisesti sovitusti tästä poikkeavalla jaolla kuluja, niin silloin kumpikin osapuoli tekee osansa kotitöistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kotona ja vaimoni käy töissä. Valtaosan kotitöistä hoidan mutten kaikkia. Meillä kaksi lasta joista toinen jo koulussa ja nuorempi täyttää tammikuussa kolme vuotta. Ruuat teen ainakin arkisin koska sopii perheemme aikatauluun parhaiten. Vaimo käy kaupassa ja saattaa siivota tarvittessa kotiin tultuaan jollen minä ehtinyt. Pyykit yms hoitaa kumpi tahansa mutta arkisin useimmiten minä kun olen paljon enemmän kotona. Leipominen ja viikonlopun ruoat ovat enemmän vaimon juttuja kun hän haluaa silloin ne hoitaa.
Sä hamekangasmies vai oletteko lesboja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kerralla, kun jään hoitamaan sairasta lasta kotiin, jätän pyykit pesemättä ja siivoamatta, koska se on siis oikeuteni? Tuskinpa vaimo ilahtuu, kun sanon hänen tullessa väsyneenä kotiin, että hoida oma osuutesi nyt, koska maksan puolet menoistamme.
Miten teillä on toimittu silloin, kun vaimosi on kotona sairaan lapsen kanssa? Jos vaikka siitä ottaisit osviittaa omille toimillesi.
Se riippuu tilanteesta. Sairauslomalla kannattaa keskittyä lepäämään, mutta sairaudesta riippuen kenties jotain kotitöitäkin pystyy tekemään. Vanhenpainvapaalla/hoitovapaalla kotona oleva keskittyy hoitamaan lasta, mutta ehkä jotain kotitöitä saa tehtyä vähän riippuen vauvasta.
Mutta jos on vain työttömänä kotona, niin kyllä valtaosa kotitöistä kuuluu silloin sille kotona olevalle. Toki niin, että jos vaikka pyykkikone menee läpi molempien kotona ollessa, niin kotityöt menee 50/50. Ja samoin vapaapäivinä, kunhan kotona oleva ei kasaa kaikkea yhteisiin vapaapäiviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten, kun se kotona oleva menee töihin, hänen kotityömäärä ei häviä minnekään. Töissä olevan elämä ei muutu, hän jatkaa kuten ennenkin.
Sitten tietysti katsotaan asia uudelleen ja voidaan jopa palkata siivooja, kun molemmat ovat töissä. Hyvässä parisuhteessa tällaiset muutokset onnistuvat ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka olette sopineet asiat hoidettavaksi? Mitä kotona oleva tekee sillä aikaa kun toinen raataa töissä perheen leivän eteen?
"Toinen raataa töissä" eli tekee ihan saman, mitä tekisi sinkkuna. "Perheen leivän eteen" eli hankkii saman, mitä tekisi sinkkuna tai silloin, kun puolisokin on töissä. Kummasti normaali työnteko muuttuu raatamiseksi, kun ei tee mitään muuta ja maksaa vain puolet kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten tietysti katsotaan asia uudelleen ja voidaan jopa palkata siivooja, kun molemmat ovat töissä. Hyvässä parisuhteessa tällaiset muutokset onnistuvat ihan hyvin.
Juu. Miehen mielestä siivoojaa on turha palkata, kun kotona on siistiä eikä ole tarvetta siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin palattiin entiseen kun menin takaisin töihin. Mies töistä parisen tuntia aiemmin kotona ja joka päivä oli ruoka odottamassa kun itse kotiuduin. Muutoinkin kotitöiden jako tehtiin uusiks verrattuna kotoiluaikaani mutta meillä kaksi aikuista ihmistä keskustelemassa ja hoitamassa perheemme asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu. Miehen mielestä siivoojaa on turha palkata, kun kotona on siistiä eikä ole tarvetta siivota.
Nyt jo eksä aikoinaan ehdotti siivoojaa ja jopa maksoi sen vuorostaan, kun minä olin tehnyt ne kotityöt ennen enimmäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka olette sopineet asiat hoidettavaksi? Mitä kotona oleva tekee sillä aikaa kun toinen raataa töissä perheen leivän eteen?
"Toinen raataa töissä" eli tekee ihan saman, mitä tekisi sinkkuna. "Perheen leivän eteen" eli hankkii saman, mitä tekisi sinkkuna tai silloin, kun puolisokin on töissä. Kummasti normaali työnteko muuttuu raatamiseksi, kun ei tee mitään muuta ja maksaa vain puolet kuluista.
Minä olen kotona ja kyllä töissä käyvä puolisoni elättää perheen valtaosin. Toki teki niin silloinkin kun kävin töissä ja hoidimme kotityöt suunnilleen puoliksi. Nyt olen vain kotona ja minun tuloni vain muutamia satasia ja mielelläni teen enemmän osan kotitöistä kun aikaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se työnteon paine on vanhemmalla ihan erilainen kuin sinkkuna tai parisuhteessa lapsettomana.
Ja ylipäätään se perheen ja työn sovittaminen on raskasta.
t. kahden lapsen äiti
Kotitöiden määrä riippuu siitä miten muut asiat hoidetaan perheen sisällä. Jos lapsia niin lasten hoito on etusijalla. Jos rahat tulot ja menot jaetaan yhteisesti niin silloin kotona oleva todennäköisesti tekee enemmän. Toki tässä on otettava huomioon miksi toinen on kotona ja sen asian prioriteetit otetaan huomioon. Illalla molemmilla on velvollisuus osallistua yhtäläisest. Miksi toisella olisi vapaa-aikaa ja toisella ei. Tämä on oikeasti asia missä on otettettava laajanäkökulma. Ei ole ihan yksinkertainen juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai siellä kotona silloin siivota muutenkaan kun joku sairastaa?
Ja ainakin meillä kumpikin tekee kotoa käsin niin paljon kuin pystyy ihan niitä töitään kun lapsi sairastaa.
Vastaus oli typerään kommenttiin, jossa perusteltiin, että henkilöillä on työtilanteesta riippumatta oikeus loisia kotona päivät pitkä sohvalla katsoen Kauniita ja Rohkeita, sen sijaan että ottaisi vastuun perheestä ja kodista, puolison (oli sitten mies tai nainen) ollessa töissä. Vaikea naisille ymmärtää, kun sohva on kaiken a ja o.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoa ja kokkaa vaan jos sellaisesta tykkäät. Minä taas tykkään kun tehdään noita asioita yhdessä. Ja siitä en tykkää että ottaisin palvelijan roolin. Minulla on kyllä paljon kiinnostavampaa tekemistä kuin leikkiä piikaa.
Kannattaa varmaan keskustella sen vaimon kanssa asiasta, mikä teidän perheessä on kohtuullinen tapa toimia ja kenelle kotityöt kuuluu.