Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pariskunnasta toinen kotona, toinen töissä. Kuuluuko kotona olevalle kaikki kotityöt?

Vierailija
16.10.2022 |

Mitä mieltä olet?

Kommentit (591)

Vierailija
221/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mä olen työtön ja mies töissä. Minusta on vain ihan reilua, että mä teen kotityöt. Mies tekee 10-12h työpäiviä. Hän käy kyllä kaupassa töistä tullessaan ja silloin tällöin tekee ruokaa, mutta muuten mä teen suunnilleen kaiken. Ei tässä nyt mitään ihmeellistä ole. Koneet pesee pyykit ja astiat. Suursiivoukset tehdään yhdessä ja esim. ikkunanpesut. Meillä ei ole lapsia, joten ei ole mitään sekasotkua.

Maksatteko puoliksi?

Vierailija
222/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin piirtein. Jos minä kävisin töissä ja toinen kotona niin olettaisin että kotona oleva tekee kotitöitä. 

Olettaisit, että toinen tekee ilmaiseksi kotitöitä, että sun ei tarvi itse tehdä tai palkata kodinhoitajaa? Oletko ihan sairas? Vai maksatko tämän kotona olevan elämisen eli asumisen kulut ja ruuat? Sitten ehkä ok.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu siitä, onko lapsia. Jos kyllä, silloin lasten hoitaminen on kotona olevan työtä ja kotityöt tehdään 50/50.

Vierailija
224/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käynyt läpi kaikkia kommentteja, mutta riippuu siitä, miten kulut on jaettu. Jos kotona oleva osapuoli maksaa vähemmän (tai asuu jopa ns. ilmaiseksi), niin silloin isompi osa tai jopa kaikki kotityöt kuuluu nähdäkseni hänelle olettaen, että kyse on terveestä ihmisestä.

Jos taas työtön osapuoli hoitaa maksupuolesta 50% tai omistus/lainaosuutensa mukaisesti yhteisesti sovitusti tästä poikkeavalla jaolla kuluja, niin silloin kumpikin osapuoli tekee osansa kotitöistä.

Hämmästyttävän moni on näköjään sitä mieltä että työttömän kuuluu perustaa miehelle kotihotelli, vaikka työtön maksaisi puolet kuluista. Kun mies Käy Töissä, naisen pitäisi ottaa kaikki kotityöt itselleen. Mistä kummasta tuollainen ajattelutapa on peräisin, mikä on se logiikka? Pitääkö työtöntä rangaista työttömyydestä velvoittamalla tekemään kaikki kotityöt katumusharjoituksena?

Vierailija
225/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotona oleva tekee kotityöt. Eihän niitä edes ole moneksi tunniksi.

Ihme nipottamista teillä on kotitöiden osalta.

Jos on työttömänä kotona,niin kaksi tuntia päivässä riittää kaikkiin kotitöihin aivan mainiosti.

Mieheni joutuu olemaan, ammattinsa vuoksi, sillointällöin työttömänä. Niina ajanjaksoina minun ei tarvitse tehdä mitään muuta kotona kuin pukea ja riisua itseni.

Minä en ole mikään kodinhoitaja enkä palvelija, vaikka työttömänä olenkin. Maksan puolet kuluista ja teen puolet kotitöistä.

En kerralla, kun jään hoitamaan sairasta lasta kotiin, jätän pyykit pesemättä ja siivoamatta, koska se on siis oikeuteni? Tuskinpa vaimo ilahtuu, kun sanon hänen tullessa väsyneenä kotiin, että hoida oma osuutesi nyt, koska maksan puolet menoistamme.

Onko se moraalisesti oikein, kun työnantaja maksaa sinulle palkan ja voit olla poissa työstä sairaanlapsen hoidon perusteella ja käytät sen ajan kuitenkin siivoukseen ja pyykinpesuun, kun työnantajasi olettaa sinun hoitavan sairasta lasta.

Ja nyt ei ole kysymys vaimostasi, vaan työnantajan ja veronmaksajien varojen ja työntekijän etuuksien väärinkäytöstä.

Ja jos palkallisen vapaan syy on kotitöiden tekeminen, se sama etu pitäisi olla kaikilla työntekijällä.

Vierailija
226/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muuta yksin kotonaoleva tekisi jos esim lapset on päiväkodissa?

Itse olen poissa työelämästä jo ja mulle on mukavaa ajanvietettä pitää kotia ja pihaa kunnossa, laittaa ruokaa ja leipoa. Lisäksi hoidan välillä lastenlapsia. En koe sitä mitenkään alentavana, tämä on mun työtäni nyt. Jos mulla on muuta menoa siirtyy hommat seuraavalle päivälle ilman stressiä

Viikkosiivous tehdään kyllä yhdessä, imurointi, lattioiden ja vessojen pesut.

Vierailija
227/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen poissa työelämästä jo ja mulle on mukavaa ajanvietettä pitää kotia ja pihaa kunnossa, laittaa ruokaa ja leipoa. Lisäksi hoidan välillä lastenlapsia. En koe sitä mitenkään alentavana, tämä on mun työtäni nyt. Jos mulla on muuta menoa siirtyy hommat seuraavalle päivälle ilman stressiä

Voi, keksisin vaikka mitä tekemistä. Sinulla ei ilmeisesti ylipäänsä ole kotona asuvia lapsia, kun puhut lapsenlapsista. Minä viettäisin päiväni harrastaen, opiskellen, matkustellen. Kävisin syömässä ystävien kanssa tai yksin, kävisin yleisöluennoilla ja muissa tapahtumissa jne. Lukisin mieluummin vaikka hyvää kirjaa muutaman tunnin putkeen, jos en parempaa keksisi, kuin tekisin kotitöitä.

Vierailija
228/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käynyt läpi kaikkia kommentteja, mutta riippuu siitä, miten kulut on jaettu. Jos kotona oleva osapuoli maksaa vähemmän (tai asuu jopa ns. ilmaiseksi), niin silloin isompi osa tai jopa kaikki kotityöt kuuluu nähdäkseni hänelle olettaen, että kyse on terveestä ihmisestä.

Jos taas työtön osapuoli hoitaa maksupuolesta 50% tai omistus/lainaosuutensa mukaisesti yhteisesti sovitusti tästä poikkeavalla jaolla kuluja, niin silloin kumpikin osapuoli tekee osansa kotitöistä.

Hämmästyttävän moni on näköjään sitä mieltä että työttömän kuuluu perustaa miehelle kotihotelli, vaikka työtön maksaisi puolet kuluista. Kun mies Käy Töissä, naisen pitäisi ottaa kaikki kotityöt itselleen. Mistä kummasta tuollainen ajattelutapa on peräisin, mikä on se logiikka? Pitääkö työtöntä rangaista työttömyydestä velvoittamalla tekemään kaikki kotityöt katumusharjoituksena?

Mistä ihmeestä se olettamus että nykyään se on juuri nainen joka työtön ja mies työssäkäyvä kun kuitenkin miesten työpaikkoja entistä enemmän lopettaa toimintansa. Lisäksi aika harva työtön todellisuudessa maksaa puolet kaikista perheen kuluista. 

Vierailija
229/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole työtäsi. Sinä passaat ja palvelet sukulaisiasi.

Vierailija
230/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä se olettamus että nykyään se on juuri nainen joka työtön ja mies työssäkäyvä kun kuitenkin miesten työpaikkoja entistä enemmän lopettaa toimintansa. Lisäksi aika harva työtön todellisuudessa maksaa puolet kaikista perheen kuluista. 

Aloitetaan vaikka siitä että laitat tilaston tuosta keksimästäsi faktasta että "aika harva" työtön maksaa puolet. Sillä sinähän keksit tuon, et tiedä miten asia on.

Vierailija
231/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen työtön osapuoli. Ehkä kolmisen tuntia päivässä menee maksimissaan kotitöihin arkipäivisin. Aivan maksimissaan tunti työnhakuun. Puoliso käyttää työpäivään matkoineen noin 9 tuntia ja minulle jää siis todella monta tuntia sitä omaa aikaa. Elämisemme kustantaa puoliso joten omalta osaltani aivan loistava kauppa. Viikonloppuisin teemme vähät kotityöt yhdessä tai vietämme muutoin aikaa yhdessä. 

Vierailija
232/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kerralla, kun jään hoitamaan sairasta lasta kotiin, jätän pyykit pesemättä ja siivoamatta, koska se on siis oikeuteni? Tuskinpa vaimo ilahtuu, kun sanon hänen tullessa väsyneenä kotiin, että hoida oma osuutesi nyt, koska maksan puolet menoistamme.

Ei kai siellä kotona silloin siivota muutenkaan kun joku sairastaa?

Ja ainakin meillä kumpikin tekee kotoa käsin niin paljon kuin pystyy ihan niitä töitään kun lapsi sairastaa.

Vastaus oli typerään kommenttiin, jossa perusteltiin, että henkilöillä on työtilanteesta riippumatta oikeus loisia kotona päivät pitkä sohvalla katsoen Kauniita ja Rohkeita, sen sijaan että ottaisi vastuun perheestä ja kodista, puolison (oli sitten mies tai nainen) ollessa töissä. Vaikea naisille ymmärtää, kun sohva on kaiken a ja o.

Sinä sanoit että naisen kuuluisi maksaa puolet menoista ja siihen päälle tehdä sinulle kuuluvat kotityöt. Miksi helvetissä kuvittelet naisen muuttuvan henkilökohtaiseksi palvelijaksesi vain koska on työtön? Sinulle ei kuulu yhtään mitään miten toinen näkee parhaaksi käyttää aikansa.

Vierailija
233/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen työtön osapuoli. Ehkä kolmisen tuntia päivässä menee maksimissaan kotitöihin arkipäivisin. Aivan maksimissaan tunti työnhakuun. Puoliso käyttää työpäivään matkoineen noin 9 tuntia ja minulle jää siis todella monta tuntia sitä omaa aikaa. Elämisemme kustantaa puoliso joten omalta osaltani aivan loistava kauppa. Viikonloppuisin teemme vähät kotityöt yhdessä tai vietämme muutoin aikaa yhdessä. 

Et kuulosta motivoituneelta työnhakijalta.

Vierailija
234/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olekaan koska työhön joutuminen heikentäisi elämänlaatuani nykyisestä huomattavasta. 

Vierailija
235/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En olekaan koska työhön joutuminen heikentäisi elämänlaatuani nykyisestä huomattavasta. 

No, tästä näkee millaiset naiset haluavat ottaa kotityöt vastuulleen.

Vierailija
236/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on esim. lasta kotona hoitamassa niin työtä sekin on eikä tietenkään silloin kuulu kaikki kotityöt toiselle. Jos on työttömänä kotona ja hakee silti töitä aktiivisesti, mikä sekin vie aikaa, niin silloin suurin osa kotitöistä kuuluu kotona olevalle, mutta ei kaikki.

Miksi suurin osa? Maksan puolet kuluista. Miksi minun pitäisi tehdä osa miehelleni kuuluvista töistä?

Minä tekisin mielelläni, jos kerta aikaa on. Sitten puolison tullessa kotiin voidaan viettää yhteistä aikaa eikä toisen tarvitse alkaa siivota työpäivän jälkeen vaan keskitytään toisiimme. 

Siivoa ja kokkaa vaan jos sellaisesta tykkäät. Minä taas tykkään kun tehdään noita asioita yhdessä. Ja siitä en tykkää että ottaisin palvelijan roolin. Minulla on kyllä paljon kiinnostavampaa tekemistä kuin leikkiä piikaa.

En koe olevani palvelija. Noihin kuitenkin menee niin vähän aikaa päivässä, että paljon jää aikaa muuhinkin tekemiseen. Ei kai mitään kämppää tarvitse siivota kahta tuntia päivässä vaan perussiivoukseen menee korkeitaan puoli tuntia. Ruoanlaittoon menee sitten se toinen puoli tuntia. Jos tekee uuniruokaa, niin sillä välin voi tehdä sen siivouksen. Aikaa on niin paljon, että ihan pitäisi miettiä mitä kaikkea sitä keksisi päivänsä ajankuluksi. 

Vierailija
237/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on esim. lasta kotona hoitamassa niin työtä sekin on eikä tietenkään silloin kuulu kaikki kotityöt toiselle. Jos on työttömänä kotona ja hakee silti töitä aktiivisesti, mikä sekin vie aikaa, niin silloin suurin osa kotitöistä kuuluu kotona olevalle, mutta ei kaikki.

Miksi suurin osa? Maksan puolet kuluista. Miksi minun pitäisi tehdä osa miehelleni kuuluvista töistä?

Minä tekisin mielelläni, jos kerta aikaa on. Sitten puolison tullessa kotiin voidaan viettää yhteistä aikaa eikä toisen tarvitse alkaa siivota työpäivän jälkeen vaan keskitytään toisiimme. 

Siivoa ja kokkaa vaan jos sellaisesta tykkäät. Minä taas tykkään kun tehdään noita asioita yhdessä. Ja siitä en tykkää että ottaisin palvelijan roolin. Minulla on kyllä paljon kiinnostavampaa tekemistä kuin leikkiä piikaa.

En koe olevani palvelija. Noihin kuitenkin menee niin vähän aikaa päivässä, että paljon jää aikaa muuhinkin tekemiseen. Ei kai mitään kämppää tarvitse siivota kahta tuntia päivässä vaan perussiivoukseen menee korkeitaan puoli tuntia. Ruoanlaittoon menee sitten se toinen puoli tuntia. Jos tekee uuniruokaa, niin sillä välin voi tehdä sen siivouksen. Aikaa on niin paljon, että ihan pitäisi miettiä mitä kaikkea sitä keksisi päivänsä ajankuluksi. 

Aha. Olet palvelija mutta ei tunnu siltä kun töitä on niin vähän. Aika moni nainen palstalla sanoo olevansa mielellään siivooja ja kodinhoitaja, kun siitä on niin vähän vaivaa.

Vierailija
238/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha. Olet palvelija mutta ei tunnu siltä kun töitä on niin vähän. Aika moni nainen palstalla sanoo olevansa mielellään siivooja ja kodinhoitaja, kun siitä on niin vähän vaivaa.

Olen tosiaan mielelläni kun vastapainoksi vaimoni elättää minut täysin tällä hetkellä.

- eri

Vierailija
239/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin oman puolisoni täytyy tehdä kaikki kotityöt selkävaivani takia. Tai suostua,että maksan jollekin siivoajalle

Vierailija
240/591 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä maksan kaikki asumiskulut ja suurimman osan ruoasta. Mä olen työtön ja mies on eläkkeellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi