Työeläkkeet nousevat roimasti - nuorten tuet eivät
Olen opiskelija ja kituutan 200 euron opintorahalla jatkuvasti kallistuvassa maailmassa. Ennen Sipilän hallitusta opintorahan määrä oli 400 euroa, mutta tästä ei puhuta.
Työmarkkinatuki ja toimeentulotuki myös pysyvät samoissa summissa.
Mutta vanhukset rikastuvat. Suomi on täynnä eläkeläismummoja joilla riittää rahat pistää satanen viikossa lottoon ja pelikoneisiin. He elivät parempina aikoina kun asuntolainat oli halpoja, töitä löytyi ja hinnat oli alhaalla. He saivat kaiken hyödyn 1900-luvun parhaista vuosikymmenistä ja nyt he saavat säästöjensä päälle vielä kunnon eläkkeet.
Nuorena opiskelijana en nauti tästä. Kun täytän 65, eläkeikää on todennäköisesti nostettu kymmenellä vuodella tai eläkettä ei saa ollenkaan.
Erityisesti korona-aika on pistänyt miettimään vanhuksia. Mitä me niitä säälitään koko ajan? Vanhusten yksinäisyydestä jauhetaan koko ajan, kun Suomi on täynnä 20-30v miehiä joilla ei ole ainuttakaan kaveria. Vanhuksilla on yleensä lastenlapset ja hyvä elämä takana.
Kommentit (723)
Vierailija kirjoitti:
Eikös kaikkia indeksiin sidottuja tukia ole nostettu tänä vuonna jo 6 - 9,5%. Vuodenvaihteessa on taas tulossa 3 - 5% korotukset. Samaan aikaan palkat on nousseet +/- 2%, joten nyt suu suppuun. Palkansaaja tässä on pahiten tilanteesta kärsinyt ja suhteellinen ostovoima pudonnut eniten.
Tähän minäkin olen kiinnittänyt huomiota ja todella valitettavasti Suomi lähettää vahvan viestin kansalaisille tällaisilla asioilla. Eli kerrotaan mitä arvostetaan. Työntekoa ei arvosteta Suomessa. Ei ihme, ettei suomalaiset oikein viihdy työssä.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se opintotukikin taas nousee,mutta vasta elokuussa.
Opintorahaan tehtiin 1.8.22 5.7% korotus. Todennäköisesti nousee myös vuodenvaihteessa indeksikorotusten myötä.
Opintotukeen se korotus tulee vasta elokuussa,kun uusi lukuvuosi alkaa.
Kansaneläkeindeksiin sidottuja etuuksia korotetaan 4,2 %
Julkaistu 14.10.2022
Kela on vahvistanut kansaneläkeindeksin ensi vuoden pisteluvun. Kelan maksamia etuuksia korotetaan kansaneläkeindeksin perusteella 4,2 prosenttia 1.1.2023 alkaen.
Niin?se korotus tulee silti opiskelijoille vasta 1.8.2023.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu on väliaikainen elämänvaihe eikä siinä tilassa kuulukaan elää vuosikymmeniä. Eihän sitä kukaan vamistuisi ikinä jos tuet olisi eläkkeiden tasolla.
On se eläkkeelläkin oleminen väliaikaista. Eläkeläiset paskoisivat housuun kauhusta, jos jäisi alle 1000€ käteen pakollisten kulujen jälkeen - millä rahoittaisi rahapelit? Miten olisi varaa asua yksin jättimäisessä omakotitalossa, jonka nurmikon käy leikkaamassa joku sukulaisista (tietysti ilmaiseksi, vaikka sukulainen saa vähemmän palkkaa kuin vanhus eläkettä) samaan aikaan, kun tämä sama perheellinen sukulainen asuu pienessä vuokrakolmiossa kerrostalossa (kun palkalla ei parempaa saa)?
Olen eläkkeellä ja jää käteen alle 1000e kuussa pakollisten jälkeen, asun vuokralla, nurmikon leikkaa huoltoyhtiö.
Nyt ollaan jännän äärellä. Kerrotko tarkan summan, kuinka paljon pakollisten jälkeen sinulla jää käteen? Asutko yksin? Jos et, paljon muille jää käteen?
Epäilen nimittäin vahvasti, että meidän nelihenkinen perhe joutuu pärjäämään palkkatuloillaan PALJON pienemmällä kuin sinä/te.
805e jää käteen peruskulujen jälkeen. Tämä on laskettu yksin asuvalle.
Siis 805€ YHDELLE pakollisten kulujen jälkeen? Huhhuh. Ja tämäkö siis mielestäsi pieni eläke?
Vierailija kirjoitti:
Niin mutta kun eläkeläisile ei riitä mikään! Vinkuvat vuosikausien takaa taitetusta indekdistä ja vappasatasista ja eläkeläisten rahavirta ei ole koskaan ollut huonompi kuin esim.työttömän tai pitkäaikaissairaan. Valittaa jaksetaan joka kerta. Työelåkeläiset pärjäävät paremmin kuin koskaan ennen, kun saivat olla suojatyöpaikoissaan kymmenien vuosien työuran.
Demarien lupaamaa vappusatasta ei tullut koskaan.
Olen seitsemänkymppinen eläkeläinen, joka on aina elättänyt itsenseä eikä ole saanut/tarvinnut asunto- tai toimeentulotukea. Opiskelin 70-luvulla korkeakoulussa ja silloin ei mitään opintotukia maksettu. Valtiolta sai lainaa tarvittaessa . siis lainaa ei tukea. Valmistuttuani olen ollut töissä äitiyslomia lukuun ottamatta, joten olen itse kerryttänyt eläkettä, jolla tulen toimeen. Opiskeluaikana olin aina kesätöissä, joista ei vielä 70-luvulla eläke kertynyt, Ja nyt eläkkeellä maksan suhteessa enemmän veroa kuin saman summan tienaava palkansaaja. En tulle syntyneeni kultalusikka suussa. Kyllä nykyiset opiskelijat pääsevät paljon paljon helpommalla tukien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelu on väliaikainen elämänvaihe eikä siinä tilassa kuulukaan elää vuosikymmeniä. Eihän sitä kukaan vamistuisi ikinä jos tuet olisi eläkkeiden tasolla.
On se eläkkeelläkin oleminen väliaikaista. Eläkeläiset paskoisivat housuun kauhusta, jos jäisi alle 1000€ käteen pakollisten kulujen jälkeen - millä rahoittaisi rahapelit? Miten olisi varaa asua yksin jättimäisessä omakotitalossa, jonka nurmikon käy leikkaamassa joku sukulaisista (tietysti ilmaiseksi, vaikka sukulainen saa vähemmän palkkaa kuin vanhus eläkettä) samaan aikaan, kun tämä sama perheellinen sukulainen asuu pienessä vuokrakolmiossa kerrostalossa (kun palkalla ei parempaa saa)?
Olen eläkkeellä ja jää käteen alle 1000e kuussa pakollisten jälkeen, asun vuokralla, nurmikon leikkaa huoltoyhtiö.
Nyt ollaan jännän äärellä. Kerrotko tarkan summan, kuinka paljon pakollisten jälkeen sinulla jää käteen? Asutko yksin? Jos et, paljon muille jää käteen?
Epäilen nimittäin vahvasti, että meidän nelihenkinen perhe joutuu pärjäämään palkkatuloillaan PALJON pienemmällä kuin sinä/te.
Siis 805€ YHDELLE pakollisten kulujen jälkeen? Huhhuh. Ja tämäkö siis mielestäsi pieni eläke?
On koska minä maksan siitä terveydenhoidonkuluni ja minulla ei ole mahdollisuutta hankkia työllä tuloja sairauteni takia.
Vierailija kirjoitti:
Opintotuki on aina ollut matala. Toimentulotuki on korkeampi, eli jos laiminlyö opintojaan saa monta saataa euroa kuussa enemmän tukia. Toimentulotuki nousee aivan varmasti vuoden vaihteessa, mutta opintotuki tuskin nousee, koska opiskelija voi ottaa lainaa.
Tämä on epäkohta. Ei kannusta opiskelemaan tällainen systeemi.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Olen seitsemänkymppinen eläkeläinen, joka on aina elättänyt itsenseä eikä ole saanut/tarvinnut asunto- tai toimeentulotukea. Opiskelin 70-luvulla korkeakoulussa ja silloin ei mitään opintotukia maksettu. Valtiolta sai lainaa tarvittaessa . siis lainaa ei tukea. Valmistuttuani olen ollut töissä äitiyslomia lukuun ottamatta, joten olen itse kerryttänyt eläkettä, jolla tulen toimeen. Opiskeluaikana olin aina kesätöissä, joista ei vielä 70-luvulla eläke kertynyt, Ja nyt eläkkeellä maksan suhteessa enemmän veroa kuin saman summan tienaava palkansaaja. En tulle syntyneeni kultalusikka suussa. Kyllä nykyiset opiskelijat pääsevät paljon paljon helpommalla tukien takia.
Siis minkä tukien? 200€ kuussa? Lainaahan se nytkin melkein kaikki on. Työtäkään ei voi rajattomasti tehdä, jos haluaa tuon ruhtinaallisen tuen pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa taas herätä huomenna töihin, jotta voi elättää 1,6 miljoonaa kotona makaava ihmistä. Ja näillä ihmisillä tarkoitan siis eläkeläisiä. Ihmiset jotka ovat päässeet eläkkeelle jo viisikymppisenä, ihmiset jotka ovat kerryttäneet supereläkkeitä jos ovat vaivautuneet tulemaan töihin muutaman vuoden pidempään, ihmiset jotka ovat alkaneet maksamaan TYEL maksuja joskus 80-luvulla ja silloinkin se maksu oli jotain 1% luokkaa, ihmiset jotka ovat saaneet tehdä huomattavasti vähemmän kuormittavaa työtä kuin itse, kun tehokkuusvaatimukset eivät aikoinaan olleet samanlaiset kuin nyt, jne jne jne jne. ihanaa. Itselläni alin eläkeikä on n. 68- vuotta. Töihin olen mennyt ensimmäisen kerran 14-vuotiaana. Aika kauan saa tehdä töitä ja kuitenkin saan pienemmän eläkkeen kuin ihmiset jotka ovat jääneet viisikymppisenä eläkkeelle ja tienanneet vähemmän kuin minä. Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa <3
Haluaisitko päästä työkyvyttömyyseläkkeelle? En ole uskonnollinen, mutta voisin ihan sinun vuoksi sitä iltarukouksessa pyytää.
Haluan. Tiedän parikin ihmistä, jotka ovat "mielenterveydellisistä" syistä jääneet sairaseläkkeelle. Saadaan kaikki kolme melkein saman verran rahaa kuussa käteen (kun otetaan heidän kaikki tuet mukaan) ja kahdella on aikaa harrastaa ja "huoltaa" mielenterveyttä mm. joogan, hieronnan ja kasvohoitojen avulla. Tällä yhdellä on vähän haastavampaa taas hoitaa mielenterveyttä ja rentoutua.
Mikset sitten hae eläkettä, kun sille on niin helppo päästä? Sen kun teet hakemuksen, kyllä sinä osaat.
Hai, mie hain eläkettä 18-vuotiaana mutta sitä alettiin maksaa kolme vuotta myöhemmin päästyäni linnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun eläke on 770€/kk, enkä pasko housuihini.
Miksi eläkeläiset on töissä, mutta nuoret ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On koska minä maksan siitä terveydenhoidonkuluni ja minulla ei ole mahdollisuutta hankkia työllä tuloja sairauteni takia.
Minkäslaisista terveydenhoitokuluista puhutaan? Lähinnä pohdin sitä, kun itselläni työssä käyvänä ei ole varaa kyllä edes sairastaa tällä hetkellä. Pakon edessä voin terveyskeskuksessa käydä, mutta se maksaa sinulle yhtä paljon kuin minullekin. En ihan ymmärrä, millaisia tuloja luulet muiden saavan aikaan perinteisen palkkatyön ohessa, mutta jo perinteinen 40h/vk raskasta työtä takaa sen, ettei tervekään keho enää paljoa enempää rasitusta jaksa ja lapsiakin pitäisi joskus nähdä (+ kuka niitä edes hoitaisi ilmaiseksi sillä aikaa, kun käyt vähän tienaamassa)?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi paskoisitkaan? Lähes ilmaiset Kela-taksit kulkee, sukulaiset ilmaisina orjina työaikojensa ulkopuolella ja ihan yksin saa rahojaan mälläillä. Autoakaan ei tarvitse kuin korkeintaan mukavuussyistä. Toista se on meillä, joilla jää se joku 300€ per naama rahaa ja silti rehkit 40h/vk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minkä tukien? 200€ kuussa? Lainaahan se nytkin melkein kaikki on. Työtäkään ei voi rajattomasti tehdä, jos haluaa tuon ruhtinaallisen tuen pitää.
Onko pakko pitää se tuki? Mee töihin ja tienaa vaikka tonni kuussa opintojen ohella. Kukaan ei kiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi paskoisitkaan? Lähes ilmaiset Kela-taksit kulkee, sukulaiset ilmaisina orjina työaikojensa ulkopuolella ja ihan yksin saa rahojaan mälläillä. Autoakaan ei tarvitse kuin korkeintaan mukavuussyistä. Toista se on meillä, joilla jää se joku 300€ per naama rahaa ja silti rehkit 40h/vk.
Siis kuka saa Kela takseja? Mä en tunne ketään. Ei mun vanhemmat ainakaan koskaan saaneet vaikka elivät yli 80 v. Isä kantoi painavat kauppakassit keskustasta 2 km ylämäkeen kotiin vielä 86 vuotiaana. Kun ei saanut enää autoa ajaa, näkö oli niin huono.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kuka saa Kela takseja? Mä en tunne ketään. Ei mun vanhemmat ainakaan koskaan saaneet vaikka elivät yli 80 v. Isä kantoi painavat kauppakassit keskustasta 2 km ylämäkeen kotiin vielä 86 vuotiaana. Kun ei saanut enää autoa ajaa, näkö oli niin huono.
Kela-takseja saa silloin, kun sairauden vuoksi on tarve päästä lääkäriin eikä pysty tai kykene käyttämään julkisia. Vaikka matkaa olisi 200 km yliopistolliseen sairaalaan, maksettavaa tulee vain 25 euroa suuntaansa.
Eikö vanhempiesi paikkakunnalla ollut yhtään kauppaa, josta olisi saanut ruokien kotiinkuljetuksen? Kunnan vanhuspuolelta voi kysyä, saako sieltä taksiseteleitä, niillä voi tehdä vaikka kauppareissun tai käydä jossain kylässä. Hassua, jos et selvitellyt asiaa vanhempiesi puolesta.
Ärsyttää buumerit. He ovat päässeet helpolla, omaisuutta on kertynyt, sotkeneet maapallon ja anastaneet sekä vanhempiensa että lastensa rahat. Nytkin maksan joka kuukausi vuokraa naiselle joka tämän asunnon osti silloin kun se oli halpa.
Kaiken lisäksi nämä buumerit tulevat kalliiksi, koska he elävät pitkään ja käyvät lääkärissä joka vaivasta. Heidät pitäisi pistää hoitojonon jännille ja priorisoida työikäisten ja nuorten hoito. Maksakoot buumerit itse hoitonsa kun kerran ovat koko elämänsä ahnehtineet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäslaisista terveydenhoitokuluista puhutaan? Lähinnä pohdin sitä, kun itselläni työssä käyvänä ei ole varaa kyllä edes sairastaa tällä hetkellä. Pakon edessä voin terveyskeskuksessa käydä, mutta se maksaa sinulle yhtä paljon kuin minullekin. En ihan ymmärrä, millaisia tuloja luulet muiden saavan aikaan perinteisen palkkatyön ohessa, mutta jo perinteinen 40h/vk raskasta työtä takaa sen, ettei tervekään keho enää paljoa enempää rasitusta jaksa ja lapsiakin pitäisi joskus nähdä (+ kuka niitä edes hoitaisi ilmaiseksi sillä aikaa, kun käyt vähän tienaamassa)?
Saathan sinä sitten Kelan sairauspäivärahaa, jos työnantaja ei maksa sairausajalta palkkaa. Siis niitä hulppeitä Kelan tukia, joiden perään tässä ketjussa on huudeltu.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen työntekoa opiskelun ohella. Työnteko kerryttää eläkkeitä ja sinulla on huomattavasti enemmän rahaa käytössäsi kuukaudessa.
No nytpä tuli fiksu töräys. Nykyopiskelijoiden on PAKKO käydä töissä peruselinkustannusten kattamiseksi. Ei se ole mikään valinta käytkö vai etkö.
Mikset sitten hae eläkettä, kun sille on niin helppo päästä? Sen kun teet hakemuksen, kyllä sinä osaat.