Työeläkkeet nousevat roimasti - nuorten tuet eivät
Olen opiskelija ja kituutan 200 euron opintorahalla jatkuvasti kallistuvassa maailmassa. Ennen Sipilän hallitusta opintorahan määrä oli 400 euroa, mutta tästä ei puhuta.
Työmarkkinatuki ja toimeentulotuki myös pysyvät samoissa summissa.
Mutta vanhukset rikastuvat. Suomi on täynnä eläkeläismummoja joilla riittää rahat pistää satanen viikossa lottoon ja pelikoneisiin. He elivät parempina aikoina kun asuntolainat oli halpoja, töitä löytyi ja hinnat oli alhaalla. He saivat kaiken hyödyn 1900-luvun parhaista vuosikymmenistä ja nyt he saavat säästöjensä päälle vielä kunnon eläkkeet.
Nuorena opiskelijana en nauti tästä. Kun täytän 65, eläkeikää on todennäköisesti nostettu kymmenellä vuodella tai eläkettä ei saa ollenkaan.
Erityisesti korona-aika on pistänyt miettimään vanhuksia. Mitä me niitä säälitään koko ajan? Vanhusten yksinäisyydestä jauhetaan koko ajan, kun Suomi on täynnä 20-30v miehiä joilla ei ole ainuttakaan kaveria. Vanhuksilla on yleensä lastenlapset ja hyvä elämä takana.
Kommentit (723)
Työnteosta on ihan pakko saada kannattavampaa ihmisille. Ja firmoille pitäisi tehdä helpommaksi palkata työntekijöitä. Tanskan mallin voisi kopioida suoraan Suomeen.
Tämä nykytilanne on karmea. Eniten harmittaa työssäkäyvät köyhät ja pysyvästi pienipalkkaiset nuoret.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen työntekoa opiskelun ohella. Työnteko kerryttää eläkkeitä ja sinulla on huomattavasti enemmän rahaa käytössäsi kuukaudessa.
No nytpä tuli fiksu töräys. Nykyopiskelijoiden on PAKKO käydä töissä peruselinkustannusten kattamiseksi. Ei se ole mikään valinta käytkö vai etkö.
Miksei teidän eläkeläisvanhemmat auta teitä taloudellisesti? Niin minä teen tästä tonnin nettoeläkkeestä ja ihan mielelläni teenkin.
Niin tietämätöntä, kateellista ja katkeraa tuo nuorison vuodatus. Mitään ei haluta tehdä, mutta kaikki edut ja paljon rahaa pitäisi tulla, ihan tyhjästä. Kyllä se vieläkin on niin, että kova työnteko on ainut, mikä täällä kannattaa. Se mahdollistaa myös eläkkeen. Ja töitähän tässä maassa riittää tänä päivänä, ihan työvoimapulasta puhutaan.
Ja opiskelija ensin opiskelee, sitten menee töihin ja alkaa hankkimaan elatustaan. Sitä ennen elelee pienemmällä rahalla, ihan niin kuin opiskelijat aiemminkin ovat tehneet.
Minä, 'suojatyöpaikassa' koko elämäni työskennellyt ja siitä eläkkeeni hankkinut, olen sinutkin kasvattanut ja kouluttanut. Taisin vaan epäonnistua pahasti. Edelläoleviin väitteisiin perustuen.
Voi luoja taas tätä katkeruuden määrää !
Töihin ei pääse kuten joskus 70-luvulla, no ehkä jonnekin pääsi, oma kokemus ihan toinen.
90-luvun lamassa sieltä duunista sitten lensikin ulos, moni lopullisesti.
Asunnot maksaa maltaita ainakin pk-seudulla, kyllä olen samaa mieltä.
Keskieläke on jotain 1700-1800 e, hitostako te revitte niitä 30-luvulla syntyneiden eläkkeitä, jotka me muuten maksoimme mikäli systeemi oli sama.
Me emme voineet vaikuttaa siihen, että synnyimme vai olisimmeko ?
Ahneita ? Ihan rehellisesti minä en ainakaan 18v suonut ajatustakaan sille, että silloiset päättäjä ryöstävät potentiaalisten lasteni eläkkeet , ilmeisesti olisi pitänyt ?
Sitäpaitsi teillehän ne kaikki meidän "rikkaudet" päätyvät ja nyt ei sanaakaan siitä kuolevassa kylässä olevasta omakotitalosta, sen omistajathan eivät voi olla meitä ahneita boomereita 5000e eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulepa, TYÖeläkkeet ovat ihan heidän itsensä maksamia ja eläkeyhtiöiden sijoittamia varoja. KANSANeläke maksetaan verovaroista. Älä sinä ole kateellinen sukupolville jotka ovat tätä maata omalla työllään rakentaneet vaan ole ylpeä että sinulla ylipäätään on maa jossa saa edes jotain tukia elämiseen ja tee töitä oman elämäsi eteen ahkerasti ja päättäväisesti.
Kuule, eläkkeet maksaa pääosin nuoret ja tämä tilanne on järkyttävä, jossa eläkeläisille jaetaan jättikorotukset tässä taloustilanteessa ja tässä tilanteessa, jossa koko eläkeratkaisu ei sisällä mitään oikeudenmukaisuutta sukupolvien välillä.
Jos kaikki eläkevarat käytettäisiin eläkkeiden maksuun nykyisille, niin ne riittäisi 6-8 vuotta. Ja siinä sivussa menisi työikäistenkin säästöt. Siinä sinulle vähän lukuja siitä, miten niitä rahoja on "itse säästetty". Paskat.
Kyllä minä olen eläkkeeni (1300 e käteen) ansainnut 45 vuoden työelämästä.
Jos joku tuosta on kateellinen niin voi,voi.
Eläkevarat karttuvat luonnollisesti koko ajan, ei niiden maksaminen lakkaa mihinkään. Sijoituksetkin tuottaneet hienosti vaikka maailmantilateen takia ne väliaikaisesti notkahtivatkin. Ja kyllä, jokainen on elämänsä aikana ollut pakotettu joka tilistä maksamaan työeläkemaksua, ihan niin kuin nykyiset työssäkäyväkin tekevät. Minäkin olen maksanut huimia summia eläkemaksuja (nuorena ja vanhempana), ja olen täysin oikeutettu tuohon hurjaan eläkkeeseeni. Saat olla kateellinen.
Jos et ole tyytyväinen, mitä olet valmis tekemään parantaaksesi nykyistä systeemiä? Pallo on sinulla.
Miksi te opiskelijat ette pyydä eläkkeellä olevia vanhempianne auttamaan teitä? Jos he maksaisivat teidän vuokran, niin siitäkin olisi apua. Onko jonkun vanhemmat kieltäytyneet?
Vierailija kirjoitti:
Vai oli aloittajan mielestä vanhuksilla jopa asuntolainatkin halpoja.
Täällä yksi vanhus, joka otti miehensä kanssa asuntolainen ensiasuntoon vuonna 1986. Korkoprosentti oli silloin 13,95, ei se kai sinunkaan mielestä voi olla halpaa lainaa.
Tämän ajan asuntovelalliset on saaneet nauttia liki vuosikymmenen nollakoroista, vasta nyt on lainanhoitokulut alkaneet hieman nousta.
Ihan turhaan kadehdit, kyllä sinäkin ajallasi vanhenet ja pääset eläkkeelle.
Loppuvirkkeeseen; sehän se ongelma onkin, että alle 30 vuotiaat tuskin ikinä pääsee eläkkeelle.
Sitten; teillä on ollut todella halvat asunnot verrattuna meihin, lainan korot toki ollut huomattavasti isommat, mutta kun katsoo hintaa niin se ei haittaa.
90 luvun alussa suomalaisen miehen keskimääräinen vuosiansio oli 150 000mk. Kerrostalokolmion (60neliötä) sai esimerkiksi töölöstä 450-500 000mk, eli n. 3 vuosipalkan verran. Kerro minulle paljonko nykyisin keskimäärin on miehen keskimääräinen vuosiansio ja paljon samankokoinen kolmio maksaa Töölössä? Aivan, 43 000€ ja samankokoinen kolmio maksaa >550 000€. Toisinsanoen n.14 vuosiansion verran.
Samansuuntaista hintakehitystä kaikissa kaupungeissa. Joihin myös työt ovat menneet.
Mennävuosina palkat nousivat lähes 10% joka vuosi. Eläkeläiset saivat jonkun hikisen 1,3% indeksikorotuksen. Eläkkeiden ostovoima on laskenut kuin lehmän häntä viimeiset parikymmentä vuotta. Onhan uutisoitu, että nyt tuleva (toivon mukaan!) indeksikorotus on suurin 30 vuoteen! Tänä aikana palkat ovat jopa kaksinkertaistuneet.
Terv. eläkeläinen jo v:sta 1991, nuorena eläkkeelle joutunut ("päässyt") ei juhli vieläkään
Eläkkeissä pitäisi olla katto. Yhteiskunta ei kestä loputtomiin. Eläkeläisten määrä vaan kasvaa. Yli 5000 euron eläkkeitä ei tarvitse verenmaksajien maksaa. Jos on tienannut töissä ollessa, niin eläkkeellä voi käyttää säästöjään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi vanhus, joka otti miehensä kanssa asuntolainen ensiasuntoon vuonna 1986. Korkoprosentti oli silloin 13,95, ei se kai sinunkaan mielestä voi olla halpaa lainaa.
Tämän ajan asuntovelalliset on saaneet nauttia liki vuosikymmenen nollakoroista, vasta nyt on lainanhoitokulut alkaneet hieman nousta.
Loppuvirkkeeseen; sehän se ongelma onkin, että alle 30 vuotiaat tuskin ikinä pääsee eläkkeelle.
Sitten; teillä on ollut todella halvat asunnot verrattuna meihin, lainan korot toki ollut huomattavasti isommat, mutta kun katsoo hintaa niin se ei haittaa.
90 luvun alussa suomalaisen miehen keskimääräinen vuosiansio oli 150 000mk. Kerrostalokolmion (60neliötä) sai esimerkiksi töölöstä 450-500 000mk, eli n. 3 vuosipalkan verran. Kerro minulle paljonko nykyisin keskimäärin on miehen keskimääräinen vuosiansio ja paljon samankokoinen kolmio maksaa Töölössä? Aivan, 43 000€ ja samankokoinen kolmio maksaa >550 000€. Toisinsanoen n.14 vuosiansion verran.
Samansuuntaista hintakehitystä kaikissa kaupungeissa. Joihin myös työt ovat menneet.
Mun kuukausipalkka oli 90-luvun alussa n. 8000 mk, ylempi korkeakoulututkinto.
Eli vuosipalkka bruttona lomarahoineen ym. alle 100000 mk.
Ostin kaksion Maunulasta, 50-luvun talo. Hinta 570000 mk.
Asuntolainan korko oli 16%.
Revi siitä faktoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on maksettu noin hurjia palkkoja?
Jos nyt tulee taantuma 1990-luvun tyyliin, niin asunnot kyllä halpenee. Tuttu osti 80-luvun lopussa rivariasunnon, se maksoi 500 tuhatta markkaa. Kolme vuotta myöhemmin sen asunnon arvo oli 250 tuhatta markkaa, laina liki 500 tuhatta, kun korkeiden korkojen vuoksi lähes koko kuukausilyhennys oli korkoa. Toivottavasti sama toistuu, niin pääsette halpoihin asuntoihin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi te opiskelijat ette pyydä eläkkeellä olevia vanhempianne auttamaan teitä? Jos he maksaisivat teidän vuokran, niin siitäkin olisi apua. Onko jonkun vanhemmat kieltäytyneet?
Miksei kukaan vastaa?
Tämä sama trolli päivästä toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä olen eläkkeeni (1300 e käteen) ansainnut 45 vuoden työelämästä.
Jos joku tuosta on kateellinen niin voi,voi.
Alapeukuttaja,onko liian suuri eläke ?
Eläkeläisille ei tule riittämään kaikille hoitajia eikä nuoremmat tällä kohtelulla eläkeläisiä hoida, että se on voi voi.
Suihkuun ja töihin
Muuta neuvoa ei tule