Työeläkkeet nousevat roimasti - nuorten tuet eivät
Olen opiskelija ja kituutan 200 euron opintorahalla jatkuvasti kallistuvassa maailmassa. Ennen Sipilän hallitusta opintorahan määrä oli 400 euroa, mutta tästä ei puhuta.
Työmarkkinatuki ja toimeentulotuki myös pysyvät samoissa summissa.
Mutta vanhukset rikastuvat. Suomi on täynnä eläkeläismummoja joilla riittää rahat pistää satanen viikossa lottoon ja pelikoneisiin. He elivät parempina aikoina kun asuntolainat oli halpoja, töitä löytyi ja hinnat oli alhaalla. He saivat kaiken hyödyn 1900-luvun parhaista vuosikymmenistä ja nyt he saavat säästöjensä päälle vielä kunnon eläkkeet.
Nuorena opiskelijana en nauti tästä. Kun täytän 65, eläkeikää on todennäköisesti nostettu kymmenellä vuodella tai eläkettä ei saa ollenkaan.
Erityisesti korona-aika on pistänyt miettimään vanhuksia. Mitä me niitä säälitään koko ajan? Vanhusten yksinäisyydestä jauhetaan koko ajan, kun Suomi on täynnä 20-30v miehiä joilla ei ole ainuttakaan kaveria. Vanhuksilla on yleensä lastenlapset ja hyvä elämä takana.
Kommentit (723)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset opiskelija puhu siitä, että ennen maksimi asumislisä oli 200€ nyt 400€? Ai joo, pilaisi hyvän jutun?
Varmaan siksi, että aloituksessa on kyse tämän vuoden korotuksista. Ne on menneet eläkeläisille, vaikka meille kaikille on hinnat nousseet. Nuoret vielä syökin enemmän kun aineenvaihdunta pelaa. En ymmärrä, miten saavat rahansa riittämään. Opintoraha kun on vielä verollistakin, muutaman satasen saavat.
Miksei teidän eläkeläisvanhemmat sitten tue taloudellisesti teitä opiskelevia, vuokralla asuvia tai asuntovelkojen kanssa painivia lapsia? He voi maksaa osan teidän laskuista, niin te saatte hyödyn eläkkeiden indeksikorotuksista. Teidän vanhemmat kun tuntuvat saavat eläkettä tonnikaupalla, kyllä siitä luulisi riittävän lapsillekin.
Typerä kommentti. Joidenkin nuorten aikuisten vanhemmat varmasti auttavatkin, toisten ei. Mutta ei yhteiskuntaa kuulu niin järjestää, että ihmiset ovat eläkeläisvanhemmistaan riippuvaisia. Se on väärin. Eikä eläkejärjestelmän epäoikeudenmukaisuutta ratkaista sillä, että ne eläkeläiset, jotka haluavat, ylhäisesti avustavat lapsiaan tai lapsenlapsiaan. Kyllä tämä ongelma pitää korjata valtakunnan tasolla. Luuletko, että nuorista ja aikuisista on kiva saada almuja eläkeläisiltä? Ei ole!
Kiva on kuitenkin valittaa joidenkin jättieläkkeistä? Nopeiten eläkkeet saadaan jakoon antamalla niistä osa lapsille. Sitä voi ajatella etukäteisperintönä eikä minään almuina, jos se helpottaa. Turha ylpeys pois ja järki tilalle. Eläkejärjestelmää rukataan vähän väliä eikä ne yksittäiset eläkeläiset voi sille mitään, millä tavalla heidän eläkkeet on laskettu. Ihan samalla tavalla teidän aikuiset lapset moittivat teitä ahneudesta, odota vaan.
Koska eläkeläisillä keskimäärin on varaa, saavat he alkaa maksaa palveluistaan nykyistä enemmän. Eläkeläisalennuksethan ovat perustuneet eläkeläisten aiemmin muita pienempään maksukykyyn. Tilanne on muuttunut tämän osalta, joten terveydenhuollon palveluihin, hoivapalveluihin jne palvelusetelin sijasta jatkossa lasku. Ongelma ratkaistu.
Kerrotko lisää noista eläkeläisalennuksista? Nyt sinä puhut palveluista, joita järjestetään, kun vanhus ei enää pärjää yksin kotonaan vaan hän kuuluisi hoivakotiin. Vaihtoehtona on toki, että omaiset hoitavat omat vanhuksensa. Sinne vaan vaippaa vaihtamaan aamulla ennen töihin menoa ja illalla ennen yöunia.
ei vaan minä puhun siitä, että minun vanhempieni asuinkunnassa eläkeläinen saa ilmaisen suun terveydenhuollon, mutta opiskelija, työtön tai työssäkäyvä ei saa. Koululaistenkin suun hoidon palveluja on koko ajan heikennetty. Arvioisin, että eläkeläisellä tuohon keskimäärin on vähiten tarvetta.
Näköjään kuntakohtaista. Täällä kaikesta sairaanhoidosta joutuu maksamaan saman kuin työikäisetkin.
Kerrotko lisää noista eläkeläisalennuksista?
täältä lisää tietoa, jos et vielä ole osannut etuuksia ja alennuksia täysimittaisesti hyödyntää:
https://www.suomi.fi/kansalaiselle/sosiaalinen-turva/elakkeelle/opas/el…
https://www.senioriliitto.fi/edunvalvonta/seniorin-tietopaketti/tietoa-…
näissähän ei toki ollut likikään kaikki, kannattaa kysyä ihan palveluntarjoajalta. Valtaosa myöntää eläkeläiselle alennuksen.
Vierailija kirjoitti:
Tosi paljon nousee mullakin työeläke, vähän yli 37,- . Kadehtikoon ken kehtaa.
Ja toki tämä "nuoriso" kehtaa.
Kyllä mulle 37€ kelpaisi, mun palkka nousi 0€.
Mitä vingutte. Te nuoret peritte ne asunnot,kesämökit,osakkeet,sukanvarsisäästöt.
Mieheni on 39 ja minä 31.
Minun työeläkkeeni on nyt 1e/kk ja miehellä 4e/kk.
Vielähän siyä ehtii tienata mutta ihan oikeasti emme ole lähipiirissämme ainoat jotka ovat joutuneet tekemään työterveydetöntä ja palkatonta ja eläkkeetöntä työtä 9e/pv monissa eri firmoissa ja järjestöissä jo vuosia.
Emmekä siis ole mitään huumealkkiksia vaan ihan tavallisia ihmisiä tavallisista duunariperheistä. Ainut yhdistävä tekijä jonka olen huomannut, on se ettei nuorena ollut mahdollisuutta kouluttautua ja nyt se on taloudellisesti tehty mahdottomaksi.
Kyllä työssäkäyvä voi jäädä opintovapaalle mutta työmarkkinatuen varassa osa-aikaisena silpputyöläisenä ei.
Ja ei, Suomessa kaikki eivät todellakaan saa opintolainaa.
Tilanteemme olisi varmasti parempi jos kouluttautumiseen olisi ollut mahdollisuus peruskoulun jälkeen.
Se on väärin että nykyinen työkokeilujärjestelmä mahdollistaa työkokeilijoiden ketjuttamisen firmoissa.
Vierailija kirjoitti:
Työeläke on ihan itse tienattu maksamalla eläkemaksuja työuran aikana.
Kansaneläkkeen varalla elävät ne, jotka eivät ole työeläkettään kerryttäneet.
Eläkeläinen on monesti tehnyt n. 40 vuoden työuran, eiköhän se ole aivan oikeutettua jäädä pois työelämästä, ei se kehokaan loputtomiin kestä.
Nuoret voi mennä töihin ja opetella ihan itse elättämään itsensä, miksi nuoren kuuluisi maata kotona muiden elätettävänä?
Tässä sitä huomaa kirjoittajan jolla on niin uskomattoman surkeat argumentointitaidot että se tekee kaiken asiallisen keskustelun mahdottomaksi. Ensinäkin oletat, tai siis väität toisesta asioita tyyliin "nuoret eivät tee töitä", tätä tietenkin koska haluat nostaa itsesi jalustalle lyttäämällä sen vastaväittelijän, josta oikeasti et tiedä yhtään mitään. Kyseessä on se klassinen "kaikki ***** ovat *****"-argumentointivirhe.
Toiseksi harva nuori maksaa kotona muiden elätettävänä, vaan he opiskelevat, ja luultavasti tiesitkin että opintotuelle on tietynlaisia ehtoja kuten mm. se ettei saa tienata liikaa vaan pitää keskittyä opintoihin. Ja hyvä vain koska mitä nopeammin ihminen valmistuu työelämään sen enemmän kaikki voittavat. Ja ne jotka äsken vasta opiskelivat ja valmistuivat ammattiin, ovat nyt työelämässä ja osakustantavat sen sinunkin eläkkeesi.
Että sitä kannattaa olla ihan vain hiljaa jos ei kykene tuottamaan mitään älykästä asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän me eläkeläiset olisimme tyytyväisiä, jos s sen saisimme eläkkeemme sen suuruisena kuin se on meille aikanaan luvattu. 66 prosenttia viimeisten 4 vuoden ajalta kahden palkallisesti keskimmäisen vuoden tuloista ja siihen täysi indeksikorotus vuosittain. Taisi vielä kansaneläkekin tulla kaikille siihen lisänä. Vuotuiset korotukset o,5 - 1,6 prosenttia eivät ole vastanneet kustannusten nousua ja ainakin minun kohdallani verottaja piti vielä huolen, että netosumma jopa laski kolmen vuoden ajan.
Sille me emme mahda mitään, että joskus ennen poliitikot ovat menneet jotain tuollaista lupaamaan ja olette uskoneet. Meille nuoremmillehan ei luvata mitään, eläkeikä on arvio (omani tällä hetkellä 68 v ja 3 kk) ja eläkettä leikkaava elinkaikakerroin on arvio sekin. Nyt arvio on kymmenen prosentin luokkaa vaikka jo vuonna 1960 syntyneille se on 5,4 prosenttia eli ehtinee minun ikäisille paljon yli 10 prosentin tuo leikkuri.
Ja sitä paitsi, nythän työeläkkeisiin tule 6,8 prosentin korotus kun ainakin meidän TESissä palkankorotus on 1,9 prosenttia. Eli aika monta vuotta saatte kerralla maksuun.
Kyllä, tänä talvena monelle eläkeläiselle tulee isoja sähkölaskuja. Me nuoret emme sähkölämmitteisiä asuntoja osta.
Eläkeläinen ei saa ilmaista kodin siivousta. Kunnilla ja kaupungeilla ei ole kodin siivouspalveluita. Eli siivous on ostettava siivousyritykseltä. Nuorempi sukupolvi on niin suututettu, että he eivät halua tehdä vapaa-ajalla ilmaiseksi mitään.
Onko noita ilmaisia eläkeläisten siivouspalveluja muka koskaan aikaisemminkaan ollut? Ei tietääkseni ole ja miksi olisikaan. Itse olen eläkeläinen ja siivoankin itse, vaikka olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Pikkuhiljaa omaan tahtiin pienen kodin siivoaminen sujuu ihan hyvin. Enkä tarvitse mitään hoitajaakaan ja tuskin suurin osa muistakaan eläkeläisistä tarvitsee, vaikka joka hemmetin ketjussa jaksat eläkeläisten hoitajien puutteestakin meuhkata ja iloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään eläkettä karttuu teinivuosien kesätöistä, perhevapaista ja tutkinnoista. Ei noin ennen ollut.
Kerrothan vielä, mikä on se "palkkasumma" mistä eläke opiskellessa kertyy? Se on 700 euroa kuussa olevan palkan mukaan. Eli eläkettä kertyy vuodessa n. 10 euroa. Maisterintutkinnosta eli laskennallisesti 5 vuodesta saa 50 euroa eläkettä. Meillä kun kertymä on koko ajan tuo 1,5 %, ei ole julkisen puolen isompaa kertymää tai eläkeläisten superkertymiä :)
Ja muistathan, eläke kertyy 18-vuotiaasta vain 80-luvulla ja myöhemmin syntyneillä.
Eläketurvakeskuksen tutkijakin on myöntänyt, että 1960-70-luvuilla syntyneet ovat eläkeuudistuksen suurimmat häviäjät. Mitkään parannukset eivät koske, mutta kaikki heikennykset koskevat (eläkeiän nosto, elinaikakerroin-leikkuri)
Perikuntien mökit jäävät myymättä, kun toimeentulotukea lääkkeisiin ei saa, jos omistaa kesämökin. Ja 1975 syntyneiltä ja nuoremmilta vietiin leskeneläkekin, sitä saa vain 10 vuotta.
Kyllä 10 vuotta on riittävän pitkä aika, että leski saa asiansa kuntoon. Menee töihin tai opiskelee uuden tai paremman ammatin. Lapset ovat kasvaneet ja osa aikuistunutkin.
Yksinhuoltajilla on onneksi paremmat tuet.
Ja useinhan käy niin, että leski löytää uuden kumppanin, jolloin taloudessa on kaksi tienaajaa.
Itse sain kuusi kuukautta Kelan leskeneläkettä. Olin alle 40 v, lapseton ja työelämässä.
Ja yksin olen pärjännyt, hyvinkin.
Tuo leskeneläkkeen poisto tarkoittaa vanhuuseläkkeellä olevia.
Leskeneläkettä saa nyt 200 000 eläkeläistä, he saavat sitä loppuelämänsä, mutta nuoret ei.
Leskeneläkettä saa myös jos menee uudelleen naimisiin, jos on silloin yli 50 - vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulepa, TYÖeläkkeet ovat ihan heidän itsensä maksamia ja eläkeyhtiöiden sijoittamia varoja. KANSANeläke maksetaan verovaroista. Älä sinä ole kateellinen sukupolville jotka ovat tätä maata omalla työllään rakentaneet vaan ole ylpeä että sinulla ylipäätään on maa jossa saa edes jotain tukia elämiseen ja tee töitä oman elämäsi eteen ahkerasti ja päättäväisesti.
Ei ole. Tämän päivän työeläkkeet maksetaan suurimmalta osin työsskäyvien eläkemaksuista. Tiedän että eläkeläisillä on kova tarve ja halu väittää että itse maksavat omat eläkkeensä mutta kun asia nyt ei vain ole niin.
Te, jotka eläköidytte seuraavien 20 vuoden aikana, ette ole itsekään maksaneet omia eläkkeitänne.
Noinhan se menee ja on aina mennyt että tämän päivän työssäkäyvä maksaa tämän päivän eläkemenot. Ketju jatkuu eikä se ketju ole kestävä pidemmällä aikavälillä. Siksi ymmärrän hyvin miksi monia risoo maksaa joidenkin 55 vuotiaana eläköityneiden eläkeitä, kun itse tulee pääsemään eläkkeelle joskus 69? vuotiaana ja nykyään puhutaan jo siitä, saako se 69 vuotiaana eläkkeelle siirtyvä nykynuori edes eläkettä silloinkaan. Olisitte tekin nykypäivän eläkeläiset huolestuneita jos olisitte tuossa asemassa.
Suurin osa noista 55-vuotiaina eläköityneistä kasvaa jo horsmaa ja loput on dementikkoina hoivakodeissa.
No minun sukulaiseni ei. Hän jäi työttömäksi ihan perusasiakaspalveluammatista, jota oli tehnyt nuoresta asti ilman koulutusta, vähän päälle 50-vuotiaana 2000-luvun alussa. Siinä iässä enää kannattanut opiskella mitään tai mennä mihinkään töihin. Muutama vuosi tästä pääsi eläkeputkeen, eli ei ole tehnyt töitä muutamaan vuosikymmeneen. Silti puhuu nyt, 75-vuotiaana sujuvasti "ajatella, minäkin olen ollut eläkkeellä jo 10 vuotta" (eli laskee sen siitä 65 vuodesta, jolloin vanhuuseläkkeelle nykyisin keskimäärin pääsee ja unohtaa nuo työttömyysvuotensa). Eläkkeensä 1500e pienuudesta jaksaa valittaa joka käänteessä, ja kadehtii toista sukulaista, 3 lapsen yksinhuoltajaa, koska tämä saa asumistukea. Tuon yksinhuoltajan nettopalkka on sama kuin hänen nettoeläkkeensä, joten hänenkin kuuluisi saada asumistukea. Näiden kahden välillä on vain se ero, että toinen elättää sillä nettopalkallaan yksin kolme tulevaa veronmaksajaa, eläkeläinen vain itsensä, ja hän asuu velattomassa asunnossa, asumiskuluina vain yhtiövastike. Mutta lisää eläkettä pitäisi saada, ja päälle vielä asumistukea.
leviää leipää kirjoitti:
Mieheni on 39 ja minä 31.
Minun työeläkkeeni on nyt 1e/kk ja miehellä 4e/kk.
Vielähän siyä ehtii tienata mutta ihan oikeasti emme ole lähipiirissämme ainoat jotka ovat joutuneet tekemään työterveydetöntä ja palkatonta ja eläkkeetöntä työtä 9e/pv monissa eri firmoissa ja järjestöissä jo vuosia.
Emmekä siis ole mitään huumealkkiksia vaan ihan tavallisia ihmisiä tavallisista duunariperheistä. Ainut yhdistävä tekijä jonka olen huomannut, on se ettei nuorena ollut mahdollisuutta kouluttautua ja nyt se on taloudellisesti tehty mahdottomaksi.
Kyllä työssäkäyvä voi jäädä opintovapaalle mutta työmarkkinatuen varassa osa-aikaisena silpputyöläisenä ei.
Ja ei, Suomessa kaikki eivät todellakaan saa opintolainaa.Tilanteemme olisi varmasti parempi jos kouluttautumiseen olisi ollut mahdollisuus peruskoulun jälkeen.
Se on väärin että nykyinen työkokeilujärjestelmä mahdollistaa työkokeilijoiden ketjuttamisen firmoissa.
Hanki rikas mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän me eläkeläiset olisimme tyytyväisiä, jos s sen saisimme eläkkeemme sen suuruisena kuin se on meille aikanaan luvattu. 66 prosenttia viimeisten 4 vuoden ajalta kahden palkallisesti keskimmäisen vuoden tuloista ja siihen täysi indeksikorotus vuosittain. Taisi vielä kansaneläkekin tulla kaikille siihen lisänä. Vuotuiset korotukset o,5 - 1,6 prosenttia eivät ole vastanneet kustannusten nousua ja ainakin minun kohdallani verottaja piti vielä huolen, että netosumma jopa laski kolmen vuoden ajan.
Sille me emme mahda mitään, että joskus ennen poliitikot ovat menneet jotain tuollaista lupaamaan ja olette uskoneet. Meille nuoremmillehan ei luvata mitään, eläkeikä on arvio (omani tällä hetkellä 68 v ja 3 kk) ja eläkettä leikkaava elinkaikakerroin on arvio sekin. Nyt arvio on kymmenen prosentin luokkaa vaikka jo vuonna 1960 syntyneille se on 5,4 prosenttia eli ehtinee minun ikäisille paljon yli 10 prosentin tuo leikkuri.
Ja sitä paitsi, nythän työeläkkeisiin tule 6,8 prosentin korotus kun ainakin meidän TESissä palkankorotus on 1,9 prosenttia. Eli aika monta vuotta saatte kerralla maksuun.
Kyllä, tänä talvena monelle eläkeläiselle tulee isoja sähkölaskuja. Me nuoret emme sähkölämmitteisiä asuntoja osta.
Eläkeläinen ei saa ilmaista kodin siivousta. Kunnilla ja kaupungeilla ei ole kodin siivouspalveluita. Eli siivous on ostettava siivousyritykseltä. Nuorempi sukupolvi on niin suututettu, että he eivät halua tehdä vapaa-ajalla ilmaiseksi mitään.
Onko noita ilmaisia eläkeläisten siivouspalveluja muka koskaan aikaisemminkaan ollut? Ei tietääkseni ole ja miksi olisikaan. Itse olen eläkeläinen ja siivoankin itse, vaikka olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Pikkuhiljaa omaan tahtiin pienen kodin siivoaminen sujuu ihan hyvin. Enkä tarvitse mitään hoitajaakaan ja tuskin suurin osa muistakaan eläkeläisistä tarvitsee, vaikka joka hemmetin ketjussa jaksat eläkeläisten hoitajien puutteestakin meuhkata ja iloita.
On joskus 1980 - luvulla.
Eläkeläinen ei saa siivousapua silloinkaan, jos joutuu lonkkaleikkaukseen, tulee syöpä tai täyttää 95-vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosi paljon nousee mullakin työeläke, vähän yli 37,- . Kadehtikoon ken kehtaa.
Ja toki tämä "nuoriso" kehtaa.
Kyllä mulle 37€ kelpaisi, mun palkka nousi 0€.
37 €:n korotus tulee takuueläkkeeseen, jonka saa, vaikkei olisi koskaan töitä tehnyt. Takuueläke nousee vuodenvaihteessa 4,2 %, eli 885 €:sta 922 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työeläke on ihan itse tienattu maksamalla eläkemaksuja työuran aikana.
Kansaneläkkeen varalla elävät ne, jotka eivät ole työeläkettään kerryttäneet.
Eläkeläinen on monesti tehnyt n. 40 vuoden työuran, eiköhän se ole aivan oikeutettua jäädä pois työelämästä, ei se kehokaan loputtomiin kestä.
Nuoret voi mennä töihin ja opetella ihan itse elättämään itsensä, miksi nuoren kuuluisi maata kotona muiden elätettävänä?
Mistä päättelet, että aloittaja makaa kotona muiden elätettävä. Hän opiskelee, kuten useimmat muutkin nuoret ovat tehneet.
Vaikka itse olen jo palkansaaja ja olin opiskelujen aikanakin, todennäköisesti olisin kyennyt parempaan ja nopeammin, jos työt eivät olisi vieneet sitä aikaa, jonka olisin voinut käyttää tulvaisuuteeni.
Siltikin tässäkin on se kolikon toinen puoli. Jos eläkejärjestelmä todella toimisi niin, että sen käyttää, mitä on palkasta otettu niin ongelmaahan ei olisi.
Suomessa yksityisalojen palkansaajien eläkejärjestelmä rakentuu osittain jakojärjestelmään ja osittain rahastoivaan järjestelmään. Osa menee heti käyttöön eli nykyisten eläkkeensaajien eläkkeisiin ja osa työeläkemaksuista rahastoidaan.
Julkisten alojen työeläkkeet rahoitetaan jakojärjestelmän periaattein, mutta lakikohtaisten puskurirahastojen tukemina.
Työnantajat ja vuodesta 1993 myös työntekijät ovat palkansaajien työeläketurvan päärahoittajia. Maksu määräytyy suhteessa vakuutetun palkkaan. Kaikkien työntekijöiden maksuosuus on sama. Eläkekustannuksissa on käytössä nk. tasausperiaate: kustannuksia tasataan eri työnantajien välillä. Nykyisin suurin osa eläkemaksuista jaetaan eri yhtiöiden kesken vain osa rahastoidaan.
Keskimääräinen TyEL-maksu on kokonaisuudessaan noin 25 % luokkaa maksetuista palkoista (v. 2022), josta alle 53-vuotiaat ja yli 62-vuotiaat työntekijät maksavat 7,15 % ja 5362-vuotiaat 8,65 %. Työnantaja maksaa loput eli keskimäärin noin 17,4 % (yksityisillä aloilla).
https://www.tyoelakelakipalvelu.fi/telp-publishing/vepa/document.faces?…
Ja ihan, että karistetaan vielä sitä "menkää nuoret töihin" ajatusta niin työ ei nykyisin kannata, jos luottaa pelkästään eläkejärjestelmään:
Eläketurvakeskuksen mukaan vuonna 1940 syntyneet saavat työeläkemaksulleen 6,5 prosentin reaalituoton, naiset vajaat 8 % ja miehet vajaat 6 %. Tuotto laskee tasaisesti, kunnes 1970-luvulla ja myöhemmin syntyneet saavat reaalituottoa 2,3 %: naiset 2,8 % ja miehet 2 %.
1960-luvulla työeläkevakuutusmaksut olivat 5 %, vuonna 2016 jo noin 24 % palkkasummasta (tästä neljännes näkyy työntekijän palkkalaskelmassa). Jos nykyeläkeläisten eläkkeitä parannettaisiin, vuoden 1990 jälkeen syntyneiden eläkemaksuja pitäisi korottaa vielä yli 10 %-yksikköä enemmän kuin muuten.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002894323.html
En silti väitä, että kukaan ainakaan tuntemani eläkkeelle siirtynyt läheiseni olisi halunnut tämän tilanteen kehittymistä lapsilleen tai lapsenlapsilleen. Sukupolvet olivat ennen suurempia ja huoltosuhde nykyisen eläkejärjestelmän kehityksen aikaan erilainen. Aika harva eläkkeelle siirtynyt edes ymmärtää nykyisen eläkejärjestelmän koukeroita, koska vallalla on edelleen käsitys, että he ovat itse osansa säästäneet.
Toimet eläkejärjestelmän muutokseen olisi pitänyt tehdä jo 10-20 vuotta sitten, mutta kukaan puolue ei sitä ole poliittisen itsemurhan vuoksi halunnut tehdä.
Joo, asia vähän meni tuosta ap: en aloituksesta sivuun, mutta ajatuksena nyt asiaan se, että nuorten opintojen tukeminen on sijoitus tuleviin veronmaksajiin. Samoin tieteen ja opiskelujen rahoittaminen on yhteiskunnan tulevaisuuden ja kehityksen kannalta järkevää. Nuorien mollaaminen ei auta, koska he maksavat vielä meidänkin eläkkeitä ja päättävät toivottavasti viisaasti niistä, kun heille vain antaa mahdollisuuden keskittyä opintoihinsa ja siirtyä työelämään.
Opiskelut ovat lainan tiimoilta osin myös vastikkeellista, joten miksi horjuttaa nuoren siirtymistä työelämään polkemalla heidän ostovoimaansa, joka niillä tuilla menee pääosin itsensä elättämiseen?
Nuoret ovat pääosin fiksumpia alkoholin käyttäjiäkin kuin oma- tai vanhempi ikäluokka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulepa, TYÖeläkkeet ovat ihan heidän itsensä maksamia ja eläkeyhtiöiden sijoittamia varoja. KANSANeläke maksetaan verovaroista. Älä sinä ole kateellinen sukupolville jotka ovat tätä maata omalla työllään rakentaneet vaan ole ylpeä että sinulla ylipäätään on maa jossa saa edes jotain tukia elämiseen ja tee töitä oman elämäsi eteen ahkerasti ja päättäväisesti.
Ei ole. Tämän päivän työeläkkeet maksetaan suurimmalta osin työsskäyvien eläkemaksuista. Tiedän että eläkeläisillä on kova tarve ja halu väittää että itse maksavat omat eläkkeensä mutta kun asia nyt ei vain ole niin.
Te, jotka eläköidytte seuraavien 20 vuoden aikana, ette ole itsekään maksaneet omia eläkkeitänne.
Noinhan se menee ja on aina mennyt että tämän päivän työssäkäyvä maksaa tämän päivän eläkemenot. Ketju jatkuu eikä se ketju ole kestävä pidemmällä aikavälillä. Siksi ymmärrän hyvin miksi monia risoo maksaa joidenkin 55 vuotiaana eläköityneiden eläkeitä, kun itse tulee pääsemään eläkkeelle joskus 69? vuotiaana ja nykyään puhutaan jo siitä, saako se 69 vuotiaana eläkkeelle siirtyvä nykynuori edes eläkettä silloinkaan. Olisitte tekin nykypäivän eläkeläiset huolestuneita jos olisitte tuossa asemassa.
Suurin osa noista 55-vuotiaina eläköityneistä kasvaa jo horsmaa ja loput on dementikkoina hoivakodeissa.
No minun sukulaiseni ei. Hän jäi työttömäksi ihan perusasiakaspalveluammatista, jota oli tehnyt nuoresta asti ilman koulutusta, vähän päälle 50-vuotiaana 2000-luvun alussa. Siinä iässä enää kannattanut opiskella mitään tai mennä mihinkään töihin. Muutama vuosi tästä pääsi eläkeputkeen, eli ei ole tehnyt töitä muutamaan vuosikymmeneen. Silti puhuu nyt, 75-vuotiaana sujuvasti "ajatella, minäkin olen ollut eläkkeellä jo 10 vuotta" (eli laskee sen siitä 65 vuodesta, jolloin vanhuuseläkkeelle nykyisin keskimäärin pääsee ja unohtaa nuo työttömyysvuotensa). Eläkkeensä 1500e pienuudesta jaksaa valittaa joka käänteessä, ja kadehtii toista sukulaista, 3 lapsen yksinhuoltajaa, koska tämä saa asumistukea. Tuon yksinhuoltajan nettopalkka on sama kuin hänen nettoeläkkeensä, joten hänenkin kuuluisi saada asumistukea. Näiden kahden välillä on vain se ero, että toinen elättää sillä nettopalkallaan yksin kolme tulevaa veronmaksajaa, eläkeläinen vain itsensä, ja hän asuu velattomassa asunnossa, asumiskuluina vain yhtiövastike. Mutta lisää eläkettä pitäisi saada, ja päälle vielä asumistukea.
Tuo sinun sukulainen on älyllisesti kehitysvammainen, joten syy aikaiseen eläköitymiseen on selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitillä vähän sama homma. Jäi töistä pois 58-vuotiaana ja eläkepäätöksen sai neljää vuotta myöhemmin. Eläke on n 1700 euroa kuukaudessa ja on elänyt erittäin aktiivista ja liikkuvaa eläkeläisen elämää nyt siis reilun 10 vuotta, terveenä kun on pysynyt. Eläkkeestään jaksaa kyllä marmattaa, muttei asumistukea sentään ole vaatinut kun puolisonsa eläke on 2 krt keskituloisen palkka ja on velattomat asunnot ja loma-asunnot.
En ihan käsi sydämellä usko, että itse tulen elämään paria vuosikymmentä työstä vapaana, terveenä ja taloudellisesti ok toimeentulevana, matkustellen ja harrastaen. En edes vaikka olemme miehen kanssa ihan hyvätuloisia. Jos ei muusta syystä niin ihan siksi, että olemme 10 vuotta vanhempiamme vanhempia kun pääsemme eläkkeelle (68-69 v).
Moni kodinhoitaja on sanonut, että osalla eläkeläisistä asunto kamalassa kunnossa, kun ei ole siivouksen ostoon rahaa.
Suomessa ei ole mitään ilmaista kodin siivouspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläinen ei saa siivousapua silloinkaan, jos joutuu lonkkaleikkaukseen, tulee syöpä tai täyttää 95-vuotta.
Ei mun äiti kyllä saanut 80-luvulla eläkeläisenä mitään siivouspalvelua yhteiskunnalta. Minä kävin hänelle siivoamassa sitten, kun hän ei enää sairaana itse pystynyt, koska halusin. Kukaan ei pakottanut. Ja jos en olisi käynyt, niin tietysti hän olisi palvelun ostanut.
Jos joutuu lonkkaleikkaukseen niin ei pysty välttämättä itse pukemaan. Kodinhoitaja tulee kyllä auttamaan, mutta se maksaa noin 400 - 1000 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mun äiti kyllä saanut 80-luvulla eläkeläisenä mitään siivouspalvelua yhteiskunnalta. Minä kävin hänelle siivoamassa sitten, kun hän ei enää sairaana itse pystynyt, koska halusin. Kukaan ei pakottanut. Ja jos en olisi käynyt, niin tietysti hän olisi palvelun ostanut.
Minun mummullani kävi kotiavustaja siivoamassa omakotitalon, ei tullut laskua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mummullani kävi kotiavustaja siivoamassa omakotitalon, ei tullut laskua.
Siis 1980-luvulla.
Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia joista 25 miljardia nyt työssäkäyvien palkoista. Rahasto loppuisi muuten 7 vuodessa, olisi loppunut jo aika päivää sitten, jos ei eläkkeitä olisi maksettu palkoista.