Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

miten laihduttaa 10kg 49-vuotiaana naisena?

Vierailija
15.10.2022 |

?

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"14 tuntia tulee luonnostaan asiaa sen kummemmin miettimättä". Eli söisit aamiaisen vaikkapa klo 6, jolloin sun edellinen ruokailukerta olisi ollut klo 16 edellisenä päivänä. Anna, kun arvaan jatkon. Muutaman päivän tätä harrastettuasi sun elimistö huutaisi ruokaa siihen malliin, että kaikki tavoitteet olisi unohdettu. Se siitä hupaisuudesta.

No itse jos olen syönyt klo 18 edellisenä päivänä niin seuraavana päivänä mulla ei edes ole nälkä ennen klo 9 aamulla. Mulla menee sellainen 15 tunnin mukamas paasto että nälkä alkaa tuntua. Näin on ollut 20 vuotta.

Vierailija
62/102 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta ruokavaliota parempaan suuntaan, vähän liikuntaa ja sitten maltillisesti pidät kiinni elämänmuutoksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- vehnä ja sokeri nollaan. atkins / vhh

- älä kasvata samaan aikaan lihaksia

- lepäile mahdollisimman paljon

- paastot: pätkäpaasto, mehupaasto, 3 päivän vesipaasto, jne.

Tärkeintä on tiputtaa tuo vehnä ja sokeri, eli totuttaa kroppa siihen, ettei energiapiikkejä tule. Nämä aiheuttavat myös suurimmat himot ruokaa kohtaan. Siitä sitten pikkuhiljaa eteenpäin oman fiiliksen mukaan. Ei tarvitse alkaa pakottamaan mitään 14 päivän mehupaastoa ennen kuin oikeasti tuntuu siltä, että tämä voisi toimia itselle ja tuntua hyvältä

Jos urheilet, kehosi pyytää kasvuaineita, koska ärsytys laittaa lihakset kasvamaan. Paino ei tällöin putoa. Lihaksikkuus on myös lihavuutta (kirjaimellisesti)

Kun teet pysyviä elämäntapamuutoksia eli pyrit esim. pysyvästi vähentämään kulutustasi, älä tee kovin suuria shokkiliikkeitä, ellet omaa rautaista itsekuria

Mä olen pudottanut keski-iässä yli 50 kg ja pitänyt jo muutaman vuoden ne kilot pois, ja mitään tällaisia en ole noudattanut, paitsi lepäillyt paljon. En harrasta liikuntaa lainkaan satunnaisia kävelylenkkejä lukuun ottamatta. Tykkään vehnästä ja hiilariruoista yleensä ja niitä myös syön. Paastoja olen joskus kokeillut, mulla tie vain kohtuuttoman nälkään ja ahmintaan, eli en harrasta. 

Mä ihan vaan otin sen ruokavalion mitä mulla oli, ja alon yksi kerrallaan muuttaa niitä tapoja, mistä sain kohtuuttomasti kaloreita. Alkuun seurasin kaloreita FatSecret sovellukseen syömiseni kirjaamalla. Mutta mitään en siis jättänyt pois eikä ole mitään täyskiellettyjä aineita. Esim. leipä, söin sitä kyllä ihan liikaa ennen, mutta en jättänyt pois missään vaiheessa. Sen sijaan kun ennen vaikka aamupala oli 3 leipää, lounaan ja päivällisen kanssa leipää, välipalaksi leipää, iltapala 3 voileipää, korvasin aamupalan muulla esim. kaurapuuro, smoothie tai jogurttia, hedelmää ja granolaa, ja iltapalalle jäi vain 1 leipä ja kaveriksi vaikka hedelmä tai dippikasviksia, välipalana usein hedelmä ja pähkinöitä leivän sijaan. 

Toinen oli juusto, mitä söin ihan tolkuttomia määriä. En minä ole juustoa jättänyt pois, mutta syön sitä nykyään kohtuudella. Leivänpäällinen ei ole aina juustoa, teen myös paputahnoja, oliivitahnoja yms. ja laitan niitä ja vihanneksia leiville. En syö niin usein lounassalaatin proteiinina enää juustoa sen korkean kaloripitoisuuden takia - joskus kyllä, tänään on kreikkalaista fetasalaattia esimerkiksi. Karjalanpiirakoita ennen myös ahmin paljon, tajuamatta millaisia kaloripommeja ne on. Nykyään ne on harvinaisempaa herkkua, mutta ei kiellettyä.

Yleensäkin kasvisten osuus mun ruoasta on lisääntynyt ja muun vähentynyt. Se on tarkoittanut tiettyjen ruokalajien siirtymistä viikonloppuherkkukategoriaan. Esim. jotkut tietyt pastaruoat on hyviä, mutta jos se on pelkkää melko kaloritiheää pastaa ja kastiketta koko lautasellinen, se on tällaiselle istumatyöläiselle pienelle naiselle arkiruoassa liikaa kaloreita. Parempi syödä vaikka perunaa, jotain proteiinia ja puoli lautasellista kasviksia. Tai riisin kanssa kasvispitoinen wok-ruoka. Tai keitto. Pizzat oli toinen mun pahe, tilailin niitä usein kotiin. Nykyään hyvin harvoin, harvemmin kuin kerran kuussa. Jos kotona joskus teen, syön puolikkaan ja sen kanssa salaattia.

Vierailija
64/102 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaalia, kukkakaalia, varmaan laihtuu!

Vierailija
65/102 |
05.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla perusaktiivisuus ja siten se peruskulutuskin laskivat huomaamatta jossain neljänkympin tienoilla, ja lihoin ensimmäistä kertaa elämässäni 10 kiloa 50 kg -> 60 kg (160 cm). Mitään suurta muutosta en tehnyt ruokavalioon tai liikuntaan, mutta ilmeisesti aloin liikkua arjen toimissa taloudellisemmin, hitaammin ja vähemmän, ja se kertautui sitten painonnousuksi. On kieltämättä erittäin vaikeaa laihduttaa sopeuttamalla kalorit tähän uuteen peruskulutukseen. Olen syönyt varmaan ainakin 10 vuotta kaksi kertaa päivässä, eli pätkäpaastonnut jo ennen sen tultua ilmiöksi. En syö juuri lainkaan eineksiä tai hiilarilisäkkeitä, kuten perunaa, pastaa, riisiä tai leipää, enkä käytä lisättyä sokeria lainkaan. Syön pääsiassa lihaa, munia, kalaa ja kasviksia, ja valmistan ruuat lähes aina itse prosessoimattomista raaka-aineista. En syö välipaloja enkä napostele mitään. En juo mehuja tai virvoitusjuomia. Piilosokeria ei tule mistään. Päivittäin syön 1400-1600 kcal, enkä oikeastaan haluaisi tästä enää tarkoituksella alkaa energiansaantia rajoittaa. En epäile, ettenkö pystyisi laihduttamaan kertaluontoisesti tuota kymmentä kiloa, mutta saavutetun alhaisemman painon ylläpito vaatisi pysyvää ruuan rajoittamista, mikä ei oikein nappaa. Jos kuitenkin nyt päättäisin sen tehdä, punnitsisin kaikki ruuat ja raaka-aineet välttääkseni kalorisokeuden, laskisin kilokalorit noin 1200 tienoille, ja lisäksi kävelisin päivittäin vähintään 45 minuutin ylimääräisen lenkin. 

Vierailija
66/102 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla perusaktiivisuus ja siten se peruskulutuskin laskivat huomaamatta jossain neljänkympin tienoilla, ja lihoin ensimmäistä kertaa elämässäni 10 kiloa 50 kg -> 60 kg (160 cm). Mitään suurta muutosta en tehnyt ruokavalioon tai liikuntaan, mutta ilmeisesti aloin liikkua arjen toimissa taloudellisemmin, hitaammin ja vähemmän, ja se kertautui sitten painonnousuksi. On kieltämättä erittäin vaikeaa laihduttaa sopeuttamalla kalorit tähän uuteen peruskulutukseen. Olen syönyt varmaan ainakin 10 vuotta kaksi kertaa päivässä, eli pätkäpaastonnut jo ennen sen tultua ilmiöksi. En syö juuri lainkaan eineksiä tai hiilarilisäkkeitä, kuten perunaa, pastaa, riisiä tai leipää, enkä käytä lisättyä sokeria lainkaan. Syön pääsiassa lihaa, munia, kalaa ja kasviksia, ja valmistan ruuat lähes aina itse prosessoimattomista raaka-aineista. En syö välipaloja enkä napostele mitään. En juo mehuja tai virvoitusjuomia. Piilosokeria ei tule mistään. Päivittäin sy

Niinpä. Kilot tulevat takaisin, ellei tee loppuelämää jatka samalla linjaa. Minäkin voisin kokeilla karppaamista, mutta ei nappaa luopua hiilareista loppuelämäksi. 

Vierailija
67/102 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä kaloreita ja harrasta liikuntaa.

Vierailija
68/102 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähennä kaloreita ja harrasta liikuntaa.

nostan sinullekin aikaisemman viestini: eli kirjoitin edellisellä sivulle oman viestini:

En tiedä. Minulla ei luontaisesti ole nälkä iltaisin, eli pätkäpaastoan aika usein 14-15 h. Syön pelkkää kauraleipää, vehnää en yleensä käytä. Olen lisännyt paljon kasviksia. Toukokuusta asti olen tehnyt hyötyliikuntaa 2-4 h päivässä (tehnyt metsätöitä, puutarhatöitä, kantanut halkoja, siivonnut, siivonnut ja siivonnut). Silti painoa ei laske grammaakaan. n55, 10 kg ylipainoa

=> todellakin haluaisin kuulla, miksi minun painoni ei ole laskenut koko kesänä. Vielä 10 vuotta sitten se laski automaattisesti, kun vähensin syömisiäni, mutta ei enää. Välillä liikun jaksamiseni äärirajoilla, enkä edes tykkää pullasta, suklaasta tai roskaruoasta, enkä ylipäätään rasvaisesta ruoasta.

=> jos minut viedään keskitysleirille, niin varmaan minäkin laihdun, mutta eiköhän tässä ole kyse siitä, miten ei lihoa takaisin

Vierailija
69/102 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin vähän päälle nelikymppisenä hoikistuminen alkoi kun järjestelmällisesti jätin pois viljan, perunan ja riisin lisäkkeinä ja leipänä. Syön kolme kertaa päivässä kevyttä ruokaa, eli salaatteja, keittoja tai vaikka pihvin salaatilla. Joskus aterian voi korvata isolla teellä. Juon erilaisia laatuja muutenkin paljon.

Noin muuten en nauti kaloreita juomalla. Vesi sopii kaiken kanssa. En myöskään käytä alkoholia tai kahvia.

Normaalipainon sisällä laihduttaminen voi tunnetusti olla aika hanurista, mutta kun on tarpeeksi ankara itselleen niin onnistuu näköjään.

Tarjolla täytyy aina olla valmiiksi pestyjä hedelmiä/vihanneksia, keitettyjä munia ja esim. tonnikalaa/jotain lihaa ja makeuttamatonta jogurttia.

Vierailija
70/102 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"14 tuntia tulee luonnostaan asiaa sen kummemmin miettimättä". Eli söisit aamiaisen vaikkapa klo 6, jolloin sun edellinen ruokailukerta olisi ollut klo 16 edellisenä päivänä. Anna, kun arvaan jatkon. Muutaman päivän tätä harrastettuasi sun elimistö huutaisi ruokaa siihen malliin, että kaikki tavoitteet olisi unohdettu. Se siitä hupaisuudesta.

No itse jos olen syönyt klo 18 edellisenä päivänä niin seuraavana päivänä mulla ei edes ole nälkä ennen klo 9 aamulla. Mulla menee sellainen 15 tunnin mukamas paasto että nälkä alkaa tuntua. Näin on ollut 20 vuotta.

Olen helposti 14 h syömättä, jos syön klo 20, ja seuraavan kerran aamulla klo 10. Sen sijaan jos mun pitäis olla syömättä klo 16 eteenpäin, eli 6h ruuatta ennen kuin nukahdan, niin en pystisi nukkumaan, niin nälissäni olisin jo klo 23!

Vierailija
71/102 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sasse! Einolenhelppoa ei!

Vierailija
72/102 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heiluttele jalkoja.

Vierailija
73/102 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"=> todellakin haluaisin kuulla, miksi minun painoni ei ole laskenut koko kesänä. Vielä 10 vuotta sitten se laski automaattisesti, kun vähensin syömisiäni, mutta ei enää. "

Mulla sama. En enää laihtunut vähäisellä syömisellä, päinvastoin, paino vain nousi. Sitten alkoi naama ja jalatkin turpoamaan ihan muodottomaksi. Luulin jo sydämen vajaatoimintaa. 

Menin lääkäriin ja todetiin kilpirauhasen vajaatoiminta (TSH 5,67) ja vakava raudanpuute (ferritiini 9 ja muut rauta-arvot alle arvojen).

Nyt olen parasta aikaa rautakuurilla.

Vierailija
74/102 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten muunkin ikäiset, syö kevyemmin. Ravinnon osuus on suurempi kuin liikunnan 

Vierailija
75/102 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten muunkin ikäiset, syö kevyemmin. Ravinnon osuus on suurempi kuin liikunnan 

Ei, vaan syö oikein.

Vierailija
76/102 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se enää laske. Pumppaa rautaa niin saat lihaa rasvan tilalle.

Vierailija
77/102 |
06.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt jos aloitat niin olet ensi kesänä sen 10 kg laihempi.

Mikäli aloitat pika kuurilla syömällä vähemmän niin aineenvaihdunta hidastuu ja jos retkahdat pariksi viikoksi suklaaseen ja vanhoihin ruokatapaasi elimistösi muuntaa kaiken heti läskiksi takaisin.

Syömällä tarpeeksi mutta kaloreita vähemmän ja kävely pyöräily tai mitä haluatkaan arki hyötyliikuntaa lisää. Niin kiinteydyt ja korvaat lihaksilla läskisi. 

Iho mukautuu kehosi mukaan pikkuhiljaa joten siksi ei mitään pikadieettejä.

Vierailija
78/102 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"=> todellakin haluaisin kuulla, miksi minun painoni ei ole laskenut koko kesänä. Vielä 10 vuotta sitten se laski automaattisesti, kun vähensin syömisiäni, mutta ei enää. "

Mulla sama. En enää laihtunut vähäisellä syömisellä, päinvastoin, paino vain nousi. Sitten alkoi naama ja jalatkin turpoamaan ihan muodottomaksi. Luulin jo sydämen vajaatoimintaa. 

Menin lääkäriin ja todetiin kilpirauhasen vajaatoiminta (TSH 5,67) ja vakava raudanpuute (ferritiini 9 ja muut rauta-arvot alle arvojen).

Nyt olen parasta aikaa rautakuurilla.

Olen tuo, jolle vastaat. Minulla on todettu kilpirauhasen vajaatoiminta 15 v sitten ja siihen on lääkkeet. Olen 10 vuotta sitten laihduttanut 5 kiloa, eikä diagnoosi siihen vaikutanut. Hemoglobiini minulla on 160, eli tuskin kärsin rautavajeesta, vaikka ferritiiniä ei ole mitattu. 

Vierailija
79/102 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömällä vähemmän kuin kuluttaa. Jos aikuinen tarvitsee vaikkapa 2000kcal päivässä ja syö 1900 kcal päivässä, alkaa hän laihtumaan.

Vierailija
80/102 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syömällä vähemmän kuin kuluttaa. Jos aikuinen tarvitsee vaikkapa 2000kcal päivässä ja syö 1900 kcal päivässä, alkaa hän laihtumaan.

Olen tuo edellinen. Siitähän on juuri kyse, ettei laihdu, vaikka kuluttaa enemmän kuin syö.