167cm/77kg, treenaava nainen. Lääkäri kehoitti pudottamaan painoa
Kävin ruutiininomaisessa terveystarkastuksessa, jossa luonnollisesti katsottiin pituus ja paino. Lääkäri sitten sanoi, että painoa kannattaisi hieman pudottaa terveyden kannalta. Meni jauhot niin pahasti suuhun, etten oikeen tiennyt mitä sanoa. Olen treenannut vuosia kovaa monta kertaa viikossa, enkä ole todellakaan mikään sohvaperuna, josta ylipaino voisi johtua. Onko lääkäreillä oikeasti näin huonosti tietoa siitä, että lihasten kasvattaminen lisää myös painoa? Jäi vähän harmittamaan lääkärin kommentti. Kannattaisi lääkärien vähän tarkemmin katsoa kehoa, eikä vain lukuja.
Kommentit (287)
Onhan noissa mitoissa selvästi liikaa vaikka kuinka treenaisit. Olen saman pituinen ja painan 58kg enkä minäkään ole mikään sohvaperuna. Lääkäri on oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkkoja ollaan, niin 167cm pituiselle maksimipaino on 67 kiloa ja sekin on paljon. Tärkeintä kuitenkin olla hyväkuntoinen ja henkisesti että fyysisesti terve.
Niin no. Olen saman pituinen ja painaessani tuon 67 kg, oli vaatekokoni alakropassa 38, yläkropassa 40. Olen harrastanut punttisalia kolmisenkymmentä vuotta. Painaessani tuon 67 kg, ei viskeraalista rasvaa ollut juurikaan.
Miksi juuri sali ja lihasmassaa? En tajuu. Salil käy vaan bimbot ja bodarit.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri ei ole katsonut vain numeroita. Jos hän kehottaa laihduttamaan, on hän tullut johtopäätökseen muiden kuin nimeroiden takia. Ehkä kehossasi sitten on liikaa rasvaa. En tiedä, mutta sen tiedän ettei se lääkäri nyt aivan osaamaton voi Suomessa olla (ellei ole valelääkäri).
On hyvä että lääkärit ovat alkaneet uskaltaa ottaa ylipainon puheeksi. Toisin kuin moni ylipainoinen ajattelee, niin lääkäri ei ota kantaa ulkonäköön. Ei sitä oikeasti kiinnosta. Se on vähän kuin automaalari alkaisi arvostelemaan asiakkaan värivalintaa. Ei ihan oikeasti kiinnosta, se lääkäri tekee vain työtään ja se työ liittyy terveyteen. Ylipainolla on merkittäviä vaikutuksia moneen asiaan terveydessä. Ja kyllä: pienelläkin ylipainolla. Ei toki yhtä paljon kuin suurella ylipainolla, mutta on kuitenkin. Sama jos menet lääkärin luo juopuneena. Ihan sama oletko vähän hiprakassa vai enemmänkin ottanut, niin kyllä hänen tehtävänään on kiinnittää asiaan huomiota terveyden näkökulmasta.
Itselleni lääkäri totesi vuosia sitten, että mitäpä jos laihduttaisit? Verenpaine oli koholla, samoin kolesteroli. En ottanut sitä loukkauksena, sellainen ei tullut edes mieleeni. Olin itsekin ajatellut tiputtaa painoa, sillä onhan mulla herranjestas peili kotonakin. Ei lihavuus vie sentään näköä, vaikka se muuten terveyteen vaikuttaakin. En vain ollut saanut aikaiseksi, mutta lääkärin sanomana se sai itselleni tahdonvoimaa. Koska kuten totesin: hän kommentoi noin huolehtien terveydestäni, ei siksi että olisin hänen mielestään huonon näköinen ulkoisesti. Tuo oli lähtölaukaus sille, että 15kg lähti pysyvästi. Tuo tapahtui 7v sitten. Hyvä että lääkäri siis uskalsi sanoa :)
Onpas erikoista että et ole laihdutellut ennen lääkäriä. Suurin osa naisista kasvatetaan siihen että aletaan jo 7-vuotiaana laihduttaa. Itse en muista aikaa että en olisi laihdutellut, olinpa sitten missä painossa vaan 49-100 kilon välillä. Jos lääkäri mulle noin sanoisi niin voisi olla että syömishäiriötä taas pukkaisi.
Vierailija kirjoitti:
Miks naisia kiehtoo kova halu olla salikissoja? Huono itsetuntemus varmaan
Ovat kateellisia miehille ja haluavat näyttää mieheltä. Eivät tiedä että elämää on salin ulkopuolellakin.
Ap, sulla on siinä lääkärin kommentissa nyt yksi terveydenhoidon asiantuntijan arvio painonpudotuksen tarpeellisuudesta, tehty ilmeisesti mittojen lisäksi livetapaamisen perusteella. Jos et luota arvioon, hae ihmeessä toinen mielipide asiantuntijalta ja taas lähitapaamisena, esim. pt ja kehonkoostumusmittaus yksi mahdollinen, tai urheilulääkäri jos asia vaivaa ja haluat satsata. Täältä pelkkien mittojen perusteella saatuihin mielipiteisiin et voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan noissa mitoissa selvästi liikaa vaikka kuinka treenaisit. Olen saman pituinen ja painan 58kg enkä minäkään ole mikään sohvaperuna. Lääkäri on oikeassa.
Ei kaikkien tarvitse olla keholtaan kukkakeppejä. Meillä joillakin on katsos muotoja.
t. G-kuppi
Vierailija kirjoitti:
Parikymmentä liikakiloa vain, ja ihmettelet miksi vaikutat jopa lääkärin mielestä ylipainoiselta. Naisella ei lihasmassa kasva samalla lailla kuin miehillä. Vai nappaatko testoja?
Näinpä, jos aloittajanainen ei näytä tyyliin Iso-Arskalta niin silloin yksinkertaisesti on liikaa kiloja, ei lihasta. Mutta nämä on näitä paksuja naisia joilla on myös lihasta ja sitten ihmettelevät ylipainoaan, eivät näe totuutta vaan kuvittelevat olevansa jotain amatsoneja. On näitä ollut iltalehdissäkin ihmettelemässä, vaikka kuvista näkee että ihan rasvaa on. Ihan oikeassa ne lääkärit yleensä on ja näkee kyllä onko joku supertikissä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on kateellisia tämä keskustelu täynnä. Ei mulla muuta. Menkää salille, niin pääsette vatsamakkaroista eroon.
Ei ne salit mitään painonpudotuspaikkoja ole.
Keveet safkat ja kävely paras.
En voi ymmärtää näitä
kultapieni tyyppejä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa 20kg liikaa, lihasta tai rasvaa. Onko rasvaprosenttisi alle 10?
No älä höpise ei todellakaan ole 20kg liikaa, muutoin olis jo liian laiha
Ai että tuohon varteen 57kg olisi liian laiha?! Ei hyvää päivää näitä kehoposiitiivisia. Normaalipaino on nykyään joku kirous?
Voi kulta pieni, kun ihmisten kehot ovat erilaisia. Jos on 167 pitkä ja painaa 57 kiloa, niin silloin painoindeksi on 20,6. Kuulostaa todella alhaiselta kelle tahansa. Etenkin treenaavalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parikymmentä liikakiloa vain, ja ihmettelet miksi vaikutat jopa lääkärin mielestä ylipainoiselta. Naisella ei lihasmassa kasva samalla lailla kuin miehillä. Vai nappaatko testoja?
Näinpä, jos aloittajanainen ei näytä tyyliin Iso-Arskalta niin silloin yksinkertaisesti on liikaa kiloja, ei lihasta. Mutta nämä on näitä paksuja naisia joilla on myös lihasta ja sitten ihmettelevät ylipainoaan, eivät näe totuutta vaan kuvittelevat olevansa jotain amatsoneja. On näitä ollut iltalehdissäkin ihmettelemässä, vaikka kuvista näkee että ihan rasvaa on. Ihan oikeassa ne lääkärit yleensä on ja näkee kyllä onko joku supertikissä vai ei.
Arska ei nyt ole mitenkään treenaavaan naiseen verrannollinen.
Erittäin mielenkiintoinen vertaus sinulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pudotapa nyt aluksi vain 15 kiloa, niin alat olla ihannepainossa. Tuskin pyllysi sitten enää hyllyy juostessasi?
Minun peppuni on varmasti isompi ja kiinteämpi kuin yhdelläkään teistä huutelijoista.
Ap
Treenasit ittesi lihasmöykyksi vain muita varten ja pällistelläksesi instagramissa. Mitä järkeä? Miksi et hyväksy ittees sellaisena kuin olet ja elä terveellisesti? Syötkö edes terveellisesti?
Kateellisten panettelua. En ole instagramissa, enkä Facebookissa. Lisäksi treenaaminen on vain elämäntapani. Syön terveellisesti 3200 kaloria päivässä. Lihaa, kanaa, kalaa, puuroa, kananmunia, maitoa, öljyä, pastaa, riisiä, kasviksia, marjoja, ruisleipää, leikkelettä, proteiinijauhetta, papuja ja välillä myös löysään ja saatan tilata pizzan tai kebabia.
Ap
Oletko käynyt ravitsemusterapeutilla? Epäilen, että et, koska syöt väärin ja liikaa. Osa luettelemistasi syömisistä on ok, mutta loput ei. 3200 kaloria päivässä on aivan liikaa, oikea määrä on 2000 kaloria päivässä. Hyvä kuitenkin, että liikut, mutta älä ota ittees ja kaikkea niin vakavasti. Relaa vähän ja kokeile vaikka meditaatiota.
Enköhän itse tiedä paremmin paljonko tarvitsen ruokaa. Kertoisitko mikä noista ei ole ok? Jos pizzan ja kebabiin viittaat, niin syö niitä 1-2 kertaa kuukaudessa.
Ap
Liian vaikea tapaus ja vastasit jo itse itsellesi. "Enköhän itse tiedä paremmin paljonko tarvitsen ruokaa. Ap"
Ihan oikeasti suosittelen ravitsemusterapeuttia. Hyvää ja terveellistä loppuelämää.
Kiitos, mutta en koe tarvetta sille. Minulle suositeltiin tuollaista kalorimäärää, niin sitä myös noudatan ja on hyväksi havaittu. En koe tarvetta elää säästöliekillä.
Ap
Kommentoinpa nyt tähän, että tiedoksesi ettei ravitsemusterapeutti sano vain että syöhän määrä x, ole hyvä ja näkemiin. EI. Ammattitaitoinen ravitsemusterapeutti neuvoo sinua syömään oikein - terveellisiä rasvoja ja oikeita hiilareita jne., niin että saat päivän aikana syötyä sopivasti oikeanlaisia ravintoaineita ja ruokaa, jotta se toimii yhdessä liikunnan kanssa. Voisi olla hyötyä myös pt:stä, mutta jos noudatat jo nyt jotain omaa tarkkaa treeniohjelmaa, niin aloittaisin hakeutumalla ravitsemusterapeutille. Tässä nyt tiivistettynä kommenttini. Tsempit. -Eri
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitat varmaankin, että kehoitti pudoittamaan?
Kummin vain, ei kannata kuunnella.
Et voi olla tosissasi!? :D
Vierailija kirjoitti:
Miks naisia kiehtoo kova halu olla salikissoja? Huono itsetuntemus varmaan
Miehethän aina haluaa puolisokseen laihan urheilullisen salikissan, syyttäkää itseänne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuossa 20kg liikaa, lihasta tai rasvaa. Onko rasvaprosenttisi alle 10?
No älä höpise ei todellakaan ole 20kg liikaa, muutoin olis jo liian laiha
Ai että tuohon varteen 57kg olisi liian laiha?! Ei hyvää päivää näitä kehoposiitiivisia. Normaalipaino on nykyään joku kirous?
Voi kulta pieni, kun ihmisten kehot ovat erilaisia. Jos on 167 pitkä ja painaa 57 kiloa, niin silloin painoindeksi on 20,6. Kuulostaa todella alhaiselta kelle tahansa. Etenkin treenaavalle.
Painoindeksi 20,6 on kylläkin ihan normaalipainoisen lukema. Ei lähelläkään liian alhaista.
No täältä löytyy nainen mitoilla 163 cm/98 kg, tiimalasivyötärö, arvot ihan huiput. Treenaan aktiivisesti, rasvaprossa noin 15 luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä kuvia melkein APn painoisista. Ei todellakaan yhtään tarvitse laihduttaa. Itsekin olin parhaimmillani 74 kiloisena, pituutta 169 cm. 57 kiloisena olin liian laiha, näytin rumalle.
Mitä noiden kuvien on tarkoitus todistaa? Edullisista kulmista itse otettuja kuvia, joissa vedetään vatsaa sisään. Kertoo vain sen, että naisten suhteen on ihmisiltä kadonnut, ilmeisesti kehopositiivisuuden myötä, kyky havainnoida ylipaino. Hyvä sinänsä, ettei ylipaino aiheuta sitten naisille ulkonäköpaineita, mutta ei se ylipainosta yhtään terveellisempää tee.
Olen 167/62 nainen, enkä usko, että nuo sinun 77 kg ovat lihasta. Kannattaa olla rehellinen itselleen :)
Entä vyötärönympärys, verensokeri, verenpaine, maksa-arvot, nivelet? Jos nuo kaikki kunnossa ja harrastat kunnon liikuntaa, ei ole terveydellistä syytä laihduttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella kovakuntoinen lyhyt mies joka on käynyt salilla n. 5 vuotta ja käyttänyt anavaria ja testoa voi olla noissa mitoissa pienillä rasvoilla.
Naisena olet noilla mitoilla liki 100% varmasti keskivartalolihava ja rasvaprosenttisi huitelee jossain 25% tienoilla. Ellet ole ihan kirjaimellisesti joku fitnessbodari joita on 0,01% naisista, ja jolla niin matalat rasvat ettei kuukautisiakaan enää tule.
Ei tarvitse olla kuin raskastekoinen eli romuluinen ja pitkäselkäinen, niin tuo 77 kg ei ole edes paljon treenaaalle naiselle.
Naisten luut painavat tyypillisesti 1,5-2,5 kg. Siihen päälle luuydintä 2-3 kg, niin ei tuo romuluisuus selitä kuin kilon tai kaksi pahimmillaankaan. Jostain syystä joillekin naisille on mahdotonta ymmärtää, että kyllä se ihan rehti rasva, joka vajaa 80-kiloisen naisen painon selittää, ei luut tai lihakset.
Tässä kuvia melkein APn painoisista. Ei todellakaan yhtään tarvitse laihduttaa. Itsekin olin parhaimmillani 74 kiloisena, pituutta 169 cm. 57 kiloisena olin liian laiha, näytin rumalle.
https://app.mybodygallery.com/#/?height=168&weight=77