167cm/77kg, treenaava nainen. Lääkäri kehoitti pudottamaan painoa
Kävin ruutiininomaisessa terveystarkastuksessa, jossa luonnollisesti katsottiin pituus ja paino. Lääkäri sitten sanoi, että painoa kannattaisi hieman pudottaa terveyden kannalta. Meni jauhot niin pahasti suuhun, etten oikeen tiennyt mitä sanoa. Olen treenannut vuosia kovaa monta kertaa viikossa, enkä ole todellakaan mikään sohvaperuna, josta ylipaino voisi johtua. Onko lääkäreillä oikeasti näin huonosti tietoa siitä, että lihasten kasvattaminen lisää myös painoa? Jäi vähän harmittamaan lääkärin kommentti. Kannattaisi lääkärien vähän tarkemmin katsoa kehoa, eikä vain lukuja.
Kommentit (287)
Totuuden saa ap menemällä kehonkoostumusmittaukseen.
Turhapa täällä on mieltään alkaa pahoittamaan. Jos on lihaksikas, fine, hyvä niin. Jos tarve pudottaa, sitten tietää et paljonko.
Vierailija kirjoitti:
Jos on itse ruma niin pitää haukkua muita.
Näinkö on? Ehkei vaan kestä totuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinkö on? Ehkei vaan kestä totuutta.
Rumilla on paha olo niin pitää haukkua muita.
Vierailija kirjoitti:
Isäni on koko ikänsä ollut urheilullinen ja hyvässä kunnossa. Nuorempana pelasi kiekkoa, on aina tehnyt fyysistä työtä ja nauttinut liikunnasta ja treenaamisesta.
Vuosia sitten terveystarkastuksessa hänelle lääkäri totesi, että pitäisi laihduttaa, koska on lievästi ylipainoa. Hah, ei sitten tajunnut vaikkapa mitata rasvaprosenttia ja katsoa isääni, tuijotti pelkkää painoindeksiä. Ei todellakaan ylipainoa, lihasmassa oli se joka painoindeksiä vääristi.
Nuorempana? Lihasmassaa on vaikea ylläpitää ja sitä ylläpidetään vain punttisalilla tms. Iän myötä vähenee automaattisesti.
Sanoisin että 77kg saattaa olla hieman liikaa, vaikka treenaisikin runsaammin. Netin mukaan pituisellesi normaalipaino olisi noin 55-70kg. Kuitenkin jos treenaa todella paljon, joku 72 kin voi olla Ok. Mieti itse. Katso peiliin. Näetkö löllerön vai lihaskasan?
Ahkeran salilla kävijän paino, miehen siis.