Miksi tulee hirveän kylmä ulkoilun jälkeen?
Ei siis ulkoilun aikana, kun on hyvin vaatetta päällä. Mutta vähän sen jälkeen kun tulen sisälle, alkaa palelu ja se voi kestää koko illan. Ulkoilu ei kamalasti houkuttele kun se ei virkistä, tulee vain kylmä ja väsynyt olo. Mistä voi johtua?
Kommentit (21)
Liian vähän vaatteita ulkona. Keho pysyy lämpimän tuntuisena niin kauan kuin lihakset liikkuu, mutta pitää silti olla tarpeeksi päällä. Villakerrasto, untuvatakki, kunnon kengät jne ja varmasti ei palele jälkikäteen.
Voi olla viima, tuuli, joskus kosteus. Lisäksi ulkoilu saattoi kestää liian kauan. Oliko kaula suojattu ja pää, karvahuppu. Auttaako lämmin suihku tai sauna. Tänään tuuli 8m sekunnissa. Onko vaate tuulenkestävä ja alla villaa.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän vaatteita ulkona. Keho pysyy lämpimän tuntuisena niin kauan kuin lihakset liikkuu, mutta pitää silti olla tarpeeksi päällä. Villakerrasto, untuvatakki, kunnon kengät jne ja varmasti ei palele jälkikäteen.
On olemassa ohuita villasukkia talvikenkiin nykyään. Tumppujen /hanskojen pitää olla paksut, sormirukkaset eivät riitä.
Sama. Ja reidet mulla palelee kun on selluliittiä reisissä. Kestää koko illan että pylly lämpiää :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa ohuita villasukkia talvikenkiin nykyään. Tumppujen /hanskojen pitää olla paksut, sormirukkaset eivät riitä.
Joo joo äiti! On kyllä tarpeeksi päällä. Olen osannut pukeutua lämpimästi jo parikymmentä vuotta ilman neuvoja ;) tämä palelu-ongelma on tosin alkanut vasta tämän ja viime talven aikana. Sitä tässä vain ihmettelen.
Energiavaje. Mulla sama juttu kun juoksen 16 kilometrin aamulenkkini heti herättyäni vesilasillisen turvin.
Minulla on niin, että jos käyn päivän mittaan useita kertoja ulkona kylmässä (ollen aina välillä sisällä lämpimässä), seurauksena saattaa olla koko illan kestävä viluinen olo. Vasta kuumassa suihkussa käyminen auttaa. Ihan kuin kehon lämmönsäätely menisi tilapäisesti sekaisin jatkuvasta lämpötilan vaihtelusta.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Hikoilun onkin tarkoitus viilentää. Mulle tulee tuo "jälkikylmyys" vain, jos mulla oli liikaa päällä ja tuli hiki toppavaatteiden alla. Kun kotona pysähtyy ja ottaa nuo ulkokamppeet pois, niin tulee kylmä pitkäksi aikaa.
Elimistö varmaan ei ole jotenkin tasapainossa. Liekö kylmän hengittäminen osin syy? Hengitätkö suun vai nenän kautta? Nenähengitys esilämmittää hieman ilmaa. Syötkö riittävästi (kaloreita?) (ravinteita?), tärkeää saada kaikkea riittävästi, että elimistö pystyy ylläpitämään lämpöä ilman paksuja vaatteita.
Näin käy kun kylmyys menee ns. luihin ja ytimiin. Ehkä se vaatetus on sitten kuitenkin vähän vajavaista siellä ulkona. Varsinkin kaula, pää ja kädet kannattaa suojata hyvin kylmältä vedolta. Villavaatetta ihoa vasten joka siirtää kosteuden pois mutta silti lämmittää.
TÄSTÄ SYYSTÄ:
Kehon pintaosat jäähtyvät ja niissä oleva veri jäähtyvät parin kolmen sentin syvyydeltä.
Pinnan verenkierto heikkenee, ja veri jää ihon pintaosiin.
Mulla ollut aina sama, lapsesta lähtien. Ärsyttävää kun kylmässä ulkoilun jälkeen menee koko loppupäivä kylmähorkassa tutistessa.
Toki ulkoilen silti.
Jos on puita, pensaita ja rakennuksia, se voi suojata viimalta, jos ei ole kova tuuli. Mutta avoimet paikat ja tuuliset sivustat - voi tulla kylmä. Onko nykyään myynnissä riittävän lämmittäviä takkeja ja paitoja.
Olen miettinyt ihan samaa! Viimeisen vuoden ajan olen kiinnittänyt huomiota, että ihan kevyen kaupassakäynti- kävelynkin jälkeen pakko mennä lämpimään suihkuun, muuten iskee kylmähorkka. En muista, että olisi ollut tällaista aiempina talvina. Voisikohan tosiaan johtua k- rokotuksesta? Tai sitten raudanpuute...
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut aina sama, lapsesta lähtien. Ärsyttävää kun kylmässä ulkoilun jälkeen menee koko loppupäivä kylmähorkassa tutistessa.
Toki ulkoilen silti.
Joo, ja mulla myös liikunta muutenkin tekee jälkihorkan. Nytkin melkein hampaat kalisee ja kädet siniset. Teen keittoon->
Kuulostaa siltä, että sie tarttisit oikeen miehen lämmittämään sinne, soita?
T maailmanmies
Samanlanen palelu oli minulla kunnes keksin lenkin jälkeen suihkussa käytyäni pukea ylleni merinovillakerraston ja sen päälle collegepuvun ja jalkaan paksut villasukat joiden alle vielä ohuet pehmeät sukat. Kyllä on taivaallinen olo eikä palele, nukuttaa kylläkin.
Sama. Olisko joku kilpirauhasjuttu? Tai koronarokotteiden jälkivaikutuksia?