Suosittele jotain kivaa pikkupaikkakuntaa minne muuttaa.
Olemme asuneet Turussa ja menee aivan hermot kun yhtään mikään ei enää toimi. Meno on muuttunut todella paljon siitä kun 7 vuotta sitten tänne muutimme. Koulu on levoton, terveydenhuolto kusee, keskustassa maleksii ties mitä porukkaa, joten sielläkään ei ole enää viihtyisää käydä. Kaikki kivat alueet kaavoitetaan aivan umpitäyteen toinen toistaan tylsempiä taloja. Ahdasta, ahdasta, tylsää, kiirettä...
Lapsia on 4 (11, 8, 4, 1). Etätyöt mahdollisia. Harrastukset ei erityisemmin määritä, ei ole mitään kilpaurheilua tms. Isoon kaupunkiin (Helsinki, Turku, Tampere tms.) saisi olla alle 1h matka, mieluiten n. 30min. Budjetti max 500 000.
Toiveena olisi jotain muuta kuin pelkkä nukkumalähiö, missä ei ole mitään yhteisöllisyyttä, mutta toisaalta ei sitten taas mitään tekemistäkään. Paikkakunta saa siis olla pienikin jos se on itsessään viihtyisä ja siellä olisi mukava tunnelma. Kiva koulu olisi plussaa tietysti. Onko jossain vielä sellaisia lämminhenkisiä ja idyllisiä vanhan ajan kyliä tai pikkupaikkakuntia, mitkä olisivat jotain muuta kuin täysin kuolleita muuttotappiokuntia?
Kommentit (99)
Meitäkin kiinnostaa tämä, haaveissa muutto Espoosta. Koulu on tärkein kriteeri. Ehdottomasti ei näitä uusia tuhannen oppilaan jättilaitoksia. Muuten avoimin mielin, joskin työn puolesta ison kaupungin kehyskunta olisi ihanteellisin.
Espoo, Kirkkonummi, Sipoo, Porvoo tai Sastamala.
Olla kirjoitti:
Mynämäen Karjala ja Laajoki
Mulla on mökki Karjalassa. Siellä on mm eläinten hautausmaa ja hieno kirkko, Mynämäen palvelut ihan jees.
Vierailija kirjoitti:
Luitteko aloituksen? Ap toivoo, että Tampereelle, Turkuun tai Helsinkiin on alle tunnin ajomatka. 😄
Ehkä osa vastailee tarkoituksella kaukaisempia kohteita, koska ap:n toive on epärealistinen. Jos vaadittu idyllinen pikkupaikka olisi olemassa, se olisi jo ap:n tiedossa, eikä sen perään tarvitsisi kysellä.
Muurame (Jyväskylästä 15-30min riippuen mihin sijoittuu)
Juupajoki. Pirkanmaalla pikkuinen aktiivinen kunta, jossa pari ala-astetta ja yläaste. Jatkokoulutukseen teinille mahdollisuudet lähellä Orivedellä, joskin siitä paikkakunnasta monilla ristiriitaisia mielipiteitä. Juupajoelta Tampereelle alle tunti.
Vierailija kirjoitti:
En kylläkään asu siellä itse, mutta Taalintehdas vaikuttaa todella kivalta. Kaunista ja viihtyisää, tuskin kauheasti häirikköporukkaa, eikä varmaan ole kuolemassa koska on aika suosittu kotimaanmatkailukohde. Sinne taitaa kyllä mennä Turusta vähän kauemmin kuin tunti, tosin olen itse mennyt sinne bussilla, omalla autolla varmaan nopeampaa.
Taalintehdas on ihana, samoin Parainen ja Kemiönsaari.
Vierailija kirjoitti:
Haaveilen vähän samasta! Omassa mielessä ollut isovanhempieni eläkekaupunki Heinola, mutta sinne ei kulje järkevästi juna, mikä olisi itselle iso plussa ja asutus aika eläkevoittoista. Miettinyt myös Tammisaarta, mutta ruotsinkielisyys mietityttää, kun en itse ole sujuva. Ehkä se siellä sitten karttuisi...
tammisaari on aika sisäänpäinlämpeävä paikkakunta, "turisteja" kohtaan ollaan mukavia mutta muutto voi paljastaa paikan ankean ilmapiirin. Kaunista seutua se toki on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kylläkään asu siellä itse, mutta Taalintehdas vaikuttaa todella kivalta. Kaunista ja viihtyisää, tuskin kauheasti häirikköporukkaa, eikä varmaan ole kuolemassa koska on aika suosittu kotimaanmatkailukohde. Sinne taitaa kyllä mennä Turusta vähän kauemmin kuin tunti, tosin olen itse mennyt sinne bussilla, omalla autolla varmaan nopeampaa.
Taalintehdashan on Kemiönsaaressa. Siellä on tosiaan todella idyllistä, olen itse tutustunut vain Taalintehtaaseen, mutta Kemiönsaari ylipäänsä on todella kivalta vaikuttava paikka.
Uusikaupunki. Kaunis paikkakunta meren rannalla. Ei ole kuoleva, mutta ei liian ruuhkainen. Vähän kauempaa jos kelpaa, niin Kriatiinankaupunki. Sekin idyllinen paikka ja meri läsnä.
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti tätä tapahtuu vauhdilla ympäri Suomea: "kaikki kivat alueet kaavoitetaan aivan umpitäyteen toinen toistaan tylsempiä taloja". Erityisesti kasvukeskuksissa, tunnin ajomatkan säteellä Turusta, Tampereelta ja Helsingistä.
jep, Espoon tuhoaminen metron hurmoksessa täydessä vauhdissa ja uusiin taloihin tulijat eivät ole pääosin veronmaksajat vain tulosiirtoja nauttivat( tämä vaikuttaa valitettavasti väistämättä alueen siisteyteen tms). Nettomaksajat pyrkivät sitten väljemmille vesille kehä 3 ulkopuolelle.
Itse tykkään asua täällä Veikkolassa. Tuolla rahalla vois saada järvinäkymän.
Matilda Salossa, ihana <3 Kaunista, nimenomaan idyllistä, luontoa, meri, kyläravintola, kahviloita, puoteja, Teijon kansallispuisto ja jopa laskettelukeskuskin kivenheiton päässä.
Naantali, Raisio, Turussa Hirvensalo, Lieto. Nuo ainakin kivoja.
Kääntäisin katseet pois ruuhka Suomesta. Pohjoisemmasta saisitte jo hulppean talon tuolla budjetilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taalintehdashan on Kemiönsaaressa. Siellä on tosiaan todella idyllistä, olen itse tutustunut vain Taalintehtaaseen, mutta Kemiönsaari ylipäänsä on todella kivalta vaikuttava paikka.
En kyllä itse suosittele. Olen asunut Paraisilla lapsena ja kyseessä on aika ahdasmielinen ja sisäänpäinlämpivä paikkakunta. Mitään erilaisuutta ei katsota hyvällä ja jos vähänkin eroaa massasta niin joutuu herkästi kiusaamisen kohteeksi. Kemiö ja Parainen ovat paratiiseja kesäisin ja siks niini moni saa näistä paikoista positiivisen mielikuvan kun sinne mennään nauttimaan kesästä ja nähdään vain sitä kaikkea kivaa, mutta sielä asuminen vuoden ympäri onkin sitten ihan eri asia. MItään vastakkainasettelua ei ole suomen- ja ruotsinkielisten välillä joten sitä ei tarvitse pelätä, mutta mieleen on jäänyt tuo ahdasmielinen pikkupaikkakuntailmapiiri jossa mitään erilaisuutta ei hyväksytä. Tyyliin jos pojalla oli punainen paita päällä niin hän joutui kiusaamisen kohteeksi. Paraisilla ja Kemiöllä on kuulema huono maine ihan ruotsinkielistenkin keskuudessa. Noita paikkauntia voisi luonehtia ankkalammikon Trump-landiaksi.
Mielummin sitä muuttaisi jonnekin Raaseporiin, Haminaan tai jopa Ahvenanmaalle jos haluaisi asua tuontapaisella paikkakunnalla. Ne ovat kuin Parainen mutta ilman sitä ahdasmielistä kyttäysilmapiiriä.
Soini?
Pieni paikkakunta etelä-pohjanmaalla.
Tunnin matka Seinäjoelle.