Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ehdotin syöpäsairaalle mummille, että vien hänet kasvohoitoon, ostoksille, lempiravintolaansa ja minne haluaakin, vastaus oli "mitä hel vetin väliä semmoisilla enää olisi, älä tule jos ei ole oikeaa asiaa"

Vierailija
13.10.2022 |

Elinaikaa max. puoli vuotta lääkärin mukaan, mutta kukaanhan nyt ei ole ennustaja.

Mummi suuttui tästä niin, että ei vastaa enää puhelimeen. Kun yritin mennä käymään, sanottiin että hän ei ota vieraita vastaan. Äitini kyllä pääsi häntä katsomaan. Tuntuu kamalalta.

Kommentit (304)

Vierailija
101/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap varmasti tuntee hyvin mummonsa ja siksi ehdotti hänelle juuri noita asioita. Eivät tietenkään kaikki pidä esim.kasvohoidoista, mutta jos mummo on aikaisemmin nauttinut yhteisistä ostosreissuista ja ulkonäön kohentamisesta, voi ajatella että hän ilahtuisi niistä sairaanakin. Kun ne nimenomaan ovat niitä normaaleja asioita, joiden tarkoitus olisi viedä ajatuksia pois ikävästä sairaudesta. Huonovointisena ei kuitenkaan välttämättä jaksa lähteä ihmisten ilmoille, jolloin mukavampaa voisi olla vaikka koti-illan viettäminen syömisen merkeissä tai rauhallinen ulkoilu jos voimat sallivat.

Vierailija
102/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummi pitää opettaa sanoittamaan tunteensa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin itsekin suuttunut, jos elämäni kalkkiviivoilla joku olisi tullut jotain noin turhamaista esittämään. Todella tökeröä.

No, hei, se nyt riippuu missä vaiheessa se sairaus on ja tietysti sen ihmisen suhtautumisesta. 

Jos nyt on vaikka juuri saanut tietää, että on syöpä, niin saattaa ollakin halua vielä nauttia elämästä. Tavallaan sillä karkottaa sen pelon tunteen taustalle...

Mutta jos on hoidot pitkällä ja niin edes päin, niin ei varmaan edes jaksaisi lähteä minnekään. On ne hoidot kuitenkin niin rankkoja.

Ihmisestä kiinni ja siitä missä vaiheessa sairaus hoitoineen on.

Etkö osaa lukea? Elinaikaa annettu enintään 6kk. Muiden syöpäennusteista on tässä turha puhua kun eivät auta ap'n mummin tilannetta.

Vierailija
104/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mummosi väsynyt, onko hänellä paljon kipuja ja pahoinvointia?

Sisarellani oli eikä halunnut senkään takia enää lähteä juuri minnekkään kotoaan.

Vierailija
105/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä kunnossa mummisi on, mutta ehdottaisin mummille että voisi se kuoleman odottelu sujua rattoisamminkin kuin murjottaa kotona. Kyse on kriisistä, hirveästä tilanteesta, mutta ei se kotona ahdistumalla ainakaan  helpota . Mummisi tarvitsee välillä muitakin, joten teet oikein yrittäessäsi. Voit selittää mummille, miten et osaa keksiä muutakaan osoittaaksesi rakkauttasi häntä kohtaan. Se on sinun tapasi välittää hänestä ja mielelläsi kuulisit, mitä hän toivoisi vai riittääkö kun vain olette hänen kotonaan yhdessä.

Vai, että "kuoleman odottelu sujuu rattoisammin, jos ei murjota kotona". Just. Sinun ei ole ilmeisesti kovin läheltä tarvinnut seurata kenenkään parantumattomasti syöpäsairaan viimeisiä kuukausia?

Mummi on luultavasti kauhuissaan, masentunut ja todella väsynyt.

No tuskinpa on kun porttikiellon jaksoi antaa. Että vielä on jonkunlaisessa kuosissa vaikka varmasti pelottaa.

Ymmärrän apn surun. Hän yritti omalla tavallaan kertoa mummille kuinka hän on rakas ja kiitollinen elämästä jonka on saanut mummin kanssa jakaa ja halusi tuottaa hyvän olon vielä hetkeä ennen kuin olot kääntyy huonoon. Mut se ei käynyt mummille joka mieluummin valitsi bunkkeroitumisen omaan kotiin.

Ja se on hänen valintansa ja olkoon niin.

Täällä on paljon ihmisiä jotka ajattelee asioista negatiivisesti eikä mummisi ole poikkeus.

Olen pahoillani ap puolestasi. Yritit hyvää ja se sai karun lopun. Voimia teille kaikille.

Minkälainen idioootti tuputtaa kuolemansairaalle ihmiselle kasvohoitoa ja shoppailua? Empatia puuttuu tästä aivan kokonaan. Minä, minä, minä ja mitä minä haluan.

empatiakyky 0

Ehkä haän haluaa mommolta ennakkoperintöä.

Vierailija
106/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen suhtautuu lähestyvään kuolemaan eri tavalla. Mummosi on kuolemalle vihainen. Mitä sitä muuttamaan.

Vierailija
107/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oikeassahan tuo on. Mitä sen kannattaa enää ostaa tai kasvohoidossakaan käydä? Että on sitten kuulas iho kun tekee kuolemaa saattohoidossa?

Kyllä nyt oli oikein "suomalainen" kommentti. Miksi miksi miksi... Miksi tehdä yhtään mitään kun voi olla tekemättä? Ainoastaan kärsimistä ei tarvitse erikseen perustella.

Vierailija
108/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluat siis että mummi järjestämälläsi reissulla saakin koronan ja kuolee siihen jo aiemmin kuin syöpä veisi?

Ai sä leikit vielä tuota pandemialeikkiä? :D

Oma läheiseni on syöpäpotilas, jonka luuytimessä olevaa syöpää ei valitettavasti voida parantaa ja jonka immuniteetti ja vastustuskyky ovat sairauden vuoksi huomattavasti heikommissa kantimissa kuin keskivertokansalaisella. En halua edes kuvitella kuinka hänen saattaisi käydä jos hän jostain saisi koronan, jota minä parhaillaan sairastan. Leiki sinä siis yksin siellä hiekkalaatikollasi vaan kun et aikuisten elämästä vaikuta mitään ymmärtävän.

Vierailija
109/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuollaista edes ehdottaa? Miksi et kysynyt mummolta mitä hän haluaisi tehdä?

No mietippäs hetki ihan omilla aivoilla. Kyl sä sen vielä keksit kun oikein pinnistelet.

Vierailija
110/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No oikeassahan tuo on. Mitä sen kannattaa enää ostaa tai kasvohoidossakaan käydä? Että on sitten kuulas iho kun tekee kuolemaa saattohoidossa?

Kyllä nyt oli oikein "suomalainen" kommentti. Miksi miksi miksi... Miksi tehdä yhtään mitään kun voi olla tekemättä? Ainoastaan kärsimistä ei tarvitse erikseen perustella.

No järkevintä on kysyä siltä mummemilta mitä haluaa tehdä. 

Vierailija
111/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuollaista edes ehdottaa? Miksi et kysynyt mummolta mitä hän haluaisi tehdä?

No mietippäs hetki ihan omilla aivoilla. Kyl sä sen vielä keksit kun oikein pinnistelet.

No en kyllä keksi mitään syytä. Kyllä näissä asioissa pitää mennä sen toisen mielipiteen mukaan eikä omien. 

Vierailija
112/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nypin äidin kulmakarvat säännöllisesti saattohoitoaikaan, hoidin käsiä ja jalkoja ja vein kasvonaamioita, ja hän oli aina niistä iloinen, vaikka tiesi kuoleman tulevan viikkojen sisällä. Ei ollut koskaan turhamainen ihminen, mutta ilahtui henmotteluista, eikä todellakaan valittanut, että mitä ulkonäöllä on väliä, kun kuolee kohta kuitenkin. Eli minusta ap:n ajatus oli oikein ystävällinen ja kaunis. Toivottavasti mummo älyää pyytää anteeksi.

Vierailija
113/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kuvittelisin, että ihmisellä, joka tietää varmasti kuolevansa pian, on muitakin murheita kuin ulkonäkö ja shoppailu. Miten typerä pitää olla, että menee tuollaista edes ehdottamaan.

Hetken irtiotto kuoleman miettimisestä ja odottelusta?

Niinpä niin, typeräähän se (sarkasmia).

Tässä ketjussa huomaa taas kuinka sairasta väkeä tänne kirjoittaa. Ap halusi vilpittömästi ilahduttaa mummoa onnettomuuden keskellä, niin kannustamisen sijaan saa sivutolkulla haukkumista ja trollaamista. Millainen ihminen edes viitsii alkaa pilailemaan tällaisilla asioilla? Silloin ei voi olla kaikki kunnossa pään sisällä.

Tsemppiä AP:lle, älä välitä trollien ja mielisairaiden ihmisten kiusanteosta. Mummokin varmasti arvostaa tekoasi, kunhan vain ensijärkytyksestä toipuu.

Vierailija
114/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisiko ap itseäsi tosiaan tuossa tilanteessa mennä johonkin ostoshelvettiin shoppailemaan, kasvohoitoon tms. pinnallista?

Mua ainakin kiinnostaisi tehdä melkein mitä vaan mieluummin kuin märehtiä kotona. Mitä helvet in syvällistä tuossa vaiheessa kannattaisi muka tehdä. t.eri

Olemme erilaisia. Toiset haluavat keskittyä viimeisinä aikoinaan vaikkapa ihan itseensä, kelata elettyä elämää, katsella valokuvia, järjestellä asioitaan ja tavaroitaan. Toiset haluavat tehdä sen läheistensä kanssa yhdessä, toiset yksin. 

Toiset sitten haluavat liihottaa kaupoissa ja kasvohoidoissa, toiset eivät näe siinä mitään mieltä, eikä välttämättä enää oikein jaksaisikaan, voi olla jo heikko tai huonovointinen. Eikä kaikki niistä ole välittäneet aiemminkaan. En minäkään, muuten. 

Jospahan se mummi saisi nyt ihan itse päättää, mitä haluaa tehdä tai olla tekemättä. 

Vierailija
115/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ymmärtävät kuolemisesta ja kuolemasta vasta sitten, kun ne ovat todella lähellä. Minsuta Ap teki kauniisti, vaikkakin ymmärtämättömyyttään.

Vierailija
116/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä kunnossa mummisi on, mutta ehdottaisin mummille että voisi se kuoleman odottelu sujua rattoisamminkin kuin murjottaa kotona. Kyse on kriisistä, hirveästä tilanteesta, mutta ei se kotona ahdistumalla ainakaan  helpota . Mummisi tarvitsee välillä muitakin, joten teet oikein yrittäessäsi. Voit selittää mummille, miten et osaa keksiä muutakaan osoittaaksesi rakkauttasi häntä kohtaan. Se on sinun tapasi välittää hänestä ja mielelläsi kuulisit, mitä hän toivoisi vai riittääkö kun vain olette hänen kotonaan yhdessä.

Vai, että "kuoleman odottelu sujuu rattoisammin, jos ei murjota kotona". Just. Sinun ei ole ilmeisesti kovin läheltä tarvinnut seurata kenenkään parantumattomasti syöpäsairaan viimeisiä kuukausia?

Mummi on luultavasti kauhuissaan, masentunut ja todella väsynyt.

No tuskinpa on kun porttikiellon jaksoi antaa. Että vielä on jonkunlaisessa kuosissa vaikka varmasti pelottaa.

Ymmärrän apn surun. Hän yritti omalla tavallaan kertoa mummille kuinka hän on rakas ja kiitollinen elämästä jonka on saanut mummin kanssa jakaa ja halusi tuottaa hyvän olon vielä hetkeä ennen kuin olot kääntyy huonoon. Mut se ei käynyt mummille joka mieluummin valitsi bunkkeroitumisen omaan kotiin.

Ja se on hänen valintansa ja olkoon niin.

Täällä on paljon ihmisiä jotka ajattelee asioista negatiivisesti eikä mummisi ole poikkeus.

Olen pahoillani ap puolestasi. Yritit hyvää ja se sai karun lopun. Voimia teille kaikille.

Minkälainen idioootti tuputtaa kuolemansairaalle ihmiselle kasvohoitoa ja shoppailua? Empatia puuttuu tästä aivan kokonaan. Minä, minä, minä ja mitä minä haluan.

En tiedä Ap:n ikää, mutta hän halusi tuottaa iloa tavalla, jonka tunsi omakseen. Sellaisia ihmiset ovat, erehtyväisiä.

Vierailija
117/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä nypin äidin kulmakarvat säännöllisesti saattohoitoaikaan, hoidin käsiä ja jalkoja ja vein kasvonaamioita, ja hän oli aina niistä iloinen, vaikka tiesi kuoleman tulevan viikkojen sisällä. Ei ollut koskaan turhamainen ihminen, mutta ilahtui henmotteluista, eikä todellakaan valittanut, että mitä ulkonäöllä on väliä, kun kuolee kohta kuitenkin. Eli minusta ap:n ajatus oli oikein ystävällinen ja kaunis. Toivottavasti mummo älyää pyytää anteeksi.

Jo mummohan tässä on anteeksipyyntövelvollinen. 

Stna, antakaa nyt jumankekka vanhuksen edes kuolla niinkuin tahtoo.

Vanhus kuolee niin kuin kuolee. Nuori ei välttämättä ymmärrä asiasta yhtään mitään, mutta ei se ole syy loukata.

Vierailija
118/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän mummolla ole itsemääräämisoikeus vielä tallella, hänen ei ole pakko ottaa kasvohoitoa lapsenlapsen mieliksi, tehdäkseen tälle mieliksi. Kai mummo jo kuolinvuoteellaan saa olla itsekäs, jos onkin ikänsä miellyttänyt muita. Vaikka

kiroilla. Sairasta ei mennä katsomaan saadakseen itselleen mielihyvää, omien "minusta kivaa" tarpeiden mukaan.

Sairas pyytelemään anteeksi kun ei halua/ jaksa mennä viilettää nuoren ja terveen lailla?

Tuliko hyvä mieli kun pääsit sanomaan?

Vierailija
119/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä kuvittelisin, että ihmisellä, joka tietää varmasti kuolevansa pian, on muitakin murheita kuin ulkonäkö ja shoppailu. Miten typerä pitää olla, että menee tuollaista edes ehdottamaan.

Hetken irtiotto kuoleman miettimisestä ja odottelusta?

Niinpä niin, typeräähän se (sarkasmia).

Joo, mukavaahan se pieni irtiotto on kivuissa ja pahoinvoivana. Oikein kiva shoppailla ja istua ravintolassa oksennellen välillä. 

Ei sinua mikään mummon hyvinvointi kiinnosta, vaan tärkeintä on että pääsee haukkumaan muita.

Vierailija
120/304 |
14.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän mummolla ole itsemääräämisoikeus vielä tallella, hänen ei ole pakko ottaa kasvohoitoa lapsenlapsen mieliksi, tehdäkseen tälle mieliksi. Kai mummo jo kuolinvuoteellaan saa olla itsekäs, jos onkin ikänsä miellyttänyt muita. Vaikka

kiroilla. Sairasta ei mennä katsomaan saadakseen itselleen mielihyvää, omien "minusta kivaa" tarpeiden mukaan.

Sairas pyytelemään anteeksi kun ei halua/ jaksa mennä viilettää nuoren ja terveen lailla?

Tuliko hyvä mieli kun pääsit sanomaan?

Tuli. Oikeen hyvä. Niin outoja " kuolevan pitää miellyttää meitä eloon jääviä" - juttuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi