Sain esimieheltä palautetta "käytöksestäni"
Lähiesimiehen mukaan HR-päällikkö ja ylin esimies ovat antaneet palautetta käytöksestäni. Olen käyttäytynyt huonosti seuraavilla tavoilla:
1) tervehtinyt aamulla väärällä tavalla
2) katsonut HR-päällikköä silmiin liian vähän aikaa ja tervehtinyt liian lyhyesti ohittaessani hänet toimistolla
3) jonain aamuna ohittaessani ylimmän esimiehen huoneen, en ole tervehtinyt häntä ohimennessäni
Tämä tuli esille kehityskeskustelussa siellä negatiivisten asioiden puolella. Työsuorituksesta ei ollut mitään negatiivista kommentoitavaan, kollegoilta tai tältä lähiesimieheltä ei ole myöskään tullut negatiivista tai edes neutraalia palautetta.
Mitähän tähän nyt pitäisi sitten sanoa..? Täytynee alkaa katsella uutta duunia.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Näissä voi hyvin antaa palautetta takaisin, että HR-päällikö ja ylin esimies itse tervehtivät väärällä tavalla. Eivät hymyile tarpeeksi ja katso silmiin tarpeeksi pitkään.
Ei muuta kuin näyttämään esimerkkiä tervehtimällä hymyilemällä aurinkoista hymyä jokakerta ja kunnon katsekontaktin kanssa. Turha odottaa muutosta tervehtimiseen jos itse ei noudata haluamaansa linjaa.
ihan tällaisesta tervehdys-asiasta ei meillä pomoille ole annettu palautetta vaan muista asioista, joita tekevät toisin kuin mitä muilta pyytävät. Silloin heidän vastauksensa on että "se muutos lähtee teistä jokaisesta, keskittykää omaan toimintaanne ja tehkää siinä tarvittavat muutokset älkääkä syytelkö muita". Eli kaikki heitetään takaisin työntekijälle saatteella "tee itte paremmin". Ja kun ottaa puheeksi että esimiesten pitäisi näyttää käytöksellään esimerkkiä niin sitä ei ymmärretä tai oteta kuuleviin korviin. Eli yhdet säännöt yksillä, toiset toisilla.
Kuinka nuo esimiehesi mahtaisivatkaan kertoa käytöksestäsi omin sanoin. Nyt saimme kuulla vain sinun versiosi omasta asiastasi.
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen ihminen lienet. Opettele katsomaan silmiin ja tervehtimään kuin aikuiset. Sinun "olemuksesi" ja "käytöksesi" ärsyttävät jo kirjallisena.
Niin sinunkin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä täällä trollia huudellaan? Minulle on käynyt lähes täysin samalla tavalla. Kehityskeskustelussa lähiesimies kertoi saaneensa palautetta siitä, että minä en tervehdi kollegoita riittävän aurinkoisesti enkä kysy joka kerta muilta, että miten voin auttaa? Olin siis firman vastaanotossa töissä ja asiakaspalvelun ohessa hoidin toimiston juoksevia asioita silloin kuin ehdin (jos paljon kokouksia ja puheluita, niin muut hommat saivat odottaa). Asiakkailta sain jopa hyvää palautetta, vaikka harvoin tuon tyyppisessä työssä asiakkaita edes mikään vastaanoton "tyttö" kiinnostaa. Mutta ei, kun en nuollut kollegojen ja pomojen persettä, niin silmätikuksi jouduin.
Taitaa olla valitettavan yleistä :( Mutta ehkä nämä trollihuutelijat ovatkin just noita, joiden mielestä VOI tervehtiä väärin ja katsoa väärin muita ihmisiä? He kun tekevät kaiken täydellisesti, ja kun muut eivät tee tai ajattele just kun he, niin he ovat valehtelijoita? AP
Saahan sitä ajatella ja kiinnittää huomiota jonkun tervehtimiseen, jos haluaa. Itse en vaan osaa kuvitella että kiinnittäisin sellaiseen huomiota ainakaan niin, että vatvoisin sitä, tai ärsyyntyisin, jopa vihastuisin siitä. Tai en ainakaan jos on joku random tyyppi, jota en tapaa usein, tai edes tunne.
Jos on henkilö jonka kanssa tapaan usein, tai puheväleissä, ottaisin varmaan puheeksi tuon silmiin katsomattomuuden ja tervehtimättömyyden.
Olen kyllä kuullut sellaistakin, että jotkut ovat ihmetelleet sellaisen ihmisen silmiin katsomattomuutta, jonka ovat tavanneet vain kerran parin sekunnin ajan eikä puhekontaktia, ei tervehtimisiä. Tuo on hilpeää.
Mutta tuossa olikin kyseessä projekti, jossa haluttiin nimittäin maalittamalla testata katsekontaktia. Joku "ystävällisesti" järjesti tuollaisen. Ei pysynyt salassa tuo projekti ja läpällä muistaakseni kohde päätti esittää kun muut olisi ilmaa. En oikein muista mikä oli vastareaktio tuohon.
Äkkiseltään voisi luulla että tekee vain hallaa itselleen tuosta varsinkin jos on outoja ja vääriä huhuja liikkeellä. Olen eri mieltä. Jos joku tuollaisesta haluaa kritisoida jotain oudoksi tai ikäväksi kysyisin ensin tuolta "maalittaja" tarkkailijalta, onko toimintasi normaalia? Oletko siis sattunut useastikin tuon henkilön kanssa samoihin paikkoihin, oletko keskustellut hänen kanssaan.
Ap on joku lysyssä laahustava mumiseva puhelinmyyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä voi hyvin antaa palautetta takaisin, että HR-päällikö ja ylin esimies itse tervehtivät väärällä tavalla. Eivät hymyile tarpeeksi ja katso silmiin tarpeeksi pitkään.
Ei muuta kuin näyttämään esimerkkiä tervehtimällä hymyilemällä aurinkoista hymyä jokakerta ja kunnon katsekontaktin kanssa. Turha odottaa muutosta tervehtimiseen jos itse ei noudata haluamaansa linjaa.
ihan tällaisesta tervehdys-asiasta ei meillä pomoille ole annettu palautetta vaan muista asioista, joita tekevät toisin kuin mitä muilta pyytävät. Silloin heidän vastauksensa on että "se muutos lähtee teistä jokaisesta, keskittykää omaan toimintaanne ja tehkää siinä tarvittavat muutokset älkääkä syytelkö muita". Eli kaikki heitetään takaisin työntekijälle saatteella "tee itte paremmin". Ja kun ottaa puheeksi että esimiesten pitäisi näyttää käytöksellään esimerkkiä niin sitä ei ymmärretä tai oteta kuuleviin korviin. Eli yhdet säännöt yksillä, toiset toisilla.
No samat sanat takaisin joka kerta kun tuollaista mussutusta tulee: "se muutos lähtee teistä jokaisesta, keskittykää omaan toimintaanne ja tehkää siinä tarvittavat muutokset älkääkä syytelkö muita"
Mikäli pomon oma tervehdys ei ole tarpeeksi aurinkoinen, on turha odottaa samaa muilta
Mulle tultiin kerran sanomaan koska luin lehteä työaikana. Muuta palautetta ei ole annettu.
Sun pitäisi niiata niksauttaa ja pyörähtää ympäri kellohameessa noiden herra suurherrojen edessä.
Muistathan hymyillä koko hela päivän heille, joille olet alamainen?
Hyvää huomenta, kuinka voitte? Toisinko Teille kahvia? Tai jotain tuohon suuntaan sopii tervehtiä isoja kihoja.
Saattaa olla että ap on vaisu, outo, ei aina tapita silmiin, eikä aurinkoinen mutta tuollainenkin olemus kuuluu perusoikeuksiin. Enpä tiedä koska ihmisen olemuksesta voi pistää pään pölkylle vaikka ärsyttäisikin. No ehkä aggressiivinen räyhääminen on poikkeus.
Vaihda työpaikaa. Narskuesimiehet ei siellä keksi muuta tekemistä työaikana kun ottaa jonkun silmätikukseen asioista jotka ei ole edes todellisia. Semmosta kiusaajaporukkaa siellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä täällä trollia huudellaan? Minulle on käynyt lähes täysin samalla tavalla. Kehityskeskustelussa lähiesimies kertoi saaneensa palautetta siitä, että minä en tervehdi kollegoita riittävän aurinkoisesti enkä kysy joka kerta muilta, että miten voin auttaa? Olin siis firman vastaanotossa töissä ja asiakaspalvelun ohessa hoidin toimiston juoksevia asioita silloin kuin ehdin (jos paljon kokouksia ja puheluita, niin muut hommat saivat odottaa). Asiakkailta sain jopa hyvää palautetta, vaikka harvoin tuon tyyppisessä työssä asiakkaita edes mikään vastaanoton "tyttö" kiinnostaa. Mutta ei, kun en nuollut kollegojen ja pomojen persettä, niin silmätikuksi jouduin.
Taitaa olla valitettavan yleistä :( Mutta ehkä nämä trollihuutelijat ovatkin just noita, joiden mielestä VOI tervehtiä väärin ja katsoa väärin muita ihmisiä? He kun tekevät kaiken täydellisesti, ja kun muut eivät tee tai ajattele just kun he, niin he ovat valehtelijoita? AP
Saahan sitä ajatella ja kiinnittää huomiota jonkun tervehtimiseen, jos haluaa. Itse en vaan osaa kuvitella että kiinnittäisin sellaiseen huomiota ainakaan niin, että vatvoisin sitä, tai ärsyyntyisin, jopa vihastuisin siitä. Tai en ainakaan jos on joku random tyyppi, jota en tapaa usein, tai edes tunne.
Jos on henkilö jonka kanssa tapaan usein, tai puheväleissä, ottaisin varmaan puheeksi tuon silmiin katsomattomuuden ja tervehtimättömyyden.
Olen kyllä kuullut sellaistakin, että jotkut ovat ihmetelleet sellaisen ihmisen silmiin katsomattomuutta, jonka ovat tavanneet vain kerran parin sekunnin ajan eikä puhekontaktia, ei tervehtimisiä. Tuo on hilpeää.
Mutta tuossa olikin kyseessä projekti, jossa haluttiin nimittäin maalittamalla testata katsekontaktia. Joku "ystävällisesti" järjesti tuollaisen. Ei pysynyt salassa tuo projekti ja läpällä muistaakseni kohde päätti esittää kun muut olisi ilmaa. En oikein muista mikä oli vastareaktio tuohon.
Äkkiseltään voisi luulla että tekee vain hallaa itselleen tuosta varsinkin jos on outoja ja vääriä huhuja liikkeellä. Olen eri mieltä. Jos joku tuollaisesta haluaa kritisoida jotain oudoksi tai ikäväksi kysyisin ensin tuolta "maalittaja" tarkkailijalta, onko toimintasi normaalia? Oletko siis sattunut useastikin tuon henkilön kanssa samoihin paikkoihin, oletko keskustellut hänen kanssaan.
Kyllä mä katson ihmisiä silmiin kun tervehdin tai he tulevat käytävällä vastaan. Tämän henkilön mielestä "katsoin liian vähän aikaa". Mikä sitten on oikea aika ja tapa, jaa-a, en tiedä. Kysyin myös lähiesimieheltä, että onko tätä sattunut useasti, onko tämä joku minun tapani etten katso silmiin tai katson "oudosti" tms. Niin ei, yksittäistapaus, ja tosiaan "katsonut liian vähän aikaa".
Tässä ihan samalla toimistolla ollaan töissä, nähdään useita kertoja päivässä, jos molemmilla sattuu olemaan lähipäivä. Jos ollaan samaan aikaan kahvia hakemassa tai istutaan lounaalle niin tottakai jutellaan kuulumiset ja perheen kuulumiset, viikonloppusuunnitelmat ja oudot tapahtumat työpäivän aikana jne, ihan sitä normaalia, tavallista jutustelua, mitä kaikkien muidenkin kanssa, ja mitä kaikilla muilla on keskenäänkin. Sillä mä ihmettelenkin et miks hän ei ole tullut puhumaan mulle suoraan, kun tästä yksittäistapauksesta on jo käsittääkseni jonkin aikaa ja miks antaa palautetta, kun kyse on tosiaan ollut yksittäistapauksesta.
Ja sit toi tervehtiminen/aamuhuomenet, jotka sanon väärin. Mä olen nyt tässä seurannut, että miten muut tervehtivät tullessaan sisälle: osa tervehtii iloisemmin kuin minä, osa samalla positiivisen neutraalilla tavalla, osa sanoo tuskin mitään. Kukaan ei kierrä tervehtimässä erikseen kaikkia, eivät edes nämä esimiehet (jotka ovat ennemminkin sieltä "ei tervehdi ketään" -laidasta akselia). Minä olen kuitenkin ainoa, joka on saanut juuri tästä palautetta, tietääkseni. AP
Vierailija kirjoitti:
Vaihda työpaikaa. Narskuesimiehet ei siellä keksi muuta tekemistä työaikana kun ottaa jonkun silmätikukseen asioista jotka ei ole edes todellisia. Semmosta kiusaajaporukkaa siellä.
:( Harmi että pari tollaista osaa pilata hyvän työpaikan ja hyvän tiimihengen aika vauhdilla. AP
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla että ap on vaisu, outo, ei aina tapita silmiin, eikä aurinkoinen mutta tuollainenkin olemus kuuluu perusoikeuksiin. Enpä tiedä koska ihmisen olemuksesta voi pistää pään pölkylle vaikka ärsyttäisikin. No ehkä aggressiivinen räyhääminen on poikkeus.
No siis, joo, tottahan tuo, jokaisella on oikeus olla mitä on, kunhan ei muita satuta ja tekee duuninsa. Mutta, mä en edes ole mikään vaisu. Otan osaa keskusteluihin, aloitan keskusteluja, katson silmiin niinkuin nyt normaalit ihmiset katsovat. Aina en ole aurinkoinen en, mutta eipä kai ole kukaan muukaan, ei ainakaan täällä meillä. Ja jos tämmöinen meno jatkuu niin vähiin käy ne aurinkoiset. AP
No meillä on palaveerattu ja "parannettu työtyytyväisyyttä " sillä iänikuisella jankkauksella tervehtimisestä, ja se piti siinä työpaikassa tehdä kaikille erikseen tullessa ja LÄHTIESSÄ, piti kiertää konttorilla sanomassa huomenta ja heippa, ja sitten tosiaan itse piti KUULUVASTI vasta sieltä kaukausestakin konttorista jossa ovi kiinni (kun yritti keskittyä). Jotenkin tämä tervehtiminen tuntuu olevan +50v ihmiselle kaikki kaikessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monikaan sun työpaikalla ei edes
tiedä nimeäsi, paitsi lähiesimies.Usko pois ap, ne korkeammatkin esimiehet tekee duunia ja HR porukka.
Ei niillä ole aikaa kyttäillä tervehtimisiä eikä seurailla, kuka nyt minun työhuoneen oven ohittaa aamulla ja låhtiessä.
Tämän vuoden kusisin trolli.
Haisee tänne asti. Hyi!No itseasiassa, meillä kaikki tietää toistensa nimet, ei meitä nyt niin montaa tässä talossa ole (vajaa 30). Mut hyvä että sä tiedät, miten mun työnantaja toimii (tai ei toimi). AP
30 ihmisen työpaikkalla HR? No nyt sori pomppasi aika pahasti.. ainoastaan lääketeollisuuden myynnissä tiedän, että todella pienillä firmoilla on oma HR (siellä kun sitä rahaa on) ja ne ovat voimakkaasti naisvaltaisia firmoja, mutta muuten ei alle 100 hengen firmaan kannata edes palkata HRää. Palkanlaskijahan ei ole HR. Mutta jos tosiaan noin pienellä firmalla on oma HR, en yhtään ihmettele, että hänellä on aikaa laskea vastaantulijoiden katsekontaktien pituuksia.. itse oon 300 hengen yrityksen ainoa HR ja en tod ehdi tuollaisiin keskittymään. Mutta jos tarinasi on totta, ap päivitä cv ja linkkari ja duunitori auki, toi on ihan oikeasti kyllä jonkun sortin ulossavustamista.
Olet väärässä. Yleensä tuon kokoisessa yrityksessä ei ole HRää, mutta ei se niin harvinaista ole, kuin annat ymmärtää.
Tyypillinen on yrittäjävetoinen asiantuntijayritys, jossa yrittäjä(t) kyllästyy johtamiseen ja palkkaa HRn. Se vain lisää ongelmia, koska ei HR voi yksin johtaa eikä päätösvaltaa anneta tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eilen työpaikan siivooja ohitti naistyöntekijän reagoimatta mitenkään. Minun kohdalla tuli "morning sir". Kotouttaminen tasa-arvoiseen yhteiskuntaan miessiivoojalla hiukkasen vaiheessa.
Nyt kyllä keksit koko jutun.
Esimies tässä terve.
Yksi alainen oli sellainen, että ei KOSKAAN tervehtinyt töihin tullessa, KETÄÄN.
Sitten kun oli joku työhyvinvointikysely/sessio, tämä henkilö totesi happamena, että kun ihmiset ei tervehdi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eilen työpaikan siivooja ohitti naistyöntekijän reagoimatta mitenkään. Minun kohdalla tuli "morning sir". Kotouttaminen tasa-arvoiseen yhteiskuntaan miessiivoojalla hiukkasen vaiheessa.
Nyt kyllä keksit koko jutun.
Miksi ihmeessä olisi keksittyä?