Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain esimieheltä palautetta "käytöksestäni"

Vierailija
13.10.2022 |

Lähiesimiehen mukaan HR-päällikkö ja ylin esimies ovat antaneet palautetta käytöksestäni. Olen käyttäytynyt huonosti seuraavilla tavoilla:
1) tervehtinyt aamulla väärällä tavalla
2) katsonut HR-päällikköä silmiin liian vähän aikaa ja tervehtinyt liian lyhyesti ohittaessani hänet toimistolla
3) jonain aamuna ohittaessani ylimmän esimiehen huoneen, en ole tervehtinyt häntä ohimennessäni
Tämä tuli esille kehityskeskustelussa siellä negatiivisten asioiden puolella. Työsuorituksesta ei ollut mitään negatiivista kommentoitavaan, kollegoilta tai tältä lähiesimieheltä ei ole myöskään tullut negatiivista tai edes neutraalia palautetta.

Mitähän tähän nyt pitäisi sitten sanoa..? Täytynee alkaa katsella uutta duunia.

Kommentit (102)

Vierailija
41/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No antaisin kyllä mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai ehkä oman oikeusturvasi vuoksi voisit pyytää kirjallisena sen, että asiasta on keskusteltu ja miten työnantaja sinua ohjeistaa jatkossa toimimaan. Mutta tämä nyt kuulostaa siltä, että siellä on joku hienohelma ja hellantelttu, jota olet jollakin tavalla onnistunut loukkaamaan/suututtamaan ja hän on sitten sinut "käräyttänyt". Ja korostan, ettet todellakaan ole välttämättä tehnyt oikeasti mitään väärää (tai jättänyt tekemättä mitään), mutta ihmisissä on kaikenlaisia paskantärkeilijöitä. Kun vääränä aamuna unohdat riittävän pirtsakasti toivotella huomenet Keijo-Irmelille, niin sepä saattaa oikeasti alkaa kantaa sulle kaunaa, koska sen omassa elämässä on joku juttu pahasti vialla, mutta henkiset kyvyt ei riitä tekemään sille asialle mitään ja siksi se kostetaan viattomille kanssaihmisille. 

Itse sain aikoinaan huomautuksen siitä, että olin nimenomaan toivottanut hyvää huomenta työkaverille, jonka äiti oli kuollut edellisenä päivänä ja joka siitä huolimatta oli saapunut työnsankarina töihin ja täydellisenä marttyyrinä vielä jättänyt kertomatta työpaikalla, mitä oli tapahtunut. 

Vierailija
42/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No antaisin kyllä mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Tai ehkä oman oikeusturvasi vuoksi voisit pyytää kirjallisena sen, että asiasta on keskusteltu ja miten työnantaja sinua ohjeistaa jatkossa toimimaan. Mutta tämä nyt kuulostaa siltä, että siellä on joku hienohelma ja hellantelttu, jota olet jollakin tavalla onnistunut loukkaamaan/suututtamaan ja hän on sitten sinut "käräyttänyt". Ja korostan, ettet todellakaan ole välttämättä tehnyt oikeasti mitään väärää (tai jättänyt tekemättä mitään), mutta ihmisissä on kaikenlaisia paskantärkeilijöitä. Kun vääränä aamuna unohdat riittävän pirtsakasti toivotella huomenet Keijo-Irmelille, niin sepä saattaa oikeasti alkaa kantaa sulle kaunaa, koska sen omassa elämässä on joku juttu pahasti vialla, mutta henkiset kyvyt ei riitä tekemään sille asialle mitään ja siksi se kostetaan viattomille kanssaihmisille. 

Itse sain aikoinaan huomautuksen siitä, että olin nimenomaan toivottanut hyvää huomenta työkaverille, jonka äiti oli kuollut edellisenä päivänä ja joka siitä huolimatta oli saapunut työnsankarina töihin ja täydellisenä marttyyrinä vielä jättänyt kertomatta työpaikalla, mitä oli tapahtunut. 

Huoh, miks ihmiset olettaa, et niiden ajatuksia osataan lukea? Mut joo, varmasti onkin kyse just jostain tollasesta, esim tuo meidän HR-pomo on melko usein kuin myrskyn merkki kun sillä on mennyt huonosti harrastamansa lajin kilpailuissa, joissa se nyt ei ole muutenkaan mitään terävintä kärkeä. Ja me muut yritetään ymmärtää. Siks ehkä olenkin ajatellut, että mullakin on oikeus olla joskus vähän maassa, jos nyt miettii vaikka tätä silmiinkatsomistapausta. Mulla ehkä ei ole ollut paras mahdollinen päivä just sillon, menkat tai nukkunut huonosti tms. Ei siis niin, että olen ollut epäystävällinen, mutta ehkä en just kauheesti jaksanut vastaantulijoita tulostimelle mennessä tuijotella. Mutta miks tää HR-ihminen ei ole tullut kysymään multa et "hei onks kaikki ok, vaikutat olevan vähän allapäin?", miks pitää mennä avautumaan mun esimiehelle, joka sit voi ottaa asian esille kuukausia myöhemmin? No, mene ja tiedä, täytynee alkaa viilata CV:tä ja aktivoitua työnhaussa. AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä täällä trollia huudellaan? Minulle on käynyt lähes täysin samalla tavalla. Kehityskeskustelussa lähiesimies kertoi saaneensa palautetta siitä, että minä en tervehdi kollegoita riittävän aurinkoisesti enkä kysy joka kerta muilta, että miten voin auttaa? Olin siis firman vastaanotossa töissä ja asiakaspalvelun ohessa hoidin toimiston juoksevia asioita silloin kuin ehdin (jos paljon kokouksia ja puheluita, niin muut hommat saivat odottaa). Asiakkailta sain jopa hyvää palautetta, vaikka harvoin tuon tyyppisessä työssä asiakkaita edes mikään vastaanoton "tyttö" kiinnostaa. Mutta ei, kun en nuollut kollegojen ja pomojen persettä, niin silmätikuksi jouduin.

Vierailija
44/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku neuvoi pyytämään kirjallisen ohjeistuksen, minä neuvoisin pyytämään ne moitteet ja tarkasti eriteltynä millaisesta käyttäytymisestä moititaan. Sillä voi olla että tarvitset kohta ulkopuolista apua asiaan.

Erikoisia moitteita toki nuo kertomasi. Se, ettei katso silmiin, niin vois sanoa, että menee henkilöön, sillä jokuhan voi olla ujo ja arka, ja sen vuoksi ei oikein osaa katsekontaktia ottaa.

Vierailija
45/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuu mieleen yksi aamu toimistolla, kun huomasin hahmon sivullani. Tervehdin "huomenta" ja sitten huomasin, että kyseessähän oli huonekasvi.  

Vierailija
46/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuulostaa huvittavalta. Mua ei edes työnantaja tervehtinyt ja olin kuin ilmaa. Onneksi ei kehityskeskustelujakaan käyty.

Vierailija
47/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa henkilöön menevältä arvostelulta nuo tervehtimisjutut. 

Millä tavalla voi tervehtiä väärällä tavalla? Eikö se nyt ole ihan sama työyhteisössä sanooko moi, huomenta, hei, päivää vai mitä sanoo. No, tietty jossakin voi olla niin isoja herroja ettei moi oikein käy. Nyökkää kun tulee käytävällä vastaan, heilauttaa kättä kun kulkee avoimen oven ohitse.

Henkilöön menevää arvostelua, mitä todennäköisimmin.

Onko sinut otettu tervehtijäksi vai työntekijäksi?

No, sairaalamaailmassa, minäkin luulin että voin jollakin tavalla morjestaa sellaista lääkäri, jolle työnkuvani mukaan teen työtä, vaikken hoitoihminen olekaan. No, tuo aivan selvästi näytti ilmeellä ja asenteella, ettei saa morjestaa.

Pitäisikö minun mennä valittamaan? 

Tai tietty se, että jos ollaan saman tasoisessa työssä ja ollaan samassa työhuoneessa niin kukaan ei tervehdi minua jos olen työhuoneessa aamulla ennen muiden tuloa tai kukaan ei sano heippa kun lähtevät ennen minua kotiin.

Että menenkö valittamaan?

Tiedän kyllä, että jos minä sitten jätän tervehtimättä tullessani töihin heitä myöhemmin tai lähden kotiin ennen heitä, niin siitä on mahdollisuus mennä valittamaan, ettei edes tervehdi!

Tämä on näin!

Vierailija
48/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monikaan sun työpaikalla ei edes

tiedä nimeäsi, paitsi lähiesimies.

Usko pois ap, ne korkeammatkin esimiehet tekee duunia ja HR porukka.

Ei niillä ole aikaa kyttäillä tervehtimisiä eikä seurailla, kuka nyt minun työhuoneen oven ohittaa aamulla ja låhtiessä.

Tämän vuoden kusisin trolli.

Haisee tänne asti. Hyi!

No itseasiassa, meillä kaikki tietää toistensa nimet, ei meitä nyt niin montaa tässä talossa ole (vajaa 30). Mut hyvä että sä tiedät, miten mun työnantaja toimii (tai ei toimi). AP

30 ihmisen työpaikkalla HR? No nyt sori pomppasi aika pahasti.. ainoastaan lääketeollisuuden myynnissä tiedän, että todella pienillä firmoilla on oma HR (siellä kun sitä rahaa on) ja ne ovat voimakkaasti naisvaltaisia firmoja, mutta muuten ei alle 100 hengen firmaan kannata edes palkata HRää. Palkanlaskijahan ei ole HR. Mutta jos tosiaan noin pienellä firmalla on oma HR, en yhtään ihmettele, että hänellä on aikaa laskea vastaantulijoiden katsekontaktien pituuksia.. itse oon 300 hengen yrityksen ainoa HR ja en tod ehdi tuollaisiin keskittymään. Mutta jos tarinasi on totta, ap päivitä cv ja linkkari ja duunitori auki, toi on ihan oikeasti kyllä jonkun sortin ulossavustamista. 

Vierailija
49/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut samanlaista palautetta. #vainsuomessa

Vierailija
50/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niillä ole aikaa kyttäillä tervehtimisiä eikä seurailla, kuka nyt minun työhuoneen oven ohittaa aamulla ja låhtiessä.

Haisee tänne asti. Hyi!

No itseasiassa, meillä kaikki tietää toistensa nimet, ei meitä nyt niin montaa tässä talossa ole (vajaa 30). Mut hyvä että sä tiedät, miten mun työnantaja toimii (tai ei toimi). AP

30 ihmisen työpaikkalla HR? No nyt sori pomppasi aika pahasti.. ainoastaan lääketeollisuuden myynnissä tiedän, että todella pienillä firmoilla on oma HR (siellä kun sitä rahaa on) ja ne ovat voimakkaasti naisvaltaisia firmoja, mutta muuten ei alle 100 hengen firmaan kannata edes palkata HRää. Palkanlaskijahan ei ole HR. Mutta jos tosiaan noin pienellä firmalla on oma HR, en yhtään ihmettele, että hänellä on aikaa laskea vastaantulijoiden katsekontaktien pituuksia.. itse oon 300 hengen yrityksen ainoa HR ja en tod ehdi tuollaisiin keskittymään. Mutta jos tarinasi on totta, ap päivitä cv ja linkkari ja duunitori auki, toi on ihan oikeasti kyllä jonkun sortin ulossavustamista. 

Pienehköön firmaan palkataan HR silloin, kun työyhteisössä on todella isoja ongelmia... ja siitähän tuo ap:n paikka vaikuttaakin.

Vierailija
51/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haisee tänne asti. Hyi!

HR meillä tekee toki muutakin, ei ole 100% HR, vaan hänellä on pöydällään muitakin tehtäviä. (Se, että mitä muita on sitten mysteeri, ja asia erikseen.) Mut joo, hänellä tuntuu olevan aikaa laskeskella katsekontaktien pituuksia, ei tosin aikaa tyhjentää tiskikonetta koskaan. AP

Vierailija
52/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä trollia huudellaan? Minulle on käynyt lähes täysin samalla tavalla. Kehityskeskustelussa lähiesimies kertoi saaneensa palautetta siitä, että minä en tervehdi kollegoita riittävän aurinkoisesti enkä kysy joka kerta muilta, että miten voin auttaa? Olin siis firman vastaanotossa töissä ja asiakaspalvelun ohessa hoidin toimiston juoksevia asioita silloin kuin ehdin (jos paljon kokouksia ja puheluita, niin muut hommat saivat odottaa). Asiakkailta sain jopa hyvää palautetta, vaikka harvoin tuon tyyppisessä työssä asiakkaita edes mikään vastaanoton "tyttö" kiinnostaa. Mutta ei, kun en nuollut kollegojen ja pomojen persettä, niin silmätikuksi jouduin.

Taitaa olla valitettavan yleistä :( Mutta ehkä nämä trollihuutelijat ovatkin just noita, joiden mielestä VOI tervehtiä väärin ja katsoa väärin muita ihmisiä? He kun tekevät kaiken täydellisesti, ja kun muut eivät tee tai ajattele just kun he, niin he ovat valehtelijoita? AP

Vierailija
53/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vaikuttaa henkilöön menevältä arvostelulta nuo tervehtimisjutut. 

Millä tavalla voi tervehtiä väärällä tavalla? Eikö se nyt ole ihan sama työyhteisössä sanooko moi, huomenta, hei, päivää vai mitä sanoo. No, tietty jossakin voi olla niin isoja herroja ettei moi oikein käy. Nyökkää kun tulee käytävällä vastaan, heilauttaa kättä kun kulkee avoimen oven ohitse.

Henkilöön menevää arvostelua, mitä todennäköisimmin.

Onko sinut otettu tervehtijäksi vai työntekijäksi?

No, sairaalamaailmassa, minäkin luulin että voin jollakin tavalla morjestaa sellaista lääkäri, jolle työnkuvani mukaan teen työtä, vaikken hoitoihminen olekaan. No, tuo aivan selvästi näytti ilmeellä ja asenteella, ettei saa morjestaa.

Pitäisikö minun mennä valittamaan? 

Tai tietty se, että jos ollaan saman tasoisessa työssä ja ollaan samassa työhuoneessa niin kukaan ei tervehdi minua jos olen työhuoneessa aamulla ennen muiden tuloa tai kukaan ei sano heippa kun lähtevät ennen minua kotiin.

Että menenkö valittamaan?

Tiedän kyllä, että jos minä sitten jätän tervehtimättä tullessani töihin heitä myöhemmin tai lähden kotiin ennen heitä, niin siitä on mahdollisuus mennä valittamaan, ettei edes tervehdi!

Tämä on näin!

Minä tervehdin kaikkia. Niin kollegoita kuin esimiehiäkin, lähettipalvelua, ruokatoimitusta tuovia ja siivoojia, työntekijöiden perheenjäseniä jotka piipahtavat hakemassa unohtuneita kotiavaimia ja vieraisille tulevia asiakkaita. Jos jotakuta ei kiinnosta tervehtiä takaisin niin oma on murheensa, mutta mun mielestä kaikkia tervehditään tullen, mennen ja palatessa. Tämän perusteella en siis oikeasti ymmärräkään, että mikä mun tervehtimisessä on mennyt pieleen... AP

Vierailija
54/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän itsekin ihmettelin, kun sain palautetta jostain mitä muka sanoin, mutta pomo edes antanut kontekstia asian ympärille, että mitä olin sanonut. Vähän vaikea ottaa palautetta vastaan, kun tiedä mistä on kyse.

Vierailija
55/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen ihminen lienet. Opettele katsomaan silmiin ja tervehtimään kuin aikuiset. Sinun "olemuksesi" ja "käytöksesi" ärsyttävät jo kirjallisena.

Vierailija
56/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun kohtaat heidät, niin lyöt vaan kantapäät yhteen ja karjaiset "Heil Hitler" natsitervehdyksen kera, niin eiköhän se heille kelpaa.

Vierailija
57/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, joskus 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa on ollut tapana vetää kättä lippaan ja sanoa vielä henkilön arvokas tittelikin kun herroja työpaikalla tervehdittiin... Kyllä, herra varapääjohtaja. Ja kumarrettiinkin vielä.

Ja tervehtimissäännöt annettiin kirjallisina. 

Aloittaja voisi pyytää ne moitteet kirjallisina ja tarkasti eriteltyinä. 

Tosin, ehkä ei ollut kyse moitteista, vain jonkinlaisesta tiedonannosta, että näin on joku sanonut, että vähän iloisemmalla naamalla voisi tervehtiä, tai jotain muuta vastaavaa neuvon aihetta. Ihan hyvin on työt tehty, mutta pikkasen ilosempaa naamaa siihen aamutervehdykseen mukaan...

Vierailija
58/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen työpaikan siivooja ohitti naistyöntekijän reagoimatta mitenkään. Minun kohdalla tuli "morning sir". Kotouttaminen tasa-arvoiseen yhteiskuntaan miessiivoojalla hiukkasen vaiheessa.

Vierailija
59/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mahdollista että näin käy, entiselle työkaverille oli esimies huomauttanut että hän ei kuulemma avaudu mistään henkilökohtaisista asioista töissä ja tämän on toinen työkaveri kokenut loukkaavana. Samalla työpaikalla pidettiin myös kriisipalaveri nimenomaan tuosta kun kaikki ei tervehdi aamulla töihin tullessa. Meillä oli n. 50 henkilöä yksikössä töissä + muut samassa rakennuksessa työskentelevät, joten aina ei edes muistanut kelle oli jo hyvät huomenet huikannut. Kävi myös ilmi että toiset loukkaantuu siitä kun joka päivä pitää niitä hyviä huomenia huudella.

Vierailija
60/102 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä 1800-luvun valtionlaitoksessa olet töissä?

Olisinkin valtiolla tai hoitoalalla niin ehkä ymmärätäisin tätä jotenkin. Olen pk-yrityksessä töissä, eli ihan yksityisellä työnantajalla, miesvaltainen ala, olen itse nainen. AP

Tämähän on selvää ulossavustamista. Psykologinen keino tehdä sinun olo huonoksi että otat itse loparit.

Tiedän parikin tapausta, jossa aikuinen ihminen on otettu "puhutteluun"; ei tervehdi, katsoo ikkunasta ulos työaikana, jne....

Tarkoituksena on ollut suututtaa työntekijä niin, että tämä irtisanoutuu itse. Molemmissa tietämissani tapauksissa firma on joutunut lomauttamaan tai irtisanomaan henkilökuntaa.

Eli ulossavustamisesta on kyse. Työnantajallasi menee huonosti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi