Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä syöpä vie kuukaudessa?

Kakkis
13.10.2022 |

Mikä syöpä on niin huonoennusteinen, että diagnoosista kuukauden kuluttua ihminen on kuollut? Pelottavaa.

Kommentit (150)

Vierailija
81/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On erilaisia syöpiä. On nopeakasvuisia syöpäsoluja ja hitaampikasvuisia. Mm nopeakasvuinen on keuhkosyövän pienisoluinen tyyppi, joka tappaa nopeasti. Jos on ollut onni, että on saanut suurisoluisen keuhkosyövän voi elää kauankin toteamisen jälkeen.

Yleensä miesten eturauhassyövät ovat hidaskasvuisia ja mies voi elää normaalin elämän. Tiedän lähipiiristä yhden, jolla todettiin tuo syöpä pitkälti yli 10 vuotta sitten ja mies on yli 90v.

Naisten kohdalla on huonoennusteinen munasarja syöpä, joka on yleensä ehtinyt levitä laajalle ennen kuin havaitaan.

Vierailija
82/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukki kuoli vuosi sitten lähes koko kroppaan levinneeseen keuhkosyöpään kolme viikkoa diagnoosista.

Oli jo kymmenen vuotta ravannut lääkärissä keuhko-oireiden takia mutta alkoholisti kun oli ei koskaan otettu terveyskeskuksessa pahoja oireita vakavasti. Aina vain "keuhkoputken tulehdus ja astma, vatsa ja rintakivut johtuivat alkoholista". Ukki joi kuitenkin vain silloin tällöin eikä mitenkään kokoaikaisesti ja selvinä kausina oireita oli myös.

Juuri ennen diagnoosia sain paikallisen päivystyksen huolimaan ukon sisään kun hän yski ja oksensi jo verta.

Alkoholistikin on jollekin rakas ihminen! Hävetkää hoitsut hienohelmat lääkärit. Älkää vähävaraiset ihmiset ikinä muuttako Itä-Suomeen, täältä ei julkiselta mitään hoitoa saa edes pää kainalossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukki kuoli vuosi sitten lähes koko kroppaan levinneeseen keuhkosyöpään kolme viikkoa diagnoosista.

Oli jo kymmenen vuotta ravannut lääkärissä keuhko-oireiden takia mutta alkoholisti kun oli ei koskaan otettu terveyskeskuksessa pahoja oireita vakavasti. Aina vain "keuhkoputken tulehdus ja astma, vatsa ja rintakivut johtuivat alkoholista". Ukki joi kuitenkin vain silloin tällöin eikä mitenkään kokoaikaisesti ja selvinä kausina oireita oli myös.

Juuri ennen diagnoosia sain paikallisen päivystyksen huolimaan ukon sisään kun hän yski ja oksensi jo verta.

Alkoholistikin on jollekin rakas ihminen! Hävetkää hoitsut hienohelmat lääkärit. Älkää vähävaraiset ihmiset ikinä muuttako Itä-Suomeen, täältä ei julkiselta mitään hoitoa saa edes pää kainalossa.

Ihanaa kun huolehdit ukista tuolla tavalla. Minullakin on pahasti alkoholisoitunut veli, mutta silti rakas. 

Vierailija
84/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkosyöpä.

Monien muiden syöpien tavoin myös keuhkosyöpä on varhaisvaiheessa oireeton. Tietyissä keuhkojen osissa syöpä voi kasvaa suureksikin ennen kuin se aiheuttaa oireita. Usein ensioireet ovat sellaisia, että niitä ei osata yhdistää keuhkosyöpään eikä niiden perusteella hakeuduta tutkimuksiin.

Keuhkojen verisuonitus on tiheää, ja siellä on myös runsaasti imusuonia, joten syöpäsolut leviävät helposti. Keuhkosyöpä voi lähettää etäpesäkkeitä lähes mihin tahansa elimeen. Tavallisimmin se lähettää etäpesäkkeitä välikarsinan ja soliskuoppien imusolmukkeisiin, maksaan, luustoon, aivoihin ja lisämunuaiseen. :(

Hyvin huono ennuste myös useimmiten, seurannut läheltä ystäväni kamppailua kyseistä sairautta vastaan. Kasvain löydettiin sattumusten kauttA vasta kun se painoi keuhkoputkea ja sitkeä yskä ei hellittänyt. Tupakoimaton ihminen.

Vierailija
85/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syöpiä on älytön määrä. Moni tietää vain yleisimmät. Veikkaan, että vaikkapa Ewingin sarkooma tai vaikka pelkkä sarkooma ei sano monelle yhtään mitään.

Vierailija
86/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee ohi aloituksen, mutta minä olen saanut aina hyvää hoitoa ja tarpeelliset tutkimukset.

Parikymppisenä kieriskelin vatsakivuissa. Lääkäri laittoi vatsan tähystykseen. Ei löytynyt mitään.

27-vuotiaana lääkäri halusi poissulkea rintasyövän mahdollisuuden. Minulla oli rinnassa ihottumaa. Pääsin ultraan ja verikokeisiin. Kaikki oli hyvin.

Nyt nelikymppisenä vatsakivut ovat palanneet. Yksityiselle menin ja vatsa ultrattiin. Ei löytynyt syytä. Kivut pysyi hetken poissa, kunnes muuttuivat säännöllisemmiksi ja veivät toimintakyvyn moneksi päiväksi. Menin taas samalle yksityiselle ja hän laittoi lähetteen päivystykseen. Siellä tehtiin laajat verikokeet, ultraus ja röntgen. Kun syytä ei löytynyt, sain lähetteen vatsan tähystykseen. Se on myöhemmin tänä vuonna.

Tämä siis Helsingissä, jos se jotakuta kiinnostaa.

Minäkin olen saanut hyvää hoitoa samassa kaupungissa samaan syöpään, jonka itse löysin. Opetelkaa, naiset, tutkimaan rintanne kerran kuukaudessa. Rintasyöpää yhä enemmän niinkuin muitakin syöpiä. Mutta tässä syövässä ennuste erittäin hyvä ajoissa löydettynä.

Oikaisen, edellisellä vatsasyöpä, minulla rintasyöpä. Mutta hoito oli hyvä.

Ei minulla syöpädiagnoosia ole eikä toivon mukaan tulekaan, mutta ainakin vaivat tutkitaan kunnolla. Tervettä tulevaisuutta sinullekin!

Vierailija
87/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akuutti leukemia voi viedä tosi nopeasti.

Esim. Youtube HojuSara. Ihan järkyttävää. 

Vierailija
88/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen, miten ihmiset eivät muka saa apua vaivoihinsa. Eivätkö kenties osaa kertoa oireistaan tarkkaan.

Toinen ihmetyksen aihe on oireiden kuittaus vaan jonain pikkuvaivana. Siis ettei ihminen itsekään pidä vaivaansa minään. Minulla, keski-ikäisellä, normaali olotila on kivuton, särytön ja energinen. Jos tähän tulee muutos, olen sairas.

Jos sairaus ei helpota viikossa, menen lääkäriin ja kerron, että oloni ei ole normaali. Koskaan en ole tullut käännytetyksi ovelta särkylääkereseptin kanssa. Joko on löytynyt vaiva, annettu täsmälääke JA soitettu muutaman viikon päästä perään, että onko auttanut. Tai ei ole löytynyt selkeää syytä, jolloin on kuitenkin tutkittu tai laitettu lähete eteenpäin.

Vierailija
89/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

haima

Vierailija
90/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen, miten ihmiset eivät muka saa apua vaivoihinsa. Eivätkö kenties osaa kertoa oireistaan tarkkaan.

Toinen ihmetyksen aihe on oireiden kuittaus vaan jonain pikkuvaivana. Siis ettei ihminen itsekään pidä vaivaansa minään. Minulla, keski-ikäisellä, normaali olotila on kivuton, särytön ja energinen. Jos tähän tulee muutos, olen sairas.

Jos sairaus ei helpota viikossa, menen lääkäriin ja kerron, että oloni ei ole normaali. Koskaan en ole tullut käännytetyksi ovelta särkylääkereseptin kanssa. Joko on löytynyt vaiva, annettu täsmälääke JA soitettu muutaman viikon päästä perään, että onko auttanut. Tai ei ole löytynyt selkeää syytä, jolloin on kuitenkin tutkittu tai laitettu lähete eteenpäin.

No sehän on hienoa. Se, että sulla noin, ei tarkoita, että kaikilla olisi.

Kun itse menetin energiani, kävin seitsemällä lääkärillä saamatta mitään hoitoa, diagnoosia (kaksi ehdotti masennusta), jatkosuosituksia tai lähetteitä. Lopulta täydentävistä hoidoista löytyi selitys ja apu (raudanpuute, vuotava suoli sekä hiivaa elimistössä).

Vierailija
91/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sehän on hienoa. Se, että sulla noin, ei tarkoita, että kaikilla olisi.

Kun itse menetin energiani, kävin seitsemällä lääkärillä saamatta mitään hoitoa, diagnoosia (kaksi ehdotti masennusta), jatkosuosituksia tai lähetteitä. Lopulta täydentävistä hoidoista löytyi selitys ja apu (raudanpuute, vuotava suoli sekä hiivaa elimistössä).

Jep, ei ole kovin tiukka luottamus terveydenhoitoon, kun iästä johtuen (nuori aikuinen) on yleisimmin tarjottu ratkaisuina masennuslääkkeitä tai särkylääkettä. Ei tutkita tarkemmin, jos oireille ei perusverenkuvasta löydy nopeaa selitystä, eikä soitella perään. 

Vierailija
92/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuoli 5 viikon päästä siitä, kun sai syöpädiagnoosin, mutta oli käynyt lähes kahden vuoden ajan valittamassa oireitaan sekä yksityis- että yleisellä puolella. Masennuslääkkeitä määrättiin ja sitten kun lopulta syöpä havaittiin, niin mitään ei ollut tehtävissä. Syöpä oli sappitiehyeissä ja se on kai vaikeasti diagnostisoitava.  Meillä on sukuvikana vatsa-alueen syövät, joihin on kuollut suht nuoriakin sukulaisiani. Haimasyövästä olen lukenut, etttä se on havaitsemisvaiheessa yleensä liian pitkällä eikä parantavaa hoitoa enää ole, mutta ajoissa havaittuna olisi parannettavissa.

Vierailija
93/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkosyöpä. Kaksikin 60+ tupakoimatonta naista tunnen, joilla flunssa, sitten oireet ei hellitäkään vaan yskä jää, tukimuksiin, huomataan varjostuma ja kerroskuvauksissa syöpä. Osastolla ehtivät olla pari viikkoa, keuhko täyttyivä jo siinä vaiheessa nesteellä ja kuolema sisäelinten pettäessä syövän aiheuttamien veritulppien takia tms hyvin nopeasti. Flunssasta kuolemaa pari kuukautta, diagnoosista jopa alle kuukausi. Toki varmasti muhinut kauemmin mutta oireet havaittu vasta sen parantumattoman flunssan myötä.

Vierailija
94/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mikä tahansa, jos diagnoosin saa liian myöhään. Läheiselläni alkoivat oireet vasta siinä kohtaa, kun syöpä oli aiheuttanut elimistössä muita vaurioita, jotka aiheutti sisäisen verenvuodon. Itse syöpä oli levinnyt kaikkiin elimiin aiheuttamatta mitään havaittavia oireita. Ennuste oli huono ja neuvottiin laittamaan asiat järjestykseen. Uskomatonta kyllä hän kesti myös agressiiviset hoidot poikkeuksellisen hyvin ja selvisi, kuulemma yleensä ongelmaksi muodostuu juuri se, että potilaan elimistö ei vain yksinkertaisesti kestä niitä syövän tappavia myrkkyjä siinä määrin, mitä niitä tuossa vaiheessa pitäisi antaa.

Tiedä sitten, oliko tällä yhteys myös myöhäiseen diagnoosiin, ehkä hänen elimistönsä vain sopeutuu poikkeuksellisen hyvin? Joka tapauksessa herkemmin pitäisi käydä lääkärissä kun epämääräisiä oireita ilmaantuu, syöpä on maineensa ansainnut.

Vierailija
95/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh - itselläni on muutama krooninen sairaus. Olen ihan jokaisesta joutunut lääkäreille itse ehdottamaan, että voisiko kyseessä olla tämä asia, joka sitten tutkimuksissa on varmistunut. Kerran on löytynyt sattumalöydöksenä sellainen asia, josta minulla ei ollut tietoa etukäteen, mutta aika lailla nämä asiat on itse pitänyt ottaa selville, jos on hoitoa halunnut! Niin ja sitten pitää vielä sanoa että hoitonsa kanssa pitää olla myös tarkka; jos olisin yrittänyt selvitä tavallisilla terveyskeskuksessa määrättävillä lääkkeillä, en enää olisi työelämässä ja tuskin hengissäkään. Eli älkää luottako että vaivanne selvitetään lääkärissä automaattisesti vaan olkaa aktiivisia.

Vierailija
96/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syövät käsittääkseni voivat olla erittäin vaikeasti havaittavia. Eivät välttämättä näy verikokeissa vaan pitää esim. ottaa koepala, leikata ja katsoa miltä näyttää tai kuvantaa (kaikki kuvat eivät käy vaan pitää olla tietyntyyppiset).

Itseänikin kieltämättä hirvittää, kun muutaman vuoden ollut kipuja, joille ei syytä ole löytynyt. Ei sitä tavallinen pulliainen tiedä, millaisia tutkimuksia olisi hyvä tehdä, eivätkä kaikki lääkärit mitään ehdota. Houitoon pöösy voi kestää kauan.

Vierailija
97/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoislääkärit huolehtivat myös ainoastaan omasta erityisalastaan. Eivät he vinkkaa, että hei hakeudupas alan Y erikoislääkärille, vaivasi voisi sopia siihen, vaan toteavat vain että tämä ei ole minun alaani. Tällainen kokemus minulla. Parasta olisi, jos on joku terveyskeskus- tai työterveyslääkäri, joka pitää huolta kokonaiskuvasta ja tekee lähetteitä erikoissairaanhoitoon tarvittaessa.

Vierailija
98/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään syöpä vie ketään kuukaudessa.

Mikään syöpä ei pysty ensimmäisestä solun jakaantumisesta, leviämään 30 päivässä eli kuukaudessa niin, että ihminen kuolee siihen.

Syöpä kehittyy ihmisen elimistössä vuosikausia. Useinmiten antamatta minkäänlaista vihjettä itsestään.

Ei mitään oireita, eikä ihminen tunne itseään sairaaksi.

Sitten kun se syöpä havaitaan, se on useinmiten jo pitkällä.

Monesti syöpä löytyy sattumalta ja muiden tutkimusten sivutuotoksena.

Jos syöpä havaitaan vasta silloin, kun se on levinnyt lähes kaikkiin muihin elimiin, mitään mahdollisuutta ei enää ole jäädä henkiin.

Äläs. Tunnen tapauksen, jossa syöpä oli levinnyt kaikkialle nuorelle ihmiselle, lääkärit nosti kädet pystyyn mitään ei voitu tehdä. Myöhemmin tämä sairastunut ihminen parani.

Vierailija
99/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoislääkärit huolehtivat myös ainoastaan omasta erityisalastaan. Eivät he vinkkaa, että hei hakeudupas alan Y erikoislääkärille, vaivasi voisi sopia siihen, vaan toteavat vain että tämä ei ole minun alaani. Tällainen kokemus minulla. Parasta olisi, jos on joku terveyskeskus- tai työterveyslääkäri, joka pitää huolta kokonaiskuvasta ja tekee lähetteitä erikoissairaanhoitoon tarvittaessa.

Ja olisi pysyvä lääkäri-potilas-suhde yhden ja saman lääkärin kanssa eikä näin, että milloin on kukakin puolikielinen "omalääkäri".

Vierailija
100/150 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaiseni kuoli suolistosyöpään kaksi viikkoa diagnoosista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi