Miksi kosimisesta kieltäytyminen tarkoittaa eroa?
Pari voisi elää avoliitossa vaikka elämänsä loppuun, mutta jos sanoo ei kosittaessa se tarkoittaa välittömästi lusikoiden jakoa.
Kommentit (109)
Tuohon vanhaan avopariin liittyen, josta joku kertoi. Heillä voi olla kaikki kunnossa, eivätkä ole menneet naimisiin juuri siksi, että kummankin jäämistö menee omille lapsille. Niinhän se olisi kaikista yksinkertaisinta, jos ovat olleet aikuisia tavatessaan mutta ei ole yhteisiä lapsia ja jos esim ei ole yhteistä omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Hauskimpia on nämä yllätyksenä tulevat julkiset kosinnat. Tulee mieleen ettei se julkisesti kehtaa kieltäyä, eihän?!
Pitäisi dramaattisesti kaikkien kuullen puuskahtaa vastaukseksi, että niin, arvasinkin että oikeasti sinulla on vain kiire päästä sänkyyn kanssani!
No ei meillä johtanut eroon. Itse kosin miestä eräänä karkauspäivänä, mies lupautui, mutta perui myöhemmin puheensa. Jatkoimme yhdessä, ostimme talon ja elimme elämäämme eteenpäin. Muutaman vuoden päästä mies kosi, ja minä vastasin kieltävästi. Olemme edelleen yhdessä, jo kymmenettä vuotta.
Ylipäätään ihmettelen niitä jotka tekevät kosimisesta spektaakkelin. Kyseessä on neuvottelutilanne jossa erilaiset ehkä-vastaukset pitää tehdä helpoiksi.
Kieltäytyminen on aina loukkaus läheistä kohtaan. Täytyy olla näkyvät ja vahvat perusteet kieltäytyä läheisen pyytämiin asioihin. Itselläni on periaate ettei rakkaille sanota ei. Toki minulla ei ole tapana esittää vaatimuksia muille eikä minultakaan ole pyydetty koskaan mahdottomia.
Vierailija kirjoitti:
Kieltäytyminen on aina loukkaus läheistä kohtaan. Täytyy olla näkyvät ja vahvat perusteet kieltäytyä läheisen pyytämiin asioihin. Itselläni on periaate ettei rakkaille sanota ei. Toki minulla ei ole tapana esittää vaatimuksia muille eikä minultakaan ole pyydetty koskaan mahdottomia.
Vai että sinulla on periaate, että et sano rakkaille ihmisille koskaan ei.
Minä sanon, en kiertele ja kaartele, vaan kerron mitä mieltä olen ja perustelen, jos tarvitsee. Oli kyse sitten ihan mistä asiasta vain. Omituisia periaatteita joillakin on...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan kieltäytyisi kosinnasta jos todella rakastaa toista? Nykyään kun kihlautuminen ei edes tarkoita sitä että on pakko mennä naimisiin
Kosiminen on sitä, että pyydetään toista menemään naimisiin kanssaan. Kosintaan jos vastaa myöntävästi, ollaan kihloissa (koska on luvattu mennä naimisiin), kunnes mennään naimisiin.
Ei voi kosia ja mennä kihloihin eikä mennä naimisiin. Tai sitten ei pidä lupaustaan, koska kihlaus on lupaus avioliitosta.
*Lupaus yhdessäolosta.
Mun ystävä meni nopeasti kihloihin, saivat sitten lapsiakin. Ensimmäiseen ainakin aloite tuli mieheltä, kun hänen kaverinsakin lisääntyivät. Ystävä olisi halunnut naimisiin, koska rakasti ja olivat kihloissakin yritti aika ajoin keskustella miehen kanssa asiasta. Mies vuodesta toiseen sanoi, että ei tässä hätä ole, ehditään vielä.
10 vuotta meni, mies halusi eron, jota oli pohtinut jo useamman vuoden kertomatta kihlatulleen ja lastensa äidille. Jälkeenpäin ajateltuna nuo viimeiset vuodet ja niiden hyvät hetket tuntuivat pelkältä valheelta ystäväni mielestä. Aikamoinen loukkaus.
Mies löysi toisen suht nopeasti, meni kihloihin ja vuoden päästä naimisiin. Eli oli oikeasti tällainen takaportti auki tyyppi. Kyllä tuossa vaiheessa kun 7 vuotta suhdetta takana ja toinen vaan kattelee, niin toinen saa tehdä omat johtopäätöksensä. Tuntien ystäväni eksän, hän olisi ollut hyvin hämmentynyt erosta jos ystäväni olisi sen ratkaisun naimisiin menon kieltäytymisien jälkeen tehnyt.