Mikä ihmeen trendi kouluruokaloissa poistettu tarjottimet!!
Vähemmän tiskiä vai mikä juttu tämä on?
Ihan sikamaisen epähygieenistä hilata linjastoa pitkin aterimia, servettejä ja helvetinn hankalaa.Onko tämä koko maata kattava kouluruokailua koskeva uudistus?
Kommentit (194)
Vielä halvemmalla pääsisi kun kaikki ruoka ja juoma, leivät vedettäisiin smuuthieksi ja kaadettaisiin jokaisen omaan kotoa tuotuun pulloon.
Vierailija kirjoitti:
Vielä halvemmalla pääsisi kun kaikki ruoka ja juoma, leivät vedettäisiin smuuthieksi ja kaadettaisiin jokaisen omaan kotoa tuotuun pulloon.
No ei sentään,mutta ruokana voisi aina olla leipää erilaisilla päällisillä. Kelpaisi paremmin ja olisi terveellistä muihin hiilarihöttöihin verrattuna.
Hei eikö oo ihan sama lopettaa koko kouluruokailu! Tuokoon pennut eväät tai käykööt kannattamassa K-supermarketin kauppiasta. Ihan turhaa tarjota kallista ruokaa, kun menee roskiin niin paljon ja astioidenpesu on niiiin kallista. Ei tarvita keittäjiä, ruokalatilat joutaa ilmiöoppimistiloiksi.
Vierailija kirjoitti:
Menee sairaan puolelle tuo nuukailu. Kas kun vielä raskitaan antaa haarukat ja veitset eikä käsketä syömään käsin.
Käytetäänkö teillä kotona tarjottimia? Miten pärjäätte?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menee sairaan puolelle tuo nuukailu. Kas kun vielä raskitaan antaa haarukat ja veitset eikä käsketä syömään käsin.
Kotona käytän, lounaspaikoissa en.
Eipä yllätä moinen älyttömyys tässä täysin kipeässä maailmassa. Itse olin ysärin lopulla yläasteella sen sortin provoileva pelleoppilas, että olisin ihan itseäni ja kavereita huvittaakseni varmasti monen monta kertaa ottanut täydet lautaselliset safkaa, lasi täyteen maitoa, monta näkkäria ja kaikki höysteet mitä tarjolla on ja sitten "ihan vaan vahingossa" kompastunut niin, että siivooja olisi ollut vähän väliä ruokalassa minun takiani.
M37
Jotenkin ihan hölmöläisten hommaa usein nykyään. Onkohan tämä "säästöidean" keksinyt tyyppi ikinä käynyt edes katsomassa, mitä ne teinit siellä ruokalassa touhuaa? Naurettavaa väittää että ruokahävikki pienenisi tuolla tavoin, kyllä ne teinitytöt ottaa sen yhden lusikallisen ruokaa lautaselleen, oli tarjottimia tai ei. Kasvupyrähdyksessä olevat pojat voivat toki ottaa ison annoksen, mutta ei se hävikkiin päädy. Enemmän tuohon hävikkiin vaikuttaa se, saavatko lapset ottaa ruokaa itse, vai annostellaanko se valmiiksi. Ja tarjottimien pesuveden säästö. Voi luoja, se sama pesuvesi niissä pesukoneissa jyllää, ei sitä uutta vettä oteta niitä tarjottimia varten. On kyllä ihan älyvapaata touhua. Samaan kastiin kuuluu kuin katuvalojen sammuttelu syyspimeällä. Keskikesällä kyllä palaa valot päivälläkin (ja taatusti ei risojen lamppujen tarkistusta varten tarvitse viikkotolkulla pitää päiväsaikaan katuvaloja päällä, sillä verukkeella kun aina joku ryntää petustelemaan tätä järjettömyyttä), mutta auta armias kun syyspimeät tulee, niin johan herää kunnanvirkamiesten sähkönsäästöinnostus. Voisiko jotain logiikkaa ja järkeä saada näihin säästöhommiin!
Ota oma tarjotin mukaan ja väistele kateellisia naamoja.
No tuleehan siitä tiskiä. Tarjottimia on erittäin ikävä pestä. Samoin kauppojen ostoskärryjä, siksipä ovat usein likaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kannan ruokaa huoneesta toiseen, käytän tarjotinta. Mutta yleensä kun ruokapöydässä syödään, se ruoka on katettu pöytään, eikä sitä tarvitse kannella mihinkään. Yleensä ihmisillä on kotioloissa aika erilainen ympäristö ruokailla vertattuna koulun ruokalaan.
Vierailija kirjoitti:
Eipä yllätä moinen älyttömyys tässä täysin kipeässä maailmassa. Itse olin ysärin lopulla yläasteella sen sortin provoileva pelleoppilas, että olisin ihan itseäni ja kavereita huvittaakseni varmasti monen monta kertaa ottanut täydet lautaselliset safkaa, lasi täyteen maitoa, monta näkkäria ja kaikki höysteet mitä tarjolla on ja sitten "ihan vaan vahingossa" kompastunut niin, että siivooja olisi ollut vähän väliä ruokalassa minun takiani.
M37
Ei siivoojat ole paikalla jokaisen sotkun perässä, vaan vasta ruokailun loputtua. Koulun alueella riittää tarpeeksi siivottavaa muuallakin.
Samalle lautaselle sitten tietty leivät ja jälkkäripannukakku hernekeittotorstaina, nehän menee vatsassakin sekaisin heti 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
Ei siivoojat ole paikalla jokaisen sotkun perässä, vaan vasta ruokailun loputtua. Koulun alueella riittää tarpeeksi siivottavaa muuallakin.
No sehän tässä olikin olennaista, että milloin sotkujani oltaisiin tultu siivoamaan. :D
M37
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ihan hölmöläisten hommaa usein nykyään. Onkohan tämä "säästöidean" keksinyt tyyppi ikinä käynyt edes katsomassa, mitä ne teinit siellä ruokalassa touhuaa? Naurettavaa väittää että ruokahävikki pienenisi tuolla tavoin, kyllä ne teinitytöt ottaa sen yhden lusikallisen ruokaa lautaselleen, oli tarjottimia tai ei. Kasvupyrähdyksessä olevat pojat voivat toki ottaa ison annoksen, mutta ei se hävikkiin päädy. Enemmän tuohon hävikkiin vaikuttaa se, saavatko lapset ottaa ruokaa itse, vai annostellaanko se valmiiksi. Ja tarjottimien pesuveden säästö. Voi luoja, se sama pesuvesi niissä pesukoneissa jyllää, ei sitä uutta vettä oteta niitä tarjottimia varten. On kyllä ihan älyvapaata touhua. Samaan kastiin kuuluu kuin katuvalojen sammuttelu syyspimeällä. Keskikesällä kyllä palaa valot päivälläkin (ja taatusti ei risojen lamppujen tarkistusta varten tarvitse viikkotolkulla pitää päiväsaikaan katuvaloja päällä, sillä verukkeella kun aina joku ryntää petustelemaan tätä järjettömyyttä), mutta auta armias kun syyspimeät tulee, niin johan herää kunnanvirkamiesten sähkönsäästöinnostus. Voisiko jotain logiikkaa ja järkeä saada näihin säästöhommiin!
Kyllä. Olen ollut jo pitkään sitä mieltä, että Suomi säästää itsensä hengiltä. Ja nimenomaan typerältä tavalla; toisaalta rahaa hukataan surutta mm. surkeasti toteutettuihin hankintoihin ja samalla säästetään naurettavilla tavoilla pikkuasioistakin, joihin toteutetut säästöt kuitenkin hankaloittavat tai heikentävät (usein sekä että) ihmisten elämää "hyötyyn" nähden aivan järjettömän paljon.
Onneksi ei ole lapsia enkä edes asu Suomessa. Säästöä ehkä nekin jollain mielenkiintoisella logiikalla.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kiva säästökohde, kun muistaa omat paniikkihäiriöissä kärvistelyt teiniajoilta.
Kiva muutenkin jättää oma lautanen valvomatta pöytään, kun lähtee hakemaan vettä. Siinä on kiusaajien helppo vaikka vähän syljeskellä toisen ruokaan. Vaihtoehtona on toki kömpelösti yrittää taiteilla sekä lautanen että lasi samalla kertaa pöytään. Siinä on vain riskinä, että astiat putoaa maahan, mutta siitähän saakin sitten kivat aplodit muilta.
Tuntuu, että oikein tahallaan yritetään tehdä lasten elämästä vaikeaa. On niitäkin nuoria joita kouluruokailu muutenkin ahdistaa niin tällaisella päätöksellä saadaan vain entistä useampi jättämään koko ruokailu väliin. Onko oikea paikka säästää? Miten olisi vaikka niistä älyhärveleistä säästäminen? Ne ei edistä oppimista millään tavalla, sehän ollaan testeissä nähty. Aika ristiriitaista muutenkin, kun samaan aikaan tiedetään näyttöjen tuijottamisen olevan suorastaan haitaksi terveydelle niin silti halutaan lasten tuijottavan niitä päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M37
No sehän tässä olikin olennaista, että milloin sotkujani oltaisiin tultu siivoamaan. :D
M37
Meilläpäin sotkijoille annettiin siivousvälineet keittiöstä ja saivat itse korjata sotkunsa.
Vierailija kirjoitti:
No tuleehan siitä tiskiä. Tarjottimia on erittäin ikävä pestä. Samoin kauppojen ostoskärryjä, siksipä ovat usein likaisia.
Ne siis menevät läpi sellaisesta astianpesulinjasta. Ei niitä käsin pestä.
No meillä täällä Espoossa ei ainakaan yhdessä yläkoulussa ole välillä ollut edes kunnon astioita vaan kertakäyttöastiat. Kestävä kehitys juu...Henkilökuntapula syynä kuulemma. Viereisessä alakoulussa välillä likaisia astioita, sielläkin varmaan säästetään, jostakin?
Jos tuo on muka syynä että säästetään kun haetaan joka leipä, juoma, levite, salaatti ym erikseen niin höpö höpö. Koululaiset sitten suoraan valmiiksi katettuihin pöytiin ja keittäjät tarjoilevat suoraan lautasille. Silloin vasta tulisi oikeaa säästöä.
Ja kuljetithan samalla salaatin, leivän, hammastikun, appelsiinin ja vesilasin keiton päällä. 🤭