Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ihmeen trendi kouluruokaloissa poistettu tarjottimet!!

Vierailija
11.10.2022 |

Vähemmän tiskiä vai mikä juttu tämä on?
Ihan sikamaisen epähygieenistä hilata linjastoa pitkin aterimia, servettejä ja helvetinn hankalaa.Onko tämä koko maata kattava kouluruokailua koskeva uudistus?

Kommentit (194)

Vierailija
101/194 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä yllätä moinen älyttömyys tässä täysin kipeässä maailmassa. Itse olin ysärin lopulla yläasteella sen sortin provoileva pelleoppilas, että olisin ihan itseäni ja kavereita huvittaakseni varmasti monen monta kertaa ottanut täydet lautaselliset safkaa, lasi täyteen maitoa, monta näkkäria ja kaikki höysteet mitä tarjolla on ja sitten "ihan vaan vahingossa" kompastunut niin, että siivooja olisi ollut vähän väliä ruokalassa minun takiani.

M37

Ei siivoojat ole paikalla jokaisen sotkun perässä, vaan vasta ruokailun loputtua. Koulun alueella riittää tarpeeksi siivottavaa muuallakin.

No sehän tässä olikin olennaista, että milloin sotkujani oltaisiin tultu siivoamaan. :D

M37

Meilläpäin sotkijoille annettiin siivousvälineet keittiöstä ja saivat itse korjata sotkunsa.

Ei sellaiset vaatimukset olisi toimineet yläaste-meikäläiselle. Olisin vaan nauranut ja soittanut suuta siivousta vaativalle ja ottanut vaikka jälki-istuntoa mieluummin kuin siivonnut moiset sotkut.

M37

Vierailija
102/194 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä yllätä moinen älyttömyys tässä täysin kipeässä maailmassa. Itse olin ysärin lopulla yläasteella sen sortin provoileva pelleoppilas, että olisin ihan itseäni ja kavereita huvittaakseni varmasti monen monta kertaa ottanut täydet lautaselliset safkaa, lasi täyteen maitoa, monta näkkäria ja kaikki höysteet mitä tarjolla on ja sitten "ihan vaan vahingossa" kompastunut niin, että siivooja olisi ollut vähän väliä ruokalassa minun takiani.

M37

Ei siivoojat ole paikalla jokaisen sotkun perässä, vaan vasta ruokailun loputtua. Koulun alueella riittää tarpeeksi siivottavaa muuallakin.

No sehän tässä olikin olennaista, että milloin sotkujani oltaisiin tultu siivoamaan. :D

M37

Meilläpäin sotkijoille annettiin siivousvälineet keittiöstä ja saivat itse korjata sotkunsa.

Sama juttu omassa koulussa. Vilpittömät vahingot siivottiin usein siivoojien toimesta, mutta tahalliset tiputtelut ja muut pelleilyt pistettiin kyllä kuriin sillä että moppi ja ämpäri iskettiin sotkijan käteen. Olisi M37:aakin voinut käydä harmittamaan kun olisi joka kierroksella joutunut siivoamaan omat sotkunsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/194 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kiva säästökohde, kun muistaa omat paniikkihäiriöissä kärvistelyt teiniajoilta.

Kiva muutenkin jättää oma lautanen valvomatta pöytään, kun lähtee hakemaan vettä. Siinä on kiusaajien helppo vaikka vähän syljeskellä toisen ruokaan. Vaihtoehtona on toki kömpelösti yrittää taiteilla sekä lautanen että lasi samalla kertaa pöytään. Siinä on vain riskinä, että astiat putoaa maahan, mutta siitähän saakin sitten kivat aplodit muilta.

Tuntuu, että oikein tahallaan yritetään tehdä lasten elämästä vaikeaa. On niitäkin nuoria joita kouluruokailu muutenkin ahdistaa niin tällaisella päätöksellä saadaan vain entistä useampi jättämään koko ruokailu väliin. Onko oikea paikka säästää? Miten olisi vaikka niistä älyhärveleistä säästäminen? Ne ei edistä oppimista millään tavalla, sehän ollaan testeissä nähty. Aika ristiriitaista muutenkin, kun samaan aikaan tiedetään näyttöjen tuijottamisen olevan suorastaan haitaksi terveydelle niin silti halutaan lasten tuijottavan niitä päivät pitkät.

Minä en jätä tai ole koskaan jättänyt vartioimatta mitään minkä aion syödä tai juoda. Todella epäviisasta opettaa lapsia tällaiseen. Ja jollekin pahasti allergiselle tämä vasta onkin järjetön ja turha riski; riittää, että koulukaveri vain vitsilläkin esimerkiksi vähän sekoittaa erikoisruokavalioannosta epähoukuttelevamman näköiseksi omassa annoksessaan jo olleella haarukalla. Tätä ei todellakaan ole mietitty loppuun asti. Miksi vaikeuttaa, hidastaa ja lisätä riskejä näin turhaan?

Vierailija
104/194 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kyykytetään teinejä noin, kantamaan ruuat ilman tarjotinta? Alentavaa touhua. Aikuiset saa kuitenkin tarjottimen jokaisessa lounasruokalassa, miksei sitten nuoret? Toteutuuko oikeus yhdenvertaisuuteen aloituksessa kuvatunlaisissa paikoissa?

Vierailija
105/194 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M37

M37

Sama juttu omassa koulussa. Vilpittömät vahingot siivottiin usein siivoojien toimesta, mutta tahalliset tiputtelut ja muut pelleilyt pistettiin kyllä kuriin sillä että moppi ja ämpäri iskettiin sotkijan käteen. Olisi M37:aakin voinut käydä harmittamaan kun olisi joka kierroksella joutunut siivoamaan omat sotkunsa.

Siinäpähän olisivat todistaneet "vahinkoni" tahalliseksi teoksi. Olisin siinä voinut samaan hengenvetoon filmata, että sattui kaatuessa siihen malliin, että pitää päästä terkkarille ja jättä vaatijat ihmettelemään keskenään sotkua.

M37

Vierailija
106/194 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskentelen pääkaupunkiseudulla todella suuressa peruskoulussa, missä on oppilaita eskari-ikäisestä ysiluokkalaiseen saakka, eikä meillä on ollut tarjottimia moniin vuosiin käytössä. Vedensäästö kai siinä oli alunperin kyseessä. Eipä ole kukaan lapsi tai aikuinen valittanut. Ruokailu sujuu ihan hyvin. Otan lautasen, haarukan ja veitsen vasempaan käteen. Oikealla kädellä otan ottimilla ruokaa. Sen jälkeen asetan veitsen ja haarukan myös lautaselle, jotta voin kantaa sen pöytään oikealla kädellä. Pysähdyn matkalla ottamaan juotavaa, ja kannan sen sitten samaan aikaan vasemmalla kädellä pöytään. Samoin olen huomannut monen koulun oppilaan tekevän. Hyvin onnistuu. Silloin kun meillä oli tarjottimet, ei siihen kahta lautasta olisi mahtunut, eikä toista lautasta olisi saanut edes ottaa. Aivan samoin kuin monissa työpaikkaruokaloissakin, ei salaatille ole mitään erillisiä lautasia, vaan se on tarkoitus saada mahtumaan ruokalautaselle mukaan. Olisihan se hiukan eri asia muutenkin keittiöhenkilökunnalle, jotka työskentelevät jo nyt kiireessä, tiskata 2000 lautasta päivässä tuhannen sijaan. Jälkiruoan, hammastikun tms. asettelua ei tarvitse pohtia, kun sellaisia ei ole. Jos joskus on jotain omenaa tai appelsiinia, ne voi hakea erikseen sen jälkeen kun on jo syönyt.

Vierailija
107/194 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M37

M37

Siinäpähän olisivat todistaneet "vahinkoni" tahalliseksi teoksi. Olisin siinä voinut samaan hengenvetoon filmata, että sattui kaatuessa siihen malliin, että pitää päästä terkkarille ja jättä vaatijat ihmettelemään keskenään sotkua.

M37

Vahinkoja ei varmaan satu päivästä ja viikosta toiseen. Terkkari varmasti toteaa pelleilijän terveeksi ja palauttaa ilomielin siivoamaan jälkensä.

Vierailija
108/194 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M37

Höpöhöpö. Itse jouduit siivoamaan mitä sotkit etkä uutta ruokaa saanut. Ysärillä kiukkuiset opettajat ja keittäjätädit katsoi tuollasta "ihan vahingossa" kompastelua sormien läpi vain maksimissaan kerran, varsinkin kun asialla on aina se sama luokan pelle. Olipa paska voimafantasika.

Vierailija
109/194 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköä säästyy paljon.

Vierailija
110/194 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M37

Koulujen siivoajille ei käsittääkseni kuulu ollenkaan ruokalan siivous. Ainakin omien lasten koulussa se, joka kaataa ruokansa pitkin lattioita, siivoaa sen itse.

Vierailija
111/194 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palvelun tuottaja saa ruoka-annoksesta todella vähän kunnalta.

Kun taas kustannukset kasvaa kokoajan. Täytyy säästää.

Tarjottimet on kallis hankinta.

Tarjottimet vie koneessa tosi paljon vettä ja pesuainetta ja ne on raskaita käsitellä kaiken muun tiskin ohella edes takaisin.

Vierailija
112/194 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M37

Höpöhöpö. Itse jouduit siivoamaan mitä sotkit etkä uutta ruokaa saanut. Ysärillä kiukkuiset opettajat ja keittäjätädit katsoi tuollasta "ihan vahingossa" kompastelua sormien läpi vain maksimissaan kerran, varsinkin kun asialla on aina se sama luokan pelle. Olipa paska voimafantasika.

Voi voi. Kaikki ei olleet samanlaisia lampaita. Vetelin röökiäkin toustuvasti opettajien edessä ja ne tietenkin antoi aina tupakkalappuja. En minä kunnioittanut pätkääkään opettajia.

M37

Vierailija
113/194 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M37

Voi voi. Kaikki ei olleet samanlaisia lampaita. Vetelin röökiäkin toustuvasti opettajien edessä ja ne tietenkin antoi aina tupakkalappuja. En minä kunnioittanut pätkääkään opettajia.

M37

Typeryyden ylistys on kieltämättä nykyaikaa, mutta säkin olet ikäluokkaa jossa sitä vielä ymmärrettiin hävetä. On meitä kyllä joka junaan.

Vierailija
114/194 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä säästökohde. Missään buffetissa ei ole tarjottimia, missä minä käyn. Enkä tarvi edes, ei ole tullut mieleenkään.

Vierailija
115/194 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samalle lautaselle sitten tietty leivät ja jälkkäripannukakku hernekeittotorstaina, nehän menee vatsassakin sekaisin heti 👍

Hernekeitosta tuli mieleen, että lapseni koulussa ei enää ole jälkkärinä pannukakkua hernekeittopäivinä. Siellä on juustoviipale :|

Vierailija
116/194 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee sairaan puolelle tuo nuukailu. Kas kun vielä raskitaan antaa haarukat ja veitset eikä käsketä syömään käsin.

Käytetäänkö teillä kotona tarjottimia? Miten pärjäätte?

Hyvin pärjätään. Pöytä katetaan ja ruoka tuodaan astioissa pöytään. 

Vierailija
117/194 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee sairaan puolelle tuo nuukailu. Kas kun vielä raskitaan antaa haarukat ja veitset eikä käsketä syömään käsin.

Käytetäänkö teillä kotona tarjottimia? Miten pärjäätte?

Meillä kotona ei ruoka ja ruokailuvälineet ole tarjolla linjastossa, vaan pöydässä.

Vierailija
118/194 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on ilmainen kouluruoka ja sitä käydään ulkomailta asti ihmettelemässä ja ihailemassa. Mutta kullannuppujen vanhemmat vaan jaksaa valittaa.

( Joo, veronmaksajat maksaa eli sikäli jotkut veroissaan maksavat, mutta ei läheskään kaikki. Verorahat ei ole korvamerkittyjä )

Mulla ei ole onneksi lapsia, mutta jos olisi en kehtaisi tällaisesta asiasta julkisesti ruikuttaa.

Vierailija
119/194 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tarjottimien puute on kyllä tosi hankala systeemi missä tahansa noutopöytäsysteemissä. Monesti ihmisillä olisi pöytään kävellessään käsissään lautanen, aterimet, lasi (tai ainakin itselläni kaksi), leivät ja servetit. Kun näitä ei tietenkään yhdellä kertaa saa kannettua, muodostuu ruuhkia ja sekoilua sekä leipä-, että juomalinjastoon kun ihmiset ramppaavat edestakaisin hakemaan lisää tavaraa ja ruokaa.

Vierailija
120/194 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi että ruokahävikki on paljon pienempi. Ei oteta liikaa ruokaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi