Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä teillä vieraat nukkuu?

Vierailija
09.10.2022 |

Tuli mieleen, kun meidät majoitettiin leikkimökkiin. Siellä oli patteri, koska on sähköt. Mutta silti aika karua. Oveakaan ei saanut lukkoon. Jos meillä olisi tuo tilanne, että olisi talo, jonne ei mahdu, minä menisin itse sinne leikkimökkiin ja nukkukoot vieraat sisällä sängyissä. Me oltaisiin mahduttu kyllä olohuoneen lattioille patjoille (ja yksi sohvalle), mutta isäntäväki oli sitä mieltä, että ne talloo päälle yöllä mennessään vessaan ja kissat tulee patjoille. Mikä sinänsä ei minua ainakaan olisi haitannut, siis kissojen tulo sängylle.

Kommentit (118)

Vierailija
41/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä valitat, ap? Olisitte menneet hotelliin jos ei kelpaa. Mikä pakko tunkea yökylään?

Vierailija
42/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ei ole leikki mökkiä,ei rivitaloa, ei omakoti taloa. Niin vieras varana yökylässä , sähköllä toimivat patjat. Sähkö viralla ilmaa saadaan patjoihin kuin sähkö virralla poistettua ilman patjasta ja lisäksi menen pienen tilaan.Kun vuokra asuntokin on pieni,se iso sähköpatja on keskellä olohuonetta ja hyvin sinä ihmiset nukkuu.Itse en näkisi ongelmaksi nukkua teltassa,omassa makuupussissa tai leikki mökissä. Oma rauha.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi olkoon, joku likainen leikkimökki, jossa levitelty hiekkaa ja kuljettu kengillä. En olisi suostunut.

Pösilö.

Kyllä ne tilat siivotaan ja tuuletetaan vieraita varten.

Kaukana asuvien vieraiden kanssa sovitaan kaikki jutut etukäteen ja ajoissa.

Vai luuletko, että ihmiset lähteen Lappeenrannasta ajamamaan, jonnekin Kainuun kuntaan, tietämättä edes, onko siellä ketään kotona?

Vierailija
44/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vieraasta. Jos tyttärellä kaveri, nukkuu tytön huoneen lattialla patjalla. Tyttökin nostaa aina oman patjansa sängystä lattialle niin voivat olla vierekkäin.

Jos jommallakummalla pojista vieras, nukkuvat poikien huoneen levitettävällä vuodesohvalla. Myös esim isovanhemmat nukkuvat poikien huoneen vuodesohvalla. Me vanhemmat siis nukumme meidän olohuoneessa, eli ei ole mitään meidän makuuhuonetta heille tarjota.

Jos ystäväperhe kylässä, pojat siirtyy toinen tytön huoneeseen patjalle ja toinen olohuoneen sohvalle, ystäväperhe voi nukkua siinä poikien vuodesohvalla ja poikien sängyissä, max 4hlö perhe mahtuu tai jos on isompi niin pitää jo oma patja ottaa lisäksi heidän. Meillä ei yhtään enempää petipaikkoja.

Omia muita ystäviä kutsutaan vain jos lapset ei ole kotona (eli kyse jostain illanvietosta, lapset järjestetty mummolaan), silloinhan niitä petipaikkoja on vapaana lasten huoneissa.

Vierailija
45/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotellissa tai teltassa.

Vierailija
46/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaverini tulevat käymään, niin toinen nukkuu sohvalla ja toinen patjalla lattialla. Veljeni valitsee yleensä patjan mieluummin. (Nämä lähinnä yökyläilevät luonani) Nuo kaksi kaveria tulevat kylään yleensä yhtäaikaa, koska meillä on tiivis kolmikko kaveriporukka, ja he asuvat samalla paikkakunnalla. Matkustavat sitten aina yhdessä minun luokseni tai minä heille. Ja yötä ollaan aina, koska silloin kun päästään näkemään, niin halutaan viettää ihan rauhassa aikaa yhdessä.

Toinen noista kavereistani on kyllä paljon vieraanvaraisempi majoittaja, hänen luonaan nukun patjalla ja saan kunnon paksun peiton ja tyynyn puhtaine petivaatteineen. Toinen taas antaa aina pelkän ohuen viltin (sellaisen halpishuovan, joita saa varmaan alle viidellä eurolla tokmannista) ja sohvatyynyn. Monen kylmänä hytistyn yön jälkeen olenkin siirtynyt siihen, että tämän toisen kaverin luo mennessä otan aina oma tyynyn ja talvimakuupussin mukaan.

Vierailija
47/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kaverini tulevat käymään, niin toinen nukkuu sohvalla ja toinen patjalla lattialla. Veljeni valitsee yleensä patjan mieluummin. (Nämä lähinnä yökyläilevät luonani) Nuo kaksi kaveria tulevat kylään yleensä yhtäaikaa, koska meillä on tiivis kolmikko kaveriporukka, ja he asuvat samalla paikkakunnalla. Matkustavat sitten aina yhdessä minun luokseni tai minä heille. Ja yötä ollaan aina, koska silloin kun päästään näkemään, niin halutaan viettää ihan rauhassa aikaa yhdessä.

Toinen noista kavereistani on kyllä paljon vieraanvaraisempi majoittaja, hänen luonaan nukun patjalla ja saan kunnon paksun peiton ja tyynyn puhtaine petivaatteineen. Toinen taas antaa aina pelkän ohuen viltin (sellaisen halpishuovan, joita saa varmaan alle viidellä eurolla tokmannista) ja sohvatyynyn. Monen kylmänä hytistyn yön jälkeen olenkin siirtynyt siihen, että tämän toisen kaverin luo mennessä otan aina oma tyynyn ja talvimakuupussin mukaan.

Niin ja tästä vähemmän vieraanvaraisesta kaverista unohtui sanoa, että hän ei omista minkäänlaista patjaa tai edes sohvaa, jolla vieras voisi nukkua, vaan on ostanut itselleen levitettävän sängyn ja yökyläilijä saa nukkua sitten hänen vieressään samassa sängyssä. Kolmestaan kun ollaan siis hänen luonaan, niin nukutaan siskonpedissä kaikki kolme. Ollaan niin läheisiä ystäviä (lapsuudesta asti tunnettu) ettei se varsinaisesti haittaa, mutta silti olen miettinyt että miksei viitsi edes paria vieraspeittoa ja tyynyä ostaa, kun kuitenkin yökyläillään puolin ja toisin. Hän on kyllä muutenkin varsin pihi, sen takia hänen luonaan on kai aina niin kylmä...

Vierailija
48/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotellissa, AirBNB tai mistä sitten nukkumapaikkansa hankkivatkin, jos eivät ajele kotiin. Yksittäinen vieras voi nukkua avoimessa olohuoneessa kellarista haetussa ikivanhassa varavuoteessa.

Vierailija
49/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole enää vuosiin käynyt yövieraita yksinkertaisesti siksi, että mulla ei ole enää vuodesohvaa eikä muutakaan makuupaikkaa vieraille. Kyllästyin aikoinaan siihen, että (asun Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyydessä), mun kotiani käytettiin ilmaisena yöpymispaikkana reissuun lähdettäessä. Tilaa kyllä asunnossa olisi, mutta tämä on mun kotini eikä  mikään majatalo. Alkuun oli vähän ärtymystä, kun ilmoitin, että jos meille haluaa majoittua, pitää tuoda omat patjat, peitot ja tyynyt mukanaan ja viedä ne reissuun lähtiessä mennessään. 

Vierailija
50/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei yövy kuin lasten kaverit, ja he tietty nukkuu patjoilla lasten huoneissa.

Jos joku muu tulisi yöksi, niin varmaan annettaisiin meidän vanhempien makuuhuone vieraiden käyttöön, kun siellä on oma kylpyhuone. Me voisimme nukkua olohuoneessa, missä koirakin aina öisin on. En usko, että vieraat tykkäisi höselistä keskikokoisesta karvakasasta patjoillaan.

Meillä kun on viisihenkinen perhe ja suhteellisen pienet tulot, niin ei toivoakaan talosta jossa olisi enemmän makkareita kuin nyt. Nyt on neljä, ja tämäkin ihan luksusta meille.

Vierailija
51/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotonaan, hotellissa, katuojassa, en tiedä, meille ei ole yö vieraat tervetulleita.

Vierailija
52/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei me kutsuta ketään yökyläilemään. Käykööt päivällä tai yöpykööt hotellissa. Tai voivat olla tulemattakin.

Vierailija
53/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo leikkimökki kuulosti ihan hyvältä vaihtoehdolta. Siellä on lämmitys ja omaa rauhaa. Jos teillä itsellänne oli oletuksena, että majoitutte olohuoneen lattialla huushollissa, mikä on niin pieni, että jos yöllä menee vessaan, pitää hyppelehtiä teidän ohitsenne, miksi ylipäätänsä olitte menossa sinne yöksi.

Olisin mennyt teidän sijassanne suosiolla hotelliin.

Ihan sivusta: Kunnissa ja maaseutu maisemissa ei ole hotelleja.

Ja kallis kyläreissu tulee, jos pitää yö viettää hotellissa. Kun jo matkakin on useita satoja kilometrejä.

Sopu sijaa antaa.

Kai se läheisten tapaaminen, juttelu ja menneidenkin muistelu on tärkeämpää, kuin se missä yön, pari nukkuu vierailureisulla.

Kun sisareni tulee miehensä käymään kaukaa, me jutellaan siskon kanssa myöhään yöhön saakka, vaikka muut jo unten mailla.

Ei kai sinne kylään mennä syömään ja nukkumaan, vaan tapamaan ihmisiä.

No ei ap:lle ainakaan ollut samantekevää, missä yön tai pari nukkuu vierailureissulla. Eikös tämä ketju vähän sitä asiaa koskenut.

Vierailija
54/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hotellissa. Ei meille mahdu vieraita yöpymään.

Vierailija
55/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sellaisia tuttavia, jotka tulisivat yöksi, koska kaikki asuvat pääkaupunkiseudulla.

Vierailija
56/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omissa kodeissaan.

Vierailija
57/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sohvilla, ikinä ei ole ollut niin montaa yövierasta etteivät mahtuisi kaikki niille. Jos jompikumpi meistä on pois niin voidaan antaa sänky vieraille ja itse olla jollain sohvista.

Vierailija
58/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko yökyläily on näin katoavaa perinnettä? Tuntuu aika murheelliselta, että vieraat lähetetään mieluummin hotelliin kuin että vietettäisiin rauhassa iltaa ja jutusteltaisiin myöhään yöhönkin. Kaikenlaisia nukkumisratkaisuja olen ikäni aikana nähnyt, mutta aina hyvä seura on korvannut mahdollisesti heikommaksi jääneen unen tai itse majoittaessa järjestelyjen vaivan.

En tiedä, mitä kansanperinnettä. Olen syntynyt 1960-luvulla ja ollut aina kaupunkilainen. Nykyisin asun ahtaasti pääkaupunkiseudulla. En muista, että olisin elämäni varrella käynyt yökylässä koskaan missään ahtaissa nurkissa, en lapsena enkä aikuisena. Olen ollut yötä lukuisia kertoja jossain mökeillä, joissa on löytynyt tilaa jostain aitasta tai toisesta rakennuksesta. Sitten olen yöpynyt sellaisten ystävien luona, missä on paljon tilaa, iso talo, ja joillakin jopa tyhjiä huoneita. Luulen, että tämä on vähän siitäkin kiinni, mihin on tottunut. Miehen sukulaiset ovat aina yöpyneet juuri keittiön ja eteisen lattioilla ja milloin mitenkin, eikä heitä haittaa yhtään. Siksi ovat olleet aivan ihmeissään kun olen torpannut ajatuksen, kun meillä on ollut vuosien varrella juhlia ristiäisistä ylioppilasjuhliin, että meille ei voi tulla silloin yöpymään. Kamala ajatuskin, että kun kodin pitää olla juhlakunnossa, niin kaikki paikat olisi täynnä patjoja ja täkkejä, ja toisten matkalaukkuja, ja sinne ainoaan vessaan jonottaisi kaikki kiireessä juhlien aamuna.

Vierailija
59/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olohuoneen vuodesohvalla. En luovuttaisi omaa sänkyäni vieraille, enkä odottaisi sitä heilläkään, kyläillessäni vastavuoroisesti heidän luonaan.

Vierailija
60/118 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeastiko yökyläily on näin katoavaa perinnettä? Tuntuu aika murheelliselta, että vieraat lähetetään mieluummin hotelliin kuin että vietettäisiin rauhassa iltaa ja jutusteltaisiin myöhään yöhönkin. Kaikenlaisia nukkumisratkaisuja olen ikäni aikana nähnyt, mutta aina hyvä seura on korvannut mahdollisesti heikommaksi jääneen unen tai itse majoittaessa järjestelyjen vaivan.

En tiedä, mitä kansanperinnettä. Olen syntynyt 1960-luvulla ja ollut aina kaupunkilainen. Nykyisin asun ahtaasti pääkaupunkiseudulla. En muista, että olisin elämäni varrella käynyt yökylässä koskaan missään ahtaissa nurkissa, en lapsena enkä aikuisena. Olen ollut yötä lukuisia kertoja jossain mökeillä, joissa on löytynyt tilaa jostain aitasta tai toisesta rakennuksesta. Sitten olen yöpynyt sellaisten ystävien luona, missä on paljon tilaa, iso talo, ja joillakin jopa tyhjiä huoneita. Luulen, että tämä on vähän siitäkin kiinni, mihin on tottunut. Miehen sukulaiset ovat aina yöpyneet juuri keittiön ja eteisen lattioilla ja milloin mitenkin, eikä heitä haittaa yhtään. Siksi ovat olleet aivan ihmeissään kun olen torpannut ajatuksen, kun meillä on ollut vuosien varrella juhlia ristiäisistä ylioppilasjuhliin, että meille ei voi tulla silloin yöpymään. Kamala ajatuskin, että kun kodin pitää olla juhlakunnossa, niin kaikki paikat olisi täynnä patjoja ja täkkejä, ja toisten matkalaukkuja, ja sinne ainoaan vessaan jonottaisi kaikki kiireessä juhlien aamuna.

Mä olen kans 60-luvun lapsi ja asuttiin silloin 63 m2 kerrostalokolmiossa. Nelihenkinen perhe siis. Ei meille olisi mihinkään mahtunut yövieraita. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi