Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (24139)
Täällä keskustellaan jostain doriksen horinoista.Itse tulin tänne vasta muutama päivä sitten joten en tunne tapausta.
Taitaa olla joka palstalla aina ainakin yksi neropatti joka pyrkii olemaan palstalla vähän ylempänä kuin muut kuvitellen olevansa keskustelun vetäjä tms. Joku on ottanut täälläkin vain kuvitteellisen aseman. Helppo ohittaa sellaisen kirjoitukset.
Mä en ymmärrä niitä senioreja, jotka kitkuttaa huonokuntoisena töissä saadakseen täyden eläkkeen. Loppuviimein se etu kitkutuksesta saattaa olla 2e/kk eläkkeenä; sen voi itse laskea. Menot pienentyy eläkkeellä joten "voitto" menee usein miinuksen puolelle pitkässä juoksussa.
Takuueläke 980e täydentää, mikäli eläke olisi muuten alle tuon summan. Tietenkään täydennystä ei saa, mikäli eläke on jo yli tuon takuueläkesumman.
Pitää selvittää asiat ja puntaroida mikä kannattaa. Puhun nyt vain pelkästä rahasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uimassa kävin.Aika lämmin vesi.
Uimassa kävit ja olet vielä keskuudessamme. Teit jotain oikein.
Nuorten hukkumistapauksesta, ikäviä. Mutta se mikä ärsyttää hitosti on se että nyt kaikkien pitäis olla kallella kypärin ja surra. Minä en sure enkä tunne empatiaa vaan ihmettelen miten voi olla niin ymmärtämättömiä ihmisiä ettei tajuta uimisen riskeja ja sitä miten vesillä pitää käyttäytyä. Tunnen surua vain läheisten ja ystävien onnettomuuksista.
Nyt sitten joku pääkaupunkiseudun vatipääpäättäjä harkitsee uimarantojen sulkemista. Hotellihuoneissa on jo tuuletusluukut lukittu ettei ihmiset hypi niistä, seuraavaksi suljetaan uimarannat ettei ihmiset huku. Seuraavaksi varmaan kielletään junat ja autot ettei ihmiset jää niiden alle.
Ei se voi niin mennä että lukitaan, suljetaan kaikki tavallisilta ihmisiltä. Ei sillä tavoin estetä "turhia
Kävin äskenkin uimassa ja täällä ollaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä keskustellaan jostain doriksen horinoista.Itse tulin tänne vasta muutama päivä sitten joten en tunne tapausta.
Taitaa olla joka palstalla aina ainakin yksi neropatti joka pyrkii olemaan palstalla vähän ylempänä kuin muut kuvitellen olevansa keskustelun vetäjä tms. Joku on ottanut täälläkin vain kuvitteellisen aseman. Helppo ohittaa sellaisen kirjoitukset.
Just joo ihan muutama päivä sitten tulit 🤭
Vierailija kirjoitti:
Huono yö takana, mieli apea niin kun joka päivä, ei tänäänkään mitään eikä ketään.
Älä jää kotiin.Mene vaikka rannalle tai jäätelölle.Puhun kokemuksesta ,sairastan kaksisuuntaista,sain lääkkeet ja nyt toimintakyky on parantunut.Hae apua.
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli aikamoinen päivä. Olimme kävelyllä kauempana äitini kanssa. Autolla menimme ja kun piti takaisin lähteä niin auto ei käynnistynyt. Yritettiin ja mietittiin mitä tehdä. Sitten äitini otti käsijarrun pois päältä, kun mietittiin, että päästään lähtemään. Siinä hötäkässä se jäi pois päältä ja auto oli siinä pienen mäen päällä ilman sitä.
Näin auto meinasi lähteä karkuun taaksepäin mäkeä alas. Ehdin sen juuri pysäyttämään ja roikuin ovessa kiinni kaikella voimalla. Onneksi kävi hyvin. Muuta en ehdi kirjoittaa nyt.
Solar Fake - Here I stand
Jatkoa tähän. Saatiin siis auto pysymään paikallaan ja käsijarru taas päälle. Sitten pohdittiin mitä tehdä. Auto ei siis edes "yrittänyt" startata vaan kaikki pimeänä.
Meillä on äitini autossa sellainen maksullinen autoliiton apupalvelu (kerran pari vuodessa maksetaan siihen) eli jos auto jättää välille tms niin sitten voi tuolta saada tietyn määrän kertoja jolloin tullaan auttamaan ja viedään auto yleensä lähimmälle korjaamolle.
Yleensä paikallinen hinauspalvelua tarjoava yritys hoitaa käynnit. Viime vuonna monia kertoja jouduttiin tuota käyttämään. Niin paljon vikoja, että lopulta nuo sopimukseen kuuluvat käyntikerratkin tulivat täyteen.
No, nytkin oli pakko soittaa tuonne. Se mies puhelimessa jaaritteli pitkään ja kyseli. Silloinkin, kun äitini oli vielä puhelimessa ja auto lähdössä mäkeä alas. Äitini viskasi puhelimen maahan kesken puhelun ja tuli pelastamaan tilannetta. Oli tipalla, ettei auto mennyt mäkeä alas. Puhelimessa ollut mieskin pelästy, että mitä tapahtui, kun äitini poimi puhelimen maasta ja jatkoi puhelua. Yleensä tuollakin on hyvä palvelu, mutta nyt ei kovin. Valittivat kuinka ollaan liian kaukana kotoa ja olisi pitänyt lähimmälle korjaamolle viedä, vaikka oikeastaan toisen paikkakunnan korjaamolle tuli melkein yhtä pitkä matka.
No, lähettivät tuolta "keskuksesta" tiedon hinaus palvelulle ja tämä oli lähdössä auttamaan. Tunti olisi saatu ainakin odottaa. Siihen se ilta olisi sitten mennyt. No, äitini päätti vielä kerran yrittää käynnistää ja auto lähti käyntiin. Sitten soitto, ettei tarvitakaan apuja ja käynti peruuntuu.
Päästiin kotiin ja hyvä niin. Harmi vaan, että vaikka hinauspalvelu ei ehtinyt kuin pienen matkaa ajaa niin silti menihän tuostakin yksi käyntikerta ihan turhaan. Ikävä juttu tuo.
Äitini autossa oli tuolloin jo uusi akku, mutta sama näköjään jatkuu eli jos monta kertaa tulee pysähdyksiä ja esim eri kaupoissa käydään niin sitten jossain vaiheessa tekee tenän. Tai jos seisoo pitkään auringossa meidän ollessa kävelyllä tms. Sitten saattaa hetken päästä kuitenkin käynnistyä. Jotain vikaa sähköjutuissa, akun lataukseen tms liittyen edelleen.
Saa nähdä mitä tehdään ja meillä ei apua ole pyytää keneltäkään. Sen vuoksi tuo maksullinen apupalvelu, mutta nekin kerrat rajallisia ja pitäisi talveenkin vielä käyntejä varalle jäädä. Samalla, kun ei autossa näy mitään vikavaloja yms.
Korjaamolle kai pitää soittaa ja kysyä, mutta toisaalta ei viitsisi maksaa turhasta jos katsovat ja toteavat, ettei mitään löydy. Tuokin auto on ollut luotettava aiemmin, vaikka vanha on. Nyt äitini lainaa minun autoani, mutta se on niin vanha, ettei kestä kyllä kauaa tuolla menolla jos paljon ajetaan. Liikaakin jo tästä, mutta omanlaisensa vaikeuden nämäkin jutut tuovat.
"Nuorten hukkumistapauksesta, ikäviä. Mutta se mikä ärsyttää hitosti on se että nyt kaikkien pitäis olla kallella kypärin ja surra. Minä en sure enkä tunne empatiaa vaan ihmettelen miten voi olla niin ymmärtämättömiä ihmisiä ettei tajuta uimisen riskeja ja sitä miten vesillä pitää käyttäytyä. Tunnen surua vain läheisten ja ystävien onnettomuuksista."
Jos oikeasti mietitään niin melkein jokainen voi hukkua. Ei siihen tarvita mitään riskien ottoa tai tyhmyyttä. Onhan niitäkin ihmisiä, jotka esim lähtevät omasta mökkilaiturista uimaan niin kuin satoja kertoja ennenkin ja saavat laiturin vieressä sairauskohtauksen tai vaan krampin yms ja hukkuvat siihen. Näitäkin on sattunut ja sattuu kokoajan.
Samalla toisen ihmisen läsnäolokaan ei välttämättä auta jos toinen vajoaa nopeasti pinnan alle. Ei ihmistä löydy vedestä nopeasti ja saako toinen edes toista ylös. Ei välttämättä jos asiaa miettii. Toinen voi olla painava ja pelastaja heikkokuntoinen. Sivusta. Näin en tavallaan pilkkasi ketään, kun se voi osua omaan nilkkaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä niitä senioreja, jotka kitkuttaa huonokuntoisena töissä saadakseen täyden eläkkeen. Loppuviimein se etu kitkutuksesta saattaa olla 2e/kk eläkkeenä; sen voi itse laskea. Menot pienentyy eläkkeellä joten "voitto" menee usein miinuksen puolelle pitkässä juoksussa.
Takuueläke 980e täydentää, mikäli eläke olisi muuten alle tuon summan. Tietenkään täydennystä ei saa, mikäli eläke on jo yli tuon takuueläkesumman.
Pitää selvittää asiat ja puntaroida mikä kannattaa. Puhun nyt vain pelkästä rahasta.
No, esim äitini tarvitsee jokaisen rahan mitä saa vielä töissä ollessaan. Hänen tarvitsee korotusta eläkkeeseensä ja näin on loppuun asti töissä, kun vielä pystyy. Kyllä tuo töissä olo korottaa eläkettä ja jos olisi jäänyt heti, kun alin ikä ylittyi niin eläke jäisi satoja euroja alemmas. Tällä tulee olemaan vaikutusta siihen miten pystyy eläkkeellä elämään ja pärjää taloudellisesti.
Isäni taas jäi jo eläkkeelle ja jatkaa silti töissä ja saanut siis molempia eli palkkaa ja eläkettä. Säästää nyt palkastaan rahaa ja tiettyjä velkoja lyhentää. Tällä on myös suuri merkitys hänelle. Näin oikeastaan jos olisi eri tilanne niin molemmat vanhempani olisivat jääneet jo töistä pois. Harva kai hyvikseen käy jos on parempi tilanne. Näin itse taas ymmärrän kyllä niitä joiden pitää töissä käydä. Äidillänikin melko vaikea tilanne tulee olemaan jokatapauksessa.
Viime päivinä olen ollut taas ulkona paljon. Mustikassa olen käynyt jo pari kertaa, mutta osa on vielä raakoja. Hevosia olin myös katsomassa.
Pyöräillyt olen, mutta toinen rengas taas halkeanassa ja huoltoon pitää viedä. Kauppaan menen vasta huomenna. On toisaalta mukava huomata, että pärjää pitkään ilman kauppareissua. Pakastimessa on aina mistä saa vararuokaa.
Äitini kanssa vietimme lomaa ja hän töissä jo ollut. Kyllä tuo yhdessä olo näkyy silti siinä, että vähän väsynyt olen. Yritän kuitenkin äitiäni kannustaa liikkumaan yms ja ruokia hänelle teen niin lopulta uuvun jo hieman tuohon kaikkeen. En aina muista ajatella itseäni kovinkaan paljon.
Joskus mietin, että äitini sairausjutut ja kivut olisivat saaneet jäädä todellakin pois, koska tuo asia kuormittaa meitä kuitenkin. Äidilleni kurjaa ja minäkin kuitenkin siinä mukana.
Tietysti mitä se valitus auttaa. Äitini on kuitenkin aina ollut liikunnallinen ihminen joten jos hänen kykynsä liikkua laskee entisestään niin kyllä se tulee vaikuttamaan häneen, kun vaikuttaa jo nyt paljon. Isäni soittoja en mielelläni odota ja hänelle edes soita, kun hän vasta valituksen osaakin. Hänellä on asiat kurjimmin ja rahaa vähiten, vaikka ensi viikolla tulee palkka ja sen perään vielä eläke. Jos se yli 4000 riittäisi sentään. Miettisi vähän joskus.
Yritän nyt itse levätä ja ajatella omia juttujani. Muutamia kursseja yritän vielä saada valmiiksi. Typerää oli ottaa kesäksi näin paljon niitä, mutta yleensä en anna peräksi näissä jutuissa. Muisti alkaa vaan vähän pätkimään jo väsymyksestä.
Poistokirjoja olen lukenut ja ehkä auttaa keskittymisessä. Huonoja kirjoja vaan moni ja olen väkisin loppuun lukenut. Nyt sentään muutama parempi. Fiilis hieman sellainen, että mitäpä tästä sanoisi. Pöllämystynyt ja viime päivät vähän väkisin läpi vietyjä tekemisineen. Tekstiä ainakin syntyy.
Sister - The Unlucky minority
15. Päivä 30 C. Sadetta! Tulkoon! Pitääkö täs sadetanssiin alkaa?
Uimataitoisen hukkumisen voisi verrata, kun kävellessä kaatuu. Pieni yllätystekijä ja se on siinä.
Jos virta ei vie, ei kovasti aaltoile, ja samalla voimat uupuu niin kannattaisi rentouttaa lihakset ja pitää kasvot pinnalla. Vedellä on voimaa pitää ihmistä pinnalla ja sitä sanotaan nosteeksi. Kellumista/rennosti ottamista vedessä kannattaisi harjoittaa. Se voi pelastaa hengen.
Itselläni soi päässä Erika Vikmanin julkaisematon rakkauslaulu. Kuulin häntä eilen livenä. Peer Günt, Popeda ja Timo Rautiainen and The Leavings on tänään live kuunteluissani. Tätä päivää mä oon odottanut tällä viikolla eniten.
Kotiuduin just kyläkaupalta, suffeli-jäätelö sai huippupisteet. Arpaonni suosi lähellä, ei osunut kohdalle. Onneksi tuulee hiukan, sateita ei ole ennustettu lähipäiville. Kävin suihkussa, pyykki pyörii. Tekis mieli jotain suolaista, ei jaksa kauppaan. Ystäviä oli kiva nähdä. Suunnitellaan yhteisadressia tuonilmaisiin siirtyneelle tuttavalle.
Helle. Hiki. Luonto kaipaa vettä
Lepopäivän ratoksi
Doris
Jos en nyt saa töitä ennen eläkeikää, niin eläke putoaa huomattavasti arvioidusta. Minä kyllä jaksan, jos kunto pysyy nykyisellään, mennä töihin eläkkeellä. Pakko on paikata puuttuva osa jollain, vaikka kassalla tai parkkipatena. Toisaalta voi olla ihan motivoivaakin.
Ehkä pelastin tänään perhosen. Oli varmaan auto ajanut päin ja toinen alasiipi mennyt etusiiven eteen väärälle puolelle. Varovasti sen käänsin niin kuin monia kertoja olen ennenkin tehnyt. Toin sen pihaan ja laskin penkille. Hetken päästä kävin katsomassa ja perhonen oli hävinnyt. Toivon, että lensi pois tai sitten lintu nappasi, mutta olin vain hetken pois niin ehkäpä se lentoon oli päässyt.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä pelastin tänään perhosen. Oli varmaan auto ajanut päin ja toinen alasiipi mennyt etusiiven eteen väärälle puolelle. Varovasti sen käänsin niin kuin monia kertoja olen ennenkin tehnyt. Toin sen pihaan ja laskin penkille. Hetken päästä kävin katsomassa ja perhonen oli hävinnyt. Toivon, että lensi pois tai sitten lintu nappasi, mutta olin vain hetken pois niin ehkäpä se lentoon oli päässyt.
Ihana. Ihminen, joka pelastaa perhosen on jalo
Vierailija kirjoitti:
Oletko sinä se, joka viime vuonna kertoi joskus peseneensä perhosen siipeä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo vain tulin. Ekoja kommenttejani oli mm. että jäin töistä pois reilu vuosi ennen eläkeikää ja nyt olen työtön ja kerroin myös nuorena sairastetusta munasarjasyövästä. Nyt kasvattelen niittykukkia josta myös mainitsin. Tässä siis faktaa mun stooreista täällä oloni aikana muutamalta päivältä jotka olen täällä roikkunut hellettä paossa 🥵
Tää on turha kommentti, mutta niin oli sinunkin🤣
Vierailija kirjoitti:
"Nuorten hukkumistapauksesta, ikäviä. Mutta se mikä ärsyttää hitosti on se että nyt kaikkien pitäis olla kallella kypärin ja surra. Minä en sure enkä tunne empatiaa vaan ihmettelen miten voi olla niin ymmärtämättömiä ihmisiä ettei tajuta uimisen riskeja ja sitä miten vesillä pitää käyttäytyä. Tunnen surua vain läheisten ja ystävien onnettomuuksista."
Jos oikeasti mietitään niin melkein jokainen voi hukkua. Ei siihen tarvita mitään riskien ottoa tai tyhmyyttä. Onhan niitäkin ihmisiä, jotka esim lähtevät omasta mökkilaiturista uimaan niin kuin satoja kertoja ennenkin ja saavat laiturin vieressä sairauskohtauksen tai vaan krampin yms ja hukkuvat siihen. Näitäkin on sattunut ja sattuu kokoajan.
Samalla toisen ihmisen läsnäolokaan ei välttämättä auta jos toinen vajoaa nopeasti pinnan alle. Ei ihmistä löydy vedestä nopeasti ja saako toinen edes toista ylös. Ei välttämättä jos asiaa miettii. Toinen voi olla painava ja
En tarkoittanut/kohdistanut kirjoitustani mainitsemillesi "ryhmille".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo vain tulin. Ekoja kommenttejani oli mm. että jäin töistä pois reilu vuosi ennen eläkeikää ja nyt olen työtön ja kerroin myös nuorena sairastetusta munasarjasyövästä. Nyt kasvattelen niittykukkia josta myös mainitsin. Tässä siis faktaa mun stooreista täällä oloni aikana muutamalta päivältä jotka olen täällä roikkunut hellettä paossa 🥵
Tää on turha k
Niittykukat on loistava keksintö. Itse aloin pari vuotta sitten, ja mikä loistava keto on syntynyt, kimalaisia ja perhosia, ihanaa seurattavaa.
Kaikki kedot ja mustikat yms kaipaa sadetta
Doris
Ei huono ohje opettajalta. Täällä kuitenkin kirjoitetaan selvällä suomenkielellä. Kirjoitusten sisältö on sitä sun tätä;hervotonta, painokelvotonta, hauskaa, sarkastista, ärsyttävää joskus jopa agressiivista. Mutta aina suomenkielellä, sopii siitä mallia ottaakin. Ei liene nuoriso osata enää edes kirjoittaa, järjen käytöstä puhumattakaan.