Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (21895)
Vierailija kirjoitti:
Näkymätön nukkui yönsä, heräsi ja aloitti päivänsä, johon ei mitään uutta tiedossa, ei edes virallista jotain lääkäri menoakaan. Kukaan ei kaipaa tänäänkään.
Katso ympärillesi. Ketä voisit tänään auttaa?
Joskus ihminen voi itse vakuuttaa itsensä esim. yksinäisyydestään niin vahvasti, ettei edes kykene huomaamaan, että joku haluaisi olla hänen ystävänsä. Syy voi olla myös syvemmällä. On esim. niin pettynyt joihinkin ihmisiin tai kokenut kovaa henkistä ja/tai fyysistä väkivaltaa, ettei siksi edes uskalla ystävystyä kenenkään kanssa, mutta ehkei tiedosta, miksi on yksinäinen, eli itsestään johtuvista syistä.
On myös mahdollista, että tämän ketjun Näkymätön hakee vain huomiota, pyörii itsesäälissä tai on trolli, mutta mahdollista on sekin, että hän on vain yksinäinen, ehkä sosiaalisesti vähän keskimääräistä heikommilla eväillä varustettu, joten ei osaa solmia ihmissuhteita tai pitää niitä.
Ja sorry, ei ole tarkoitus loukata tällä ketään. Satun tuntemaan erään ihmisen, jolla on vähän vastaava ongelma eikä hän eds yritä tehdä asialle mitään, mutta valittaa jaksaa loputtomasti. Kukaan ei jaksa häntä enää auttaa.
Hei Näkymätön, ootko nähnyt elokuvan Näkymätön Elina? On loistava.
Maanantai. Viikon uusi alku. Kaikkine mahdollisuuksineen edessä. Käyn siskolla, kaupassa ja tankilla. Pyykit kuivat, odottaa kämppäämistä. Nukuin makoisasti, ikkuna auki. Näin unia entisestä työpaikasta.
Mukavaa maanantaita
Toivottaa Doris - reissunainen
Tästä viestistä tuli mieleeni EE Cummings'n runo Anyone Lived In A Pretty Howtown
Anyone lived in a pretty how town
(with up so floating many bells down)
spring summer autumn winter
he sang his didnt he danced his did
women and men (both little and small)
cared for anyone not at all
they sowed their isnt they reaped their same
sun moon stars rain
children guessed (but only a few
and down they forgot as up they grew
autumn winter spring summer)
that noone loved him more by more
when by now and tree by leaf
she laughed his joy she cried his grief
bird by snow and stir by still
anyones any was all to her
someones married their everyones
laughed their cryings and did their dance
(sleep wake hope and then) they
said their nevers they slept their dream
stars rain sun moon
(and only the snow can begin to explain
how children are apt to forget to remember
with up so floating many bells down)
one day anyone died i guess
(and no one stooped to kiss his face)
busy folk buried them side by side
little by little and was by was
all by all and deep by deep
and more by more they dream their sleep
noone and anyone earth by april
wish by spirit and if by yes.
women and men (both dong and ding)
summer autumn winter spring
reaped their sowing and went their came
sun moon stars rain
Olen sivullinen (hento Camus viittaus) ja yksinäinen. Ja myös näkymätön. Joillekin ihmisille (suurimmalle osalle). Tykkään runoista...
"Joku meni, teki tehtävänsä, ja tuli takaisin; ja joku muu näki jonkun."
Sivullisuuden ja näkymättömyyden tunne on yleismaailmallinen ja se on osa ihmisyyttä. Lopulta me kaikki olemme yksin, kuolema kohdataan yksin. Eikä kukaan, et edes itse, tunne sinua pohjia myöten.
Kuinka monta laulua ja romaania onkaan siitä kirjoitettu. Ja kuinka monta aforismia.
Yksin oot sinä ihminen, kaiken keskellä yksin.....
Onko sitten Eino Leinoa vai Raamattua, sama pohjavire molemmissa.
Yksinäisyys tuntuu minusta hävettävältä, että olen jotenkin viallinen.
Ja kyllä se raskasta elämä on yksin kaikkien asioiden kanssa.
Vaikka eihän se minun vika ole, että vanhemmat ovat kuolleet ja ei ole ollut sisaruksia eikä omaa perhettä.
Olen vähän pettynyt. Oli odotuksia kesälle, mutta samaa vanhaa pskaa vaan.
Uimaankaan en ole tarkentunut ja migreeniväsymystä melkein joka päivä. Ei oikein 'nuppi säteile'. Aivosumua mitä lie. Väsymystä.
Pahoittelut ankeasta kuulumisesta.
Jos mietin elämääni niin oikeastaan monet asiat ylittävät jo kunnianloukkauksen kriteerit. En voi tänne kirjoittaa moniakaan asioita tai kertoa tarkemmin kaikesta. Silti tämä kaikki on vaan aivan sairasta monin tavoin. Joku ehkä sanoo, että kaikista puhutaan pahaa, mutta itseni tapauksessa tämä kaikki on jollakin eri tasolla.
Kaikki ikävät puheet valheineen ovat levinneet niin paljon ja tähänkin liittyen en voi kirjoittaa sen enempää. Samalla itse en ole tehnyt mitään mikä oikeuttaa tähän kaikkeen. Eräs asia siihen liittyy, mutta sekin on nuoruuteen liittyvä vääristelty asia ja ei oikeuta tähän kaikkeen. Lähinnä yhdestä asiasta on saatu lisää puhumista. Samalla tiedän asian alkua tai osaan yhdistää asioita, mutta muu on pimennossa.
Samalla joku tietysti sanoo, ettei saa välittää, mutta jos sinulla ei ole enää mitään arvoa ja oletus on, että sinusta voi puhua mitä vaan niin kyllähän se vaikuttaa elämään. Tai sinä olet se jota saa pilkata rajattomasti. Samalla jos olet tilanteessa yksin niin se on toinen juttu.
Joskus johonkin toiseen ketjuun, jossa muutkin kertoivat näistä asiosta kirjoitin ja eräs vastauksena minulle kirjoitti, että miten voit koskaan toipua kaikesta tuo kaikki jatkuu edelleen. Sitä välillä mietin. Samalla ei saa pitää minua heikkona. Silti en voi sanoa, etteikö valheet ja pilkka monesti satuttaisi.
Olen ihminen joka haluaa uskoa totuuteen ja näin en meinaa useinkaan sietää epäoikeudenmukaisuutta. Haluaisin oikeutta ja totuuden ilmi, vaikka ei se niin mene. Ei minulla ole mitään keinoa ratkaista tätä kaikkea. Ei ole todisteita ja mitä se auttaisi.
Jos mietin vanhempiani niin äitini tietää ja olen hänelle kertonut. Hän on myös joskus todistanut sitä kaikkea. Silti ei hän osaa oikeastaan ajatella miltä se minusta tuntuu. Ajattelee, ettei tarvitse välittää ja emme muuten puhu asiosta. Ei osaa yhtään tukea minua tai mieti, että kuinka tuo kaikki välillä satuttaa. Sama juttu oli kiusaamisen kanssa.
Oikeastaan äitini ei edes aiemmin uskonut minua, kun kerroin kaikesta. Se satutti, ettei luottanut minuun. Vasta myöhemmin tiettyjen juttujen myötä alkoi uskoa, kun näki mitä tapahtui. Isälleni en voi kertoa mitään.
Pahoittelen tätä viestiä ja eihän tämä ketjuun kuulu ja minua hieman pelottaa kirjoittaa tätä. Samalla minäkin kirjoitan tänne, yrittäen pitää kiinni elämästäni mahdollisimman tavallisesti, vaikka elämässäni on asioita mitkä uhkaavat viedä minut mukanaan ja viedä ilon elämästä. Pidänkin varmaan nyt taukoa täältä, koska en näe aina mitään järkeä tässä kaikessa. Ehkä yritän vaan huijata itseäni ja unohtaa kaiken ikävän, mutta ei se aina niin mene. Jos voisinkin kirjoittaa kaiken niin ehkä joku ymmärtäisi paremmin, mutta en sitä voi tehdä. Olkoon tämä asia silti se syy miksi en luota ihmisiin enää yhtään.
Tukinet.net voi kirjoittaa arkipäivästä tai vakavista ongelmista. Mieli ry:n ylläpitämässä sivustossa löytyy chatteja ja kirjoistuspalstoja monelle eri alueelle eikä joudu trollien ahdistelemaksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos mietin elämääni niin oikeastaan monet asiat ylittävät jo kunnianloukkauksen kriteerit. En voi tänne kirjoittaa moniakaan asioita tai kertoa tarkemmin kaikesta. Silti tämä kaikki on vaan aivan sairasta monin tavoin. Joku ehkä sanoo, että kaikista puhutaan pahaa, mutta itseni tapauksessa tämä kaikki on jollakin eri tasolla.
Kaikki ikävät puheet valheineen ovat levinneet niin paljon ja tähänkin liittyen en voi kirjoittaa sen enempää. Samalla itse en ole tehnyt mitään mikä oikeuttaa tähän kaikkeen. Eräs asia siihen liittyy, mutta sekin on nuoruuteen liittyvä vääristelty asia ja ei oikeuta tähän kaikkeen. Lähinnä yhdestä asiasta on saatu lisää puhumista. Samalla tiedän asian alkua tai osaan yhdistää asioita, mutta muu on pimennossa.
Samalla joku tietysti sanoo, ettei saa välittää, mutta jos sinulla ei ole enää mitään arvoa ja oletus on, että sinusta voi puhua mitä vaan niin kyllähän se vaikuttaa elämään. Tai
Menneisyyteen et voi enää vaikuttaa, mutta tulevaisuutesi voit. Vaikka mitä olisi tapahtunut, sinä pystyt itse vaikuttamaan siihen, millaiseksi loppuelämäsi muodostuu. Älä anna valtaa elämästäsi menneisyyden kiusaajillesi! Ihan sama mitä ihmiset puhuvat. You know better, you can better.
Oletko tehnyt itsellesi unelmakarttaa? Uskaltanut unelmoida, Ihan ilman rajoituksia! Niistä ajatuksista voi jalostaa jotakin käyttökelpoista suunnitelmaa, jota lähteä hiljalleen toteuttamaan. Elämä yllättää välillä myös positiivisesti :).
Minulla on ollut unelmakartta uudesta kodista jo seitsemän vuotta mutta eipä se ole tuottanut tulosta. Kartta on tarkasti tehty ohjeiden mukaan. Aiemmin unelmakartta on toiminut. En tiedä, missä nyt mättää.
Vierailija kirjoitti:
Sivullisuuden ja näkymättömyyden tunne on yleismaailmallinen ja se on osa ihmisyyttä. Lopulta me kaikki olemme yksin, kuolema kohdataan yksin. Eikä kukaan, et edes itse, tunne sinua pohjia myöten.
Kuinka monta laulua ja romaania onkaan siitä kirjoitettu. Ja kuinka monta aforismia.
Yksin oot sinä ihminen, kaiken keskellä yksin jne on vuodelta 1917 kokoelma Elegioja ja runoilija oli V.A. Koskenniemi.
No niin. Estradi on vapaa haukkua minun pätemistäni tai muuta. Olkaa hyvät:
Suomalaisten rakastama kirja Sinuhe, egyptiläinenkin loppuu sanoihin: ...tämän kirjoitti Sinuhe, hän joka eli yksinäisenä kaikki elämänsä päivät.
Siksi me Sinuheakin rakastamme, hän on kuin me, yksinäinen. Hän oli lisäksi löytölapsi, joka ei tiennyt vanhemmistaan eikä syntymästäänkään mitään.
Helppo samaistua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksin oot sinä ihminen, kaiken keskellä yksin jne on vuodelta 1917 kokoelma Elegioja ja runoilija oli V.A. Koskenniemi.
No niin. Estradi on vapaa haukkua minun pätemistäni tai muuta. Olkaa hyvät:
Kiitos tarkennuksesta! Emme me sinua hauku, kiitämme sen sijaan. En muistanut itse kenen runo tuo oli. Isäni lausui sitä usein. Se on rakas.
Jokainen yksinään
maan sydämellä
auringonsäteen lävistämänä.
Ja äkkiä on ilta.
- Salvatore Quasimodo
Tämä runo jo nuoruudesta tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen yksinään
maan sydämellä
auringonsäteen lävistämänä.
Ja äkkiä on ilta.
- Salvatore Quasimodo
Tämä runo jo nuoruudesta tuttu.
Voi niin tuttu. Teiniahdistuneena tuota usein siteerasin. Ja nyt vanhana on niin tuttua tuo ajan nopea kuluminen.
Lähipiirissä valittaminen on joillekin muodostunut ihan identiteetiksi. Siksi sitä ei oikein jaksa edes kuunnella, koska sen tarkoitus on vain saada sääliä ja huomiota. Mitään yritystäkään siitä, että voisi itse tehdä asioille jotakin tai edes nähdä hyviäkin asioita elämässä, ei vaan ole.
Moni asia on omasta mielentilasta kiinni. Ei kaikki. Sekin on ärsyttävän ylimielistä sanoa, että elämäsi on seurausta omasta ajattelustasi. Mutta jo se, että miettii mihin asioihin voi itse vaikuttaa ja mitkä vaan on pakko hyväksyä, helpottaa elämää.
Kaipaahan! Tuo ystävällinen kirjoittaja lupasi tavata sinua, voitte alkaa whatsappailemaan ja kirjoittelemaan. Nyt saa seuraa ja ystävänkin.