Onkohan näköpiirisissä vielä sitä, että sähköauton lataamisesta tulee yhtä helppoa kuin tankkaamisesta?
kWh-hinta näkyy nätisti tolpassa, ei tarvita mitään sopimuksia, standardimallinen johto autoon kiinni, maksu pankkikortilla...? Miksi tämä kuulostaa ihan utopialta, vaikka olemme vuosikymmenten ajan pitäneet tätä itsestään selvänä toimintatapana.
Kommentit (27)
Varmaankin ne kiinalaisten kehottämät patterit mitä ei tarvitse ladata ollenkaan, kestävät 50 vuotta
Uusi ydinparisto tuottaa sähköä 50 vuodeksi ilman latausta Tällä kolikon kokoisella akulla puhelinta ei tarvitsisi koskaan ladata
Ydinparistoa voisi Betavoltin mukaan käyttää matkapuhelimissa, joita ei tarvitse koskaan ladata tai drooneissa, jotka pystyvät lentämään ikuisesti.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/uusi-ydinparisto-tuottaa-sahkoa-…
Kyllähän se kohta on melko samanlaista: maksu aina kortilla (eikä tsiljardimiljardilla apilla) ja lataustehon noustessa aikakin lyhenee.
Olisihan se ankeaa jos tankatessa pumppausnopeus puolittuisi kun mittarikentälle tulee toinen tankkaaja...
Pikaladatessa vissiin ihan normaalia.
Onhan nyt tullut eka, jossa maksetaan pankkikortilla.
Vuoden 2024 keväästä alkaen uusille sähköautojen latauspisteille pitää rakentaa mahdollisuus pankkikorttimaksuille. Lataus on voitava maksaa helposti maksukorteilla ilman tilauspalveluun sitoutumista, ja hintojen on oltava avoimesti kuluttajien saatavilla.
lähde: tekniikan maailma
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se ankeaa jos tankatessa pumppausnopeus puolittuisi kun mittarikentälle tulee toinen tankkaaja...
Pikaladatessa vissiin ihan normaalia.
Vissiin ja vissiin... Kyllä se tankkausnopeuksin puolittuisi jos samasta letkusta pena-menu imettäisiin. Jos nyt lataus käyttää samaa lähdettä, niin ei se tarkoita että aina olisi niin.
Se kuulosti järkyttävältä, että jos vahingossa tankkaat "väärällä" asemalla, sinulta saatetaan periä moninkertainen maksu.
Onko tämä vieläkin mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Se kuulosti järkyttävältä, että jos vahingossa tankkaat "väärällä" asemalla, sinulta saatetaan periä moninkertainen maksu.
Onko tämä vieläkin mahdollista?
Siis tarkoitin tankkauksella lataamista!
Latausteho on tosiaan usein turhan pieni, mutta yhtä suuri ongelma on hybridit, jotka lataavat pikalatausasemilla. Eikö ne tampiot tajua, ettei se auto pysty hyödyntämään pikalatausta? Jättäisivät pikalaturit heille, joiden auto ottaa myös virtaa vastaan nopeasti, eivätkö tukkisi pömpeleitä. Tämä siis näkyy paikoissa, joissa on pikalaturit ja tavalliset laturit vierekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Olisihan se ankeaa jos tankatessa pumppausnopeus puolittuisi kun mittarikentälle tulee toinen tankkaaja...
Pikaladatessa vissiin ihan normaalia.
Aikaperusteisen maksun kanssa oikein kiva jos paikalle tunkee useampi lataamaan.
Vierailija kirjoitti:
Latausteho on tosiaan usein turhan pieni, mutta yhtä suuri ongelma on hybridit, jotka lataavat pikalatausasemilla. Eikö ne tampiot tajua, ettei se auto pysty hyödyntämään pikalatausta? Jättäisivät pikalaturit heille, joiden auto ottaa myös virtaa vastaan nopeasti, eivätkö tukkisi pömpeleitä. Tämä siis näkyy paikoissa, joissa on pikalaturit ja tavalliset laturit vierekkäin.
Autoa ei saa kiinni pikalatausasemaan jos siinä ei ole pikalatausmahdollisuutta. Pikalatausliitin on erilainen kuin normaali type 2.
Minä tuota tankkuu hommoo ihmettelen, minä kun tankoon tuon merssun tääteen tiällä yläsavossa ja polokasen hellssinkiin laevalle tallinnaan ja takasin, heenolassa kään apsilla vetämässä eli työntämässä vajjoon kilon lihapullia kitusiin, heenät viskoon pöyvän alle. Kotpihassa on vielä puol tankkii naftoo jäljellä. Ja takaronkki täännä viinoo.
Vasta sitten joskus tulevaisuudessa, kun saadaan kehitettyä entisaikojen johdinbussien toimintaperiaatetta muistuttava järjestelmä, jossa autojen alle asfalttiin upotettu sähkönsyöttö tarjoaa sekä ajonaikaista virtaa sekä lataa akkuja ajon aikana sellaisia taipaleita varten, joihin tällainen sähkönsyöttöjärjestelmä olisi liian kallista rakentaa.
On. Laitan kotona johdon kiinni ja yön aikana latautuu.
Vierailija kirjoitti:
Varmaankin ne kiinalaisten kehottämät patterit mitä ei tarvitse ladata ollenkaan, kestävät 50 vuotta
Uusi ydinparisto tuottaa sähköä 50 vuodeksi ilman latausta Tällä kolikon kokoisella akulla puhelinta ei tarvitsisi koskaan ladata
Ydinparistoa voisi Betavoltin mukaan käyttää matkapuhelimissa, joita ei tarvitse koskaan ladata tai drooneissa, jotka pystyvät lentämään ikuisesti.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/uusi-ydinparisto-tuottaa-sahkoa-…
Jos tuo on totta, niin montako nappiparistoa tarvitaan, että auto kulkee niillä 50 vuotta? Tai edes vuoden?
Durasell paristoilla ajat pidempään, sähköautot evät sovi Suomen talveen varsinkin jos parkkeeraus on ulkona.
Sähköauton voisin ostaa sitten kun sähköautolla pääsee ivalosta suomen eteläkärkeen 30 asteen pakkasilla ilman että tarvitsee matkan varrella ladata.
Vierailija kirjoitti:
Sähköauton voisin ostaa sitten kun sähköautolla pääsee ivalosta suomen eteläkärkeen 30 asteen pakkasilla ilman että tarvitsee matkan varrella ladata.
Kiitos tästä mielipiteestä. Nyt kertaamaan kysymykseen vastaamisesta.
Varmaan ne hevoskärrytkin aikoinaan tuntuivat aluksi pelottavilta ja vaikeilta.
Eikä yli pitkää jonottamista tai latausta bensan tankkaamiseen verrattuna ? Ehkäpä tekoäly auttaisi ?