Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22588)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Lisään vielä tuosta reumasta, että nivelreuma voi olla joko seropositiivinen tai seronegatiivinen. Seropositiivinen tarkoittaa, että se voidaan todeta verikokeella. Mulla siis juuri tuo seropositiivinen, mutta ei sekään sen ensimmäisen oirevuodden aikana vielä näkynyt verestä. Seronegatiivinen nivelreuma taas ei näy edes veriarvoista, joten sen diagnosoiminen on vaikeampaa.
Sama juttu nivelpsorin kanssa. Hankala löytää, jollei ole läiskiä iholla tai kynsimuutoksia. Mullakin on solunsalpaaja trexanhoito nivelpsoriin, ja mua oksettaa ja kuvottaa se lääke. Tauotin sitä pari vuotta, kun jäin eläkkeelle ja elämä helpotti. Nyt käsien kynnet on tulehtuneet ja pistoshoitoa suositeltiin. Särkyä on joka päivä, mutta osa on kuluman aiheuttamaa. Kortisonipistoksilla olen saanut apua joskus.
Vierailija kirjoitti:
Tylsiä nämä harmaat päivät. Kaipaan aurinkoa ja lämpöä <3
Eivät aurinkoiset päivät erottuisi, jollei olisi välissä harmaita päiviä.
Olisi aina tylsää auringon paistetta. Ja tylsää lämpöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät aurinkoiset päivät erottuisi, jollei olisi välissä harmaita päiviä.
Olisi aina tylsää auringon paistetta. Ja tylsää lämpöä.
Tämä totta: elämän riepumatto raitoineen
Kävelyllä taas. Käytiin kirppiksellä, eipä ollut mitään houkuttelevaa onneksi.
Aamulla oli -8 pakkasta, just mukava ulkoiluilma. Tiheä lumisade alkoi kun oltiin kotiuduttu.
Nyt olin viisaampi enkä laittanut toppahousuja.
Minä jättäydyin työelämästä reilusti ennen eläkeikää, onneksi talous salli sen. Jos vaan on mahdollisuus siihen niin suosittelen! Leppoisasti elämä menee näinkin. Mies jäi myös vähän aikaisemmin pois töistä.
Hyvää ystävänpäivän jatkoa kaikille💐
Pieni toivonpilkahdus on tällä viikolla saapunut elämääni: Olen aikaisemmin kirjoitellut tänne, kuinka vaikea perussairaus on johtanut tyttömyyteen ja sen myötä masennukseen ja talousvaikeuksiin. Nyt terveys alkaa olla melko lailla normaali, sillä biologinen lääke on purrut tehokkaasti. Lisäksi olen käyttänyt joutilaan aikani tehokkaasti kirjoittamalla kirjan, jonka ainakin yksi kustantamo haluaa julkaista. Mieti vielä, odottaisinko isommilta kustantamoilta vastausta, vai tartunko heti tähän tarjoukseen. Työkaveri lohdutti mua, kun työt loppuivat, sanomalla: "Tuhkasta nousee aamu" . Nyt ovat ensimmäiset säteet pilkistäneet synkkään talveen.
In vino veritas, in aqua sanitas
Malja Ystävyydelle
Onneksi maaliskuu ja kevät alkaa pian ja talvi ohi. Kevättä, valoa ja lämpöä tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävelyllä taas. Käytiin kirppiksellä, eipä ollut mitään houkuttelevaa onneksi.
Aamulla oli -8 pakkasta, just mukava ulkoiluilma. Tiheä lumisade alkoi kun oltiin kotiuduttu.Nyt olin viisaampi enkä laittanut toppahousuja.
Minä jättäydyin työelämästä reilusti ennen eläkeikää, onneksi talous salli sen. Jos vaan on mahdollisuus siihen niin suosittelen! Leppoisasti elämä menee näinkin. Mies jäi myös vähän aikaisemmin pois töistä.
Hyvää ystävänpäivän jatkoa kaikille💐
Teillähän on asiat sitten hyvin, meillä mies ollut eläkkeellä jo muutaman vuoden mutta yrittäjänä joutuu jatkamaan niin kauan kun saa yrityksensä myytyä. Ei kivaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi maaliskuu ja kevät alkaa pian ja talvi ohi. Kevättä, valoa ja lämpöä tarvitaan.
Ei, ei! Talvi saa vielä jatkua! Miksi pitää aina elää etukäteen, miksi ei voi pysähtyä tähän hetkeen ja nauttia talvesta. Kaksi viikkoa kunnon talvea, ja sitten nopeasti kevät ja kesä ohi, kyllä se minun rakas syksy sieltä tulee, kunhan kärvistellään valon ja helteen läpi. Meissä suomalaisissa on paljon pieyden ja kylmyyden rakastajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei! Talvi saa vielä jatkua! Miksi pitää aina elää etukäteen, miksi ei voi pysähtyä tähän hetkeen ja nauttia talvesta. Kaksi viikkoa kunnon talvea, ja sitten nopeasti kevät ja kesä ohi, kyllä se minun rakas syksy sieltä tulee, kunhan kärvistellään valon ja helteen läpi. Meissä suomalaisissa on paljon pimeyden ja kylmyyden rakastajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ei! Talvi saa vielä jatkua! Miksi pitää aina elää etukäteen, miksi ei voi pysähtyä tähän hetkeen ja nauttia talvesta. Kaksi viikkoa kunnon talvea, ja sitten nopeasti kevät ja kesä ohi, kyllä se minun rakas syksy sieltä tulee, kunhan kärvistellään valon ja helteen läpi. Meissä suomalaisissa on paljon pieyden ja kylmyyden rakastajia.
Mä tykkään nimenomaan vuodenaikojen vaihtelusta, kaikki on kivoja ajallaan, mutta onhan koivut hiirenkorvalla, käenkukunta, nurmen tuoksu jotain aivan ihkua. Ja valo. Myös tähdet ja kuutamo. Ruska. Hohtava hanki. Helteinen ilta, pihasauna, kylmä olut...
Vierailija kirjoitti:
Huomenna aamupävällä pitää mennä labraan kolesteroliverikokeeseen. Mitähän sitä tänään söisi, että arvo näyttää todenmukaiselta. Sain lääkkeet jo, mutta olen jättänyt suklaan, juuston jne pois ja syönyt Alentajaa kolme kuukautta. Yritän vielä ilman lääkkeitä olla. Kun on neurologisia oireita jo ennestään, ja huimaa liika lääkemäärä jo nyt. HDL 2.17 ja LDL 4.0 eli 5.7 kokonaiskolesteroli.
Mites muilla?
Voi miten hyviä uutisia! Kolesteroli oli laskenut: Ldl 2.7 , Hdl 2.04 kokonaiskolesteroli 4.9! Ja vain ruokavaliolla! Ihanaa! Paljon kaurapuuroa, vähän juustoa vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkään nimenomaan vuodenaikojen vaihtelusta, kaikki on kivoja ajallaan, mutta onhan koivut hiirenkorvalla, käenkukunta, nurmen tuoksu jotain aivan ihkua. Ja valo. Myös tähdet ja kuutamo. Ruska. Hohtava hanki. Helteinen ilta, pihasauna, kylmä olut...
Mäkin tykkään vuodenaikojen vaihtelusta, mutta pimeään vuodenaikaan tarvitsen huomattavasti enemmän unta kuin valoisaan vuodenaikaan. Tästä syystä mulle on loppusyksy ja alkutalvi olleet aina vaikeita. Tai siis ei nyt enää useampaan vuoteen, kun hyväksyin asian enkä enää yrittänytkään olla vuoden jokaisena kuukautena mikään duracell-pupu. Kekri, jota meidän suvussa vietetään loka-marraskuun vaihteessa, on mulle vuoden päättymisen juhla ja sen jälkeen mieluiten kömpisin vaan pesäkoloon talviunille. Heräten taas joskus maaliskuussa. Niin kauan, kun joutuu töitä vielä tekemään, se ei onnistu, mutta mun läheiseni ja ystäväni tietävät jo, että mua on turha yrittää houkutella minnekään muualle kuin peiton alle vuoden pimeimpinä kuukausina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomenna aamupävällä pitää mennä labraan kolesteroliverikokeeseen. Mitähän sitä tänään söisi, että arvo näyttää todenmukaiselta. Sain lääkkeet jo, mutta olen jättänyt suklaan, juuston jne pois ja syönyt Alentajaa kolme kuukautta. Yritän vielä ilman lääkkeitä olla. Kun on neurologisia oireita jo ennestään, ja huimaa liika lääkemäärä jo nyt. HDL 2.17 ja LDL 4.0 eli 5.7 kokonaiskolesteroli.
Mites muilla?
Voi miten hyviä uutisia! Kolesteroli oli laskenut: Ldl 2.7 , Hdl 2.04 kokonaiskolesteroli 4.9! Ja vain ruokavaliolla! Ihanaa! Paljon kaurapuuroa, vähän juustoa vain.
Jatkan vielä. Tuo Alentaja on näköjään toimivaa. Mä leivoinkin sillä mustikapiirakkaa, käytin leivällä ja ruuanlaitossa sitä. Hyvä makuistakin. Tällä jatketaan.
Itse olen pitänyt talvesta. Välillä talvi on ollut raskasta aikaa jonkun syyn vuoksi. Välillä unettomuutta ja nyt tämä talvi sitten esim äitiini liittyen. Silti kaipaan pakkaspäiviä ja lunta. Lapsuudesta asti ollut minulle tärkeä vuodenaika. Olen kesällä ehkä yksinäisempi. Tulee tehtyä paljon kaikkea lämpimänä vuodenaikana ja sillä sitten peitän yksinäisyyttä ja ehkä jotain elämäni tylsyyttä välillä. Talvella jotenkin elämän aktivoimiseen riittää pienemmät jutut. Kävelen pitkän lenkin ja olen jo tyytyväinen siihen. Kesällä taas iskee jokin halu olla aamusta iltaan ulkona lopulta enää tietämättä mitä oikein tekisikään.
No, kävelystä kirjoittaessa kävin hieman eri maisemissa lenkin ja kiva päätös. Piristi oloani. Aluksi hieman kylmä oli, mutta lopulta lämmin. Minulla on kirppikseltä ostettuja takkeja jo aivan liikaakin. On untuvatakkia ja toppatakkia sekä kaikenlaista vedenpitävää mallia. Halpoja ovat olleet ja eräskin takki maksoi 25 euroa, mutta uutena melkein 300 euroa. Melkein kaikki kirppikseltä muutamaa aletakkia lukuunottamatta. Näin teinkin päätöksen, että kirppiksellä en enää käy kuin hyvin harvoin. En osta mitään, kun kerran en tarvitse nyt mitään. Mieluummin myyn jotain tavaraa sitten pois.
Äitini alkaa myös virkistyä ja toivon asioiden olevan parempaan menossa. Hänkin on käynyt nyt voimiensa mukaan kävelyllä. Ystävänpäivästä. Lapsuudessa meillä oli tämä päivä koulussa halipäivä. Kartongista leikatut sydämet roikkuen kiersimme koko melko pienen koulumme läpi keräten nimmareita toisilta. Ensin piti halata ja sitten sai kirjoittaa nimensä toisen sydämeen. Silloin se kaikki oli vielä ihan kiva juttu. Sain itsekin monia nimiä ja haleja. Pojista nyt harva halasi, mutta kun nyt edes nimensä kirjoitti. Minulla on vieläkin ilmeisesti muutamia sydämiä tallessa. En tiedä missä mummulan vintillä ovat, mutta kaipa jossain. En tiedä myöskään sitä, että mitä niitä säilyttää. Ehkä muistojen vuoksi.
Nuoruudessa halipäivästä tuli vaikeampi asia. Ensin jotkut halasivat ns muodonvuoksi ja ehkä tavallaan itseään korostaen, että yhtenä päivänä on hyvä muistaa se luokkalainen jolle ei muuten ikinä tarvitse puhua mitään. Myöhemmin jäi sydämet tyhjäksi. Joku vielä lukiossa yritti minullekin sydäntä tarjota. Otin sen vastaan ja sitten laukkuuni pistin. Ei ollut enää odotuksia ja oikeastaan edes tarvetta kerätä nimiä tietäen, että nimien kirjoittaminen ihmisiltä, jotka muuten melko ikäviä itseä kohtaan on vaan jonkinlainen lisäharmi. Minulla oli melko hirveät lukiovuodet varsinkin. Silloin, kun monella elämä puolestaan paranee.
Tänä päivänä oikeastaan tämäkään päivä ei kovin paljon herätä ajatuksia. Joskus on yksinäinen olo ja kaipaisi sitä, että olisi elossa muillekin kuin vanhemmilleni. Silti en tiedä arvostanko päivää jolloin pitäisi ns väkisin juhlistaa ystävyyttä. Minulle se näkyisi ehkä eri jutuissa mitenkään ketään väheksymättä. Pitkästi taas monenlaisia ajatuksia.
Kyläkuppilassa poikkesin. Yksi ystävistä on eron takia kaukana, tuli tänään koolle. Meit oli yli 20 kyläkuppilassa. Voi sitä puheensorinaa, naurua, karkin jakoa... ja halausten määrä :) i h a n a a, huomenna olis tapaaminen taas 12.00... naurattaa jo etukäteen...
Kävin ysävälläni Pirjolla kylässä, tilasin pitsan meille ja hän keitti munkkikahvit, sitten menin kauppaan, pelasin kulta Jaskaa ja voitin 27e. Ostoksista osasta sain - 5O prossan alen. Oikein mukava ystävänpäivä.
Pitkis
Osaathan jakaa aikasi ja jaksamisesi äidin ja opiskelun kanssa. Tarvitset voimia omaan elämääsi myös. Äitisi pärjää.
Pärjää Sinäkin
N64