Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Sinulle tänään kuuluu?

N61
09.10.2022 |

Kerrohan

Kommentit (24139)

Vierailija
22681/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo Tylsät kuulumiset ketju on loistava! Mitä sanan käyttöä siinä onkaan. 

Harmaa loskainen päivä, harmi kun pikkupakkanen ei pysynyt.

Keitin porkkanoita lämpimäksi lisäkkeeksi, mies tekee kohta perunamuusia. Jauhispihvejä ja sienikastiketta vielä tänään.

Nami.Hyvää ruokaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakkaan edesmenneen äitini minulle neulomiin villasukkiin oli ilmestynyt pari reikää, ahkerasti käytössä ovat olleet.  Minähän parsin reiät, en raatsi heittää vielä sukkia pois, vaikka itseltäkin uusia sukkia syntyy välillä kuin sieniä sateella.  Nämä lämmittävät jalkojani vielä pitkään, äidin tekemät.

Melkoisen laiska päivä tänään(kin).

Ihana tarina, ihanat sukat. Onkohan 100% villaa, itse kehrättyä lankaa omasta lampaasta, nimeltään Lapsu?

Hei, ei ole sukkani itse kehrätystä langasta tehdyt, eikä varmaan 100 % villaakaan. Meillä ei ole koskaan ollut lampaita, vaikka lypsykarjaa olikin.  Lämpimät sukat kuitenkin.

Seiska veikka muutettiin 80% villaiseksi, aiemmin oli 75%. Moni moittii muutos

Joo, vähän nousi jo kylmät väreet, kun ajattelin, että kohta joudun kerityksi :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neulomisesta tuli mieleeni- kun äitini tyttönä ollessaan halusi villatakin niin ensin piti keritä lammas, käsitellä ja kehrätä villa.

Vähän helpompaa on nykyään!

On todellakin helpompaa! Olen kokeillut villan kehräämistä, lopputulos oli aika mielenkiintoinen. Ei oikein voinut langaksi kutsua, oli paremminkin nyöriä :)  

Mun edellinen koirani oli alaskanmalamuutti. Siis sellainen arktinen rotu, kuormanvetokoira. Sillä oli rodulleen tyypillinen tosi tuuhea ja  lämmittävä pohjavilla, joka sitten keväisin aina lähti irti. Se karvan määrä oli ihan älytön. Jossain netissä sitten joku kyseli, oisko kenellläkään lahjoittaa koirankarvoja. Olin ensin että mitä ihmettä, mutta tämä nainen teki itse lankaa ja just tällaisten arktisten rotujen pohjavillakarvat olivat hyviä lampaanvillaan sekoitettuna. Hän kävi useamman vuoden hakemassa joka kevät multa monta muovikassillista koirankarvaa. 

Vierailija
22684/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Soita kunnan tievastaavalle aurausasiasta." 

En soita, kun isäni kerran täällä talvella ollessaan vuosia sitten soitti hiekoituksesta, kun äitini oli ajanut liukkaalla pikkutiellä (ei hiekkaa) ojaan ja auton puskuri irti. No, lopputuloksena se mies siellä puhelimen päässä oikein töykeästi väitti kuinka niin hyvää hoitoa täällä mukamas on ja hiekkaakin laitetaan. Oikein ilkeä ja epäkohtelias ukko. 

En minä isästäni voi aina hyvää kirjoittaa, mutta hän joutuu ainakin töissä ollessaan kaupungissa tekemään auraukset ja hiekoitukset tosi hyvin ja tekeekin. Ei ole valitettu ja mieluummin sanottu kuinka hyvää jälkeä. Sen vuoksi ärsyttää tämä maalaistouhu, kun ei ole laadusta tietoakaan.

Lisäyksenä vielä asiaan se, että äitini auto on nyt ajokiellossa katsastuksen jälkeen. Ennen kuin joku arvostelee, että miksi tuollaisella on ajettu niin ei tiedetty tiettyjen osien kuntoa ennestään ja luultiin auton olevan kaiken osin ok kunnossa. Ja tietysti korjaamolla viikkojen ruuhka. Katsastuksesta sanottiin, että vie heti korjaukseen. Ja pah, miten voi viedä jos korjaamolle hyvä kun viikkojen päähän saa ajan. Ei muuten ehkä saisikaan, mutta vakiasiakkaat pyritään ottamaan, vaikka mihin väliin sitten. Autoihin kaikki rahat meneekin. Niin paljon, että summa on jo kauhea tänäkin vuonna ja joku vielä sanoo miksi pitää autoa. Muuttakoon tänne syrjään sitten ilman autoa ja jos mietin sitä yhtäkin kaupunkia niin eipä julkiset aina kulje hyvin edes kaupungeissa. 

Äitini saa lainata minun autoani ja näin pelastuu nyt tässä asiassa, kun hän tarvitsee autoa lähes päivittäin. Harmi vaan tuo eilisen "peltoajo" lumessa kahlaten irrotti autostani sen muovisen pohjalevyn tms ja on toiselta puolelta irti ja lahaa maassa auton alla. Mitä sillekin voi tehdä. Korjaamolle ruuhkaa ja en minä ainakaan sitä irti saa, eikä ole avuksi ketään pyytää. Kai pitää antaa sen roikkua siellä sitten, kun äitini on pakko autolla ajaa nyt ja itsekin tarvitsen sitä ensi viikolla.

Kaiken tämän jälkeen olen ollut ärsyyntynyt. Lähes raivoissani kaikesta. Ärsyttää välillä talvikin täällä huonojen kelien takia. Samoin en minä jaksa jännittää miten autot kestää. Tai pysyykö äitini pystyssä täällä huonojen talvikelien keskellä. Hänen kipunsakin on pahentunut taas ja pelottaa ihan mitä en edessä taas.

Samoin, kun sinne töihinkin piti hänelle erään laittaa ikävä lista taas. On kertonut mielipiteensä tiettyihin juttuihin ja ei kuunnella yhtään. Ei, vaikka h*tto soikoon ei ole ollut saikulla kuin viimeksi viime maaliskuussa. Muuten töissä ollut. Näin ei ainakaan voi siitä valittaa. Ärsyttää tämäkin niin paljon. Inhimillisyys on poissa. 

Samoin ärsyttää tenttikin. Olisi pitänyt se tehdä, mutta ei innosta ja mietin, että olisi pitänyt tehdä se silloin, kun on hyvä fiilis. Tai ärsyttää esseiden kirjoittaminen lähteineen ja viitteineen. Samaa toisten tietojen toistoa ja lähteiden etsimistä. Silti pitäisi niin olla omaa mielipidettä ja silti pitää jokainen lause perustella, että mihin tietoon nojaat. Ei mitään luovuutta tuossa kaikessa. Joskus kadehdin kirjailijoita, kun saavat vaan kirjoittaa mitä tahtovat, eikä tarvitse perustella viittein, että mistä tietoa löytyy mihinkin.

Ja ärsyttää tämä rahapuoli siinä mielessä, että vaikka jossakin maassa olisin kai kadulla niin silti en minä ainakaan enää halua kuulla mitään hallituksen päätöksistä. Päättäköön sitten, vaikka mitä. Kyllä tässä nyt vielä ruokaa ehkä ensi viikoksi on, kun kaivaa kaapeista loput. Parempi, kun ei miettisi tätä elämää sen enempää. Menee vaan yöunet ja samalla ja loppukin toivo. Teksti sen mukaista kuin fiilis tänään. 

Vierailija
22685/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kivoja kuulumisia.

Linnut naputtaa ikkunaan, miksiköhän? Ruokaa on lintulaudalla kyllä. Jouduin siirtämään sen kauemmas, kun auton katolla oli linnunkakkaa. Välillä tungokseen asti parveilevat einespuuhissa.

Lähden kohta postilaatikolle, sytyttelen lyhtyihin kynttilät. Harjaan portailta lumet ja palaan ruokapuuhiin. Broilerisalaattia. Herkkua on.

Olen lueskellut Olga Temosen muisteluartikkeleita tänään. Oli kovin pidetty ja kauniisti häntä muistellaan. Mennään ensi kesänä Rehtoriin syömään. Pitkään ollaan jo suunniteltu tuota.

Mukavaa viikonloppua

Vierailija
22686/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo Tylsät kuulumiset ketju on loistava! Mitä sanan käyttöä siinä onkaan. 

Harmaa loskainen päivä, harmi kun pikkupakkanen ei pysynyt.

Keitin porkkanoita lämpimäksi lisäkkeeksi, mies tekee kohta perunamuusia. Jauhispihvejä ja sienikastiketta vielä tänään.

Se on varmaan mukava niille, jotka osaavat kirjoittaa sinne ja tahtovat tavallaan tehdä sitä samaa juttua kuin muut. Sitten jos et osaa kirjoittaa hauskasti ja haluat vaan kertoa kuulumisia ilman mitään sen enempää niin sitten se ei toimi.

Minullakin on tietynlainen huumori ja minulle ei esim toimi se saman toisto. Jos kymmenet esim kirjoittavat harmaasta päivästä niin onko se sitten enää hauskaa. Toki ymmärrän vaihtelut makuasioissa ja en halua arvostella muita. En vaan koe osaavani kirjoittaa tuohon ketjuun ja en sillä tavalla halua muuttaa tekstiäni, että se sopisi sinne.

Ehkä hieman myös se vaikutti, että joku kirjoitti ettei tarvitse yrittää olla väkisin tekohauska, kun itse oikeasti yritin kirjoittaa hauskasti ja näin tuo kommentti tavallaan kertoi sen, että yritykseni ei toiminut ja en ollut hauska. Olen siitä ehkä ikävä ihminen, että jos totean ettei joku asia kohdallani toimi niin sitten se ei toimi ja en halua itseäni alkaa muuttamaan sen enempää. Samoin mitäpäs tästä ja en minä välitä. Totean vaan sen, että jokainen kirjoittaa mihin tahtoo. 

Vierailija
22687/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä inhoan tätä paikkakuntaa, kun ei toimi edes auraus enää. Nytkin eilisestä lähtien in kaikki tiet auraamatta. Kuin pellolla ajaisi ja kauheat lumivallit pitkin tietä. Hyvän kun matalapohjaisella autolla pääsee. Lunta varmaan lähes 40 cm joissakin kohtaa ja enemmänkin. Eilen oli pakko ajaa jonkin verran ja nämä hiekkatiet kaikki auraamatta. Jopa tämän kylän osan iso päätie.

Jotenkin pelottavaakin ja itseä ahdistaa se, kun ensimmäinen lumisade tulee heti koko kunnan tiet tässä kunnossa. Tuntuu kuin talvi tarkoittaisi täällä sitä, että jäät pussiin kämppääsi. Vain pahenee tämäkin auraus asia. Isäni tekee auraushommiakin kaupungissa ja siellä tiet auki kuulemma ja heti. Täällä sitten mitä sattuu. Häpeäisivät jo kunnan johdossa tätä kaikkea. Jos tätä on koko talvi niin voin todeta, että alan inhota jo vähitellen talvia täällä. Autotkin menee hajalle noilla teillä ja kaikilla ei ole sitä maasturia. 

Älä nyt pilaa niiden iloa jotka sitä hirviökeliä kuola suusta valuen odottivat. Nyt ne kuitenkin möllöttää sisätiloissa kun se lumen tulo ei nyt oikeesti niin kivaa olekaan.

Näytä aiemmat lainaukset

Autoista ja auraamisesta..... mä joskus pari vuosikymmentä sitten haaveilin maaseudulle muutosta. Mutta koska mulla ei ole edes ajokorttiakaan, niin aloin laskeskella, paljonko edullisemmin asuminen sitten lopulta tekisi elämästäni helpompaa. Eipä juuri mitenkään, koska sitten olisi pakko olla myös se auto. Ja koska mulla oli jo silloin diagnosoitu nivelreuma, jonka tiesin etenevän, niin tyssäsi haaveet siihen. Mutta pitkään väijyin, tuleeko mun vanha mummolani myyntiin. Olisin pistänyt tämän kotini myyntiin ja ostanut mummolan. Onneksi ei tullut, koska olisin aika pulassa nyt, jos olisin aikoinaan muuttanut sinne. Mun mummo kyllä roikkui vielä 84-vuotiaana omenapuussa, kun tikkaat oli kaatuneet, mutta musta ei olisi nyt 20 vuotta nuorempanakaan enää kiipeilemään tikkailla omenapuuhun. 

Mitä sitten tulee kaupungissa talviaikaan, niin ei se aina ole yksinkertaista täälläkään. Meillä taloyhtiö hoitaa mallikkaasti piha-alueet, mutta kunnon hiekoitus loppuu tasan siihen senttimetriin, missä taloyhtiön alue vaihtuu kaupungin alueeseen. Monena talvena tuolla kaupungin hoitamalla alueella pärjäisi parhaiten ihan vaan luistimet jalassa, koska kaikki jalankulkuväylät on peilikirkasta jäätä. Joskus ollaan paikallisessa Facebookin puskaradioryhmässä pohdittu, että koko tämä lähiö on yksi iso luistinrata. Mutta ei se aina toimit oikein tuolla Helsingin keskustan alueellakaan. Kun kävin vielä lähitöissä, vaihdoin Töölössä bussista ratikkaan. Monesti mietin, miten ihmeessä siellä on tarkoitus vähän iäkkäämpien tai vaikka lastenvaunujen kanssa liikkuvien kulklea. Ajoradat oli aurattu, mutta jallkakäytävillä umpihanki. Jostain käsittämättömästä syystä usein myös ne ajoradoilta auratut lumet oli kipattu kinoksiksi suojateiden eteen. Eli jos vielä siitä lumihangesta selvisitkin, niin vielä piti kiivetä lumikinoksen yli, jotta pääsee suojatien yli. En tiedä, joko siellä nyt hoidetaan jalankulkuväylät paremmin, koska en ole enää aikoihin siellä käynyt. 

Vierailija
22689/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa kivoja kuulumisia.

Linnut naputtaa ikkunaan, miksiköhän? Ruokaa on lintulaudalla kyllä. Jouduin siirtämään sen kauemmas, kun auton katolla oli linnunkakkaa. Välillä tungokseen asti parveilevat einespuuhissa.

Lähden kohta postilaatikolle, sytyttelen lyhtyihin kynttilät. Harjaan portailta lumet ja palaan ruokapuuhiin. Broilerisalaattia. Herkkua on.

Olen lueskellut Olga Temosen muisteluartikkeleita tänään. Oli kovin pidetty ja kauniisti häntä muistellaan. Mennään ensi kesänä Rehtoriin syömään. Pitkään ollaan jo suunniteltu tuota.

Mukavaa viikonloppua

Olgan tapauksesta kerrotaan liikaa, ei hän nyt niin ihmeellinen ihminen ollut kun muutkaan vastaavat näyttelijät että siitä tarvii joka päivä jotain juttua vääntää. Haluaako perhe oikeesti asialle näin paljon julkisuutta menetykselleen, minusta noloa että kuolema kaupallistetaan ja rahastetaan niin paljon kun mahdollista.

Vierailija
22690/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstalla on tämän ketjun lisäksi ainakin 3 muutakin kuulumisketjua.  Yksinäisten,  tylsien ja räväköiden kuulumisten ketjut.  Jostain kumman syystä nämä eivät kelpaa häirikölle ja kumppaneilleen.  Montako kuulumisketjua pitää olla? Ja miksi häirikkö ei aloita ihan uutta ketjua? Jos kuulumisten vaihto ei kiinnosta,  voihan perustaa vaikka haukkumisketjun.

Ja tämä oli siis mun kirjoittamani. 

Tiedätkö, mun näkemyksen mukaan, jos nyt tulisi vaikka Kuulumiset 2- ketju, häirikkö seuraisi meitä sinnekin ja pilaisi senkin väittäen aloittajiksi ja Dorikseksi milloin ketäkin. Haluaa siis ihan kiusaa tehdä typerällä käytöksellään. Haukkumisketjut tai mitkään ketjut ei hänelle kelpaa, ellei saa haluaamaansa ' kaikupohjaa'. Doristahan täällä ei enää oll

Kuulostaa vainoharhaiselta kijoituksesi.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kivoja kuulumisia.

Mukavaa viikonloppua

Olgan tapauksesta kerrotaan liikaa, ei hän nyt niin ihmeellinen ihminen ollut kun muutkaan vastaavat näyttelijät että siitä tarvii joka päivä jotain juttua vääntää. Haluaako perhe oikeesti asialle näin paljon julkisuutta menetykselleen, minusta noloa että kuolema kau

Mä ajattelen niin, että kun kuitenkin on kyse julkisuuden henkilöstä, niin siellä perhe ja suku on tottunut julkisuuteen. Eli julkisuus on heidän elämäntapansa. Toki noista jutuista saa varmaan jonkin verran rahaakin, mutta ei raha välttämättä ole syy siihen, miksi omaiset haluavat tällekin asialleen julkisuutta. 

Vierailija
22692/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kivoja kuulumisia.

Mukavaa viikonloppua

Olgan tapauksesta kerrotaan liikaa, ei hän nyt niin ihmeellinen ihminen ollut kun muutkaan vastaavat näyttelijät että siitä tarvii joka päivä jotain juttua vääntää. Haluaako perhe oikeesti asialle näin paljon julkisuutta menetykselleen, minusta noloa että kuolema kau

No eihän Tuukka suinkaan joka lehteen haastatteluja anna. Iso osa niistä jutuista perustuu toisten lehtien artikkeleihin. Se taas, mitä muut ihmiset antaa haastatteluja, ei ole Tuukan päätettävissä.

Olga itsekin halusi tulla julkisuuteen sairaudestaan. Toki tälläiset jutut myy.

Surullista.

Vierailija
22693/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli tarkoitus mennä yhden kaverini kanssa stadiin syömään, mutta päätettiin siirtää tapaaminen joulukuun alkuun. Eilen satanut lumipeite hävisi jo parissa tunnissa ja nyt on taas yhtä ankean harmaata kuin marraskuussa yleensäkin. Ei vielä  tietoa, mitä tänään tekisin. Monta hommaa kyllä on, mutta nyt kun oli puhetta villasukista, ajatus telkkarin katsomisesta villasukkia neuloen kuulostaa aika hyvältä. Vielä, jos kävisi hakemassa lähikaupasta pullon glögiä. Mutta ehkä vasta illalla. 

Täällä olisi lunta vaikka muille jakaa kun en siitä itse niin paljoa välitä mutta en silti halua stadiin muuttaakaan. 

Vierailija
22694/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kivoja kuulumisia.

Mukavaa viikonloppua

Olgan tapauksesta kerrotaan liikaa, ei hän nyt niin ihmeellinen ihminen ollut kun muutkaan vastaavat näyttelijät että siitä tarvii joka päivä jotain juttua vääntää. Haluaako perhe oikeesti asialle näin paljon julkisuutta menetykselle

Usein julkkikset kertoo kuolemantapauksen julkisuuteen ja pyytävät sitten että saavat rauhassa surra omaisten kanssa jonka hyvin ymmärrän. Nyt jos rehellisiä ollaan vaikuttaa ettei surua ole vaan mällätään kaikella mitä asiasta saadaan. 

Vierailija
22695/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstalla on tämän ketjun lisäksi ainakin 3 muutakin kuulumisketjua.  Yksinäisten,  tylsien ja räväköiden kuulumisten ketjut.  Jostain kumman syystä nämä eivät kelpaa häirikölle ja kumppaneilleen.  Montako kuulumisketjua pitää olla? Ja miksi häirikkö ei aloita ihan uutta ketjua? Jos kuulumisten vaihto ei kiinnosta,  voihan perustaa vaikka haukkumisketjun.

Ja tämä oli siis mun kirjoittamani. 

Tiedätkö, mun näkemyksen mukaan, jos nyt tulisi vaikka Kuulumiset 2- ketju, häirikkö seuraisi meitä sinnekin ja pilaisi senkin väittäen aloittajiksi ja Dorikseksi milloin ketäkin. Haluaa siis ihan kiusaa tehdä typerällä käytöksellään. Haukkumisketjut tai mitkään ketjut ei hänelle kelpaa, ellei saa haluaamaans

Osui ja kolahti, koira älähti.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 22694: "Usein julkkikset kertoo kuolemantapauksen julkisuuteen ja pyytävät sitten että saavat rauhassa surra omaisten kanssa jonka hyvin ymmärrän. Nyt jos rehellisiä ollaan vaikuttaa ettei surua ole vaan mällätään kaikella mitä asiasta saadaan. "

Totta, mutta mä ajattelen, että näillä Temosilla koko elämä perustuu julkisuuteen. Tavalla tai toisella. Jos eivät ole julkisuudessa, eivät koe enää olevansa olemassakaan. Ja paparazzit tietenkin tykkäävät tällaisesta. 

Vierailija
22697/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kivoja kuulumisia.

Mukavaa viikonloppua

Olgan tapauksesta kerrotaan liikaa, ei hän nyt niin ihmeellinen ihminen ollut kun muutkaan vastaavat näyttelijät että siitä tarvii joka päivä jotain juttua vääntää. Haluaako perhe oikeesti asialle näin paljon julkisu

Outoa että omaiset ei ole pyytäneet hiljaisuutta asiasta ja ns. suruaikaa vaan antavat ja haluavat hypetyksen jatkuvan. Toiset haluavat rauhaa suruunsa.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 22694: "Usein julkkikset kertoo kuolemantapauksen julkisuuteen ja pyytävät sitten että saavat rauhassa surra omaisten kanssa jonka hyvin ymmärrän. Nyt jos rehellisiä ollaan vaikuttaa ettei surua ole vaan mällätään kaikella mitä asiasta saadaan. "

Totta, mutta mä ajattelen, että näillä Temosilla koko elämä perustuu julkisuuteen. Tavalla tai toisella. Jos eivät ole julkisuudessa, eivät koe enää olevansa olemassakaan. Ja paparazzit tietenkin tykkäävät tällaisesta. 

Lisään tähän vielä, että siitä olen isälleni kiitollinen, että kun aikoinaan oli aika paljonkin julkisuudessa (lehdissä ja televisiossa), piti huolen siitä, että vain työhönsä liittyvissä asioissa. Ei koskaan yksityisasioissaan. 

Vierailija
22699/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta missä Doris piilottelee?

Vierailija
22700/24139 |
21.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli asiointipäivä, kävin mm. verikokeissa. Tulokset saan vasta joulukuun puolella, kun halusin soittoajan tietylle hoitajalle.

Yhden kummitytön syntymäpäivä lähestyy, kirjoitin hänelle kirjekortin. Kyselin kuulumisia ja kerroin omiani. 

Lämmitettiin leivinuunia, laitan lantun kypsymään folion sisään. Paistettu lanttu maistuu minulle ruisleivän päällisenä.

Mukavaa viikonloppua! Niin, taas on perjantai.

Ketju on lukittu.