Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä Sinulle tänään kuuluu?

N61
09.10.2022 |

Kerrohan

Kommentit (22562)

Vierailija
22561/22562 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tänään ajattelin lopettaa ketjun seuraamisen. Kiitos niille jotka oikeasti jaoitte ja nostitte toisia jakajia. Ei osan jankuttamista jaksa.

Toivon, että et lopettaisi. Ymmärrän kyllä, jos lopetat. Mä seuraan tätä ketjua edelleen ja luen yleensä kommentista joko 3 ensimmäistä sanaa tai sitten ensimmäisen lauseen. Todella, TODELLA nopeasti huomaan, jos kommentti on kirjoitettu vain riitelymielessä. Ja hyppään yleensä yli. Tänäänkin lähes jokaisen kommentin on saanut hypätä yli. Ei kuitenkaan ihan kaikkia. 

Minäkään en luovuta. Sitähän häirikkö just riitelyllään toivookin. Että häipyisimme.

Ehei. Periksi ei anneta. Just noin, pari ekaa sanaa kertoo paljon. Ohitan. Rumimmat ilmoitan poistoon.

Kuulumisia: munakas ruoaksi. Maa on valkoinen ja kymmenisen senttiä ennustettu lähipäivinä lunta lisää. Mul olis yksi ylimääräinen joulukalenteri. Kai se pätee vielä ensi vuonnakin, itse en availe ja tutulle lapselle jo postitin.

Onkohan joulumerkit jo kaupoissa?

Vierailija
22562/22562 |
19.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Oliko sun äidin kivut enemmän nivelkipuja vai lihaskipuja? Ei ole pakko vastata, jos et halua." 

Äidilläni on kipuja lonkassa ja selässä. Lonkassa diagnosoitu nivelrikko ja kuvissa näkyy  ja selässä kulumaa muuten. Silti vieläkään ei ole tietoa siitä, että onko vielä reumakin mukana. Lähes laidasta laitaan mennään.

Lääkäri sanoi syksyllä, että ei ole mitään reumaa ja sitten taas lokakuussa vielä emmitään, että olisiko kuitenkin reumaa. Äitini ei suostunut siihen "nivelnestenäytteeseen" lonkan osalta, kun voisi vaan ärsyttää niveltä. Kuulemma tämä näyte olisi sitten ratkaissut asiaa, että onko vaan nivelrikko vai reumaa myös. Siinä nesteessä, kun olisi se väri ja koostumus yms kertonut asiaa. Lihasreumaa ei ainakaan ole kuulemma, vaikka viime talvena se olikin diagnoosina.

Eihän tässä aina tiedä mihin suuntaan pitäisi mennä. Itse mietin sitä, että voiko tavallinen nivelrikko asteella 2 aiheuttaa niin kovan tulehdusarvon nousun kuin yli 200 crp arvoja sekä voiko tavallinen nivelrikko jäykistää jalkoja ja tehdä kankeaksi.

Tämän myötä mietin, että olisiko reumaa myös jos tälläiset oireet mukana. Silti nyt ajatellaan, että nivelrikko on lonkassa ja tämä nyt tuskin muuttuu. Toinen puoli ok lonkan osalta. Samoin tuo tulehdusarvo ei meinaa pysyä alhaalla ja sitkeästi nousee niin mietin itsekin voiko pelkkä nivelrikko aiheuttaa sen kaiken vai olisiko reuma mukana myös. 

Loppuun vielä se, että äitini työkavereista parilla on samanasteinen nivelrikko ja heillä ei mitään tulehdusarvon nousua. Näin tuo äitini korkea lukema viime talvena eli yli 200 tuntuu todella suurelta jos työkavereiden nivelrikko esiintyy vaan kipuna. Toki ymmärrän vaihtelut näissä jutuissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkis: En ole lääkäri, mutta sanoisin, että sun äidillä saattaa olla sekä nivelrikko että nivelreuma. Mullahan on ne molemmat. Ja koen itsekin välillä hankalaksi sen, että en oikeint iedä, mikä kipu milloinkin on reumakipua ja mikä nivelrikkokipua. Kun mulla sitten kaiken muun lisäksi on vielä D-vitamiinin imeytymishäiriö ja siitä seurannut osteomalaisia, niin mulla luitakin murtuu aika helposti. Sen takia mä nilkutan murtuneella jalallakin, kun en tiedä, mikä viddu nyt taas kerran tän kivun aiheuttaa. Ei aina jaksaisi juosta lääkärissä. 

Sen kuitenkin sanon, että crp 200 viittaa nyt kyllä oikeasti sellaiseen asiaan, joka on pakko selvittää. Tuon arvon nousuhan voi johtua jostain ihan muustakin kuin niistä syistä, mitkä kivut aiheuttaa. Eli kivut johtuu syystä A ja toi crp syystä B. Minkä sun äitiäsi hoitavat lääkärit ovat sanoneet syyksi noin korkeaan crp:hen? Ja jälleen kerran, sun ei tarvitse vastata siihen tällä palstalla. Mutta siellä reaalimaailmassa joskus kannattaa kyllä ravistella niitä lääkäreitäkin. CRP 200 ei ole yhtään minkään sairauden kohdalla normaalia ilman, että sitä sairautta pitäisi alkaa hoitaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän