Oletko hamstrannut elintarvikkeita (tai aikeissa tehdä niin)
Nyt kun elintarvikkeiden hinnat nousevat jatkuvasti ja mitään tietoa ei ole siitä, kuinka korkealle ne vielä nousevat tästä, niin oletko alkanut ostaa ylimääräistä ruokaa varastoon ennenkuin hinnat taas ennestään nousevat ? Ja jos ostat, niin ostatko varastoon kaikenlaista ruokaa, vai keskitytkö joihinkin tiettyihin ruoka-aineisiin, joiden hintojen arvelet nousevan erityisen paljon, ja mitä ne ovat ?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
En ole hamstrannut mitään. Kellarissa on perunat ensi talvea varten ja riittävät kesään, jolloin viimeiset laitetaan maahan. Polttopuuta on vuosiksi, saa nähdä säilyvätkö!
Kahvia ostin tarjouksista silloin, kun tarjouksia oli. Nyt on useampi paketti kaapissa. Mausteita löytyy myös. Lihapurkkeja, tonnaria yms. ostan silloin tällöin, mutta mies avaa ne aina, kun haluaa ja pitää ostaa uusia. Makaronia löytyy myös pussi tai pari. Pakastimessa on marjoja, leipää ja vähän lihaakin. Jäätelöä on myös ja se kiertää nopeiten.
Vaatetavaraa on ja peittoja vintissä. Aggragaattikin löytyy, pitäis vaan opetella käyttämään sitä.
Jonkun mielestä hamstraan? Kaikki ruoka syödään ja tavara käytetään eikä osteta mitään turhaan. Mielestäni varautumista. Esim. peitot on hankittu viime vuosituhannella, paitsi yksi tänä keväänä. Tunnustan joskus laittaneeni nuudeleita roskiin. Alunperin ostin ne nuorille, mutta menivät vanhoiksi enkä itse niistä pidä. Marjat ovat kasvaneet omassa puutarhassa, en ole ostanut niitä. Puitakaan en ole ostanut vaan mies on huolehtinut niiden tekemisestä.
Wc- ja talouspaperia ostan mieluusti säkillisen, ettei tarvi usein olla sitä kuskaamassa. Jos ei ole säkkiä, ostan pussillisen. Lääkeitä ei ole nyt yhtään ylimääräistä. Koronan alkaessa ostin jonkin lääkepurkin ilman kelakorvausta, se taisi olla hamstrausta, mutta kyseisestä lääkkeestä on joskus ollut pulaa.
Olen ostanut mm. 300 purkkia papuja. Niistä suurin osa on suolaliemessä, mutta joukossa on myös valkoisia papuja tomaattikastikkeessa. Niistä saa helposti valmistettua terveellistä ja ravitsevaa pikaruokaa. Nopea mikrotus riittää, ja jos sähkön hinta nousee oikein pilviin, pavut voi syödä myös kylminä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä ahdista tämä tilanne? Isot sähkölaskut, inflaatio jne.
Miten henkisesti pärjää? Miten pää kestää?
Ei. Tosiasiassa mitään ei ole tapahtunut.
Kovasti asiaa rummutetaan ja lietsotaan paniikkia.
Mutta käytännössä mitään ei ole tapahtunut.
martta78 kirjoitti:
moni sanoo ei oo tilaa hamstrata. kyllä joka asuntoon muutama pahvilaatikko mahtuu johon voi hyvin sailyviä kuiva ym tuotteita jemmata. päälle sit päiväys tyyliin 6.23 ( kesäkuu 2023) eli sillon tässä laatikossa menee ekat tuotteet "vanhaksi". Näitä laatikoita käy välillä läpi ja syö ennen ku pilaantuu ja ostaa uusia tilalle. Ja muistakaa juomavesi, tölkkimehut uht maidot ym. Mitä isompi perhe sitä enempi täytyy olla kotivaraa!
Miksi ihmeessä?
Ei pidä lähteä joka hysteriaan!
Vierailija kirjoitti:
Olen ostanut mm. 300 purkkia papuja. Niistä suurin osa on suolaliemessä, mutta joukossa on myös valkoisia papuja tomaattikastikkeessa. Niistä saa helposti valmistettua terveellistä ja ravitsevaa pikaruokaa. Nopea mikrotus riittää, ja jos sähkön hinta nousee oikein pilviin, pavut voi syödä myös kylminä.
Ei kaikukasn pikeastiusko, ettei ole varaa lämmittää ruokaa!
Joku raja hysteriaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä ahdista tämä tilanne? Isot sähkölaskut, inflaatio jne.
Miten henkisesti pärjää? Miten pää kestää?
Ei. Tosiasiassa mitään ei ole tapahtunut.
Kovasti asiaa rummutetaan ja lietsotaan paniikkia.
Mutta käytännössä mitään ei ole tapahtunut.
Anteeksi mitä? Etkö ole käynyt kaupassa, vai etkö seuraa hintoja? Etkö todellakaan ole huomannut inflaatiota?
En ole. Kerran viikossa käydään kaupassa niin kuin ennenkin. Ei ole myöskään ainuttakaan purkillista jodia 😂
Vierailija kirjoitti:
Toi pitkä preppaajaketju on mennyt pilalle, niin löytyyköhän tästä korvaaja?
Voitaisko tämä ketju omistaa varautujille ja jättää se pitkä ketju survivalisteille ja raskaan sarjan preppaajille?
Mulla on vielä tekemistä; kaupassa käyn vähintää kerran viikossa eikä vettä ole varastossa tippaakaan. No, sankoja löytyy saunasta.
Hetki sitten ostin 6 prk ananaspaloja Lidl tarjous 50c purkki. Helmikuussa aloimme ruuan varastoinnin.
Kun oli tarjous, niin ostimme vähän reilummin.
En hamstraa. Varaudun siihen, että kuten aina, niin tänäkin syksynä ja talvena voimme joutua hetkeksi eristyksiin täällä maalla, pitkän kapean tien päässä. Sähkötkin voivat mennä. Kaikenlaista voi sattua, iskee vaikka pahin mahatauti puoleen vuosisataan ja asun viikon vessassa. Tie voi olla poikki lumituiskun tai kaatuineiden puiden takia, tai se voi huuhtoutua pois rankkasateessa.
Siksi meillä on AINA vähintään pariksi viikoksi ruokatarpeet kotona, ja erityisesti sellaisia, mistä lapset osaavat itse tehdä itselleen syötävää. Kun lapset olivat pieniä, niin se tarkoitti jukurtteja, muroja, hedelmiä, leikkeleitä jne. Nyt kun ovat teinejä, niin riittää, kun on tomaattimurskaa, spagettia, juustopaketti, mausteita... Osaavat siis kokata ihan ruokaakin.
Olimme koko perhe koronassa vuoronperään.
Kuukauteen en mennyt kauppaan.
2 krt tilattiin ruokaa kauppakassi palvelusta.
Tuli syötyä kaikki jämät ja epämääräiset purkit.
Nyt on selkeyttä.
En hamstraa
En osta enkä hamstraa, ei ole edes mitään vi....
kotivaraa. Ikäni on 51v. En lähde näihin hysterioihin mukaan.
Mulla on ollut kotivara jo yli 30 vuotta. Kotivarani sisältää elintarvikkeiden osalta ainoastaan sellaisia elintarvikkeita, mitä käytän normaalistikin. Koska en syö silliä enkä sardiineja, sellaisia ei kaapeistani löydy. Säilyvissä elintarvikkeissa hyödynnän tarjouksia ja ostan useamman pakkauksen. Ruokakaapissani päiväykseltään uusimmat on takimmaisena hyllyllä ja vanhimmat ensimmäisinä. Kun ostan lisää, uudet purkit laitetaan hyllyn perälle. Meillä on laktoositon ruokavalio ja laktoosittomat maitotaloustuotteet säilyvät pidempään kuin tavalliset. Sama systeemi on jääkaapissa eli jääkaapin perällä ne maitotaloustuotteet, joiden viimeinen käyttöpäivä on kauempana, ja hyllyllä etummaisena ne, jotka käytetään ensin. Samoin kun ostan lihoja, joita en heti laita pakkaseen, laitan liharasiat jääkaapissa pinoon siten, että pinossa päällimmäisenä on se paketti, jossa viimeinen käyttöpäivä tulee ekana vastaan. Tällä tavalla mulla ei pääse vahingossa vanhenemaan mikään.
En siis ole hamstrannut hintojen nousun vuoksi, mutta kotivara mulla on aina. Alunperin siksi, että yksinhuoltajana oli hankala lähteä kauppaan, jos itse tai lapset olivat sairaina. Mutta myös siksi, että kotivaraa nyt ´vaan on suositeltu niin ainakin niin kauan kuin mä olen asunut omillani. Ennen sitä kutsuttiin hätävaraksi eikä kotivaraksi ja suositus oli kahden viikon ruuat, nykyisin 3 vuorokauden. Kotivaraani säännöstelemällä pärjäisin kyllä kevyesti kolmekin viikkoa ja tarvittaessa vielä vähän sitäkin pidempään.
Kyllä ja olen erittäin tyytyväinen että tein niin. Tänään huomasin että jopa ananassäilyke, jota ostin keväällä Lidlin hyvästä tarjouksesta parikymmentä tölkkiä, on kallistunut.
Ruokavarasto toimii puskurina niin että ostan kun jotain saa vielä entisellä hintatasolla mutta jos kaikki on kallista, otan vain tarvikkeita varastosta. Ryhdyin rakentamaan ruokavarastoa tosissani kun sain pienen yllätysperinnön juuri ennen koronakriisin alkua. Harkitsin käytänkö siitä loput rahat etelänmatkaan mutta jostain syystä mikään matkakohde ei houkutellut ja päätin ostaa tavallista enemmän säilyviä elintarvikkeita. Nyt olen entisestä tyytyväisempi päätökseeni. Ne elintarvikkeet on jo pääosin käytetty, mutta varastoa on ollut helppo täydentää alun jälkeen. On helpompaa kun ei tarvitse kuun lopussa laskea euroja vaan voi vain avata lihapullasäilykkeen ja tehdä jauheperunamuusia.
Vierailija kirjoitti:
Siksi meillä on AINA vähintään pariksi viikoksi ruokatarpeet kotona, ja erityisesti sellaisia, mistä lapset osaavat itse tehdä itselleen syötävää.
Onko tämän ajatuksen takana, että lapset ovat pari viikkoa yksinään? Jos aikuiset liikkuvat kodin ulkopuolella, niin silloin todennäköisesti kaupoissakin pääsee käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siksi meillä on AINA vähintään pariksi viikoksi ruokatarpeet kotona, ja erityisesti sellaisia, mistä lapset osaavat itse tehdä itselleen syötävää.
Onko tämän ajatuksen takana, että lapset ovat pari viikkoa yksinään? Jos aikuiset liikkuvat kodin ulkopuolella, niin silloin todennäköisesti kaupoissakin pääsee käymään.
Eikun se skenaario, että istun siellä ulkohuussissa norossa, enkä todellakaan lähde riskeeraamaan mitään tekemällä ruokaa koko perheelle. Vaikka saa ne sen noron joka tapauksessa. Tai kun olin influenssassa (ei korona) viikon nin kovassa kuumeessa, etten tiennyt onko yö vai päivä, niin oli kiva, kun joku toi lämmintä juotavaa ja nenäliinoja, mutta oli vielä mukavampi tietää, että ne lapset saivat mahansa täyteen ilman, että liki tajuttomana olisin lähtenyt jotain ranskalaisia paistamaan. Tai kun mulla oli hiirikädessä kunnon jännetupintulehdus, niin ei sillä kyllä myöskään pilkottu mitään, ja vasurilla en uskalla veitsiin koskea.
moni sanoo ei oo tilaa hamstrata. kyllä joka asuntoon muutama pahvilaatikko mahtuu johon voi hyvin sailyviä kuiva ym tuotteita jemmata. päälle sit päiväys tyyliin 6.23 ( kesäkuu 2023) eli sillon tässä laatikossa menee ekat tuotteet "vanhaksi". Näitä laatikoita käy välillä läpi ja syö ennen ku pilaantuu ja ostaa uusia tilalle. Ja muistakaa juomavesi, tölkkimehut uht maidot ym. Mitä isompi perhe sitä enempi täytyy olla kotivaraa!