Oletko hamstrannut elintarvikkeita (tai aikeissa tehdä niin)
Nyt kun elintarvikkeiden hinnat nousevat jatkuvasti ja mitään tietoa ei ole siitä, kuinka korkealle ne vielä nousevat tästä, niin oletko alkanut ostaa ylimääräistä ruokaa varastoon ennenkuin hinnat taas ennestään nousevat ? Ja jos ostat, niin ostatko varastoon kaikenlaista ruokaa, vai keskitytkö joihinkin tiettyihin ruoka-aineisiin, joiden hintojen arvelet nousevan erityisen paljon, ja mitä ne ovat ?
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on noin 3 kuukauden kotivara, joka koostuu ruoka-aineista, joita muutenkin syömme. Varastossa on myös pesuaineita ja hygieniatarvikkeita suunnilleen samaksi ajaksi.
Ostin jo syksyllä auringonkukkaöljyä varastoon muutamia litroja, kun arvasin sen kallistuvan tai jopa loppuvan kaupoista.
Voisitko tehdä vähän listaa tuotteista ja määristä? Itselläkin on kotivaraa, ja olis kiva vähän verrata ja saada ehkä uusia vinkkejä.
Suuri kotivara löytyy. Olen pyrkinyt ostamaan aina säilykkeitä kun käyn kaupassa. En pidä varastossa perunoita ja porkkanoita, sellaisia nyt varmasti saa, mutta olen pyrkinyt pitämään kotivaran sellaisena että jos kaikki kallistuu niin voi ostoksia täydentää kotivarasta. Jos emme ostaisi mitään niin kotivaralla pärjättäisiin noin puoli vuotta.
Vierailija kirjoitti:
En ole hamstrannut muuta kuin kokista. Nyt on 4x1,5 l pakkauksia tuossa rivissä 6 kpl. Eli 36 litraa limua. Kahviakin ostan, kun tarjouksessa(en aina), nyt on joku 5-6 pakettia kaapissa.
Jos jotain ei kaupasta saa, niin sitten syödään sitä mitä saa. Peruna muuntuu moneksi. Ja riisistä saa puuroa.
Kai sulla sitten sitä perunaakin on? Ja riisiä?
En varastoi. Jos alkaa näyttää taas siltä ettei tavaraa tule kauppoihin varaan takahuoneeseen tarvittavat ja vähän yli. Ja ostan vasta sitten. Jotain hyötyä myyjänä olemisessa.
Vierailija kirjoitti:
Suuri kotivara löytyy. Olen pyrkinyt ostamaan aina säilykkeitä kun käyn kaupassa. En pidä varastossa perunoita ja porkkanoita, sellaisia nyt varmasti saa, mutta olen pyrkinyt pitämään kotivaran sellaisena että jos kaikki kallistuu niin voi ostoksia täydentää kotivarasta. Jos emme ostaisi mitään niin kotivaralla pärjättäisiin noin puoli vuotta.
Puoli vuotta on kyllä kova tavoite. Miten iso perhe sulla on? Oletko tehnyt oikein laskelmia kalorimääristä tms, tai muuten jotenkin tavoitteellisesti koostanut varastosi?
Tottakai. Meillä on aina ollut kotivaraa. Se on mielestäni ihan luonnollista. Korona-aikana alettiin ostamaan enemmän varastoon, nyt jo ihan hyvät varastot. Hintojen nousun vuoksi tartutaan kyllä joka tarjoukseen ja ostetaan reilummin myöhempää tarvetta varten.
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä ahdista tämä tilanne? Isot sähkölaskut, inflaatio jne.
Miten henkisesti pärjää? Miten pää kestää?
Sähkölaskun noustua noin 50% se nielee jo kokonaiset 1,26% taloutemme nettotuloista. Inflaatio on vähän hankalampi asia. Rahaa ei pitäisi makuuttaa tilillä, mutta kurssit ovat edelleen laskussa. Elämme siis taloudellisesti jännittäviä aikoja.
Ihmettelen tätä rahaa ei kannata makuuttaa ja nyt mun osakkeiden arvo tämä -puheita, kun se arvo realisoituu vasta sitten, kun se raha otetaan käyttöön tai osakkeet myydään.
En ole hamstrannut enkä ole aikeissa tehdä niin. Minulla on kyllä varaa maksaa vähän enemmänkin. Ja jos joku tuote loppuu kokonaan kaupoista, sitten syödään sitä, mitä siellä on. Kaapeissa on normaalistikin aina jauhoja, sokeria, riisiä, pastaa jne., joten syödään ne ensin pois ja ostetaan sitten sitä, mitä tarvitaan.
On ruokakomero täynnä jauhoja, pastaa, riisiä, nuudeleita, säilykkeitä, öljyjä, sokeria, suolaa, ja pakastimet pullollaan marjoja, vihannessekoituksia, lihaa ja leipää. Enempää ei mahdu mihinkään. Jääkaapissa on aina vähintään viisi kennoa kananmunia, kun mies löytää kaupoista aina alennetut parasta ennen -käyttöpäivän kananmunat. Mutta tällaista meillä on aina ollut varsinkin tähän aikaan vuodesta.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ahdistaa. Eniten lasten puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli vuotta on kyllä kova tavoite. Miten iso perhe sulla on? Oletko tehnyt oikein laskelmia kalorimääristä tms, tai muuten jotenkin tavoitteellisesti koostanut varastosi?
Meidän perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja kaksi lasta. Kalorimääriä en ole laskenut, mutta olen ostanut ns. ateriakokonaisuuksia, eli joko muroja/puuroa aamulle, lounaalle ja päivälliselle proteiini, riisi/pasta ja joku kasvis (säilykeherneitä, maissia, suolakurkkuja, punajuurta jne). Hedelmä jokaiselle päivälle (säilyke/kuivattu) ja lapsille joka viikolle karkkipussi. Jotkut voi kritisoida tota karkkia mutta jos joudutaan oikeasti eristyksiin niin kummasti se piristää lapsia. Aikuisille karkin korvaa pulloa viiniä viikossa. Myös viikolle jaettavaksi pähkinä/mantelipussi (1-2) täydentämään hyvää rasvaa ja kaloreita.
Näiden lisäksi olen pohtinut myös sitä, että mitä sähkökatkojen tai eristysten aikana voi tehdä, ostin kirpparilta kirjoja, meillä on monenlaisia lautapelejä ja korttipelejä. Kaikille olen hankkinut myös villavaatetta ja takkia, jos sähköt oikeasti menee kokonaan. Makuupussit löytyy myös ja valonlähteitä ja varavirtaa. Siinäpä ne hamsteroinnit.
Vierailija kirjoitti:
Ohi aiheen, mutta ihmettelen todella sitä, että menevätkö sekarotuiset 2000 euron tienoilla maksavat pikkukoirat kaupaksi. Katsoin että sellaisia oli runsaasti myynnissä.
kUINKA IHMISET VALITTAVAT, ETTÄ EI OLE MIHINKÄÄN RAHAA JA VARAA JA SITTEN MAKSAVAT TUOSTA VAIN PIKKUSEKOITUKSISTA JÄRJETTÖMIÄ SUMMIA.
Anteeksi, jäi isot kirjaimet päälle.
Vierailija kirjoitti:
Piensijoittaja kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkölaskun noustua noin 50% se nielee jo kokonaiset 1,26% taloutemme nettotuloista. Inflaatio on vähän hankalampi asia. Rahaa ei pitäisi makuuttaa tilillä, mutta kurssit ovat edelleen laskussa. Elämme siis taloudellisesti jännittäviä aikoja.
Ihmettelen tätä rahaa ei kannata makuuttaa ja nyt mun osakkeiden arvo tämä -puheita, kun se arvo realisoituu vasta sitten, kun se raha otetaan käyttöön tai osakkeet myydään.
Säikähdin koronan aiheuttamaa kurssiromahdusta ja myin indeksirahastoni. Nyt siitä on reilu pari vuotta ja voi todeta, että olen vähän hävinnyt. Tosin sain sillä rahalla paljon mielenrauhaa. Täytynee ryhtyä pikkuhiljaa ostamaan takaisin, vaikka strategit ennustavat vielä kurssien laskevan jonkun aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheeseen kuuluu kaksi aikuista ja kaksi lasta. Kalorimääriä en ole laskenut, mutta olen ostanut ns. ateriakokonaisuuksia, eli joko muroja/puuroa aamulle, lounaalle ja päivälliselle proteiini, riisi/pasta ja joku kasvis (säilykeherneitä, maissia, suolakurkkuja, punajuurta jne). Hedelmä jokaiselle päivälle (säilyke/kuivattu) ja lapsille joka viikolle karkkipussi. Jotkut voi kritisoida tota karkkia mutta jos joudutaan oikeasti eristyksiin niin kummasti se piristää lapsia. Aikuisille karkin korvaa pulloa viiniä viikossa. Myös viikolle jaettavaksi pähkinä/mantelipussi (1-2) täydentämään hyvää rasvaa ja kaloreita.
Näiden lisäksi olen pohtinut myös sitä, että mitä sähkökatkojen tai eristysten aikana voi tehdä, ostin kirpparilta kirjoja, meillä on monenlaisia lautapelejä ja korttipelejä. Kaikille olen hankkinut myös villavaatetta ja takkia, jos sähköt oikeasti menee kokonaan. Makuupussit löytyy myös ja valonlähteitä ja varavirtaa. Siinäpä ne hamsteroinnit.
Näiden lisäksi unohdin mainita leivonta tarvikkeet, saadaan sitten vähän leipää ja pullaa kylkeen.
En hamsteeraa, nälkään kuoleminen ei ole tuskallisimpia tapoja kuolta. Lisäksi että olemme onnellisin kansa tuo lisäturvaa,vaikka sukupuuttomme etenee. Näilla eväillä kelpaa olla ylpeä ja uskoa vankasti, että olemme onnellisuuden piikkipaikalla myös myöhemmissä onnellisuusmittauksissa. Toivottavasti esim. Orpolta ja Vartiaiselta kirvonnut ystävällinen linja saisi jatkumoa. On vain vaara, että vähemmän onnelliset kansat alkaisivat liikehtiä katkerina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa mainiolta, saako teille tulla kylään kun sähköt katkeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole hamstrannut muuta kuin kokista. Nyt on 4x1,5 l pakkauksia tuossa rivissä 6 kpl. Eli 36 litraa limua. Kahviakin ostan, kun tarjouksessa(en aina), nyt on joku 5-6 pakettia kaapissa.
Jos jotain ei kaupasta saa, niin sitten syödään sitä mitä saa. Peruna muuntuu moneksi. Ja riisistä saa puuroa.
Kai sulla sitten sitä perunaakin on? Ja riisiä?
No ei ole, aina sitä jostain löytyy. Jos ei muualta niin kasvatan perunan omalla pellolla. Kait se puoli hehtaaria joksikin aikaa riittää.
Kyllä, myös vettä. Sitä tarvitsee vähintään 3 litraa per henkilö per päivä, ja jos aikoo pestä vähän itseään tai pienen pyykin tai tiskata jotain, 5-7 litraa per henkilö per päivä. Eli todella paljon pitää varastoida vettä kotivarassa.
Edes nyt ei rahat riitä kunnolla ruokaan niin en voi alkaa rakentamaan kotivaraa. Tietysti olisi hienoa jos voisi: mausteet, talous- ja wc-paperi, hygienia- ja kosmetiikkatuotteet, siivoustuotteet, pyykinpesuaineet, keittiötuotteet kuten leivinpaperi, roskapussit jne.
Varautuminen on oudolla tavalla kiehtovaa ja ehkä myös rauhoittavaa. Huovisen hamsterit on ollut aina suosikki ja syksyn vakiolukemistoa.