Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muut jaksatte sekoilevia, iäkkäitä vanhempianne?

Vierailija
08.10.2022 |

Itsellä suht tuore tilanne, että äiti 77v alkanut höpräämään asioiden kanssa. Viimeisen vuoden ajan ollut lievempiä merkkejä jostain taantumisesta ja epäilen muistisairautta. Yhä useammin unohtelee asioita ja sanoo ettei muista. Varsinkin vähänkään väsyneenä tai stressaantuneena unohtaa jopa saman päivän aikana tapahtuneita asioita tai sekoittaa niitä. Viralliset asiat eivät suju enää kuin ennen. Aivan, kuin ei osaisi enää hoitaa niitä. Joudun koko ajan muistuttamaan kaikesta, etsimään puhelinnumeroita (äidillä ei nettiä), ja kertomaan mitä pitää tehdä ym. Ei siinä mitään neuvon kyllä, mutta kun asioita saa jankuttaa monta kertaa, laput menevät hukkaan, kaikki unohtuu ym. Ärsyttää ja pinna palaa jankata samoja asioita päivästä toiseen. Sitten jos hoitaa jonkin asian niin ei jälkeenpäin osaa täysin selittää mitä esim. joku hoitaja on sanonut tai pankin henkilö. Itse olen ainoa lapsi ja omainen satojen kilometrien päässä ja yritän puhelimen kautta hoitaa asioita. Niin kauan kaikki tuntuu olevan suht hyvin, kun puhutaan ihan muita kuulumisia ja elämän asioita. Äiti asuu yksin, pystyy käymään kaupassa, peseytymään, ulkoilemaan, syömään jne. Mutta nyt ilmentynyt vaikeutta hoitaa virallisempia asioita. Esim laskuja oli jäänyt maksamatta ja sitäkin asiaa jankattiin lähes pari viikkoa ennen kuin kaikki selvisi. Äiti ei itse myönnä, että olisi mitään vakavampaa vaan kuittaa kaiken, että on vain stressaantunut jos pitää hoitaa virallisia asioita ja ne tuntuvat mutkikkaalle ja väsyy niistä, eikä silloin jää niin mieleen asiat. Minusta hän yrittää vähätellä ongelmiaan. Itseäni ahdistaa koko tilanne, enkä tiedä mitä tehdä? Äiti suuttuu jos sanon muistisairaudesta tai että hän sekoilee. Ei halua, että virallista tahoa sekoitetaan asioihin. Itsestäni tuntuu pahalta tehdä minnekään ilmoitusta vasten äidin tahtoa. Äiti on menossa lääkäriin muun vaivan vuoksi ja toivon, että siellä huomattaisiin hänen tilanne. Tuntuu, etten jaksa enää edes vastata kohta puhelimeen, kun hän soittaa, kun pelkään jo valmiiksi mitä taas on, enkä jaksaisi toistaa ja jankuttaa samoja asioita koko ajan. Onko muita samassa tilanteessa tai kokemusta asiasta, neuvoja tai ajatuksia? Ja miten muut jaksatte vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vakavasti käytöshäiriöinen narsisti isä ja vanhemmiten ei jaksa enää pitää sitä feikkikulissia vaan on ihan avoimesti mulkku ja häijy. Mutsi mahdollistajana siinä vierellä. Siihen päälle se iän tuoma sekoilu. Puuhaillaan kaikkea sekoa himassa. Juttuja missä ei ole mitään tolkkua. Mitään apua eivät halua koska kokevat sen alentavana ovathan kaikkia ihmisiä ja etenkin lapsiaan parempia kaikessa. Niillä on joku yhteispeli sellaisten kanssa joita nyt on alkanut ilmaantua perinnön toivossa sinne niiden kuvioihin. Mitä siinä voi tehdä ei toisia voi pakolla auttaa kun ovat niin täydellisiä. Riitaahan siitä vaan tulee ja ihan törkeyksiä saa osakseen. Pitää jättää omaan arvoonsa ja elää omaa elämää vaan. Mitään arvokasta ei vanhenemisessa ole. 

Vierailija
22/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi on menossa lääkäriin, voisitko mennä mukaan tai vaikka ilmoittaa lääkärille, että äitisi muisti on heikentynyt. Jollei äitisi ole käynyt tällä samalla lääkärillä usein, ei vastaanotolla huomata muuttunutta tilannetta. Varsinkaan, jos tutkitaan ihan jotain muuta. Ja kokemuksesta voin sanoa, että tulet hämmästymään monesti kuinka äitisi pystyy skarppaman silloin, kun ei halua huomion kiinnityvän muistamattomuuteensa. Mitä pikemmin asia todetaan lääkärissä, sitä helpommin saat hänelle apua kotiin. Mahdollista dementiaa sairastavan kanssa on otettava ohjat omiin käsiin, niin avun piiriin pääseminen helpottuu.

Tuo skarppaaminen onkin todella ovelaa. Välillä vieläkin äiti saattaa joinain päivinä olla ihan kuin ei mitään olisi ja hyvinkin terävän oloinen ja sellainen oma itsensä, joka on aina ollut. Silloin tuntuu, että eihän tässä varmasti mikään olekaan vialla. Sitten taas vähän ajan kuluttua jysähtää pommi niskaan, kun äiti onkin ihan kuin eri ihminen, hukassa ja sekavan oloinen, muistamaton ja kyselee, jankuttaa asioita. Itsekin jossain suhteessa tajuaa, ettei ole enää niin terävä ja laittaa sitä huumorin piikkiin ikään kuin olisi hauska vitsi, että sitä se vanhuus teettää ym. Usein kuitenkin kuultaa läpi, että ihan kuin hän ovelasti kiertelisi asiat niin, ettei todellinen tilanne tulisi esille. Hämmästyttävää tosiaan miten osaa olla niin ovela, vaikka todellisuudessa olisikin jo kuutamolla. Luulen kuitenkin, ettei osaisi enää edes välttämättä vastata kaikkiin lääkärin kysymyksiin tai sanoisi joka toiseen asiaan, ettei muista niin tulisi esille ettei ole ihan kärryillä enää asioista.

-Ap

Tämäkin on käsittääkseni aika yleistä. Lyhyen keskustelun perusteella ei tosiaankaan pysty arvioimaan sitä, onko toinen osapuoli kuutamolla vai ei. Sen takia onkin aika erikoista vaatimukset esim. erilaisille myyjille, että ei saisi myydä muistisairaille. Joo ei, mutta se että ihminen vastailee koherentisti puhelimessa, ei tarkoita että hän ymmärtäisi mikä kyseinen tuote on, tai seuraavana päivänä muistaisi sellaista tilanneensa. Jopa lääkärikäynnillä voi muistisairaus jäädä huomaamatta, kun potilas skarppaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä tuo äidin mahdollinen muistisairaus luo synkän varjon oman elämän päälle siinä mielessä, että alkaa pelätä itse perivänsä saman sairauden ja se luo lohduttoman olon. Tuntuu, että tuo muistisairaus asia on pilaamassa koko elämän. Siis tuo äidin tilanne ja pelko omastakin sairastumisesta. Toisaalta olen niin väsynyt asiaan (vaikka se on vasta alussa) etten edes jaksa ajatella omaa sairastumista tai toivon, että kuolisin ajoissa ennen kuin se iskee. Äidin isällä oli muistisairaus, joka puhkesi ennen 80 ikävuotta ja äiti on nyt 77 eli voi olla perinnöllistä. Vaari eli vielä melkein kymmenen vuotta diagnoosin jälkeen.

-Ap

Vierailija
24/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungin kotihoito. Meidän ukilla kotisairaanhoitaja käy kerran päivässä ja se on riittänyt. Kodinkoneet sellaisia jotka sammuvat itse. Jos olotila huononee, ksh hankkii turvapuhelimen.

Vierailija
25/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajattelen niin, että hän jaksoi mua, kun olin sekoileva uhmaikäinen, sekoileva kouluikäinen ja erityisesti silloin, kun olin sekoileva teini. 

Kannusti ja rakasti ja ohjasi. Lisäksi haen tukea läheisiltä. 

Se vanhempi hankki sen sekoilevan uhnaikäisensä ja teininsä ehdoin tahdoin, siinä ei sekoilevalta lapsiparalta kyselty. Vanhemman velvollisuus on tietenkin hoitaa maailmaan pakottamansa ihminen eli lapsensa, lapsella taas ei ole vanhempia kohtaan velvollisuuksia.

Vierailija
26/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuulkaa yksi hujaus, kun ollan itse tuossa tilassa.

Vierailija
27/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en todellakaan toivo pitkää ikää, koska se tuntuu tuovan mukanaan vain huonoja asioita. Tympii kaikki haaveet elää 100-vuotiaaksi, kuten usein kuulee. Ja ehkä julmaa, mutta ehkä toivon, että äitikin menehtyisi johonkin muuhun ennen muistisairauden pahinta vaihetta.

-Ap

Vierailija
28/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole isovanhempia hengissä. Ihan hyvä. Muutenkaan ei elämämme heitä kiinnostanut.

Työkaverin isä on kotonaan asuva dementikko. Jo sivusta seuraaminen on raskasta, kun ukkeli häviää ja sitten etsitään.

Vierailija
29/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vakavasti käytöshäiriöinen narsisti isä ja vanhemmiten ei jaksa enää pitää sitä feikkikulissia vaan on ihan avoimesti mulkku ja häijy. Mutsi mahdollistajana siinä vierellä. Siihen päälle se iän tuoma sekoilu. Puuhaillaan kaikkea sekoa himassa. Juttuja missä ei ole mitään tolkkua. Mitään apua eivät halua koska kokevat sen alentavana ovathan kaikkia ihmisiä ja etenkin lapsiaan parempia kaikessa. Niillä on joku yhteispeli sellaisten kanssa joita nyt on alkanut ilmaantua perinnön toivossa sinne niiden kuvioihin. Mitä siinä voi tehdä ei toisia voi pakolla auttaa kun ovat niin täydellisiä. Riitaahan siitä vaan tulee ja ihan törkeyksiä saa osakseen. Pitää jättää omaan arvoonsa ja elää omaa elämää vaan. Mitään arvokasta ei vanhenemisessa ole. 

Kuulostaa todella ikävältä. Kaikissa tilanteissa sitä joudutaankin elämään päivästä toiseen. Otan vilpittömästi osaa jaksamisen puolesta.

-Ap

Vierailija
30/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten vielä tuo äidin mahdollinen muistisairaus luo synkän varjon oman elämän päälle siinä mielessä, että alkaa pelätä itse perivänsä saman sairauden ja se luo lohduttoman olon. Tuntuu, että tuo muistisairaus asia on pilaamassa koko elämän. Siis tuo äidin tilanne ja pelko omastakin sairastumisesta. Toisaalta olen niin väsynyt asiaan (vaikka se on vasta alussa) etten edes jaksa ajatella omaa sairastumista tai toivon, että kuolisin ajoissa ennen kuin se iskee. Äidin isällä oli muistisairaus, joka puhkesi ennen 80 ikävuotta ja äiti on nyt 77 eli voi olla perinnöllistä. Vaari eli vielä melkein kymmenen vuotta diagnoosin jälkeen.

-Ap

Neurologisiin vaivoihin voi itse vaikuttaa paljon liikunnalla ja jättämällä päihteet pois. Yleinen asenne elämäänkin vaikuttaa. Monilla filmitähdillä tulee neurologisia sairauksia kun niiden piireissä on yleistä huumeiden käyttö. Monella tavallisellakin ihmisellä voi jo ihan suht nuorena keski-iällä ja nuorempanakin tulla neurologisia ongelmia viinan käytön ja vaikka diabeteksen myötä. Terveet elämäntavat ja turha murehtiminen pois.

Vierailija
31/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti muistitestiin, siitä sitten lähtee prosessi käyntiin. Yhteys kunnan vanhustenpalveluihin, sieltä tullaan tekemään tilanteen arviointi ja kartoittamaan mahdolliset tulevat toimenpiteet. Kotihoito on isona apuna, helpottaa kummasti omaista, kun tietää, että joku seuraa ja huolehtii. Apua kyllä saa kunhan osaa pyytää ja toimii ajoissa.

Vierailija
32/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita ne laskut nyt ainakin suoramaksuun tai mikä nyt systeemin nimi lieneekään niin yksi pieni stressi vähemmän .

Toiseksi hommaa itsellesi oikeus äitisi omakantaan, kelaan ym.käsittääkseni ihan mahdollista niin pysyt jollain tasolla kärryillä missä siellä mennään.

Yo.ei paranna mitään,mutta rauhoittanee vähän.

Vierailija
33/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kirjoittaa tänne vain ja purkaa asiaa. Jotenkin on ollut kamala shokki, kun nuo äidin sekoilut on alkaneet. Pitkään, kun oli vain satunnaisia ja lieviä oireita silloin tällöin ja pitkiä hyviä jaksoja niin jaksoin uskoa, että kaikki oli vielä hyvin ja vain normaalia vanhenemista. Olen tuntenut jopa vihaa ja pettymystä miksi näin piti käydä? Äiti oli niin pitkään terävä ja hyväkuntoinen, ettei olisi koskaan uskonut, että hänelle tulisi muistisairaus. Ja juuri nyt kun olen saanut oman elämän kuntoon ja hyvälle mallille (minullakin ollut paljon ongelmia) niin tuntuu ihan kohtuuttomalle alkaakin nyt sitten paimentamaan seonnutta äitiäni. Olin toivonut hänelle seesteistä vanhuutta ja että olisimme voineet vielä yhdessä viettää hyviä aikoja. Nyt tuntuu, ettei äiti ole enää edes se sama ihminen ja tekisi mieli jopa erkaantua hänestä lähes kokonaan suojellakseen omaa jaksamista ja (ajoittain heikkoa) mielenterveyttä, mutta jokin ääni sisällä sanoo, ettei se olisi oikein hylätä äitiäni. Eihän hän tahallaan ole sairastunut. Mutta missään nimessä en yksin tule jaksamaan hänen hoitoaan jos se on samanlaista ja vielä pahempaa sekoilua, kuin nyt on ollut. Pelkään, että jossain vaiheessa itselläni pinna palaa niin, että huudan joillekin viranomaisille asioita joutuen itse jonnekin mielisairaalahoitoon (epävakaa persoonallisuushäiriö)

-Ap

Vierailija
34/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edunvalvontaan! Edunvalvoja hoitaa ihan kaiken laskut,pankki asiat.Kauppakasssi palvelu. Kotihoidon yksiköstä osoto palveluna siivous,pykkäys,1 Kerta viikossa vanhusten päivä toimintan palvelutalon..Maksaa kerta noin 20e. Johon kuluu haku ja kotiin takas tuonti. Aamiainen virikettä päivällinen ja välipala. Mahtava paikka on Hely kodit.Itsenäinen asuminen,mutta apu lähellä. Jos omat rahat ei riitä ostopalvelu seteli avuksi sosiaalivirasto..

Ei edunvalvojaa tuosta noin vain määrätä. Tiedän monta muistisairasta jotka eivät edunvalvojaa halua ja todella muistamaton saa olla ennenkuin pakolla määrätään. AP tee vanhustensuojeluilmoitus. Ilmoituksen myötä kunta tekee kotikäynnin ja keskustelee äitisi kanssa mahdollisista avuntarpeista ja muistikoordinaattorin kanssa tehtävään testiin. Monesti apuun on helpompi suhtautua, kun se tulee täysin ulkopuoliselta.

Vierailija
35/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti muistitestiin, siitä sitten lähtee prosessi käyntiin. Yhteys kunnan vanhustenpalveluihin, sieltä tullaan tekemään tilanteen arviointi ja kartoittamaan mahdolliset tulevat toimenpiteet. Kotihoito on isona apuna, helpottaa kummasti omaista, kun tietää, että joku seuraa ja huolehtii. Apua kyllä saa kunhan osaa pyytää ja toimii ajoissa.

Ja kun ihminen osaa skarpata aina kun kotihoito käy käynnillä ja puhutaan tarpeista. Ei ne näe sitä totuutta . Me lapset nähdään koko komeus sekoiluineen kaikkineen ja huoli-ilmoitus turha kun juuri käynnillä äiti osaa hetken skarpata ja selittää että pärjää. Oikeasti ei pysty enää huolehtimaan itsestään eikä kodistaan, rahoistaan yms. Peruu palveluita miten huvittaa ja aamukäynnin saa tehdä juuri ja juuri. Turvapuhelin auttaa mikäli kaatuu vain muuten eikä tajuttomuuden takia jolloin on löytynyt lojumasta muutamankin kerran. Soittelee kesken työpäivän että nyt heti pitää lähteä etsimään avaimia tms, asumme 80-300km säteellä ja kaikki töissä päivisin. Ei muista että kukaan ei pysty lähtemään tai puhumaan kesken töiden. Ajantaju heittää totaalisesti eikä tiedä onko kuluva ajankohta eilen,nyt,huomenna vai viimevuonna. Sotkee ja sekoittaa. Vaan ei huoli edes kotiapuja saati lähde asumaan palvelukotiin. Aivan toivoton tapaus ja niin itsepäinen.

Vierailija
36/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi voi, ap, ihan hyvin elää vielä 15 vuotta.

Oma äitini on 91 vuotta ja pikku hiljaa alkaa miettimään, ehdinkö itse ikinä elää omaa elämääni. Lapset sai kasvatettua aikuiseksi, niin alkoi vanhuksen hoito. Ja on vielä sitovampaa kuin lasten hoitaminen.

Vierailija
37/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko kirjoittaa tänne vain ja purkaa asiaa. Jotenkin on ollut kamala shokki, kun nuo äidin sekoilut on alkaneet. Pitkään, kun oli vain satunnaisia ja lieviä oireita silloin tällöin ja pitkiä hyviä jaksoja niin jaksoin uskoa, että kaikki oli vielä hyvin ja vain normaalia vanhenemista. Olen tuntenut jopa vihaa ja pettymystä miksi näin piti käydä? Äiti oli niin pitkään terävä ja hyväkuntoinen, ettei olisi koskaan uskonut, että hänelle tulisi muistisairaus. Ja juuri nyt kun olen saanut oman elämän kuntoon ja hyvälle mallille (minullakin ollut paljon ongelmia) niin tuntuu ihan kohtuuttomalle alkaakin nyt sitten paimentamaan seonnutta äitiäni. Olin toivonut hänelle seesteistä vanhuutta ja että olisimme voineet vielä yhdessä viettää hyviä aikoja. Nyt tuntuu, ettei äiti ole enää edes se sama ihminen ja tekisi mieli jopa erkaantua hänestä lähes kokonaan suojellakseen omaa jaksamista ja (ajoittain heikkoa) mielenterveyttä, mutta jokin ääni sisällä sanoo, ettei se olisi oikein hylätä äitiäni. Eihän hän tahallaan ole sairastunut. Mutta missään nimessä en yksin tule jaksamaan hänen hoitoaan jos se on samanlaista ja vielä pahempaa sekoilua, kuin nyt on ollut. Pelkään, että jossain vaiheessa itselläni pinna palaa niin, että huudan joillekin viranomaisille asioita joutuen itse jonnekin mielisairaalahoitoon (epävakaa persoonallisuushäiriö)

-Ap

Ei kenenkään mieli ole teflonia, poislukien psykopaatit ja sensellaiset. Viimevuodet feikkipandemioineen ja nyt tämä NWO muu alkanut touhu ja talouslama rasittaa varmasti monen mielenterveyttä. Mielenterveydestään kannattaa pitää huolta. Kaikenlaista hullua alkaa nähdä. Moneen asiaan auttaa huumori.

Vierailija
38/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun ihminen osaa skarpata aina kun kotihoito käy käynnillä ja puhutaan tarpeista. Ei ne näe sitä totuutta . Me lapset nähdään koko komeus sekoiluineen kaikkineen ja huoli-ilmoitus turha kun juuri käynnillä äiti osaa hetken skarpata ja selittää että pärjää. Oikeasti ei pysty enää huolehtimaan itsestään eikä kodistaan, rahoistaan yms. Peruu palveluita miten huvittaa ja aamukäynnin saa tehdä juuri ja juuri. Turvapuhelin auttaa mikäli kaatuu vain muuten eikä tajuttomuuden takia jolloin on löytynyt lojumasta muutamankin kerran. Soittelee kesken työpäivän että nyt heti pitää lähteä etsimään avaimia tms, asumme 80-300km säteellä ja kaikki töissä päivisin. Ei muista että kukaan ei pysty lähtemään tai puhumaan kesken töiden. Ajantaju heittää totaalisesti eikä tiedä onko kuluva ajankohta eilen,nyt,huomenna vai viimevuonna. Sotkee ja sekoittaa. Vaan ei huoli edes kotiapuja saati lähde asumaan palvelukotiin. Aivan toivoton tapaus ja niin itsepäinen.

Onhan noita aika-ajoin kun joku vanhus on häippässyt aamutakissa ja löytyy sitten kylmettyneenä.

Vierailija
39/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulenpa, että olisi järkevintä palata vuosisataiseen tapaan, että parisuhteet ovat pysyviä ja pääasiassa perheenäidit ovat kotona ja hoitavat lapset ja vanhukset. (Mikään ei estäisi, että jossain perheessä osat olisivat toisin päin.)

Sen miehen palkka ja eläke pitäisi jakaa reilusti tasan vaimon kanssa tällöin, mihin tarvittaisiin laki.

Työpaikkoja riittäisi näin paremmin kaikille.

1960-luvulla oli vielä laki, että lasten on huolehdittava vanhoista vanhemmistaan. (Mun eräässä sukuhaarassa tää tehtiin keräämällä lasten kesken rahaa hyvää yksityistä hoitokotia varten. Turun ukkokoti.)

Vierailija
40/101 |
08.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äitisi on menossa lääkäriin, voisitko mennä mukaan tai vaikka ilmoittaa lääkärille, että äitisi muisti on heikentynyt. Jollei äitisi ole käynyt tällä samalla lääkärillä usein, ei vastaanotolla huomata muuttunutta tilannetta. Varsinkaan, jos tutkitaan ihan jotain muuta. Ja kokemuksesta voin sanoa, että tulet hämmästymään monesti kuinka äitisi pystyy skarppaman silloin, kun ei halua huomion kiinnityvän muistamattomuuteensa. Mitä pikemmin asia todetaan lääkärissä, sitä helpommin saat hänelle apua kotiin. Mahdollista dementiaa sairastavan kanssa on otettava ohjat omiin käsiin, niin avun piiriin pääseminen helpottuu.

Tuo skarppaaminen onkin todella ovelaa. Välillä vieläkin äiti saattaa joinain päivinä olla ihan kuin ei mitään olisi ja hyvinkin terävän oloinen ja sellainen oma itsensä, joka on aina ollut. Silloin tuntuu, että eihän tässä varmasti mikään olekaan vialla. Sitten taas vähän ajan kuluttua jysähtää pommi niskaan, kun äiti onkin ihan kuin eri ihminen, hukassa ja sekavan oloinen, muistamaton ja kyselee, jankuttaa asioita. Itsekin jossain suhteessa tajuaa, ettei ole enää niin terävä ja laittaa sitä huumorin piikkiin ikään kuin olisi hauska vitsi, että sitä se vanhuus teettää ym. Usein kuitenkin kuultaa läpi, että ihan kuin hän ovelasti kiertelisi asiat niin, ettei todellinen tilanne tulisi esille. Hämmästyttävää tosiaan miten osaa olla niin ovela, vaikka todellisuudessa olisikin jo kuutamolla. Luulen kuitenkin, ettei osaisi enää edes välttämättä vastata kaikkiin lääkärin kysymyksiin tai sanoisi joka toiseen asiaan, ettei muista niin tulisi esille ettei ole ihan kärryillä enää asioista.

-Ap

Hän on dementian ykkösvaiheessa, eli peittelee ja häpeilee, unohtelee ja sekoilee. Asia on tutkittava. Hävittää muuten pian esimerkiksi talon paperit järjestellessään. Et voi muuttaa paikan päälle, mutta älä odota, että hän suostuu noin vain muuttamaan mihinkään hoitokotiin, koska omasta mielestään pärjää ja sinä vouhotat turhaan. Edunvalvonta peliin, vaikka ensin jollakin tuki- tai seurahenkilöverukkeella. Keskustele lääkärin kanssa. Äitisi soittelee tietysti, koska ei pysty selvittämään virallisia asioitaan itse. Ei pysty enää selostamaan loogisesti asiaansa. Hädissään sitten soittelee sinulle, eikä ymmärrä, että olet töissä, siis että et voi irrottautua tehtävistäsi. On jo sairastunut. Toimi.

Terkkuja hoitokodista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kaksi