EU kieltämässä pikamuodin
Tarkoitus on tehdä tekstiileistä kestävämpiä, korjattavia, uudelleenkäytettäviä ja kierrätettäviä.
Kommentit (436)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki tuo tulee käyttöön, seuraavat jutut tapahtuvat myös:
1. Vaatteiden hinta vähintään kaksin-kolminkertaistuu, mistä köyhät saavat vaatteensa jatkossa?
2. Kukaan ei halua myydä Euroopan markkinoille juuri mitään, jos tuo tulee voimaan.
3. Yksilöllisyys katoaa, vaatteiden monipuolisuus on historiaa.
Jutussa sanottiin myös, että myymätöntä mallistoa ei saa jatkossa tuhota. Mitä sille sitten tehdään? Annas kun arvaan: joku käärii hyvät rahat taskuunsa, kun myymättömiä tekstiilejä saa noutaa virallinen EU-yhteistyökumppani(TM), jonka toiminta pyörii 9e/päivä-orjilla, yhteiskunnan tukemana.
Mielenkiintoista nähdä miten huippumuoti tulee reagoimaan tuohon, Chanelit ym. mieluummin tuhoavat myymättömät ja kakkoslaadun tuotteet kuin antaisivat rahvaan pukeutua heidän vaatteisiinsa ja kantaa heidän laukkujaan, koska se vesittäisi brändiä.
Miten olisi pienemmät tuotantomäärät? Mitä järkeä tehdä miljoona laukkua jos vain puoli miljoonaa myydään?
Eikös noiden Chanelien ja vastaavien idea ole, että tehdään niin pieni erä, että siitä ei riitä edes kaikille, joilla olisi maksuhalukkuutta? Sitten porukkaa maksaa siitä laukusta vaikka sen kymppitonnin, koska muuten jää ilman.
Vierailija kirjoitti:
Parhaimmat t-paitani ovat olleet Newyorkerista 3 eurolla. Pitänee mennä hamstraamaan niitä kymmeniä varastoon, jos tuo kielto tulee EU:hun.
Minulla on Lidlistä, samaa hintaluokkaa. Kestäneet yli kymmenen vuotta, mikä on kyllä harvinaista t-paidalle.
Niiden H&M ja vastaavien rättien valmistus kaikkineen maksaa jotain reilusti alle euron per vaate ja sitten niitä myydään täälä esim 30€ hintaan. Jos valmistuksen hinta kolminkertaistuisiz maksaisi tuotteen valmistus kaikkineen silti alle 2€ joten aikamoista huijausta olisi myydään niitä sitten 90€ hintaan eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikamuodista on hyvä päästä eroon, mutta kyllä aio vuokrata yhtään vaatetta elämässäni. Sen sijaan kannatan, että jokainen ihminen omistaisi vain vähän vaatteita, jotka olisivat kuitenkin laadukkaita. Tämähän oli normi vielä muutama ikäpolvi sitten.
No ei edes kovin kauan sitten. Kävin 2000-luvun alussa lukiota, olin ihan keskivertoperheestä, eikä minulla todellakaan ollut montaa vaatekertaa kouluvaatteita. Mitään suuria pyykkivuoria ei ollut koskaan. Muistan että syksyllä ostettiin aina uudet farkut, ja joulun alennusmyynneistä yleensä jotain. Ei pitkin vuotta.
Ei mekään ostettu usein vaatteita ja sukulaisilta/sisarukselta kierrätetyt oli myös paljon käytössä koska ne oli pysyneet käytöstä huolimatta ihan hyvinä. Collegevaatteet varsinkin kiersi monet lapset. Laatu oli vähän toista luokkaa kuin nyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kysellä äidiltä kaavoja ja neuvoja... 40 vuotta sitten hän teki meille ja itselleen kaikki vaatteet. Rikas on se jolla on näitä arjen taitoja tulevaisuudessa.
Haluaisin todellakin itselleni istuvia ja räätälöityjä perusvaatteita, kestäisivät vielä tyttärentyttärellekin.
Olisipa mahtavaa jos olisi mahdollisuus tilata vaatteet ompelijalta ja itse valitsemista kankaista.
Miksi tyttärentyttären pitäisi käyttää sinun vanhoja rytkyjäsi, kun itse vaadit mittatilauspukuja? Laitatko tyttärentyttären kirurgin alle, jotta `hän on varmasti saman mallinen kuin sinä?
Kyllä, laatua lisää! Juuri tällä viikolla mietin taas kauppoja kiertäessäni että onko aina vaateliikkeiden paidat olleet jo rekissä esillä ryppyisinä? Tosi kiva ostaa uusi viskoosi-polyesteri-elastaanihärpäke valmiiksi ruttuisena. Valkoisia paitoja ei voi edes ostaa kun kuultaa läpi. Itse asiassa tämä päälläni oleva tummansininen paitakin kuultaa läpi jos on tarpeeksi valoa. On henkkamaukkaa.
Mä kieltäisin:
Onlyn, Vero Modan, Vilan
Bershkan
New Yorkerin
Bik Bokin
Primarkin
Ginatricotin
Mangon
Zaran
oman kokemukseni pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Kiinan rättikaupan sulkeminen voisi tuoda lisää asiakkaita kotimaisille pienemmille vaateyrityksille.
Tarkoitat kai Bangladeshia? Melkein joka vaatteessa lukee "Made in Bangladesh". Kengissä joskus Indonesia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinan rättikaupan sulkeminen voisi tuoda lisää asiakkaita kotimaisille pienemmille vaateyrityksille.
Tarkoitat kai Bangladeshia? Melkein joka vaatteessa lukee "Made in Bangladesh". Kengissä joskus Indonesia.
Nykyään lukee enemmän Made in China vaatteissakin. Tsekkaapa
Vierailija kirjoitti:
En ota nyt kantaa tuohon pikamuotiin, mutta mua on jo vuosikausia ärsyttänyt, että juuri mitään kodinkonetta ei saa enää korjattua. Ei saa siksi, että joko ei ole osaajaa tai sitten ei ole varaosia. Ja kaikki uudet kodinkoneet valmistetaan niin, että ne just hätäisesti kestää takuuajan.
Älä muuta sano. Ostin kalliin keittiölaitteen sillä ajatuksella, että sen saa tarvittaessa korjattua. Laite hajosi kuukautta ennen takuun umpeutumista ja vein sen huoltoon. Parin päivän päästä tuli tieto, etteivät lähde korjaamaan, vaan minulle lähetetään uusi tilalle. Arvatkaa vain harmittiko.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän siltä, että muovia aletaan kierrättämään. Siis sellaista mitä pystyy.
Tarkoittaako myös pvc:tä?
Vierailija kirjoitti:
Maria Pantsar SITRASTA sanoi että kun tuotteista tulee palveluja niin maailma pelastuu.
Nykyään voi jo liisata silmälasit, kohta liisataan vaatteetkin.
Tällä taktiikalla kannustetaan valmistajia tekemään kalliita ja kestäviä vaatteita...
Et omista mitään ja olet onnellinen.
Vaatteiden vuokraamisesta pitäisi tulla muotijuttu, sitä uutuudenviehätystä shoppailuholistit haluaa ja vuokraamalla saisi aina jotain uutta. Kauppojen myymissä uusissa vaatteissa voisi olla hintalapussa jokin pakollinen kauhukuva ja teksti, vähän niinkuin röökiaskeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kysellä äidiltä kaavoja ja neuvoja... 40 vuotta sitten hän teki meille ja itselleen kaikki vaatteet. Rikas on se jolla on näitä arjen taitoja tulevaisuudessa.
Haluaisin todellakin itselleni istuvia ja räätälöityjä perusvaatteita, kestäisivät vielä tyttärentyttärellekin.
Olisipa mahtavaa jos olisi mahdollisuus tilata vaatteet ompelijalta ja itse valitsemista kankaista.Miksi tyttärentyttären pitäisi käyttää sinun vanhoja rytkyjäsi, kun itse vaadit mittatilauspukuja? Laitatko tyttärentyttären kirurgin alle, jotta `hän on varmasti saman mallinen kuin sinä?
Vintage-vaatteet voi ihan nykyäänkin räätälöidä itselle sopiviksi. Näin teen minäkin.
-eri
Tavalliselle tallaajalle muu tuskin muuttuu paitsi että hinnat nousevat, mitäköhän Suomessa maksaa nyt tekstiilin tai jalkineen korjaus, 50€/kerta? eli jatkossa esim. T-paita maksaa 50€/kpl ja joudut korjaamaan sitä, aika helvetin kalliiksi tulee paita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki tuo tulee käyttöön, seuraavat jutut tapahtuvat myös:
1. Vaatteiden hinta vähintään kaksin-kolminkertaistuu, mistä köyhät saavat vaatteensa jatkossa?
2. Kukaan ei halua myydä Euroopan markkinoille juuri mitään, jos tuo tulee voimaan.
3. Yksilöllisyys katoaa, vaatteiden monipuolisuus on historiaa.
Jutussa sanottiin myös, että myymätöntä mallistoa ei saa jatkossa tuhota. Mitä sille sitten tehdään? Annas kun arvaan: joku käärii hyvät rahat taskuunsa, kun myymättömiä tekstiilejä saa noutaa virallinen EU-yhteistyökumppani(TM), jonka toiminta pyörii 9e/päivä-orjilla, yhteiskunnan tukemana.
Mielenkiintoista nähdä miten huippumuoti tulee reagoimaan tuohon, Chanelit ym. mieluummin tuhoavat myymättömät ja kakkoslaadun tuotteet kuin antaisivat rahvaan pukeutua heidän vaatteisiinsa ja kantaa heidän laukkujaan, koska se vesittäisi brändiä.
Miten olisi pienemmät tuotantomäärät? Mitä järkeä tehdä miljoona laukkua jos vain puoli miljoonaa myydään?
Eikös noiden Chanelien ja vastaavien idea ole, että tehdään niin pieni erä, että siitä ei riitä edes kaikille, joilla olisi maksuhalukkuutta? Sitten porukkaa maksaa siitä laukusta vaikka sen kymppitonnin, koska muuten jää ilman.
Chanelin tiedetään polttavan ylimääräiset tuotteen kauden lopussa, koska se haluaa tehdä tuotteidensa väärentämisestä vaikeampaa ja estää sen, että keskiluokkaiset "jalkapallo- ja jääkiekkoäidit" voisivat kantaa reilusti alennettua Chanelin laukkua käsivarsillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa vähän siltä, että muovia aletaan kierrättämään. Siis sellaista mitä pystyy.
Tarkoittaako myös pvc:tä?
Ei ainakaan helpoimpia tapauksia
https://www.lsjh.fi/fi/jatteiden-abc/pvc-muovi/
https://tietopankki.lt.fi/muovimuuvi-kysymyksia-ja-vastauksia
Ihana uutinen! Tätä todellakin tarvitaan, maapalloa on jo tuhottukin tarpeeksi