Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos taiteellisesti täysin lahjaton läheinen esittelee jatkuvasti töitään ja kärttää palautetta, pitäisikö olla raadollisen rehellinen vai pitää turpa visusti kiinni?

Vierailija
04.10.2022 |

Esim. puoliso, sisar tai paras ystävä ja esim. musa, kuvataide tai kirjoittaminen. Työn jälki on amatöörimaista, aiheet lapsellisia ja kliseisiä. Olet pitkään yrittänyt sanoa jotain ympäripyöreää tyylillä "ai kun kiva" tai antaa yksittäisiä teknisiä parannusehdotuksia, mutta sisimmässäni et oikeastaan haluaisi nähdä/kuulla niitä tekeleitä ollenkaan, saati kerta toisensa jälkeen joutua kommentoimaan niitä. Ja siis ikää ihmisellä sen verran, että mikään nopea kehitys ei ole enää todennäköistä. Onko parempi silti valehdella?

Kommentit (276)

Vierailija
61/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää leipoa, mutta ei ole mestarikokki, haukutko nekin tekeleet päin naamaa? Tai jos toinen esittelee sinulle kotiaan jonka on sisustanut omasta mielestään kauniisti, lähdetkö haukkumaan vai ymmärrätkö että ihmisillä voi olla erilainen kauneuden taju?

Onko tosiaan niin, ettei monikaan ymmärrä koko aloitusta? Jatkuvasti tuodaan esille tällaisia esimerkkejä, joilla ei ole mitään tekemistä ap: kysymyksen kanssa.

Vierailija
62/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten ikäviä ja pahansuopia ihmisiä täällä onkaan. Aloituksen perusteella kyse on siis harrastamisesta, ei mistään elannon tavoittelemisesta heikoilla eväillä. Jos toinen tykkää ja on itse ihan tyytyväinen, niin millä tavalla se on ap:lta ja kaltaisiltaan pois? Eikö tosiaan voi sanoa vaikka sitä "ihan kivaa"? Taide ja kaikenlainen käsillä tekeminen tai vaikka kirjoittaminen ovat mahtavia luovia harrastuksia, joista on ihmiselle ihan käytännön terveys- ja hyvinvointihyötyjä. Niitä kannattaa harrastaa jo ihan senkin takia. Jos nautit siitä niin harrasta, vaikka olisit ihan sysipaska siinä mitä teet. 

Muuten oon samaa mieltä sun kanssa ja hyvä kommentti, mutta Ihan kiva ei oikeasti tarkoita mitään. Kysele muutamalta taideharrastajalta vaikka, mitä tykkäävät ko kommentista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano, että miks tätä sun tekelettä pitäs muiden arvioida, eikö se anti hänelle itselleen ole se, et hän saa tehdä. Ei pitäs hänen kärttää mielipidettä. Sano, että et mielellään arvioi, koska se voisi loukata häntä.

Tai sitten sanot suiraan, et sun mielestä se on huono, mut eiks taiteen yks tehtävä just oo herättää keskustelua.

Minusta tässä oli aivan loistava vastaus, rehellinen, älykäs, olematta loukkaava. Olisinpa itse keksinyt aikoinaan vastata noin. Hätäpäissäni vain koetin väestellä koko tilanteen.

Erityisesti tuo viimeinen lause on aika loistava. Taiteenhan on tarkoitus herättää tunteita, joten "karmea tekele" voi olla kehukin :D

Vierailija
64/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunsin tällaisen kärttäjän. Vaivaannuttavaa, koska intoa oli enemmän kuin lahjoja. Lopulta sanoin, että haluatko rehellisen vai kohteliaan mielipiteen. Kärttäminen loppui siihen.

Vierailija
65/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksessa ei tule mitenkään esiin että kyseessä olisi teoksiaan tai musiikkiaan kaupitteleva.

Vain mielipiteitä kyselevä ikääntynyt harrastaja. Aloittaja mieluummin puhuosi itsestään ja koirastaan, lapsistaan, finlandia-hiihdoistaan kuin kuuntelisi kypsässä iässä olevan harrastusta

Vierailija
66/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tykkää leipoa, mutta ei ole mestarikokki, haukutko nekin tekeleet päin naamaa? Tai jos toinen esittelee sinulle kotiaan jonka on sisustanut omasta mielestään kauniisti, lähdetkö haukkumaan vai ymmärrätkö että ihmisillä voi olla erilainen kauneuden taju?

No jos kokki tai sisustaja kärttää toistuvasti palautetta tekemisistään ja uumoilee ryhtyvänsä sen perusteella ravintolanpitäjäksi tai sisustussuunnittelijaksi, katteeton ylistäminen olisi karhunpalvelus. Outoa, miten vaikea ihmisten on ymmärtää, mitä aloituksessa sanotaan.

Vierailija
67/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun sijassasi ap miettisin miksi tämä taideharrastus herättää noin voimakkaan halun osoittaa läheiselle paikkansa. Totta on että taide herättää tällaisen halun monissa ihmisissä, olen sen huomannut.

Yleensä läheiseltä haetaan kannustusta ja tukea, ei niinkään kritiikkiä. Jos ap ei itse ole alan ammattilainen, en usko että häneltä toivotaan asiantuntijan mielipiteitä koska ei hän niitä kykene antamaan. Eikä läheiset ole sitä varten. Vaan siksi että heiltä saa voimaa ja hyvää oloa. Valitettavasti vain monilla on omasta mielestään niin päteviä neuvoja että eivät millään malta olla niitä jakamatta, ymmärtävät asiasta jotain tai eivät.

Vierailija
68/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vähän tällainen tilanne. Läheinen suunnittelee myyvänsä taidettaan ja tekevänsä itse jotain tuotteita ja myyvänsä niitä verkossa ja markkinoilla. Hän ei suoraan sanottuna ole lahjakas. Hänen tekeleensä ovat kuin kenen tahansa askartelukerholaisen tekemiä. Mä olen hienovaraisesti kysellyt, onko hän varma että kannattaa lähteä myymään, kun saman alan yrittäjiä on niin paljon, ja siitä tulee myös kuluja. Mutta hän on niin innostunut ettei ota kuuleviin korviinsa. Siinä hän tietysti oppii kun kauppa ei käy, mutta mua säälittää jo etukäteen. En ole raaskinut sanoa että sun lahjasi eivät riitä kaupalliseen tuotantoon, vaan olen kysyttäessä antanut niitä

ympäripyöreitä "ihan kiva" mielipiteitä. En ole hyvä valehtelemaan, joten todellinen mielipiteeni näkyy varmaan naamastani, mutta sekään ei ole läheiseeni vaikuttanut.

Vaikea tilanne.

Vierailija
69/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanoisin etten ole hyvä arvioimaan, mutta mukavaa kun on löytynyt harrastus

Vierailija
70/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos kokki tai sisustaja kärttää toistuvasti palautetta tekemisistään ja uumoilee ryhtyvänsä sen perusteella ravintolanpitäjäksi tai sisustussuunnittelijaksi, katteeton ylistäminen olisi karhunpalvelus. Outoa, miten vaikea ihmisten on ymmärtää, mitä aloituksessa sanotaan.

Aloituksessa ei sanottu mitään taiteilijaksi ryhtymisestä eikä taiteen myymisestä. -eri

Vierailija
71/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tällainen av-ketju, jossa noin puolet vastauksista ei liity aloitukseen mitenkään.

Vierailija
72/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vähän tällainen tilanne. Läheinen suunnittelee myyvänsä taidettaan ja tekevänsä itse jotain tuotteita ja myyvänsä niitä verkossa ja markkinoilla. Hän ei suoraan sanottuna ole lahjakas. Hänen tekeleensä ovat kuin kenen tahansa askartelukerholaisen tekemiä. Mä olen hienovaraisesti kysellyt, onko hän varma että kannattaa lähteä myymään, kun saman alan yrittäjiä on niin paljon, ja siitä tulee myös kuluja. Mutta hän on niin innostunut ettei ota kuuleviin korviinsa. Siinä hän tietysti oppii kun kauppa ei käy, mutta mua säälittää jo etukäteen. En ole raaskinut sanoa että sun lahjasi eivät riitä kaupalliseen tuotantoon, vaan olen kysyttäessä antanut niitä

ympäripyöreitä "ihan kiva" mielipiteitä. En ole hyvä valehtelemaan, joten todellinen mielipiteeni näkyy varmaan naamastani, mutta sekään ei ole läheiseeni vaikuttanut.

Vaikea tilanne.

Lohduta itseäsi sillä että monen nykyään arvostetun taiteilijan teokset on aikanaan tyrmätty noilla samoilla sanoilla.

Vierailija
73/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa ei sanottu mitään taiteilijaksi ryhtymisestä eikä taiteen myymisestä. -eri

Lukee tarkennuksena myöhemmin ketjussa.

-ap

Vierailija
74/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun sijassasi ap miettisin miksi tämä taideharrastus herättää noin voimakkaan halun osoittaa läheiselle paikkansa. Totta on että taide herättää tällaisen halun monissa ihmisissä, olen sen huomannut.

Yleensä läheiseltä haetaan kannustusta ja tukea, ei niinkään kritiikkiä. Jos ap ei itse ole alan ammattilainen, en usko että häneltä toivotaan asiantuntijan mielipiteitä koska ei hän niitä kykene antamaan. Eikä läheiset ole sitä varten. Vaan siksi että heiltä saa voimaa ja hyvää oloa. Valitettavasti vain monilla on omasta mielestään niin päteviä neuvoja että eivät millään malta olla niitä jakamatta, ymmärtävät asiasta jotain tai eivät.

Aloittaja haluaisi pitää mielipiteensä omana tietonaan eli hänellä on päinvastainen ongelma kuten itsellänikin oli. 

Mielenkiintoista, miten palautetta pyytävän aggressio herää heti, jos teoksesta ei pystykään antamaan myönteistä palautetta. Sekin on vahva merkki harrastelijassa,  mikä tekee näistä juuri niin vaikeita käsitellä. Oma teos on kuin lapsi, ei työtä, jota voi kehittää ja arvioida muiden palautteen perusteella. Juuri tämä viimeksi mainittu saa aikaan, että näihin ihmisiin helposti ottaa etäisyyttä. Eikö sitä palautetta voi kysyä muilta, jos kerran se ystävä ja sukulainen ei mistään mitään kuitenkaan ymmärrä? Kuten ei tarvitsekaan.

Vierailija
75/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano ettet ymmärrä taiteesta/teoksesta/aiheesta mitään.

Vierailija
76/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että "kivat värit" jos taiteessa on värit.

Vierailija
77/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tilanne.

Lohduta itseäsi sillä että monen nykyään arvostetun taiteilijan teokset on aikanaan tyrmätty noilla samoilla sanoilla.

Aivan :D Myös kaikki menestyskirjailjat on hylätty kustantamoissa joten se että palaute on huonoa, todistaa neroudesta.

Vierailija
78/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tilanne.

Aivan :D Myös kaikki menestyskirjailjat on hylätty kustantamoissa joten se että palaute on huonoa, todistaa neroudesta.

Ei kaikkia. Mutta esim JK Rowling sai monta kertaa huonoa palautetta ensimmäisestä Potterista ja meni pitkään ennenkuin joku suostui julkaisemaan.

Vierailija
79/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tilanne.

Toisaalta, eipä se ole sinun vastuullasi jos kopsahtaa. Jokainen aikuinen itse vastaa, ymmärrän myötätuntosi ja sen että etukäteen pelottaa mahdollisesti tulossa oleva romahdus, mutta eipä me niitä voida estää.

Vierailija
80/276 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tilanne.

Kyseessä on ihminen josta pidän aidosti, joten tulen olemaan vilpittömän iloinen, jos hän vastoin odotuksiani saa tuotteilleen kaupallista suosiota. Mutta mä olen monet markkinat kolunnut ja nähnyt taidokkaasti tehtyjä tuotteita, ja ero niihin on ikävä kyllä suuri.

Mutta mä yritän lohduttautua sanoillasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yksi