Mitä haluaisit sanoa ystävällesi, mutta se ei olisi OK?
Eli mitä haluaisitte sanoa, neuvo tai mielipide, josta teille aivan varmasti suututtaisiin ja katkaistaisiin välit? Minulla on ystävä jolla on kolme suurta koiraa, eikä niitä lenkitetä ollenkaan. Tekee pahaa eläinten puolesta ja niiden jätöksiä on milloin missäkin. Olen monesti vihjannut, että mennäänkö vaikka yhdessä lenkille, mutta ei. Inhottavaa, teen kohta elsun.
Kommentit (2684)
Eikö sinusta ole melko erikoista että kun pitkäaikainen ystävä kertoo omista murheista ja siitä missä asiassa kokee ettei elämä ole tuonut sitä mitä haluaisi, on joku kipukohta mitä harmittelee, niin jopa vuosien jälkeen puhut "muka" jossain eri asayhteydessä jonkun ihan muun ihmisen kohdalla miten säälittävää tuo tilanne on (sama kuin minulla oli). Käytät 5 min puheenvuorossasi 3-4 kertaa sanaa SÄÄLITTÄVÄÄ, korostat äänenpainollasi tuota sanaa lauseen keskellä. Se kertoo kuulijalle ajatusmaailmastasi ja siitä että olet oikeasti hiukan ilkeä ja piikittelevä, etkä ole oikeasti ollenkaan se hyvesignaloija ja yltiöempaatikko jota esität. Harmi, että sinustaKIN kuoriutui joko kateellinen tai muuten vaan muiden tunteita vähättelevä piikittelijä.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinusta ole melko erikoista että kun pitkäaikainen ystävä kertoo omista murheista ja siitä missä asiassa kokee ettei elämä ole tuonut sitä mitä haluaisi, on joku kipukohta mitä harmittelee, niin jopa vuosien jälkeen puhut "muka" jossain eri asayhteydessä jonkun ihan muun ihmisen kohdalla miten säälittävää tuo tilanne on (sama kuin minulla oli). Käytät 5 min puheenvuorossasi 3-4 kertaa sanaa SÄÄLITTÄVÄÄ, korostat äänenpainollasi tuota sanaa lauseen keskellä. Se kertoo kuulijalle ajatusmaailmastasi ja siitä että olet oikeasti hiukan ilkeä ja piikittelevä, etkä ole oikeasti ollenkaan se hyvesignaloija ja yltiöempaatikko jota esität. Harmi, että sinustaKIN kuoriutui joko kateellinen tai muuten vaan muiden tunteita vähättelevä piikittelijä.
Minä olen huomannut, että omaa empaattisuuttaan korostavat ovat oikeasti aika ylemmyydentuntoisia ja muita alas painavia ihmisiä.
Aidosti empaattinen ihminen ei sitä mainosta, koska empatiakyky on osa normaalia ihmisyyttä. Ei mikään ylimaallinen supervoima.
Eräs tuttu vetää röökiä kuin korsteeni, eikä halvempi sätkätupakka kelpaa vaan punaista Mallua sen olla pitää. Lähikaupan peliautomaatit on myös lähestulkoon hänelle varattuna kun palkkapäivä koittaa. Samaan aikaan valittaa yhtenään, kuinka siivoojan palkka ei riitä mihinkään. Loukkaantuisi varmasti, jos sanoisin että nuo karsimalla alkaisi kummasti riittämään. Huvit ne on köyhälläkin, kaiketi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä tekisi mieli ravistaa olkapäistä erästä ystävää, joka jatkuvasti valittaa kuinka ei pysty ahdistuksensa takia tekemään mitään, mutta asialle ei ole kuitenkaan tehnyt vuosikausien aikana mitään. Ei hakeudu lääkääriin tai hae muutankaan apua saati tee pienintäkään asiaa, mikä voisi aiheuttaa epämukavia tunteita parantuakseen.
Tämä pätee niin moneen muuhunkin. Onkohan meillä ihmisillä jotenkin sisäänrakennettu ominaisuus piehtaroida ja pysytellä siinä epätoivotussa tilassa (esim. juuri mt ongelmat, sairaudet, kivut, unettomuus, yksinäisyys, huono parisuhde ym) missä olemme olleet pitkään.
Sanonta parempi tuttu helvetti kuin tuntematon taivas voi pitää paikkansa hyvinkin.
Minulla on lähipiirissä montakin tällaista jotka ihan taatusti tietää mitä asioita olisi hyvä tehdä ja muuttaa jotta ongelma edes helpottuisi. Esim. univai
Muuten samaa mieltä, mutta hiilarit just kuuluisi nauttia illalla, koska ne väsyttää - ei lisää aktiivisuutta.
Nuorempana oli useammin tällainen tilanne. Eli jos ystävänä oli nainen. Ja varsinkin jos tämä oli viehättävä niin tekihän sen kanssa mieli sänkyyn.
Pari kertaa tää haave toteutui. Oli kivaa. Mutta olisi saanut toteutua useamminkin.
Hommat hiipui kun kuvioihin tuli mies ja lapset jne. Ja jäi se kaveruuskin. Mutta ollaan me joskus perheinäkin törmäilty.
Naiset saisi useammin tehdä kaverimiehilkeen aloitteita. Pysyisi mieli virheenä. Mutta eihän sitä pidetä sopivana
M45
Naapurin vaimo on aika kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Että olet rakas ja tärkeä minulle. Mutta suurin osa vaivoistasi johtuu painostasi.
Olen jo hiukan kyllästynyt vuosia kestäneeseen valittamiseesi kipeistä polvistasi, lonkistasi, nilkoistasi, selästäsi jne. Sekä siihen että liikut niin hitaasti, että kanssasi on tuskastuttavaa kierrellä esim kaupungilla kun haluat pysähtyä lepäämään jatkuvasti etkä voi hengästymiseltäsi keskustella. Kyllä ikäisesi ihmisen tulisi voida kävellä 5km ilman ongelmia. Tai nousta portaita.
Voisit paljon paremmin jos laihduttaisit.
Täällä sama! Havahduin itse siihen, että juhlimme kuopuksen rippijuhlia, ja sama , jopa lisääntynyt ylipaino on edelleen läsnä. Kaikki on vaivalloista, paljon kipuja.
Ja juuri näiden kipujen takia on suorastaan pöyristyttävää kenenkään puhua mistään liikunnan tekemisestä!
Hän jotenkin perustelee sitä liikkumattomuutta, eli sohvan nimikkopaikallaan jumittamista sillä, että hän kutoo monimutkaisia kirjoneulesukkia, -lapasia vauvasta vaariin. Joo toki ne on hienoja, ja vaikeita, mutta kuule
En halua olla kanssasi tekemisissä. Olet itsekeskeinen tyyppi mutta omasta mielestäsi hieno ihminen. Egonpoistajakin olet omasta mielestäsi. Sitä vain ei käytöksestäsi huomaa. Salassa haluat pahaa toiselle ja olet kateellinenkin. Epävakaa persoonallisuushäiriö on todettu sinusta jo nuorena mutta osaa maskata tosi hyvin. Et hyväksy toisen ratkaisuja tai mielipiteitä vaan olet omasta mielestäsi oikeassa joten suhtaudut tuomitsevasti. Pahinta on ettet itse huomaa tätä.
Mulla oli vaikea avioero ja tarve puhua ystävälle. Mitä ehdottaa ystävä: mennään hei viikoksi retriittiin. Aikanaan kyllä olin tukena oman avioerossa jälkeen.
Haluaisin sanoa ystävälleni, että pliis eroa tai kerro miehellesi, mitä olet tehnyt. Tee ainakin jotain, äläkä vaan kuole hiljaa tuossa toimimattomassa liitossa. Negatiivisuutesi heijastuu ympärillesi.
Miehellä oli mulle tulleena bonuskoirana rotukoira. Kylläkin sellaista tosi pitkälle jalostettua rotua jolla saattaa olla ongelmia. Ystävä valitti mulle joka kerta kun nähtiin että ei tollasta koiraa pitäis ottaa. Olisiko mun pitänyt tappaa se koira?
Vierailija kirjoitti:
Naapurin vaimo on aika kuuma.
Mitenhän kuumien ihmisten kanssa pariutuneet tän kanssa elää? Jotkut paremmin jotkut vaikeemmin.
Itselleni ei olisi ongelma. Imartelevaa vain.. :D
Ystäväpariskunnalla on ollut tosi vaikeaa saada lapsia ja on ollut useampia keskenmenoja. Tekisi mieli sanoa, että ehkä heidän geeninsä eivät vain ole hyvä yhdistelmä ja heidän ei kannattaisi hankkia lapsia ollenkaan. Ainakaan keskenään. Mutta eihän niin voi sanoa.
Asia ei minulle kuulu, en halua päin naamaa neuvoa vanhaa tuttua ja siksi en voi sanoa tätä, mutta ajattelen ääneen täällä -
Lapsesi ovat jo aikuisia ja ajst sitten muualle muuttaneita, anba heille nyt hyvänen aika vähän omaa tilaa äläkä lähettele viestejä ja soita monta kertaa pöivässä. Etkö kuule tai ymmärrä sitä että he eivät ehkä halua tai tarvitse jatkuvaa neuvontaa ja huolenpitoasi. Pikemminkin ovat huolissaan sinun jaksamisedta ja mielenterveydestä. Olet varmasti yltiöhuolehtivana äitinä ja mummona heille tärkeä, mutta hanki oma elämä äläkä ripustaudu heidän elämään ja ikäänkuin roiku siinä 'pikkulasten korvaamaton äitiapu' roolissa.
Vaikuttaa jopa siltä että olet juuri se "legendaarinen" kammottava anoppi joka tunkee kysymättä ovista ja ikkunoista säätämään ja päättää nuorenparin asioista. Järjestelet heidän lastenkin asioita, ostelet kaikenmaailman tavaroita kysymättä, ikäänkuin sinä olisit lastenlastesi äiti. Hellitä hyvä ihminen vähän ja rentoudu ennenkun kroppasi ja pääsi sanoo sopimuksen lopullisesti irti ja/tai menetät yhteyden lapsiisi liiallisella tungettelevuudella. Tulisin hulluksi jos mulla olisi äiti joka yrittäisi tunkeutua noin pahasti elämääni tai jonka kanssa pitäisi olla jatkuvassa kontaktissa lähes päivittäin.
Voitko vaan helv...i olla kommentoimatta joka asiaa, eteenkin asioita jotka eivät kuulu sinulle mitenkään? Voisitko vaan antaa joskus muiden ihmisten asioiden olla vatvomatta millään tasolla? Voisitko hemmetin juoruä..mä olla ruotimatta koko kylän asioita joista et edes tiedä kuin rippeet? Jos kuitenkin edes hitusen ruodit niin voisitko eded pysyä faktoissa etkä kuvitella itse aina negatiiviseen ja pahansuopaan suuntaan miten asiat "oikeasti ovat".
Hanki hyvä ihminen elämääsi sisältöä ja lopeta muiden jatkuva haukkuminen, tuhoat itsesi negatiivisuudellasi.
Sulla on paljon ongelmia jotka johtuu ihan tyhmyydestäkin. Ensiksi aloita se adhd lääkitys niin voisi moni asia helpottaa. Tarkista myös mt lääkitys. Edunvalvonta auttaisi talousongelmiin ja ns.viikkoraha tyylinen holhous. Kaikkea ei voi paeta adhd n taakse. " oon vaan tämmönen " kun osa on ihan laiskuutta ja sitä laiskuutta selittelemällä ja satuilemalla näytät tyhmältä.
Tarviisit paljon enemmän hoitoa, lääkitystä ja oikeanlaista tukea/holhousta. Niin voisi elämä helpottaa, rahaongelmat ym. Palautua välit ihmisiin. Löytyä harkkapaikka / parempi asunto jne. Mutta jälleen kerran ei vaan jaksa toimia kun adhd.
Herää vassari, esitykses paistaa kauas.
Vierailija kirjoitti:
En halua olla kanssasi tekemisissä. Olet itsekeskeinen tyyppi mutta omasta mielestäsi hieno ihminen. Egonpoistajakin olet omasta mielestäsi. Sitä vain ei käytöksestäsi huomaa. Salassa haluat pahaa toiselle ja olet kateellinenkin. Epävakaa persoonallisuushäiriö on todettu sinusta jo nuorena mutta osaa maskata tosi hyvin. Et hyväksy toisen ratkaisuja tai mielipiteitä vaan olet omasta mielestäsi oikeassa joten suhtaudut tuomitsevasti. Pahinta on ettet itse huomaa tätä.
Mitä tarkoittaa sana "egonpoistaja"?
Mua on alkanut vaivata tosi paljon se miten negatiivisesti puhut ja kommentoit aivan kaikkea. Mä en oikein enää edes tiedä mitä vastata sun puheisiin, koska en haluaisi joka ikinen kerta puhua siitä miten perseestä joku ihminen on, miten perseestä joku tietty ihmisryhmä on tai ihmetellä muiden ihmisten toimintaa. En usko, että tarkoitat sillä pahaa, mutta nyt pidempään jatkuneena tuon kuunteleminen on tosi kuluttavaa. Toivon, että oikeasti kykenet näkemään muissa ihmisissä myös hyvää, koska oon vähän alkanut sitäkin jo kyseenalaistaa että millainen ihmiskäsitys sulla oikeasti on.
Yksin kun on tarpeeksi kauan, voi käydä näin. Ei osaa enää puhua mistään kenellekään. Yksinäisyys on kuolemaan johtava sairaus.