Opettajat avautuvat: näin koulut tuhottiin muutamassa vuodessa
Suomen ennen niin ylistetty koulujärjestelmä on muutettu hirviöksi. Nyt ääneen pääsevät opettajat. He kertovat karulla tavalla siitä, miten järjettömäksi työ on muuttunut.
Sen piti olla unelmien ammatti. Opettaja.
Niin se olikin lähes 20 vuoden ajan. Mutta nyt suomalainen koululaitos on syvässä ja nopeassa syöksykierteessä. Seuraukset ovat kohtalokkaat.
Opettajana yritän kovasti, että kaikilla oppilailla olisi hyvä olla, mutta nykyään se alkaa olla mahdotonta. Joudun tekemään koko ajan arvovalintoja oppilaiden kustannuksella, helsinkiläisopettaja sanoo suoraan.
Opetushallitus, opetusministeriö tai -ministeri voisi vihdoinkin ottaa vastuun niistä kaikista perceelleen menneistä ns. uudistuksista ja korjata asiat takaisin ennalleen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ec1c170d-2e0f-4648-9c6e-5ad89153255a
Kommentit (700)
Suurin osa ei pysty keskittymään mihinkään pitkäjänteiseen toimintaan. Luokkaan tullaan mölisten, pipot ja huput päässä, kännykät kourassa. Kymmenen minuuttia menee siihen, että kukin istuu paikallaan ja hiljenee hetkeksi, jotta tunti voidaan aloittaa. Vaikka ohje tai open alustus olisi kuinka lyhyt ja selkeä, sitä ei jakseta kuunnella. Torikokous alkaa samantien uudestaan. Ja tämä toistuu kymmenen kertaa tunnin aikana!
- Ei kiinnosta, en tee, osaan jo! raikuu joka tunti monesta suusta. Opeta siinä sitten, kun et saa edes suunvuoroa. Osa heittäytyy vaikeaksi tai hulluksi ( saattavat ollakin) jotta ei tarvitsisi tehdä mitään. Oma lukunsa on aggressiiviset oppilaat, jotka saavat nautintoa toisten, myös opettajien kiusaamisesta, sekä fyysisestä että henkisestä.
Oppikirjat diginä on helvetistä: oppilaat seilaa ties millä sivuilla, tehtäviä tehdään milloin ja miten sattuu, tekstiä ei lueta itse, vaan ne kuunnellaan ( jos kuunnellaan) valmiiksi luettuna. Itse tehtävät sisällöltään surkeita:monivalintalottoa, kyselyjä, ennakkotietoja asiasta, tavotteiden asettamista, arviointia. Huomio aivan muussa kuin uuden oppimisessa!
Oppilaat sullotaan vieri viereen avoimiin oppimisympäristöihin, missä ei ole omaa rauhaa tai paikkaa. Istutaan palikoilla, sohvilla, lattialla, missä milloinkin, kun pitää olla rentoa meininkiä!
Mikä meni pieleen? Mietipä sitä!
Pumpuli kasvatuksen hedelmiä on ihanan fantzua opettaa!
Varsinkin kun kaikki avaimet kurin pitämiseen on viety....
Mun lapset ovat lukiossa ja seiskalla. Heidän yhteinen mielipide on, että parasta koulunkäyntiä on ollut etäkoulu. Vihdoinkin opettaja kykeni hiljentämään mölyapinat mute-napilla, ei lennellyt kirosanat, räkäklimpit tai kumin palaset ruudun läpi. Annettiin tehtävä, sen sai tehdä rauhassa, ei tarvinnut opettaa muita kun oli itse valmis eikä odottaa että Petteri saadaan pulpetin alta takaisin paikalleen.. Kun oli valmis sai tehdä jotain itselleen mielekästä. Meillä ei ole koskaan olleet niin tyytyväiset lapset, kuin etäkoulun aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minulla ei ole lapsia...
Yhä useampi yhtyy tähän.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa ei pysty keskittymään mihinkään pitkäjänteiseen toimintaan. Luokkaan tullaan mölisten, pipot ja huput päässä, kännykät kourassa. Kymmenen minuuttia menee siihen, että kukin istuu paikallaan ja hiljenee hetkeksi, jotta tunti voidaan aloittaa. Vaikka ohje tai open alustus olisi kuinka lyhyt ja selkeä, sitä ei jakseta kuunnella. Torikokous alkaa samantien uudestaan. Ja tämä toistuu kymmenen kertaa tunnin aikana!
- Ei kiinnosta, en tee, osaan jo! raikuu joka tunti monesta suusta. Opeta siinä sitten, kun et saa edes suunvuoroa. Osa heittäytyy vaikeaksi tai hulluksi ( saattavat ollakin) jotta ei tarvitsisi tehdä mitään. Oma lukunsa on aggressiiviset oppilaat, jotka saavat nautintoa toisten, myös opettajien kiusaamisesta, sekä fyysisestä että henkisestä.
Oppikirjat diginä on helvetistä: oppilaat seilaa ties millä sivuilla, tehtäviä tehdään milloin ja miten sattuu, tekstiä ei lueta itse, vaan ne kuunnellaan ( jos kuunnellaan) valmiiksi luettuna. Itse tehtävät sisällöltään surkeita:monivalintalottoa, kyselyjä, ennakkotietoja asiasta, tavotteiden asettamista, arviointia. Huomio aivan muussa kuin uuden oppimisessa!
Oppilaat sullotaan vieri viereen avoimiin oppimisympäristöihin, missä ei ole omaa rauhaa tai paikkaa. Istutaan palikoilla, sohvilla, lattialla, missä milloinkin, kun pitää olla rentoa meininkiä!
Mikä meni pieleen? Mietipä sitä!
Tuohan on täysi painajainen!
Vierailija kirjoitti:
Kesällä tässä maassa oli 5 miljoonaa meribiologia, mutta vuodesta toiseen jokainen suomalainen on Koulutuksen Todellinen Asiantuntija.
Täällä palstalla nämä KTA:t sitten kertovat mahtavia ratkaisujaan perustuen omiin teinivuosiensa kokemuksiin 1980-luvulla. Hip hei.
Te, joiden omat lapset ovat nyt koulussa, katsokaa peiliin ja kysykää seuraavat asiat:
-Olenko opettanut lapsilleni käytöstapoja ja muita perustaitoja vai oletanko sen olevan koulun tehtävä?
-Olenko itse jatkuvasti älypuhelimella ja annan samalla esimerkkiä lapsilleni keskittymiskyvyn merkityksestä?
-Vaadinko koulua/opettajia/rehtoria ottamaan juuri minun lapseni erityisyydet/oman tahdon/oikut huomioon, välittämättä niistä muista luokan 27 oppilaasta?
Saa kommentoida.
Kiitos kysymästä, minäpä vastaan:
- Olen opettanut lapsilleni käytöstapoja, mutta opettajalla ei ole mitään kykyä, keinoa eikä hallita luokan metelöintiä.
- En ole jatkuvasti älypuhelimella vaan perhe pilkkaa minua lankapuhelimen käytöstä, kun se ei ole aina edes mukana.
- Vaadin opettajaa ottamaan huomioon sen, että lapseni tarvitsee työrauhaa.
Tämä tosin tapahtui jo aikaisemmin, kun nämä ongelmat olivat vasta alussa. Lapseni oli iloinen siitä, kun jollakin luokalla tuli sellainen vanhan kansan opettaja, joka piti kuria ja luokassa oli työrauha.
Yksi ongelman syy on se, että opettajilla ei enää ole keinoja huolehtia opetuksesta eikä varsinkaan työrauhasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin tämä väite rauhattomista nykyluokista muuten perustuu?
Kun toisaalta sanotaan, että nuoret käyttää vähemmän päihteitä kuin koskaan ja syyllistyy vähemmän rikoksiin kuin koskaan. Omat kokemukset lasten koulupolulta ei oikein tue tota ajatusta inkluusiosta ja häiriköivistä oppilaista. Sen sijaan opet puhuu apukäsien puutteesta, et vuosituhannen alussa oli vielä koulunkäynnin avustajia mut niitä ei meinaa enää saada. Onko nää häiriöt joidenkin alueiden ongelmia enemmän vai onko muillakin pienemmillä paikkakunnilla positiivisemmat kokemukset kuten mulla täällä?
Eihän se päihteidenkäyttö koulussa näkynyt. Ihan selvinpäin siellä oltiin, vaikka pussikaljaa veti melkein jokainen teini edes joskus.
Nykylapsilla on paljon keskittymisongelmia, joita entisaikaan ei ollut. Silloin ulkoiltiin enemmän ja oli vähemmän ruutuaikaa. Muutenkin sai mennä ja touhuta. Kiipeillä puissa, hyppiä ojissa, olla ulkona iltaan asti.
Vaikka ihan niin suuret vapaudet eivät ole hyvä asia, on nyt heilahdettu toiseen ääripäähän ja lapsia kontrolloidaan liikaa, vaikka meillä on paljon turvallisempi elinympäristö kuin ennen.
onko opetusryhmien aiempaa pahemmista oppilaiden aiheuttamista häiriöistä siis jotain näyttöä vai onko taustalla a) opettajien palkkakeskustelu b) oppitunneilla esiintyvät häiriöt, jotka liittyvät vähintään yhtä paljon muuttuneeseen oppimisympäristöön kuin oppilaisiin c) joillakin paikkakunnilla esiintyviin erityispiirteisiin
On näyttöä luultavasti jokaisella, joka on ollut viime vuosina opetustyössä. Pienissä maalaiskouluissa on vielä rauhallisempaa. Onhan se paikallinen erityispiirre sekin.
Eryityisluokista on luovuttu etenevässä määrin Tilalle on rakennettu OTE-opetus ja JOPO, kun huomataankin yläkoulussa jossain vaiheessa, ettei se opiskelu lainkaan suju Kummallista kyllä, erityisluokkaa ei oppilaalle löytynyt, mutta otea ja jopoa löytyy niille, jotka ekana hakee
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu oli paska paikka ja lähinnä hullujen huone jo kasarilla.
Elämäm_koulu paistaa kirjoituksestasi vahvasti läpi.
Suomessa on todella paljon kasvatustieteen jatko-opiskelijoita ja tohtoreita, jotka eivät ole välttämättä itse opettaneet lainkaan koskaan. He työllistyvät yritysten ohella julkiselle sektorille kuntien ja kaupunkien opetustoimeen virastopuolelle sekä minsteriöön, OPH:n ja yliopistoille. Näin tuotetaan valtavia määriä hankkeita, ideoita jne. joita pyritään saamaan käytäntöön teoreettiselta ja ideologiselta pohjalta tai pahimmillaan säästösyistä. Esimerkiksi ymmärtääkseni lääketieteessä ei tutkimuksen ja käytännön työn välillä ole tällaista katkosta.
-Kapanteri.- kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minulla ei ole lapsia...
Yhä useampi yhtyy tähän.
Jos lapset voisi ostaa valmiina kaupasta voisin harkita.
Syy tähän kaikkeen p****an on kännykät, kännykät, kännykät ja vielä kerran kännykät.
Hmm. Meidän koulussa on omat luokat. Oppilaita 20 luokassa, opettaja ja avustaja sekä erityisope useamman tunnin viikossa. Opettaja suunnittelee viikot opetettavien asioiden ympärille. Kirjat ja vihot on. Häiriköitä ei ole. Suurin ongelma on kun joltsin on hävinnyt villasukat.
Kyllä koulussa opetetaan jos haluaa ottaa opin vastaan. Kodilla ja vanhempien asenteilla on iso rooli. Oma kokemus pk-seudun lähiökoulusta: taitavat ammattilaiset, pienet opetusryhmät, n. 15 oppilasta, monenlaista tukea tarjolla. Oppilasaines oli aika värikästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä on niinku ihan käytännön tasolla töpeksitty? Joku opetussuunnitelma, vai mikä juttu toi nyt on?
Olisiko esimerkiksi käsin kirjoittamisen vähentäminen digipelleilyn takia, puhelinten selaaminen tunnilla jatkuvasti, inkluusio, itseohjautuvuus, luokkahuoneista luopuminen, opettajien auktoriteetin katoaminen ym. ideologinen sekoilu. Ei ihme, että Viro mennyt Suomesta ohi.
Tuttavapiirissäni on useita opettajia, ja samaa ovat sanoneet. Lisäksi liksa näistä hommista suorastaan naurettava siihen nähden, kuinka kuormittavaa tuo työ nykyään on.
Eipä unohdeta kolmen kuukauden kesälomaa.
Uusien uutisten perusteella voidaankin sitten ruveta miettimään taas niitä pyyhekumien puolituksia.
Koulunkäynninohjaajia jokaiseen luokkaan. Vähintään yksi ohjaaja kaikille tunneille. Sillä päästäisiin jo pitkälle.
Tervetuloa tänne maalle. Koulussamme on noin 200 oppilasta. Pienryhmiä on 3 ja erkkoja tähän päälle vielä 4. Lisäksi osassa aineista on vielä omat pienemmät ryhmät erikseen. Opettajat ovat kokeneita ja päteviä. Peruskoulun yhteydessä olevan lukion opiskelijat kirjoittavat maakunnan parhaita tuloksia. Oppilailla on kirjat ja jokaiselle on oma pulpetti. Uusi puukoulu valmistuu vuoden kuluttua.
Vuokrakolmion saa alle viiden sadan, ostettunakin kämppä maksaa vain 50k.
Piti vielä mainita, että lähes jokaisessa alakoulun luokassa on ohjaaja.
Emut ja esyt eivät myöskään kuuluneet yleisopetuksen luokkiin.