Äiti kuoli yllättäen. Mitä mun pitää tehdä?
Mitä mun pitää tehdä kun äiti kuoli muutaman päivä sitten ihan yllättäen. Oli eläkkeellä mut hyväkuntoinen ja asui itsekseen. Isän kanssa erosivat jo kauan sitten. Olen ainoa lapsi. Äidillä ei ole mitään omaisuutta. Asui vuokralla ja ainoa omaisuus on huonekalut ym mitä nyt ihmisillä on kotona. Eli ns kädestä suuhun, tulot oli eläke ja asumistuki.
Mihin kaikkeen mun pitää olla yhteydessä? Luin jostain että hautajaiset maksetaan vainajan rahoista, mutta äidin viimeisimmän tiliotteen mukaan hänellä on tilillä 152€, sillä ei taida hautajaisia saada. Pitääkö mun maksaa hautajaiset? Paljon ne suurinpiirtein maksaa? Ei mullakaan paljon rahaa ole Onko joku taho josta voi pyytää apua mieluummin ilmaiseksi? Tai onko joku nettisivu missä on listattu kaikki yhteen? Tuntuu vaan tällä hetkellä liian isolta hommalta yksin hoitaa ja järjestää kaikki
Kommentit (105)
Asunnosta.
Jos kieltäydyt perinnöstä ja viranomainen hoitaa hautauksen niin saattaisi olla että he haluavat ennen asunnon luovutusta nähdä olisiko omaisuudesta saatavissa jotakin kulujen peitteeksi.
Liekö aiemmin opastettu, en lukenut. Otan osaa menetyksestäsi.
Menet siis hautaustoimistoon, jotta vainaja voidaan siirtää asianmukaiseen paikkaan,
Ja ota yhteys heti sosiaalitoimistolle jossa pyydät että äitisi oli varaton ja saako hautausavustusta,
yleensä sen saa. En usko että joudut maksamaan vaikka olet lapsi, vaikka sitä heti esitetään.
Kelasta kysy onko tulossa tässä kuussa vielä rahaa mistään, sekä samoin eläke- maksajalta.
Kysy myös sieltä hautausavustusta, onko heillä, ennen oli.
Kysy kirkon puolelta, jos äitisi kuului kirkkoon, antaako he hautaukseen avustusta.
Virkatodistus vaaditaan joka kunnasta missä äitisi on asunut, sen yleensä pyytää
sen kunnan virasto jossa äitisi nyt on ollut kirjoilla, sen ja muut jos niitä on.
Kuolintodistus kun sen saat, vainaja voidaan haudata.
Perunkirjoitus, sen voi saada ilmaiseksi, jos ei ole omia tuloja tai on niin paljon
menoja että ne ei riitä maksuun.
Sen kunnan tai alueen oikeusaputoimistosta voit tätä kysyä, se on palvelu joka
hoitaa sitten kaiken, mikäli sinulla siihen oikeus. Kysy tätä jos varat ei riitä.
He siihen kuuluu myös toimitettavat todistukset.
Ota selvää näistä. Kela, sosiaalitoimisto, kirkkoherranvirasto/todistukset pyydetään, oikeusaputoimisto,
eläkelaitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni kuoli vuosi sitten ja järjestin kaiken yksin. Olen ainut lapsi. Helpoksi teki se, ettei hänellä ollut kiinteää omaisuutta ja asui vanhainkodissa. Virkatodistuksetkin tilasin ihan turhaan. Niitä ei olisi tarvinnut.
Pitäähän vainajasta hankkia sukuselvitys virkatodistuksilla. Sinullakin olisi voinut olla sisaruksia, joista et tiennyt yhtään mitään.
Sukuselvitys kyllä mutta eikös oikeusaputoimisto tee sen jos se hoitaa perunkirjoituksen, mutta kannattaa seurata ja olla yhteyksissä koska 3 kk:n määräaika ja voi joutua pyytämään lisäaikaa.
Ota soskuun yhteyttä sano mitä on käynyt ja rahat ei riitä