Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti kuoli yllättäen. Mitä mun pitää tehdä?

Vierailija
01.10.2022 |

Mitä mun pitää tehdä kun äiti kuoli muutaman päivä sitten ihan yllättäen. Oli eläkkeellä mut hyväkuntoinen ja asui itsekseen. Isän kanssa erosivat jo kauan sitten. Olen ainoa lapsi. Äidillä ei ole mitään omaisuutta. Asui vuokralla ja ainoa omaisuus on huonekalut ym mitä nyt ihmisillä on kotona. Eli ns kädestä suuhun, tulot oli eläke ja asumistuki.
Mihin kaikkeen mun pitää olla yhteydessä? Luin jostain että hautajaiset maksetaan vainajan rahoista, mutta äidin viimeisimmän tiliotteen mukaan hänellä on tilillä 152€, sillä ei taida hautajaisia saada. Pitääkö mun maksaa hautajaiset? Paljon ne suurinpiirtein maksaa? Ei mullakaan paljon rahaa ole Onko joku taho josta voi pyytää apua mieluummin ilmaiseksi? Tai onko joku nettisivu missä on listattu kaikki yhteen? Tuntuu vaan tällä hetkellä liian isolta hommalta yksin hoitaa ja järjestää kaikki

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä vaikka lähimpään seurakuntaan ja kysy sieltä kuinka sun pitää toimia ja minne tahoihin olla yhteydessä mistäkin asiassa.

Vaikea uskoa että aikuiset ihmiset on näinkin kyvyttömiä tänä päivänä ajattelemaan itse.

Hautaisia voi harjoitella melko harvoin.  -Minä olen vetänyt/maksanut  yhdet ja ollut kolmissa vieraana.

Rankin rasti on pukeutuminen. - Piakkoin alkaa myös pienempiä ikäluokkia kupsahtaa. Jatkossa kuollaan yhä nuorempina, kun riistäjä ja työnantajavallan alla "eläneet"  kuolevat nuorempina.  Yhä useampi hautaa jälkeläisensä.

Vierailija
62/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon tyhjennykseen suosittelen, että ensin soitat paikalle Kierrätyskeskuksen ja mitä jäljelle jää, heität taloyhtiön roskiin. Kierrätyskeskus vie yllättävän mielellään ihan kaiken.

Ei todellakaan vie. Ap:lle tulee todennäköisesti asunnon tyhjentämisestä satojen eurojen kulut, koska ei kukaan tule ilmaiseksi viemään tavaroita kaatopaikalle. Jos kyse kunnan vuokra-asunnosta, jättäisin ap:nä kaiken niille sijoilleen ja ilmottaisin kunnalle ettei ole mahdollisuutta tyhjentää. Ehkä vois yksityisenkin kanssa toimia, kun jättäis vaan hoitamatta.

Kyllä jos ei ole rahaa antaa kunnan tyhjentää. Se on kallista. Silti voi ottaa ne valokuvat ja sormukset ym.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunnon tyhjennykseen suosittelen, että ensin soitat paikalle Kierrätyskeskuksen ja mitä jäljelle jää, heität taloyhtiön roskiin. Kierrätyskeskus vie yllättävän mielellään ihan kaiken.

Ei todellakaan vie. Ap:lle tulee todennäköisesti asunnon tyhjentämisestä satojen eurojen kulut, koska ei kukaan tule ilmaiseksi viemään tavaroita kaatopaikalle. Jos kyse kunnan vuokra-asunnosta, jättäisin ap:nä kaiken niille sijoilleen ja ilmottaisin kunnalle ettei ole mahdollisuutta tyhjentää. Ehkä vois yksityisenkin kanssa toimia, kun jättäis vaan hoitamatta.

Kannattaa laittaa paikalliseen facen roskalavaryhmään ilmoitus, siellä näkyy kelpaavan aika monelle tarvitsevalle tavarat, mitkä ei muualle kelpaa.

Vierailija
64/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo säitisi asui vuokralla, kannattaa myös pyrkiä pikaisesti tyhjentämään asunto ettet joudu maksamaan ylimääräistä vuokraa.

Vuokranmaksu on sen vastuulla, kenen nimi on vuokrasopimuksessa. Ei todellakaan voi velvoittaa ketään muuta maksamaan vuokria.

Vierailija
65/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvä trolli. Ilmoitettu epäasiallinen.

Vierailija
66/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös hyvä tietää ,että tällä hetkellä virkatodistuksen saantiin menee 2-3 kk ja se tilataan digi-ja väestövirastosta tai jos äitisi kuului seurakuntaan, sen voi tilata ev.lut seurakunnalta sähköisesti. perunkirjoituksen voi toimittaa vasta sitten kun virkatodistus on saatu. Itse jouduimme hakemaan  myös jatkoaikaa verottajalta, koska virkatodistuksen saantiin meni yli 3kk

Meillä kun isä kuoli varattomana niin oikeusaputoimisto teki perukirjan ja hommasi ja maksoi seurakunnan virkatodistukset. Digi ja väestöviraston virkatodistus piti itse maksaa kun tilattiin se ennen kuin otettiin yhtetyttä oileusaputoimiston.

Vierailija
67/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta maksaa hautajaiset eli sosiaalitoimistoon otat yhteyttä heti. Hautaustoimisto järkkää sitten kuolintodistuksen ja hautajais ajan seurakunnan kautta.

Vierailija
68/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puronen, Pertti: Näin teen perunkirjan itse.

Suosittelen, etsi kirjastosta uusin painos.

Tein pienituloisen omaiseni perunkirjan itse tuon oppaan avulla ongelmitta. Kun ei ollut mitään autoa kummempaa omaisuutta ja leskikään ei ollut yhtään rikkaampi, homma oli helppo.

Eniten meni aikaa virkatodistusten tilaamiseen ja pankkiasioiden hoitoon.

Jos äitisi kuului johonkin ammattiliittoon, saattaa olla, että heiltä voi hakea pientä hautausavustusta.

Lämmin osanotto äitisi kuoleman takia. Jumala lohduttakoon sinua surussasi.

Vierailija
69/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuoli 2016, luulin että sillä ei ole paljon rahaa. Oli kuitenkin 229000 euroa. Meinasin pyörtyä siihen paikkaan koska tiesin että perin veljeni kanssa kaiken puoliksi.

Vierailija
70/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeusaputoimisto tekee perukirjan. Se maksaa jotain 120 euroa, Kun meidän äiti kuoli niin oikeusaputoimisto teki perukirjan meille.

Vierailija
71/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äidilläsi oli sukulaisia, olisi tietenkin korrektia ilmoittaa heille. Ei ole pakko pitää hautajaisten jälkeen muistotilaisuutta isosti mutta yleensä jotain pienimuotoista kahvitilaisuutta vaikkapa kotona on ollut tapana järjestää.

Vierailija
72/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Kiitos tosi paljon kun autatte. Laitoin jo pomolle viestin että olen alkuviikon pois töistä että saan hoidettua asioita. Maanantaille ole tehnyt listan minne kaikkialle pitää olla yhteydessä. Ja tiistaina olen yhteydessä kaikkiin niihin tahoihin joita maanantain yhteydenotoissa tulee ilmi. Kiitos!

-ap

Vierailija
73/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ty kirjoitti:

Oikeusaputoimisto tekee perukirjan. Se maksaa jotain 120 euroa, Kun meidän äiti kuoli niin oikeusaputoimisto teki perukirjan meille.

Perukirjan voi tehdä itsekin jos on varaton pesä ja vaikka 1-2 lasta. Tietysti tarvitsee kaksi vierasta miestä eli todistajaa.

Vierailija
74/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanottoni. Mitä äitisi teki työkseen työikäisenä?

Monet ammattiyhdistysliitot tms myöntävät entiselle työntekijälleen hautausavusta. Moni ei taida tietää tuosta. Kuulin eräältä entiseltä Alkon myyjältä, että hänen kuoltuaan omaiset saavat toistatuhatta hautausavustusta. Metalliliitot ym antavat myös.

Vierailija
75/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä kaikki kuulostaa todella rasittavalta ja toivoisin kuolevani ennen vanhempiani.

Joo, ja sitten vanhempasi saavat hoitaa sinun sotkusi. Mitään marssijärjestystä ei kuitenkaan ole.

Terveisin eräs lapsensa haudannut äiti

Vierailija
76/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin osanottoni!

Vierailija
77/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäisien asioiden joukossa kannattaa alkaa tehdä sukuselvitystä. Äitisi seurakunnan kirkkoherranvirastoon yhteyttä, ja siitä eteenpäin. Tai maistraattiin mikäli äitisi ei kuulunut kirkkoon. Tätä kannattaa kiirehtiä sen takia, että viime vuosina selvitysten saanti on saattanut kestää yli puoli vuotta, ja tahoja joista pyytää on voinut olla useita. Perunkirjoitus pitäisi järjestää 3kk kuluessa vainajan kuolemasta, mutta sitä ei voi tehdä ilman sukuselvitystä. Verottajalta täytyy pyytää lisää aikaa perunkirjoitukseen jos se viivästyy tuosta 3kk rajasta.

Vierailija
78/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kun kysyit, sain myös tietoa jota olen joskus miettinyt.

Voimia sinulle surussasi.

Vierailija
79/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ty kirjoitti:

Perukirjan voi tehdä itsekin jos on varaton pesä ja vaikka 1-2 lasta. Tietysti tarvitsee kaksi vierasta miestä eli todistajaa.

Ei tarvitse. Perukirjaan tarvitaan kaksi todistajaa, mutta vaikka molemmat voivat olla pesän osakkaita.

Vierailija
80/105 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako kukaan täällä sanoa mitä tapahtuu jos kuoleen kaikkia osoitteita ei kerta kaikkiaan kykene selvittämään esim ulkomailla olleet osoitteet?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi