Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt on todella onnistunut omavaraiseläjäperhe, 8 lasta keskellä metsää ja kaikki toimii silti kuin Strömsöössä

Vierailija
01.10.2022 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000009099759.html

Tunnen itseni megalooseriksi Kallion yksiössä 36-vuotiaana

Kommentit (567)

Vierailija
181/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä tyhmä kaupunkilainen, mutta miten kotioloissa nuo koko vuoden kasvikset ja juurekset säilytetään niin, että ne oikeasti säilyy seuraavaan kesään, kunnes tulee uutta satoa? Kun omassa jääkaapissa perunat ja porkkanat alkaa itää ja menee pilalle reilussa kuukaudessa ja kesäkurpitsa pilaantuu muutamassa viikossa, omenat nahistuu parissa viikossa.

Meillä on maakellari missä säilytän perunat, sipulit, omenat, hillot, mehut yms.

Omenat säilyy jouluun asti kellarissa. Perunat ja sipulit säilyy kevääseen.

Mutta siis joulun jälkeen ennen seuraavan kesän satokautta ei syödä mitään tuoreita kasviksia tai hedelmiä? Siis jos haluaa olla olla omavarainen. Vaan ainoa kasvisruoka on eri tavoin kypsennetty peruna ja sipuli ja sitten pakastetut marjat?

Omenaa voi kuivata siivuiksi tai tehdä hilloksi ja syödä pitkin vuotta. Kyllä kotona sisällä voi kasvattaa ruukuissa vaikka mitä talvellakin, salaattia jne. Voi tätä uusavuttomuuden määrää, kun on valmiille totutettu!

Kukaan ei todellakaan mitään salaattia ruukuissa kasvata maaseudulla.

Nyt puhuttiin tuoreista hedelmistä.

Tuolla perheellä oli monta pakastearkkua käytössä. Kyllä kotimaiset marjat ovat yhtä terveellisiä, mitä ulkomaalaiset hedelmät.

Vierailija
182/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva että toimii heille. Itselle olisi ahdistavaa että joka ikiseen paikkaan pitäisi lähtemällä lähteä ja kaikki aika menee talon ja eläimien hoitoon. Välillä on ihanaa vain kävellä viereisen talon kahvilaan mantelicroissantille

Hän lähtee metsään! Sä lipität siellä kahvilassa pahvimukista ylikallista "lattea"...

Kukin tyylillään.

Asun kaupungissa, mutta en käy kahviloissa enkä juo ylikallista lattea. Metsässä käyn aina kun pääsen.

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsuuden kuvaus. Ihan paras lapsuus, vanhempani muuttivat kaupunkiin vasta eläkkeellä, minä opiskelujen vuoksi aiemmin.

Vierailija
184/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän tuossa kaiken muun paitsi sen, että miten noilla kahdella aikuisella voi riittää aika kaiken tuon tekemiseen. Siis vaikka olisi kuinka energisiä ja hyväkuntoisia.

Vierailija
185/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tuossa kaiken muun paitsi sen, että miten noilla kahdella aikuisella voi riittää aika kaiken tuon tekemiseen. Siis vaikka olisi kuinka energisiä ja hyväkuntoisia.

Minkä kaiken tuon?

Vierailija
186/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä tyhmä kaupunkilainen, mutta miten kotioloissa nuo koko vuoden kasvikset ja juurekset säilytetään niin, että ne oikeasti säilyy seuraavaan kesään, kunnes tulee uutta satoa? Kun omassa jääkaapissa perunat ja porkkanat alkaa itää ja menee pilalle reilussa kuukaudessa ja kesäkurpitsa pilaantuu muutamassa viikossa, omenat nahistuu parissa viikossa.

Meillä on maakellari missä säilytän perunat, sipulit, omenat, hillot, mehut yms.

Omenat säilyy jouluun asti kellarissa. Perunat ja sipulit säilyy kevääseen.

Mutta siis joulun jälkeen ennen seuraavan kesän satokautta ei syödä mitään tuoreita kasviksia tai hedelmiä? Siis jos haluaa olla olla omavarainen. Vaan ainoa kasvisruoka on eri tavoin kypsennetty peruna ja sipuli ja sitten pakastetut marjat?

Kyllä muutkin juurekset säilyy talven yli, sinne maakellariin voi viedä vaikka punajuuria, palsternakkaa, lanttua ja nauriita.

Lehtikaali on myös hyvä tuore lisä, kestää kasvimaalla talven tuloon saakka ja viimeisiä voi kaivaa vaikka hangen alta. Jäniksiltä vaan pitää muistaa suojata.

Vierailija
187/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä kaiken tuon?

Onhan täällä jo lueteltu. Kahdeksan lapsen hoito ja kasvatus, lampaiden ja kanojen hoito, kasvimaiden hoito ja sadonkorjuu, suurperheen ruoan valmistus ilman eineksiä itse alusta saakka, leivän leipominen kymmenen hengen päivittäiseen käyttöön, polttopuiden teko ison talon lämmittämiseen, miehen osaomistuksessa olevan maatilan työt, metsäkoneurakointibpäivätyönä jne.

Vierailija
188/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://kotiliesi.fi/resepti/kotijuusto/

Ärsytti tuo kitinä "ei ole ohjetta" Netti pullollaan juuston teko vinkkejä!

Niin eikä tuo äiti tee jokapäivä samoja juttuja! Ennen meillä äiti oli jakanut työtehtävänsä. Maanantai sitä, tiistai tätä keskiviikko pyykkäy torstaina sitä perjantai tätä lauantai leivotaan!

AIKATAULUT hyvät ihmiset.

Vierailija
189/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://kotiliesi.fi/resepti/kotijuusto/

Ärsytti tuo kitinä "ei ole ohjetta" Netti pullollaan juuston teko vinkkejä!

Niin eikä tuo äiti tee jokapäivä samoja juttuja! Ennen meillä äiti oli jakanut työtehtävänsä. Maanantai sitä, tiistai tätä keskiviikko pyykkäy torstaina sitä perjantai tätä lauantai leivotaan!

AIKATAULUT hyvät ihmiset.

Jooh. Meidän pikkulapsiperheessä ainakin on pakko pyykätä joka päivä.

Vierailija
190/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse tuottaisi vihannekset, hedelmät, lihan ja kananmunat ja leipoisi itse leivät, niin noin iso perhe kuluttaa aika paljon maidon lisäksi myös voita/margariinia, varmasti myös jugurttia/rahkaa, juustoa, ja pitäähän niitä itse leivottuja leipiä varten ostaa noin isolle porukalle aika paljon hiivaa, leivinjauhetta, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, öljyä ym. Eli ei voi pitää paikkaansa 20 euroa viikossa kauppaan. 

Lisäksi ihmettelen miten tuo äiti ehtii hoitaa eläimet ja kasvimaat, jos on 1 ja 3 ikäiset lapset. Missä kuopus on kun äiti hoitaa lampaita? Tai 3vee.

Jos tuottaa itse lihaa, lihakarja tarvitsee rehua. Se maksaa. Mikään elukka ei elä pelkällä itse kasvatetulla nurmirehulla.

No, lammas ei kyllä isoja ostorehumääriä tarvitse. Jos on heinät omasta takaa niin kustannuksiltaan edullinen eläin kasvattaa lihamielessä

Heinän ja oljen paalaus ei ole halpaa lystiä. Koneet ja polttoaineet on kallista nykyään.

Instan perusteella näillä on omat koneet ja ajelee itse heinäpaalit.

Koneetkin on varmaan omin pikku kätösin metalliromusta koottuja.

Jutussahan kerrottiin, että perheen isällä ja tämän veljellä oli myös maatila, missä oli sikoja ja viljan viljelyä. Joten koneet varmaan yhteisessä käytössä.

Vierailija
191/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

TuossaKIN omavaraisuus edellyttää sitä, että on ensin oma talo, omaa metsää, valmiiksi aurinkopaneelit, oma maakellari, pakastimet ym. joiden hankkimiseen ei mene enää rahaa. Sen  jälkeen helppoa kuin heinänteko, jokseenkin kirjaimellisesti ( sarkasmin ymmärtävät kaikki joskus heinäntekoon osallistuneet).

On hyvä löytyä talosta myös ammattitaitoinen sähköasentaja, teurastaja, koneenkorjaaja ym. Mielellään ne kaikki samassa persoonassa, ruokakulujen säästämiseksi.

Mutta oikeasti tuolla tavalla elivät sodan jälkeen asutusalueille tai muille ns. kylmille tiloille muuttaneet. Metsää ja lapsia tuli, muuta elinkeinoa sitten sen mukaan, mitä oli tullakseen. Eikä silloin ollut edes sähköä ja vesijohtoa. Maito tuli omasta navetasta eikä tarvinnut hakea kaupasta, ja pienellä maitotilillä ostettiin voita, suolaa, sokeria, kahvia ja muuta sellaista, jota ei voinut itse kasvattaa.

Vierailija
192/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä kaiken tuon?

Onhan täällä jo lueteltu. Kahdeksan lapsen hoito ja kasvatus, lampaiden ja kanojen hoito, kasvimaiden hoito ja sadonkorjuu, suurperheen ruoan valmistus ilman eineksiä itse alusta saakka, leivän leipominen kymmenen hengen päivittäiseen käyttöön, polttopuiden teko ison talon lämmittämiseen, miehen osaomistuksessa olevan maatilan työt, metsäkoneurakointibpäivätyönä jne.

Voihan tuossa olla esim isovanhemmat, jotka antavat apuaan.

Vierailija
193/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse tuottaisi vihannekset, hedelmät, lihan ja kananmunat ja leipoisi itse leivät, niin noin iso perhe kuluttaa aika paljon maidon lisäksi myös voita/margariinia, varmasti myös jugurttia/rahkaa, juustoa, ja pitäähän niitä itse leivottuja leipiä varten ostaa noin isolle porukalle aika paljon hiivaa, leivinjauhetta, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, öljyä ym. Eli ei voi pitää paikkaansa 20 euroa viikossa kauppaan. 

Lisäksi ihmettelen miten tuo äiti ehtii hoitaa eläimet ja kasvimaat, jos on 1 ja 3 ikäiset lapset. Missä kuopus on kun äiti hoitaa lampaita? Tai 3vee.

Jos tuottaa itse lihaa, lihakarja tarvitsee rehua. Se maksaa. Mikään elukka ei elä pelkällä itse kasvatetulla nurmirehulla.

No, lammas ei kyllä isoja ostorehumääriä tarvitse. Jos on heinät omasta takaa niin kustannuksiltaan edullinen eläin kasvattaa lihamielessä

Heinän ja oljen paalaus ei ole halpaa lystiä. Koneet ja polttoaineet on kallista nykyään.

Instan perusteella näillä on omat koneet ja ajelee itse heinäpaalit.

Koneetkin on varmaan omin pikku kätösin metalliromusta koottuja.

Jutussahan kerrottiin, että perheen isällä ja tämän veljellä oli myös maatila, missä oli sikoja ja viljan viljelyä. Joten koneet varmaan yhteisessä käytössä.

Jokseenkin tulkinnanvaraista on tuo omavaraisuus. Siihen on muuten tarvittu euro jos toinenkin, ennen kuin talo, tila, kellarit ym. on siinä kunnossa, että pystyy tuolla tavalla elämään.

Heinää ei ole mikään pakko paalata. Oletteko koskaan kuulleet heinien seivästämisestä, haasioista ja suovista? Haasioissa kuivaa paremmin sateisenakin kesänä kuin seipäällä, ja vielä tänäkin päivänä niitä jossakin näkee.

Vierailija
194/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä kaiken tuon?

Voihan tuossa olla esim isovanhemmat, jotka antavat apuaan.

Niin. Kukapa tietää, jos vaikka koko homma perustuu siihen, että isovanhemmat asuu vieressä, hoitaa lapsia joka päivä ja osallistuu vaikka kasvimaan töihin.

Vierailija
195/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyllä kiinnostaa, että kuinka ne teidän porkkanat ym kestää talven yli hyvinä siellä maakellarissa, mutta jääkaapin viileäosiossa menevät kyllä takuulla kuukaudessa nahkeiksi? Vai kuivattunako te vain talven yli kaikkea vihannesta syötte?

Vierailija
196/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä kaiken tuon?

Ei rossa ole mitään sellaista mitä pitäisi ihmetellä. Lapset ja koti, työt ja ruoat sitä hoidetaan kaupungissakin. Eiköhän heille jää luppoaikaakin päivittäin. Sit vasta jos heillä olisi suuri määrä lehmiä, työpäivä venyisi molemmista päistä.

Vierailija
197/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä kaiken tuon?

Epäilen, että rouva vähemmän metsäurakoi. Luultavasti hänen arkityötään on kaikki se, mitä oma mummoni teki joskus 1950-luvulla. Ei hänellä kasvanut meloneja eikä omenapuita, mutta oli lehmät hoidettavana. Hänen ei tarvinnut ostaa kaupasta maitoa, mutta jauhoja ei siihen aikaan paljon omista pelloista saanut.  Eikä ollut edes aurinkopaneeleja katolla. Syömään oli tullut joskus 9 miestä ynnä omat lapset ja ikävä anoppi. 

Miehen ja hänen veljensä maatilan koneista on epäilemättä kovasti apua heinäteossa, lumitöissä, puunhankinnassa, maanmuokkauksessa näin pikaisesti pääteltynä. Erittäin omavaraista - vai onkohan tuossakin toimittaja tehnyt hiukan omaperäisen tulkinnan käsitteestä omavarainen.

Vierailija
198/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka helvetin idiootti haluaa olla joku omavarainen kun koko yhteisknnan idea on ettei tarvi olla. Eikö ole mitään ammattia, osaamista. Lääkäriin kyllä mennään nautimaan muiden osaamisesta

Vierailija
199/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä kaiken tuon?

Miten luulette rintamamiestilojen suurperheissä ajan riittäneen? Kirjoitan tätä juuri nyt tilalla, jossa oli aikoinaan kahdeksan lasta ja emäntä teki noita töitä.  Siihen aikaan taisi olla jo pulsaattoripesukone, traktori ja lypsykone helpottamassa töitä, kun lapsia oli niin monta. Vanhimmat olivat jo sen ikäisiä, että osallistuivat talon töihin.

Polttopuita tehdään yleensä kerralla paljon, eikä joka päivä sen yhden päivän tarpeiksi. Ei joka päivä leivota ja suurellekin perheelle voi valmistaa sellaisia aterioita, että ei mene tolkuttomasti aikaa. Pyykkiä ei tarvitse pestä joka päivä, jos lapsilla on useampi vaatekerta.

Eläimet on vaan hoidettava joka päivä, ja lypsykarja lypsettävä kahdesti päivässä jokseenkin säännöllisesti.

Oliskohan ehtimisen salaisuus se, että siinä perheessä ei näpytellä kännykkää yhtenään eikä jonkun hömppäsarjan seuraaminen telkkarista ole pakkomielle.

Vierailija
200/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka helvetin idiootti haluaa olla joku omavarainen kun koko yhteisknnan idea on ettei tarvi olla. Eikö ole mitään ammattia, osaamista. Lääkäriin kyllä mennään nautimaan muiden osaamisesta

Maanviljelijöitä ja muita ruuan tuottajia yhteiskunta tulee aina tarvitsemaan.

He myös myivät sähköään, aurinkopaneeleilla tuotetut.a

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan