Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No nyt on todella onnistunut omavaraiseläjäperhe, 8 lasta keskellä metsää ja kaikki toimii silti kuin Strömsöössä

Vierailija
01.10.2022 |

https://www.is.fi/asuminen/art-2000009099759.html

Tunnen itseni megalooseriksi Kallion yksiössä 36-vuotiaana

Kommentit (567)

Vierailija
141/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini lapsuudenkoti oli hyvin omavarainen ja alkeellinen, esimerkiksi jääkaapin hankki sinne vasta äitini lukion lopulla omilla iltatyöstä tienaamillaan rahoilla. Hän ei pitänyt kyseistä elämää millään tavalla ihailtavana, vaan kärsi suuresti jatkuvasta pulasta ja raskaasta elämästä. Hankki sitten itse "paremman elämän", eli omakotitalo kaikkine hienouksineen isommalta paikkakunnalta keskustan tuntumasta. Lapsia teki kuitenkin monta ja osasi hoitaa kotia, mutta oli silti aina jollain tavalla rikki sen lapsuutensa vuoksi. Ei koko elämän pitäisi olla työtä, ja noissa oloissa se pakostakin on sitä, jopa lapsille.

Vierailija
142/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä tyhmä kaupunkilainen, mutta miten kotioloissa nuo koko vuoden kasvikset ja juurekset säilytetään niin, että ne oikeasti säilyy seuraavaan kesään, kunnes tulee uutta satoa? Kun omassa jääkaapissa perunat ja porkkanat alkaa itää ja menee pilalle reilussa kuukaudessa ja kesäkurpitsa pilaantuu muutamassa viikossa, omenat nahistuu parissa viikossa.

Meillä on maakellari missä säilytän perunat, sipulit, omenat, hillot, mehut yms.

Omenat säilyy jouluun asti kellarissa. Perunat ja sipulit säilyy kevääseen.

Mutta siis joulun jälkeen ennen seuraavan kesän satokautta ei syödä mitään tuoreita kasviksia tai hedelmiä? Siis jos haluaa olla olla omavarainen. Vaan ainoa kasvisruoka on eri tavoin kypsennetty peruna ja sipuli ja sitten pakastetut marjat?

Meillä oli kellarissa kaksi isoa saavillista puolukkasurvosta, talvella kasviksina oli se ja porkkanaraaste ja kaalisalaatti, sunnuntaisin tehtiin vihreää salaattia jossa oli kaupasta ostettuja tomaattia ja kurkkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa hyvä juttu, mielenkiintoinen. Vaikutti tosiaan aika tavalliselta perheeltä eikä miltään hörhöiltä. Olisi ollut tosiaan mielenkiintoista saada haastatteluun muitakin perheenjäseniä. Entä talo, ovat ilmeisesti itse rakentaneet, millä rahalla? Minkäkokoinen talo? Tuossa on kuitenkin aika paljon sellaista mikä ei olisi mahdollista ns. tavalliselle kaupunkilaiselle. Pitäisi jostain saada tontti maalta, metsää josta kaataa puuta jne. Nämä on todella arvokkaita hankintoja. Jotain alkupääomaahan heillä on oltava.

Mutta tosiaan korostan vielä että hieno juttu ja arvostan heidän elämäntyyliään

Kai nuo pankista lainaa ovat saaneet siinä kuin muutkin talonrakentajat. Mies tekee pitkiä työpäiviä metsäkoneenkuljettajana. Sähkölasku 300e/v. Ruokailu on lähes omavaraista, eli ruoassa ja sähkössä jo säästävät pitkän pennin lainanlyhennyksiin.

Vierailija
144/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ehkä tyhmä kaupunkilainen, mutta miten kotioloissa nuo koko vuoden kasvikset ja juurekset säilytetään niin, että ne oikeasti säilyy seuraavaan kesään, kunnes tulee uutta satoa? Kun omassa jääkaapissa perunat ja porkkanat alkaa itää ja menee pilalle reilussa kuukaudessa ja kesäkurpitsa pilaantuu muutamassa viikossa, omenat nahistuu parissa viikossa.

Meillä on maakellari missä säilytän perunat, sipulit, omenat, hillot, mehut yms.

Mutta siis joulun jälkeen ennen seuraavan kesän satokautta ei syödä mitään tuoreita kasviksia tai hedelmiä? Siis jos haluaa olla olla omavarainen. Vaan ainoa kasvisruoka on eri tavoin kypsennetty peruna ja sipuli ja sitten pakastetut marjat?

Omenaa voi kuivata siivuiksi tai tehdä hilloksi ja syödä pitkin vuotta. Kyllä kotona sisällä voi kasvattaa ruukuissa vaikka mitä talvellakin, salaattia jne. Voi tätä uusavuttomuuden määrää, kun on valmiille totutettu!

Vierailija
145/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihaa omista lampaista, moniko kaupungissa kasvanut raatsii syödä itse kasvattamansa tutun eläimen lihaa, jos ei ole ihan pakko.

Muutenkaan tuollainen elämä ei varmaan olisi sopinut minulle. Olisin kokenut sen pakkotyötä.

Joku se sinunkin ruokasi kasvattaa ja raataa pellolla sen eteen.

Kyllähän minä sen tiedän. Luuletko, etten tiedä? Isovanhemmilla oli lampaita, lehmiä, kanija, sikoja, peltoa ja kasvimaa.

Mutta nykyään kenenkään ei ole ollut pakko toimia pientilallisena tai suurtilallisena.

Tulevaisuus voi toki olla toisenlainen. Esim. jos tulee ruokapula.

Vierailija
146/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse tuottaisi vihannekset, hedelmät, lihan ja kananmunat ja leipoisi itse leivät, niin noin iso perhe kuluttaa aika paljon maidon lisäksi myös voita/margariinia, varmasti myös jugurttia/rahkaa, juustoa, ja pitäähän niitä itse leivottuja leipiä varten ostaa noin isolle porukalle aika paljon hiivaa, leivinjauhetta, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, öljyä ym. Eli ei voi pitää paikkaansa 20 euroa viikossa kauppaan. 

Lisäksi ihmettelen miten tuo äiti ehtii hoitaa eläimet ja kasvimaat, jos on 1 ja 3 ikäiset lapset. Missä kuopus on kun äiti hoitaa lampaita? Tai 3vee.

Nelivuotias hoitaa kun isommat lapset ovat koulussa, koulun vapaa-aikoina isommat hoitaa. T. Kasvoin itse samanlaisessa perheessä. Kaksi-, kolmivuotiaskin osaa jo pidellä maitopulloa sitterissä makaavalle vauvalle, ja nelivuotias osaa jo ottaa jääkaapista ruokaa itselleen ja nuoremmille. 11-vuotiaalla sitten onkin jo aikuisen vastuut ruuanlaittamisineen, leipomiseen ja vaippojen vaihtamisineen, tai ainakin tytöillä on.

Minulla on neljävuotias lapsi, ja hän ei kyllä hoitaisi yksi- ja kolmevuotiasta pikkusisarusta, ei suoriutuisi siitä vaikka haluaisi ja pyydettäisiin. Itselleen osaa ottaa jonkun jugurtin jääkaapista, mutta siinä se. 

Ei tietenkään, eikä ole reilua pistää häntä tekemään niin. Mutta käytännössä se menee näin tällaisissa perheissä. Oman ruuan kasvattaminen ja iso perhe yhden ihmisen palkalla ei yksinkertaisesti voi olla olemassa muuten. T. Tuo jonka viestiin kommentoit.

Ok, nyt ymmärrän pointtisi. Ja ennenvanhaanhan se meni noin. Mutta miten käytännössä nykyään, kun lasten huolenpitoon ja hoitoon ja kasvattamiseen liittyvät standardit ovat muuttuneet nousta ajoista todella paljon, ja lastensuojelukin puuttuu herkästi kaikkeen? Moni asia mikä ennen oli tavallista, on nykyään laiminlyönti, johon lastensuojelu puuttuu.

Vierailija
147/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

[l[/quote]

Minulla on neljävuotias lapsi, ja hän ei kyllä hoitaisi yksi- ja kolmevuotiasta pikkusisarusta, ei suoriutuisi siitä vaikka haluaisi ja pyydettäisiin. Itselleen osaa ottaa jonkun jugurtin jääkaapista, mutta siinä se. [/quote]

Kertoo kyllä sinustakin.

Vierailija
148/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä menee muutama kymppi viikossa kauppaan ja kuitenkin maitoa menee 20 purkkia viikossa.

Miten tämä on mahdollista?

Sen omavaraisuuden takia.

En ihan usko että eivät osta mitään muuta kuin maitoa kaupasta.

Lampaanliha ja kananmunat omasta pihasta, kasvikset omasta maasta kesällä tuoreena ja syksyllä säilöö talteen. Perheenisällä on veljensä kanssa maatila, jossa viljellään viljaa ja kasvatetaan sikoja eli myös leivontaan saanevat viljat itse kasvatettuina. Enpä keksi mitä muuta tavalliseen elämiseen tarvitsee.

Kanat ei muni talvella kun on pimeetä.

Vierailija
149/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä menee muutama kymppi viikossa kauppaan ja kuitenkin maitoa menee 20 purkkia viikossa.

No paljon yksi maitopurkki maksaa? Eihän ne vissiin tarvitse kaupasta juuri muuta, käytännössähän lähes kaikki tulee omalta tilalta.

Vierailija
150/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka itse tuottaisi vihannekset, hedelmät, lihan ja kananmunat ja leipoisi itse leivät, niin noin iso perhe kuluttaa aika paljon maidon lisäksi myös voita/margariinia, varmasti myös jugurttia/rahkaa, juustoa, ja pitäähän niitä itse leivottuja leipiä varten ostaa noin isolle porukalle aika paljon hiivaa, leivinjauhetta, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, öljyä ym. Eli ei voi pitää paikkaansa 20 euroa viikossa kauppaan. 

Lisäksi ihmettelen miten tuo äiti ehtii hoitaa eläimet ja kasvimaat, jos on 1 ja 3 ikäiset lapset. Missä kuopus on kun äiti hoitaa lampaita? Tai 3vee.

Nelivuotias hoitaa kun isommat lapset ovat koulussa, koulun vapaa-aikoina isommat hoitaa. T. Kasvoin itse samanlaisessa perheessä. Kaksi-, kolmivuotiaskin osaa jo pidellä maitopulloa sitterissä makaavalle vauvalle, ja nelivuotias osaa jo ottaa jääkaapista ruokaa itselleen ja nuoremmille. 11-vuotiaalla sitten onkin jo aikuisen vastuut ruuanlaittamisineen, leipomiseen ja vaippojen vaihtamisineen, tai ainakin tytöillä on.

Minulla on neljävuotias lapsi, ja hän ei kyllä hoitaisi yksi- ja kolmevuotiasta pikkusisarusta, ei suoriutuisi siitä vaikka haluaisi ja pyydettäisiin. Itselleen osaa ottaa jonkun jugurtin jääkaapista, mutta siinä se. 

Ei tietenkään, eikä ole reilua pistää häntä tekemään niin. Mutta käytännössä se menee näin tällaisissa perheissä. Oman ruuan kasvattaminen ja iso perhe yhden ihmisen palkalla ei yksinkertaisesti voi olla olemassa muuten. T. Tuo jonka viestiin kommentoit.

Ok, nyt ymmärrän pointtisi. Ja ennenvanhaanhan se meni noin. Mutta miten käytännössä nykyään, kun lasten huolenpitoon ja hoitoon ja kasvattamiseen liittyvät standardit ovat muuttuneet nousta ajoista todella paljon, ja lastensuojelukin puuttuu herkästi kaikkeen? Moni asia mikä ennen oli tavallista, on nykyään laiminlyönti, johon lastensuojelu puuttuu.

Jos ei ole fyysisen väkivallan merkkejä niin ei siinä ole missään mitään kohtaa mihin lastensuojelu voisi puuttua. Eihän lapset itsekään osaa valittaa kun se on ainut todellisuus minkä tuntee. Luulisin että jos jotain sattuu ja kotona olivat pienet lapset keskenään, niin vasta sitten tajutaan puuttua asiaan.

Vierailija
151/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että tuollainen olisi ihanaa, tosin pienemmällä lapsimäärällä. On todella tyydyttävää, että pystyy itse omin käsin tuottamaan melkein kaiken elämässä tarvittavan. Silti voi nauttia myös nykyajan mukavuuksista kuten lääkäripalveluista, tietokoneista, kännyköistä ym.

Vierailija
152/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[l

Kertoo kyllä sinustakin.

Niin kertookin. Nimittäin sen, että annan lapseni olla lapsi ja nauttia lapsuudestaan. Enkä vaadi häneltä isojen ihmisten vastuita ja tekemisiä.

Vierailija
153/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omenaa voi kuivata siivuiksi tai tehdä hilloksi ja syödä pitkin vuotta. Kyllä kotona sisällä voi kasvattaa ruukuissa vaikka mitä talvellakin, salaattia jne. Voi tätä uusavuttomuuden määrää, kun on valmiille totutettu!

Kukaan ei todellakaan mitään salaattia ruukuissa kasvata maaseudulla.

Nyt puhuttiin tuoreista hedelmistä.

Vierailija
154/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana elämäntapa. Arvostan!

Vierailija
155/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olisin halunnut tuollaisen perheen. Olisi ollut sisaruksia ja eläimiä. Yksinäistä on tämä oma elo aina ollut. Omavaraisuus ei ole koskaan ennen käynyt mielessäkään

Vierailija
156/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jogurtit, juustot jne tekee itse naapurin maidosta, ei osta kaupasta.

Siis leivänpäällisjuustotkin tekee itse? Aika isot tilat korkealla hygienialla pitää olla, jotta tuo on mitenkään mahdollista, ja paljon aikaa. Kuka hoitaa pienet lapset, kun äiti tekee juustoa ja jugurttia?

Sulla ei taida olla mitään tietoa juuston tai jugurttien valmistuksesta? Jugurtin tekemiseen menee ehkä 5 minuuttia. Juustot tehdään parissa työvaiheessa, joista kukin vie muutaman minuutin.. Eniten aikaa kuluu siihen kun odottaa seuraavaa vaihetta tunnin tai pari päivää. Juston valmistaminen on itse asiassa helpompaa kuin puuron keittäminen. Käsittääkseni lapsiperheissä äitikin voi keittää puuroa, vaikka hänellä on lapsia?

Googlailin lisää, ja nyt minulla on enemmän tietoa juuston valmistuksesta. Olin oikeassa, se vaatii aika paljon tilaa ja aikaa. 

Tällainen yksinkertaistettu perusohje löytyi netistä:

Valmistusvaiheet lyhyesti, ajat vaihtelevat riippuen juustolaadusta, loppuvaiheet voivat olla myös erilaiset riippuen siitä millaista juustoa tehdään

Keittovaihe kestää noin 1 – 4 tuntia

-juoksettuminen

-massan paloittelu

-esihämmennys

-seisotus ja heran poisto

-jälkilämmitys

-jälkihämmennys

Puristaminen 12-20 tuntia

-juusto nostetaan kattilasta

-juuston kääritään juustoliinaan

-juustosta puristetaan hera pois

-juusto laitetaan muottiin

-juustoa puristetaan tasaisin väliajoin että siitä saadaan kova. Muottia pienennetään koko ajan

-viimeinen puristus tehdään ilman juustoliinaa, että pinnasta tulee sileä

Suolaus 13-18 päivää 

-kuivasuolaus 1 päivä

-suolavedessä liotus 2-3 päivää

-jäähdytys 10-14 vrk

Kypsytys 3-8 viikkoa

-juustoa käännetään, aluslaudat vaihdetaan, pestään ja suolataan joka päivä tai joka toinen päivä

Varastointi 2-4 viikkoa

-juuston hoito sama kuin edellä, mutta vain 2 kertaa viikossa.

No nyt kyllä on yksi kriittinen juustoonsa juuttunut 🙄😂

Vierailija
157/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muutkin juurekset säilyy talven yli, sinne maakellariin voi viedä vaikka punajuuria, palsternakkaa, lanttua ja nauriita.

Vierailija
158/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään, suolaa, sokeria, jauhoja, vessapaperia, kahvia, erilaisia ryynejä tarvitsen ainakin itse joka päivä, maidon lisäksi.

Vierailija
159/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään, suolaa, sokeria, jauhoja, vessapaperia, kahvia, erilaisia ryynejä tarvitsen ainakin itse joka päivä, maidon lisäksi.

Ja öljyä, voita, saippuaa, shampoota, hoitoainetta, hammastahnaa, teetä, erilaisia mausteita, etikkaa, kermaa, siivousaineita.

Vierailija
160/567 |
01.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jogurtit, juustot jne tekee itse naapurin maidosta, ei osta kaupasta.

Siis leivänpäällisjuustotkin tekee itse? Aika isot tilat korkealla hygienialla pitää olla, jotta tuo on mitenkään mahdollista, ja paljon aikaa. Kuka hoitaa pienet lapset, kun äiti tekee juustoa ja jugurttia?

Sulla ei taida olla mitään tietoa juuston tai jugurttien valmistuksesta? Jugurtin tekemiseen menee ehkä 5 minuuttia. Juustot tehdään parissa työvaiheessa, joista kukin vie muutaman minuutin.. Eniten aikaa kuluu siihen kun odottaa seuraavaa vaihetta tunnin tai pari päivää. Juston valmistaminen on itse asiassa helpompaa kuin puuron keittäminen. Käsittääkseni lapsiperheissä äitikin voi keittää puuroa, vaikka hänellä on lapsia?

Googlailin lisää, ja nyt minulla on enemmän tietoa juuston valmistuksesta. Olin oikeassa, se vaatii aika paljon tilaa ja aikaa. 

Tällainen yksinkertaistettu perusohje löytyi netistä:

Valmistusvaiheet lyhyesti, ajat vaihtelevat riippuen juustolaadusta, loppuvaiheet voivat olla myös erilaiset riippuen siitä millaista juustoa tehdään

Keittovaihe kestää noin 1 – 4 tuntia

-juoksettuminen

-massan paloittelu

-esihämmennys

-seisotus ja heran poisto

-jälkilämmitys

-jälkihämmennys

Puristaminen 12-20 tuntia

-juusto nostetaan kattilasta

-juuston kääritään juustoliinaan

-juustosta puristetaan hera pois

-juusto laitetaan muottiin

-juustoa puristetaan tasaisin väliajoin että siitä saadaan kova. Muottia pienennetään koko ajan

-viimeinen puristus tehdään ilman juustoliinaa, että pinnasta tulee sileä

Suolaus 13-18 päivää 

-kuivasuolaus 1 päivä

-suolavedessä liotus 2-3 päivää

-jäähdytys 10-14 vrk

Kypsytys 3-8 viikkoa

-juustoa käännetään, aluslaudat vaihdetaan, pestään ja suolataan joka päivä tai joka toinen päivä

Varastointi 2-4 viikkoa

-juuston hoito sama kuin edellä, mutta vain 2 kertaa viikossa.

No nyt kyllä on yksi kriittinen juustoonsa juuttunut 🙄😂

Kai se riippuu siitä, mitä juustoa tekee. Leipäjuusto tai perinteinen munajuusto valmistuu aika nopeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän