No nyt on todella onnistunut omavaraiseläjäperhe, 8 lasta keskellä metsää ja kaikki toimii silti kuin Strömsöössä
https://www.is.fi/asuminen/art-2000009099759.html
Tunnen itseni megalooseriksi Kallion yksiössä 36-vuotiaana
Kommentit (567)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä menee muutama kymppi viikossa kauppaan ja kuitenkin maitoa menee 20 purkkia viikossa.
Miten tämä on mahdollista?Sen omavaraisuuden takia.
En ihan usko että eivät osta mitään muuta kuin maitoa kaupasta.
En minäkään, suolaa, sokeria, jauhoja, vessapaperia, kahvia, erilaisia ryynejä tarvitsen ainakin itse joka päivä, maidon lisäksi.
Eihän tuossa jutussa ole väitettykään että ostaisi vain maitoa. Sitä vaan on iso osa ostoksista koska sitä kuluu niin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä menee muutama kymppi viikossa kauppaan ja kuitenkin maitoa menee 20 purkkia viikossa.
En minäkään, suolaa, sokeria, jauhoja, vessapaperia, kahvia, erilaisia ryynejä tarvitsen ainakin itse joka päivä, maidon lisäksi.
Ja öljyä, voita, saippuaa, shampoota, hoitoainetta, hammastahnaa, teetä, erilaisia mausteita, etikkaa, kermaa, siivousaineita.
Näppärä emäntä kirnuaisi itse voin, keittäisi saippuan ja siivoaisi soodalla, sitruunalla ja etikalla.
Meidän perheessä kuluu maitoa niin litra per lapsi ja kahdella aikuisella molemmilla lähes litra. Eli eihän nuo juo edes paljon maitoa jos noin vähällä pärjäävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään ole väitetty, etteivätkö ostaisi kaupasta muuta kuin maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa jutussa ole väitettykään että ostaisi vain maitoa. Sitä vaan on iso osa ostoksista koska sitä kuluu niin paljon.
Ei väitettykkään mutta tyhmäkin osaa päätellä että jos pari kymppiä menee maitoon viikossa ja kuitenkin koko kuukaudessa menee kauppaan muutamia kymppejä niin eihän tuo voi pitää paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä on mahdollista?Jutussa kylläkin sanottiin, että perheen äiti oli kesällä ennen hintojen nousua kokeillut pärjäisivätkö he noin 20€ kauppalaskulla viikossa. Ja jutun mukaan maitoa kului 2 litraa päivässä, eli 14 purkkia viikossa. Halvin maitolitra maksaa tänään 0,77€, eli tämän päivän hinnoilla tuo viikon maitoerä maksaisi 10,78€.
Jutun mukaan kului kylläkin 20 prk viikossa,ei siinä paljon muuta ostetakaan vaikka olisi suurempikin summa käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse tuottaisi vihannekset, hedelmät, lihan ja kananmunat ja leipoisi itse leivät, niin noin iso perhe kuluttaa aika paljon maidon lisäksi myös voita/margariinia, varmasti myös jugurttia/rahkaa, juustoa, ja pitäähän niitä itse leivottuja leipiä varten ostaa noin isolle porukalle aika paljon hiivaa, leivinjauhetta, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, öljyä ym. Eli ei voi pitää paikkaansa 20 euroa viikossa kauppaan.
Lisäksi ihmettelen miten tuo äiti ehtii hoitaa eläimet ja kasvimaat, jos on 1 ja 3 ikäiset lapset. Missä kuopus on kun äiti hoitaa lampaita? Tai 3vee.
Ehkä, ehkä ei.
Itse en esimerkiksi syö ollenkaan jogurtteja tai muitakaan vastaavia tuotteita. En ole koskaan tykännyt, lähinnä ällöttää. En tykkää myöskään maitotuotteiden korvikkeista, soijajuguista ym mutta toki olen joskus maistellut. Juustoa käytän pizzassa, mutta jos sitä en söisi niin en söisi juustoakaan. Leivälle joo voita, mutta en syö leipää kuin pari kertaa viikossa joten voipaketti kyllä riittää vaikka miten pitkään. Jossain vaiheessa olin pari vuotta syömättä voita kun olin hurahtanut hummuksiin ja muihin tahnoihin.
Ihmisillä on eri ruokavalioita ja jos sinä et pärjää ilman jogurttia, juustoa ja leipää, ei tarkoita sitä etteikö muut pärjäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei väitettykkään mutta tyhmäkin osaa päätellä että jos pari kymppiä menee maitoon viikossa ja kuitenkin koko kuukaudessa menee kauppaan muutamia kymppejä niin eihän tuo voi pitää paikkaansa.
Kesäisin ovat kokeilleet selviäisivätkö kahdella kympillä. Opetelkaahan jo lukemaan.
Kaiken kaikkiaan mielestäni hyvin toimelias perhe. Itselle tuo ei ole unelma, mutta ymmärrän, miksi se toisille on. Omavaraisuuden ihanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maitoa maksaa vaikka 0,80e niin se tekee 64e kuukaudessa. 64e on aika paljon enemmän kuin muutama kymppi.
Tosi hieno juttu, jos tykkäävät, ja todella ekologista elämää. Itse asuin lapsuudessani omk-talossa melko maalla, ja meillä kans omasta maasta satoa kellariin, oli perunaa, sipulia, retiisiä, naurista jne. Oli tomaattia kasvihuoneessa, marjapensaita ym. Leivinuuni löytyi. Lisäksi puolukassa syksyisin paljon. Ei mitään eläimiä tosin. Oli melkoista työleiri, tosin olinkin ainoa lapsi... Arvatkaapa, haluanko asua kaupungissa, jossa kilsan päässä kaupat, kahvilat jne. Olen laiska ja mukavuudenhuinen pa...ainen, kyllä ja tunnustan sen mieluusti!
N54
"Kauppalista on yleensä lyhyt, koska Vuorisalo ja hänen puolisonsa haluavat elää mahdollisimman omavaraisesti. Kesäisin hän on kokeillut, selviäisikö perhe viikon kauppareissuista vain 20 eurolla. Ennen hintojen nousua se onnistui helposti.
Tälläkin hetkellä perhe selviäisi Vuorisalon mukaan ainakin kuukauden käymättä kaupassa."
Ettekö millään ymmärrä lukemaanne?
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä on mahdollista?
no 20 purkkia maksa n 20 euroa. Jos eivät juuri paljon muuta ostakaan kaupasta? Kasvikset, marjat sienet on omasta takaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka itse tuottaisi vihannekset, hedelmät, lihan ja kananmunat ja leipoisi itse leivät, niin noin iso perhe kuluttaa aika paljon maidon lisäksi myös voita/margariinia, varmasti myös jugurttia/rahkaa, juustoa, ja pitäähän niitä itse leivottuja leipiä varten ostaa noin isolle porukalle aika paljon hiivaa, leivinjauhetta, vehnäjauhoa, sämpyläjauhoa, öljyä ym. Eli ei voi pitää paikkaansa 20 euroa viikossa kauppaan.
Lisäksi ihmettelen miten tuo äiti ehtii hoitaa eläimet ja kasvimaat, jos on 1 ja 3 ikäiset lapset. Missä kuopus on kun äiti hoitaa lampaita? Tai 3vee.
Jogurtit, juustot jne tekee itse naapurin maidosta, ei osta kaupasta.
Naapuri antaa ilmaiseksi elintarvikkeita? Eihän se ole omavaraisuutta.
Ei kai ne niin väittäneetkään? Olivat vaan testanneet kesällä pärjäisivätkö kaupasta ostettavien suhteen 20 eurolla viikossa.. Miksi aina pitää takertua juttuihin ja olla niin negatiivinen?
Silkasta kateudesta. Joka toisesta kommentista paistaa hirvittävä kateus läpi.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti on romantisoitu tarina.
Miten niin?
Olen aina ihaillut tuollaista elämäntapaa ja se olisi sopinutkin minulle. Paitsi ei 8 lasta, ehkä 4-5.
Minulla on vain 2 lasta ja ovat nyt aikuistumassa. Kun muuttavat omilleen, minä lähden johonkin pikku hirsitorppaan.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hieno juttu, jos tykkäävät, ja todella ekologista elämää. Itse asuin lapsuudessani omk-talossa melko maalla, ja meillä kans omasta maasta satoa kellariin, oli perunaa, sipulia, retiisiä, naurista jne. Oli tomaattia kasvihuoneessa, marjapensaita ym. Leivinuuni löytyi. Lisäksi puolukassa syksyisin paljon. Ei mitään eläimiä tosin. Oli melkoista työleiri, tosin olinkin ainoa lapsi... Arvatkaapa, haluanko asua kaupungissa, jossa kilsan päässä kaupat, kahvilat jne. Olen laiska ja mukavuudenhuinen pa...ainen, kyllä ja tunnustan sen mieluusti!
N54
Itse myös asuin ainoana lapsena omk-talossa ja oli kiva, kun omasta pihasta sai mansikkaa ja vadelmaa ja metsästä mustikoita ja sieniä. Mutta mitään omavaraistaloutta meillä ei ollut. Vanhemmilla oli päivätyö kodin ulkopuolella. Minusta tuo ympäristö oli ihanteellinen lapselle. Lumityötkin tuntuivat vain hauskoilta talvella.
Luulen kuitenkin, että artikkelin kuvaama elämäntapa on hyvin työläs ja vaativa. Lisäksi aikuisena ajattelee aina vastuuasioita. Rakennukset on pidettävä kunnossa, eläimet ja perhe hoidettava hyvin. Lapsena ei ajatellut sellaisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Kiva että toimii heille. Itselle olisi ahdistavaa että joka ikiseen paikkaan pitäisi lähtemällä lähteä ja kaikki aika menee talon ja eläimien hoitoon. Välillä on ihanaa vain kävellä viereisen talon kahvilaan mantelicroissantille
Hän lähtee metsään! Sä lipität siellä kahvilassa pahvimukista ylikallista "lattea"...
Kukin tyylillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva että toimii heille. Itselle olisi ahdistavaa että joka ikiseen paikkaan pitäisi lähtemällä lähteä ja kaikki aika menee talon ja eläimien hoitoon. Välillä on ihanaa vain kävellä viereisen talon kahvilaan mantelicroissantille
Joo, mietin että minusta ei moiselle työleirille olisi. En vaan yksinkertaisesti jaksaisi. Lisäksi pitäisi olla auto käytössä. Mutta kiva, että jotkut jaksaa ja tykkää.
Olen miettinyt tota työleirijuttua. Sekin on vähän miten sen mieltää. Kyllähän itselläkin menee töihin kaikkineen melkein 10 tuntia päivässä ja asun Espoossa. Ensin matka työpaikalle, sitten 8 tuntia aika raskaassa hoitotyössä, sitten kotiin.
Nnii ja siihen työhön, haukkumiset ja muu vitt*uilu, pomotkin vitt*uilee, lyönnit, sylkemiset sun muut...
Kyllä munii talvellakin.