Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ
Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.
Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.
Kommentit (800)
Kyllähän sen joka teettää villapaidan täytyy itse ostaa langat siihen. Ja riippuen koosta niin 100 e ei ole paljon.
Tämän täytyy olla holvikaarihullun tekemä avaus. Ei muuten kukaan ole noin yksinkertainen.
Vierailija kirjoitti:
Pipsa kirjoitti:
Millainen se villapusero on? Onko monivärinen? Kuvioitu?
On nyt aivan sama millainen paita se on kun väännätte koko jutusta sellaisen että minä en arvosta ja oon pihi. Kyse ei edelleenkään ole siitä.
No mistä sitten on kyse? Sinä olet helkkarin pihi ja hyväksikäyttäjä. 100€ on naurettava hinta villapaidasta ihan millä tahansa mittarilla katsottuna. Saahan noita joo halvalla Virosta tai Kiinasta, mutta tuskin kaverisi käyttää Viron halpislankoja, joilla neule menee pilalle ekassa pesussa.
Siihenhän menee tekemiseen viikko! Itse ottaisin 300 euroa päivä x 5 = 1500 euroa, jos sulle villapaidan tekisin.
Sata euroahan on aika edullinen käsin tehdystä, juuri toiveiden mukaisesta villapaidasta. Varsinkin jos siinä on jotain vähän erikoisempaa kuviota tms.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ne langat maksaa tuon. Eli luultavasti olet provoilija joka kudot ja sinua ärsyttää kun ei tajuta arvostaa. 100e halpa hinta. Sillä saa langat, ei muuta.
Vika on siinä että vaatekaupasta voi alennuksesta löytyä villapaita vaikka 30 €. Tämä villapaiita on tietty konetehty. Ja tolla summalla ei maksa edes paidan lankoja, tietysti. Mutta uutta vaatetta pitää laittaa hyllyille, vanhat alennukseen.
Apltä puuttuu suhdetaju. Käsintehty on eri asia kun koneella. Lankat eivät ole ilmasia, ellei sitten ole puretuista langoista kyse. Mutta neki on joku aikoinaa ostanut ja maksanut.
Tulee mieleen eräs kaveri, joka tilasi mun sukulaiselta kaapin. No tämä teki vapaa-ajallaan kaappia ohjeiden mukaan väri jne oli mitä piti. Maksun ja hinnan suhteen ei ongelmia sinänsä, mutta kun kaappi oli valmis, olikin vääränlainen takaosa, ei sopinut tilanjakajaksi. Tästä ei ollut mitään puhetta työn ollessa tekeillä. Jätti ottamatta ja maksamatta. On muuten entinen kaveri nykyään.
Aloitus on varmaan provo, mutta mikä surullista, niin tämä on ainoa tapa saada ihmiset keskustelemaan käsitöistä: nimittäin trollaus, riitely ja raha. Jos yrität tehdä jonkun hyvän mielen käsityöketjun, tai kysyä neuvoja, ei sinne tule kukaan kommentoimaan yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ohis: nyt kun täällä on paljon neulojia paikalla, kysyn valmiin neuleen muokkaamisesta. Olen parikin kertaa tehnyt tästä aloituksen, mutta en ole saanut vastauksia.
Haluaisin muokata valmiin neuleen kaula-aukon joustavaksi. Onko olemassa jotain joustavaa lankaa, jonka voisin siihen laittaa? Pääntien silmukat on kiinni yhdessä langassa, joka ei jousta yhtään. Mietin josko vaihtaisin sen johonkin joustavaan, mutta onko sellaista? Ajattelin ihan vaan isoon neulaan laittaa sen langan, sillä koota kaikki pääntien silmukat ja sitten vanha lanka siitä pois. Eli vaihtaa sen vaan.
Tarkoitatko että resorin reuna ei jousta? Se on pääteltävä neulomalla samaa joustinneuletta.
Vierailija kirjoitti:
Vika on siinä että vaatekaupasta voi alennuksesta löytyä villapaita vaikka 30 €. Tämä villapaiita on tietty konetehty. Ja tolla summalla ei maksa edes paidan lankoja, tietysti. Mutta uutta vaatetta pitää laittaa hyllyille, vanhat alennukseen.
Apltä puuttuu suhdetaju. Käsintehty on eri asia kun koneella. Lankat eivät ole ilmasia, ellei sitten ole puretuista langoista kyse. Mutta neki on joku aikoinaa ostanut ja maksanut.
Ja todennäköisesti kaverisi tekemällä luulisi olevan enemmän tunnearvoa kun tolla kaupan paitulilla.
Hoidat hyvin niin on iloa monta vuotta. Todennäkösesti toivottavasti opit arvostamaan vaikka nyt tuntuukin hankalalta.
Apsta tulee mielee se nainen joka halus teettää ilmaseks sen Munsalan kansallispuvun. Samanlainen kitupiikki.
Sehän on harrastus. Työ tuottaa tekijälle iloa. Ei siitä pidä kyniä paljoa maksua. Ihme ahneutta. Kauheet tuntipalkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis: nyt kun täällä on paljon neulojia paikalla, kysyn valmiin neuleen muokkaamisesta. Olen parikin kertaa tehnyt tästä aloituksen, mutta en ole saanut vastauksia.
Haluaisin muokata valmiin neuleen kaula-aukon joustavaksi. Onko olemassa jotain joustavaa lankaa, jonka voisin siihen laittaa? Pääntien silmukat on kiinni yhdessä langassa, joka ei jousta yhtään. Mietin josko vaihtaisin sen johonkin joustavaan, mutta onko sellaista? Ajattelin ihan vaan isoon neulaan laittaa sen langan, sillä koota kaikki pääntien silmukat ja sitten vanha lanka siitä pois. Eli vaihtaa sen vaan.
Tarkoitatko että resorin reuna ei jousta? Se on pääteltävä neulomalla samaa joustinneuletta.
Ei vaan pääntie on joustinneuletta, jonka puolesta se kyllä joustaa, mutta pääntien viimeiset silmukat on kaikki vedetty yhteen langalla, joka ei jousta yhtään. Haluaisin ottaa tämän langan siitä pois ja korvata sen joustavalla langalla, jos sellaista vaan on olemassa. Minulla on kotona erilaisia ompeluun tarkoitettuja kuminauhoja, mutta ne näyttäisi hassulta ja epäsiistiltä siinä. Siksi mietin, onkohan ylipäätään olemassa jotain siistiä, joustavaa paksua lankaa?
Ap vaaa alapeukuttelee kun ei tajua yhtään miten paljon menee aika ja tarvikkeita paidan tekoon :') on kyllä pikkumaista alapeukuttaa kaikkia kommentteja jossa näkyyy et 50 yläpeukkuu ja 1 alapeukku..
Kukakoha olisi alapeukuttanut, ap selvästi!
Mä tein miehelle islantilaistyyppisen villapaidan, koko L. Langat maksoi lähes 70 euroa (Lettilopi) läheisestä lankakaupasta. Aikaa meni puolisen vuotta, tunteja en tiedä, välillä oli useankin päivän taukoja, mutta joskus saatoin tehdä kolmekin tuntia putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan pääntie on joustinneuletta, jonka puolesta se kyllä joustaa, mutta pääntien viimeiset silmukat on kaikki vedetty yhteen langalla, joka ei jousta yhtään. Haluaisin ottaa tämän langan siitä pois ja korvata sen joustavalla langalla, jos sellaista vaan on olemassa. Minulla on kotona erilaisia ompeluun tarkoitettuja kuminauhoja, mutta ne näyttäisi hassulta ja epäsiistiltä siinä. Siksi mietin, onkohan ylipäätään olemassa jotain siistiä, joustavaa paksua lankaa?
En nyt meinaa ymmärtää, jos silmukat on kaikki vedetty yhteen miten siitä saa päänsä läpi? Kyllähän jotkin villalangatkin jonkin verran joustaa, riippuu millä tavalla ne on tehty. Käy lankakaupassa kysymässä.
Tässäkin onko yksiväristä lankaa vai raidallista lankaa. Minkä kokoinen ja paljon työtä on tehdä se.
Sitä että varmasti menee pari kuukautta tehdä villapaita ja sä et halua maksaa ees tekemis palkkaa sille yhtää vaan no koska tykkää tehdä niiin sama.
Se että lankoja et edes ole ostanut sille vaa neki pitäny hankkia niin on menny aika kalliiksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä tein miehelle islantilaistyyppisen villapaidan, koko L. Langat maksoi lähes 70 euroa (Lettilopi) läheisestä lankakaupasta. Aikaa meni puolisen vuotta, tunteja en tiedä, välillä oli useankin päivän taukoja, mutta joskus saatoin tehdä kolmekin tuntia putkeen.
Joo ei mitään semmosta hommaa että ois viikossa valmis vaan saa varata aikaa kuukausia. Mutta ap ei ole valmis maksaa mitään työstä selvästi koska jos olisi ihan ammattilaiselle jolla 9e tunti palkka ei olisi varmasti varaa.
Juuri sitä. Niin löysää, epätasaista ja reikäistä neuletta ja selvästi näkyviä virheitä, että minä maksaisin tuosta viisi euroa vain siinä tapauksessa, että paidan pystyy purkamaan helposti.