Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ
Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.
Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.
Kommentit (800)
Kun tilaa villapaidan ystävältä, niin eikö jo siinä vaiheessa keskustella maksusta. Kumpi ostaa tarvikkeet? Paljonko työlle hinta? Eikö tällaiset asiat sovita etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Sehän on harrastus. Työ tuottaa tekijälle iloa. Ei siitä pidä kyniä paljoa maksua. Ihme ahneutta. Kauheet tuntipalkat.
Maksatko luonnossa?
Vierailija kirjoitti:
Laitoin paidan vähän aikaa sitten toriin myyntiin , koska mulle jäi sellainen tunne etten voi sitä pitää.
AP
Millaisia kuvioita ja värejä?
Neulon harrastuksenani paljon ja annan myös neuleitani lahjaksi. Monesti se menee niin, että neule tuo tekovaiheessa tai vasta lankoina/lankayhdistelminä mieleeni jonkun tietyn ihmisen tai jotakuta tekee mieli muistaa hänen oloisellaan neuleella. Lahjojen lisäksi olen neulonut korvausta vastaan, jos olen kokenut työn mielekkääksi. Kuitenkin silloin, kun joku näkee minut ilmaisena neulekoneena, jolta vaan tilataan tylsästi millintarkat vaatimukset eritellen, kehotan hankkimaan neuleensa muualta.
Esimerkkinä:
Henkilö 1 kertoo haaveilevansa kanervanvärisistä säärystimistä, joista on nähnyt kuvan. Kiinnostun neuleen kuviosta ja sovitaan, että teen ja hän toimittaa langat. Työ on ilmainen tai sille mietitään joku molemmille sopiva korvaus. Minua motivoi uusi haaste ja halu ilahduttaa.
Henkilö 2 tokaisee, että tee meille uusia sukkia, kun kerran harrastat. Selostaa samantien, kuinka Jormalle pitää olla tietynsiniset varret kaksi oikein, kaksi nurin ja ruskeita raitoja kolmen kerroksen välein, kantapää vanhaan malliin vahvistettua ja hänelle itselleen vitivalkoiset, ei luonnonvalkoiset, ja sukissa kaksi vaaleanpunaista kahden sentin raitaa ja kantapäät ristiinvahvistettua. Pidä tunkkis, sanon minä. Näiden sukkien hinnaksi tulee materiaalikulujen lisäksi kymmeniä euroja, koska koen homman pelkäksi mekaaniseksi työksi ja koen hänen asenteensa tylsäksi. Silloin määrittelen työlleni tuntipalkan.
Kerran vielä aloittaja: et tunnu arvostavan ystäväsi työtä etkä ymmärtävän lankojen hinnasta mitään. Hae akryylipaitasi kaupasta tai kirpputorilta valmiina. Silloin selviät kaksikymppiselläsi.
Jos se aitoa villaan on niin eipä se kovin kallis ole :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis: nyt kun täällä on paljon neulojia paikalla, kysyn valmiin neuleen muokkaamisesta. Olen parikin kertaa tehnyt tästä aloituksen, mutta en ole saanut vastauksia.
Haluaisin muokata valmiin neuleen kaula-aukon joustavaksi. Onko olemassa jotain joustavaa lankaa, jonka voisin siihen laittaa? Pääntien silmukat on kiinni yhdessä langassa, joka ei jousta yhtään. Mietin josko vaihtaisin sen johonkin joustavaan, mutta onko sellaista? Ajattelin ihan vaan isoon neulaan laittaa sen langan, sillä koota kaikki pääntien silmukat ja sitten vanha lanka siitä pois. Eli vaihtaa sen vaan.
Tarkoitatko että resorin reuna ei jousta? Se on pääteltävä neulomalla samaa joustinneuletta.
Ei vaan pääntie on joustinneuletta, jonka puolesta se kyllä joustaa, mutta pääntien viimeiset silmukat on kaikki vedetty yhteen langalla, joka ei jousta yhtään. Haluaisin ottaa tämän langan siitä pois ja korvata sen joustavalla langalla, jos sellaista vaan on olemassa. Minulla on kotona erilaisia ompeluun tarkoitettuja kuminauhoja, mutta ne näyttäisi hassulta ja epäsiistiltä siinä. Siksi mietin, onkohan ylipäätään olemassa jotain siistiä, joustavaa paksua lankaa?
Ei ole joustavaa lankaa. Sun täytyy ostaa normaalia lankaa ja ottaa ne yhteen kurotut silmukat puikoille ja jatkaa siitä neulomista siten että vähennät silmukoita esim kaksi nykyistä silmukkaa yhteen ja tähän uuteen silmukkaan taas kaksi vanhaa.. niinsanotusti päätät sen neuleen silmukoilla. Kuukkeloi jotain miten vähennän silmukoita -ohjeita. Toinen vaihtoehto on käyttää kuminauhaa, niitä on myös ohuita. Mutta jaa lopputuloksen ulkonäkö entä jos laittaisit kuminauhan lisäksi silkkinauhan kuminauhaa peittäväksi koristeeksi, eli rusetti nauhan päistä sopivaan kohtaan eteen keskelle tai klo4/8 kohdalle, olkapäälle tai niskaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis: nyt kun täällä on paljon neulojia paikalla, kysyn valmiin neuleen muokkaamisesta. Olen parikin kertaa tehnyt tästä aloituksen, mutta en ole saanut vastauksia.
Haluaisin muokata valmiin neuleen kaula-aukon joustavaksi. Onko olemassa jotain joustavaa lankaa, jonka voisin siihen laittaa? Pääntien silmukat on kiinni yhdessä langassa, joka ei jousta yhtään. Mietin josko vaihtaisin sen johonkin joustavaan, mutta onko sellaista? Ajattelin ihan vaan isoon neulaan laittaa sen langan, sillä koota kaikki pääntien silmukat ja sitten vanha lanka siitä pois. Eli vaihtaa sen vaan.
Tarkoitatko että resorin reuna ei jousta? Se on pääteltävä neulomalla samaa joustinneuletta.
Ei vaan pääntie on joustinneuletta, jonka puolesta se kyllä joustaa, mutta pääntien viimeiset silmukat on kaikki vedetty yhteen langalla, joka ei jousta yhtään. Haluaisin ottaa tämän langan siitä pois ja korvata sen joustavalla langalla, jos sellaista vaan on olemassa. Minulla on kotona erilaisia ompeluun tarkoitettuja kuminauhoja, mutta ne näyttäisi hassulta ja epäsiistiltä siinä. Siksi mietin, onkohan ylipäätään olemassa jotain siistiä, joustavaa paksua lankaa?
Ei ole joustavaa lankaa. Sun täytyy ostaa normaalia lankaa ja ottaa ne yhteen kurotut silmukat puikoille ja jatkaa siitä neulomista siten että vähennät silmukoita esim kaksi nykyistä silmukkaa yhteen ja tähän uuteen silmukkaan taas kaksi vanhaa.. niinsanotusti päätät sen neuleen silmukoilla. Kuukkeloi jotain miten vähennän silmukoita -ohjeita. Toinen vaihtoehto on käyttää kuminauhaa, niitä on myös ohuita. Mutta jaa lopputuloksen ulkonäkö entä jos laittaisit kuminauhan lisäksi silkkinauhan kuminauhaa peittäväksi koristeeksi, eli rusetti nauhan päistä sopivaan kohtaan eteen keskelle tai klo4/8 kohdalle, olkapäälle tai niskaan?
.. siis siten että silkkinauha kiertää myös koko pääntien ja rusetti nauhan päiden kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt meinaa ymmärtää, jos silmukat on kaikki vedetty yhteen miten siitä saa päänsä läpi? Kyllähän jotkin villalangatkin jonkin verran joustaa, riippuu millä tavalla ne on tehty. Käy lankakaupassa kysymässä.
Ohis. Minulle tuli mieleen, että neuloja on vetänyt mutkat suoriksi ja virkannut viimeisen kerroksen ollakseen nopea. Näyttää neuleelta mutta ei jousta yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on harrastus. Työ tuottaa tekijälle iloa. Ei siitä pidä kyniä paljoa maksua. Ihme ahneutta. Kauheet tuntipalkat.
Neulominen on harrastus, kun teen oman mieleni mukaan, itselle tai lahjaksi tai tarjoan myöhemmin myyntiin. Jos teen toisen tilauksen mukaan, harrastus muuttuu työksi, joka ei tuota enää samalla tavalla iloa. Silloin työn on onnistuttava, oltava oikean kokoinen, valmis määräaikana jne. Aivan eri asia.
Ap kerta myyntii laitoit toriin niin varmasti katoit myös hintoja siellä paljon villapaidat maksaa kun joku tehny. Hinnat yli 100 euroa.
No voi hyvänen aika! Hinnat pitää sopia etukäteen! Mikä siinä oli niin vaikeata ihan vaan kysyä, että mitä maksaisi jne? Olet aika röyhkeä hyväksikäyttäjä, jos ajattelit, että kaveri ihan vaan harrastuksekseen tekee sinulle villapaidan. Toisaalta jos ette mitään sopineet, niin ei sinunkaan tarvitse tarvitse sitä paitaa vastaanottaa eikä maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitoin paidan vähän aikaa sitten toriin myyntiin , koska mulle jäi sellainen tunne etten voi sitä pitää.
AP
Millaisia kuvioita ja värejä?
Se onsellainen islantilaistyylinen sini-harmaa villapaita.
Mutta sitä tulee huomenna joku sovittamaan.
Alle 200€ en villapaitoja tee. Matskut maksaa jo 50€-> ja aikaa menee paljon. Vaikka tykkään kutoa, niin ei minunkaan aika ilmaista ole.
Mistä vetoa että AP pyytää paidasta enemmän kuin itse maksoi kaverilleen.
Siis se paita on alafolopia tms joa oikein muistan. Mulla on nyt vaan parempi luopua siitä sillä se aiheuttaa vain ahdistusta.
Re ootte oikeasti tosi ilkeitä mua kohtaan.
Tein viime talvena 20-30 paria sukkia. Nyt minulle ehdotettiin Fazerin sukkakirjasta malleja SuperSalmiakki koko 37 ja Marianne koko 45. Ainoa malli, mikä minua kiehtoi oli Salta Katten koko 40. Jos haluaa tilata jonkin tietyn tuotteen, siitä pitää myös maksaa. Sukkien tekemiseen minulla menee aikaa 8-10 tuntia, aika harva olisi valmis maksamaan minimituntipalkkaa käsityöstä. Ap:kin puhuu voitosta, ei korvauksesta käytetystä ajasta. Miten ap arvioi auton korjaamiseen liittyvää ajankäyttöä?
Re = te... Kirjoitusvirheitä väsyksissä
Missäs asut tuun työntään sua pakoputkeen enkä maksa mitään.
Otan villapaidan kaveriltasi palkkioksi.