Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tilasin kaverilta villapaidan ja hinta HIRVITTÄÄ

Vierailija
30.09.2022 |

Kaverini on tosi kätevä tekemään kaikkia käsitöitä. No kysyin häneltä että voisiko hän tehdä mulle sellaisen täysvillaisen villapaidan talven pakkasiin. Otettiin mitat ja kaveri alkasi sitä tekemään.

Nyt se sitten keskiviikkona soitti ja sanoi eträ paita on valmis ja sitä saisi kokeilla. Paita oli hieno ja just sopiva, mutta yhtäkkiä hän sanoi että hintaa olisi 100euroa 😳 siis satku siitä että on istunut ja katsonut teeveetä ja samalla värkännyt paitaa.
Mua ärsyttää se kun ns. ylihinnoitellaan omat harrastusjutut ja kuvitellaan että sukulaiset ja kaverit on valmiita maksamaan mitä vain.

Kommentit (800)

Vierailija
81/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkään tuo ei ole veronkiertoa, koska käsityöstä ei kuulukaan maksaa veroa ja kuten täälä on sadotttu, langat maksavat jo lähes ton satasen.

Mitä ihmettä? Kyllähän käsityöstä pitää verot maksaa, niin kuin kaikista muistakin tuloista, ellei laissa erikseen toisin sanota (esimerkiksi marjanpoiminta on erikseen säädetty verovapaaksi toiminnaksi). Alvia maksetaan tietysti vasta silloin, jos liikevaihto menee yli tietyn rajan, mutta periaatteessa joka ikinen ansaittu sentti pitäisi merkitä veroilmoitukseen. Tuloista saa toki vähentää materiaalikustannukset, eli jos tekee kavereille materiaalikustannuksia vastaan, mitään verotettavaa tuloa ei synny.

Aika harva kai viitsii ilmoittaa verottajalle satunnaisia sivutuloja, enkä itsekään pidä paria kymppiä silloin tällöin veronkiertona. Mutta jos harrastaa käsitöiden myymistä enemmänkin, olisi kyllä syytä pitää kirjaa tuloista ja menoista ja ilmoittaa tulot verottajalle.

Vierailija
82/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ehdottanut tällaista hinnoittelua kun olen ostanut kavereilta kädentaitoja vaativia juttuja:

Läheiselle ystävälle (jonka kanssa siis autetaan puolin ja toisin ilman että lasketaan korvauksia tarkalleen) materiaalien hinta ja noin 10e per käytetty työtunti. Ajan arvioi tuotteen tekijä ja ostaja ei ala siitä vänkäämään. Joskus on myös tehty pelkällä materiaalikustannuksilla, mutta sitten siinä on ollut jo isompaa vastavuoroisuutta, muuttoapua tms.

Kaukaisemmalle kaverille jonka kanssa ei ole samanlaista ystävyysauttamista eikä site ns. Kaverialennusta materiaalien hinta ja päälle 15-20e per arvioitu työtunti.

Tinkaaminen ja vänkääminen on äärimmäisen tökeröä. Hinta toki pitää sopia etukäteen mahdollisimman tarkaksi jotta molemmat tietää mitä halutaan ja millä rahalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pipsa kirjoitti:

Millainen se villapusero on? Onko monivärinen? Kuvioitu?

On nyt aivan sama millainen paita se on kun väännätte koko jutusta sellaisen että minä en arvosta ja oon pihi. Kyse ei edelleenkään ole siitä.

Mistä sitten on kysymys? Ja jos nyt jätät paidan käyttämättä niin sehän vasta kallista on.

Vierailija
84/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan uteliaisuudesta, niin paljonko suurinpiirtein menee lankaa vaikka miesten L-kokoiseen paitaan?

Vierailija
85/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

300 e olisi sopiva hinta

Ajattelin langat + 250 euron tekopalkkio.

Vierailija
86/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pipsa kirjoitti:

On nyt aivan sama millainen paita se on kun väännätte koko jutusta sellaisen että minä en arvosta ja oon pihi. Kyse ei edelleenkään ole siitä.

Ohis. Mitä kaikkea sinä osaat tehdä? Ilmeisesti osaat kirjoittaa koneella tai kännykällä. Ottaisitko ystävältäsi puhtaaksikirjoitettavaksi tekstin, jonka käsittelemiseen menee 75 tuntia? Tekisitkö ilmaiseksi vai haluaisitko vaivanpalkkaa? Vai kieltäytyisitkö - ja miksi?

Vierailija
87/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pipsa kirjoitti:

Ohis. Mitä kaikkea sinä osaat tehdä? Ilmeisesti osaat kirjoittaa koneella tai kännykällä. Ottaisitko ystävältäsi puhtaaksikirjoitettavaksi tekstin, jonka käsittelemiseen menee 75 tuntia? Tekisitkö ilmaiseksi vai haluaisitko vaivanpalkkaa? Vai kieltäytyisitkö - ja miksi?

Mä teen kuule ystäville aina kaiken ilmaiseksi. Sitä on ystävyys.

Vierailija
88/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta, niin paljonko suurinpiirtein menee lankaa vaikka miesten L-kokoiseen paitaan?

Riippuu paidan mallista, langasta ja neuleesta (kuviot, värit jne.)

Esim 800 grammaa pieneen yksinkertaiseen malliin ja 1 kilo reilumpaan malliin, jossa kuvioita. Tuo on vaihteluväli, jossa suunnilleen liikutaan.

Vierailija
89/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä esimerkki mitä maksaa täyttä villaa olevat langat, hinta alkaen. Toki halvemmallakin saa, mutta kyllä niihin silti menee rahaa useampi kymppi.

https://www.knittingroom.fi/produkt/gidn/117491-Pusero

Vierailija
90/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Unohtakaa koko juttu kun että halua ymmärtää asiaa.

No nyt jää paita käyttämättä vaikka sen maksoinkin sillä ei tunnu hyvältä enään laittaa sitä päälle.

AP

Sinähän tässä et halua ymmärtää.

Vierailija
91/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pipsa kirjoitti:

Kerropa sitten vaikka viisi ystävyydestä tekemääsi urakkaa, joihin sinulla on kulunut kymmeniä tunteja.

Vierailija
92/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halpa oli, saisit olla tyytyväinen

Vierailija
93/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä halvempi kun hinta on ALENNETTU. Normaalisti alkaen yli 60€.

https://www.knittingroom.fi/produkt/gidn/117499-Kaarrokepusero

Vierailija
94/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pipsa kirjoitti:

Kerropa sitten vaikka viisi ystävyydestä tekemääsi urakkaa, joihin sinulla on kulunut kymmeniä tunteja.

Tää ei nyt liity tähän aiheeseen milläänlailla.

Vierailija
95/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pipsa kirjoitti:

Tää ei nyt liity tähän aiheeseen milläänlailla.

No kyllä todellakin liittyy. Paidan tekemiseen menee kymmeniä tunteja. Mikä on se sun vastapalvelus minkä tekemiseen menee kymmeniä tunteja? Ei myöskään ole pakko suostua neulomaan toisella paitaa ja siitä saa palkaksi vastapalveluksen.

Vierailija
96/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvalla pääset! Ostin itse langat villapaitaan, jonka joku muu neulon. Pelkät langat 70€. Oletko oikeasti sitä mieltä, ettei työn tehnyt ihminen ansaitse tehdystä työstä ja käytetystä ajasta palkkaa myös?! Itse maksoin villapaidastani 160€. Hinta sisältää langat + tekopalkan neulojalle.

Vierailija
97/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis: nyt kun täällä on paljon neulojia paikalla, kysyn valmiin neuleen muokkaamisesta. Olen parikin kertaa tehnyt tästä aloituksen, mutta en ole saanut vastauksia.

Haluaisin muokata valmiin neuleen kaula-aukon joustavaksi. Onko olemassa jotain joustavaa lankaa, jonka voisin siihen laittaa? Pääntien silmukat on kiinni yhdessä langassa, joka ei jousta yhtään. Mietin josko vaihtaisin sen johonkin joustavaan, mutta onko sellaista? Ajattelin ihan vaan isoon neulaan laittaa sen langan, sillä koota kaikki pääntien silmukat ja sitten vanha lanka siitä pois. Eli vaihtaa sen vaan.

Vierailija
98/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvalla pääset! Ostin itse langat villapaitaan, jonka joku muu neulon. Pelkät langat 70€. Oletko oikeasti sitä mieltä, ettei työn tehnyt ihminen ansaitse tehdystä työstä ja käytetystä ajasta palkkaa myös?! Itse maksoin villapaidastani 160€. Hinta sisältää langat + tekopalkan neulojalle.

No sinä se pihi oot. Maksoit 1 euron tuntipalkkaa. 🙈

Vierailija
99/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinä se pihi oot. Maksoit 1 euron tuntipalkkaa. 🙈

Niin no, itse koen että minä sainkin villapuseron halvalla, ja hinta oli sovittu tekijän kanssa etukäteen. Tämä neuloja olisi valmis neulomaan minulle toisenkin villapuseron näillä. Lopullinen hinta minulle riippuu tietty paljonko langat maksaa ja siihen tekopalkkaa päälle.

Vierailija
100/800 |
30.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain lahjaksi ystävältä itse tehdyn villapaidan. Oli tehty 7-velj langasta. Se on ystävyyttä jota sen pitääkin olla.

AP:lle sympatiat minulta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi